تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۶۴۹۵۰

ناامنی‌هایی که خاستگاه بیرونی دارد

جمهوری اسلامی بنا بر قانون «دفاع مشروع» که در اسناد بین‌الملی نیز به آن اشاره شده، این حق را دارد که در تعقیب تروریست‌هایی که از خاک پاکستان به ایران وارد شده و دست به گروگانگیری سربازان ایرانی زده‌اند، متقابلاً وارد خاک پاکستان شده و این تروریست‌ها را تعقیب و مجازات نماید!

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي / استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور با تنوع گسترده قومی و مذهبی است. جدا از دو قوم بومی این استان یعنی زابلی(شیعه) و بلوچ که بیشتر اهل سنت هستند (البته بلوچ‌های منطقه بزمان، دلگان، احمدآباد راسک و... شیعه هستند) مهاجرانی از سراسر کشور نیز در این استان زندگی می‌کنند که خراسانی‌ها، کرمانی‌ها و یزدی‌ها بیشترین جمعیت غیر بومی آن را تشکیل می‌دهند. همچنین اقلیتی خارجی مانند هندی (سیک‌ها) پاکستانی و افغانی نیز در این استان از گذشته‌های دور زندگی می‌کنند. این تنوع قومی و مذهبی، همواره و به‌ویژه پس از انقلاب مورد توجه دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کشورمان برای اجرای طرح‌های شیطانی‌شان بوده و هست.در این نوشتار سعی دارد به علل ناامنی‌ها، به‌ویژه گروگانگیری اخیر در این استان با نگاهی کارشناسانه بپردازد.
آنهایی که از نزدیک سیستان و بلوچستان را می‌شناسند و از تحولات سیاسی، اقتصادی وفرهنگی و مذهبی آن آگاه هستند، می‌دانند، برخلاف برخی تبلیغات سوء درباره سیستان و بلوچستان، این استان استانی امن است. اما ظاهراً برخی ناامنی‌های پراکنده در این استان که به دلایلی چون؛ مرزی بودن آن، تنوع قومی و مذهبی، بحث مواد مخدر و...سبب شده که چهره این استان در باور بسیاری از کسانی که خارج از این استان زندگی می‌کنند، چهره‌ای ناامن نمایانده شود و متأسفانه همین موضوع هم سبب عدم پیشرفت و توسعه در این استان شده است. به طوری که این استان به لحاظ وجود صنایع مادر و بزرگ و توسعه اقتصادی و... همواره جزء استان‌های آخر جدول است.
دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند ناامنی‌های هر از چندگاه در این استان فقط منشأ برون‌مرزی و خارجی دارد. اعتراضات بسیاری از مردم و علما و بزرگان بلوچ به اقدامات تروریستی ریگی معدوم، قتل‌عام مردم و علمای اهل سنت بلوچ توسط گروهک جندالشیطان، نقش برخی تروریست‌های افغانی و پاکستانی در ناامنی‌های این استان و... همه و همه نشان‌دهنده این نکته مهم است که گروهک‌های تروریستی در این استان فاقد جایگاه مردمی هستند. پس ادعای حمایت آنان از قوم بلوچ و اهل سنت در این استان، ادعایی دروغین بیش نیست و جالب اینکه، وقتی از ریگی معدوم ‌پرسیدند چرا بلوچ‌ها(اهل سنت) را به خاک و خون می‌کشی، بدین مضمون پاسخ داد که شاید آنان به لحاظ زبان و لباس و ... بلوچ باشند، ولی خائن هستند پس باید کشته شوند. اما درباره همین خاستگاه بیرونی گروهک‌های تروریستی در این استان و گروهک جدیدالتأسیس جیش‌العدل ذکر چند نکته مهم قابل توجه است. اول اینکه، بنا بر اسناد و شواهدی که در اعترافات ریگی معدوم و برادرش عبدالحمید و دیگر تروریست‌های دستگیر شده تاکنون به دست آمده، پشت پرده همه این گروهک‌های تروریست (که از ابتدای پیروزی انقلاب و با نام‌های مختلف ظهور و بروز پیدا کرده‌اند) دست چند کشور به‌خوبی مشهود و آشکار است. کشورهای آمریکا، انگلیس، عربستان، قطر و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان(ISI) عمده کشورهای حامی این گروهک‌های تروریستی در شرق کشور هستند.

نکته دوم اینکه، در بین کشورهای مذکور، عربستان نقش بسزایی در حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از این گروهک‌های تروریستی دارند، به‌طوری که کمتر گروهک تروریستی در شرق کشور بوده و هست که عربستان پشت پرده حمایت از آن نباشد. نقش عربستان در ناامنی‌های اخیر این استان نیز بسیار برجسته‌است پخش گزارش درخواست پنج سرباز ایرانی از شبکه «العربیه» وابسته به شاهزادگان سعودی مؤید آن است همچنین افزایش سفرهای مقامات سعودی به همسایه شرقی ایران(پاکستان) و بستن قرادادهای اقتصادی و نظامی با دولتمردان این کشور فقیر و از طرفی، با توجه به اینکه بسیاری از تروریست‌های القاعده منطقه که مورد حمایت عربستان هستند، پاکستانی دارند و از سوی دیگر، وابستگی بسیاری از حوزه‌های علمیه پاکستان به لحاظ فکری، اعتقادی و مالی به عربستان، همگی نشان از آن دارد که نه‌تنها گروهک تروریستی جیش‌العدل (وابسته به القاعدهمورد حمایت عربستان) که تمام گروهک‌های تروریستی منطقه به خاندان آل‌سعود وابسته‌اند، که البته و با توجه به دشمن‌های آشکار و پنهان آل‌سعود با ایران وابستگی جیش‌العدل به عربستان، دور از انتظار هم نیست. ظاهراً آل‌سعود برای ایجاد ناامنی در شرق ایران، برنامه‌ریزی‌های زیادی کرده که هوشمندی و دقت دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و همچنین دستگاه دیپلماسی کشور را می‌طلبد. البته در این میان، نباید از نقش‌ سازمان اطلاعات ارتش پاکستان(ISI) نیز به سادگی گذشت. چراکه این سازمان که گفته می‌شود عربستان در آن نفوذ زیادی دارد، همواره پشت پرده حمایت‌های میدانی، لجستیکی و مالی و تسلیحاتی این گروهک‌ها بوده است و این را در اعترافات ریگی معدوم نیز شاهد بودیم. از این‌رو دستگاه دیپلماسی کشور باید ضمن تشدید فشار بر دولت‌های عربستان و پاکستان و آمریکا و... اسناد اعترفات ریگی معدوم و دیگر تروریست‌های دستگیر شده را به مجامع حقوقی و دادگاهی بین‌المللی ارسال کند.تا با این کار و پیگیری جدی آن، این کشورها از ادامه حمایت از این گروهک‌های تروریستیدست بکشند.
ضمن اینکه جمهوری اسلامی بنا بر قانون «دفاع مشروع» که در اسناد بین‌الملی نیز به آن اشاره شده، این حق را دارد که در تعقیب تروریست‌هایی که از خاک پاکستان به ایران وارد شده و دست به گروگانگیری سربازان ایرانی زده‌اند، متقابلاً وارد خاک پاکستان شده و این تروریست‌ها را تعقیب و مجازات نماید!
و آخر اینکه، در بحث امنیت این استان، نقش نیروهای بومی این استان بسیار حائز اهمیت است، همان سیاستی که شهید شوشتری به آن اعتقاد داشت و با این کار توانست جلوی بسیاری از شرارت اشرار منطقه را بگیرد. ادامه روند استفاده از نیروهای بومی در نگهبانی و حفاظت از مرزها، قطعاً در کاهش ناامنی‌ها در این استان موثر خواهد بود. معتقدیم که اگر مواردی که گفته شد، انجام نگیرد، بایستی همچنان آماده ناامنی‌های هر از چندگاه و بیشتر در این استان پهناور بود و همچنان نیز بر این باوریم که ناامنی‌های سیستان و بلوچستان، صرفاً خاستگاه بیرونی و خارجی دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات