رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نباید پسوند "آزاد" خود را فراموش کند و همینطور پسوند "اسلامی"اش را؛ اسلامی که براساس دانش واقعی فقها و مراجع باشد. به گزارش ایسنا، آیتالله هاشمی رفسنجانی در شصت و هشتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه "برای رسیدن دانشگاه به این نقطه سختی بسیار کشیده شده است"، گفت: همانطور که دکتر میرزاده آمار دادند، نزدیک به یک میلیون و 700 هزار دانشجو داریم، پنج میلیون فارغالتحصیل هستند که دو میلیون آنها را بانوان تشکیل میدهند. امروز دانشگاه آزاد به این صورت توسعه یافته و جای خود را باز کرده است. اگر اینها که در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کرده بودند به خارج میرفتند، 100 میلیارد دلار باید هزینه میشد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم بالا بردن کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: حرکتی در این راستا لازم است اما چیزی که در این مقطع برای ما هدف اعلی است، این است که کیفیت دانشگاه را بالا ببریم. تلاشها برای دانشگاه آزاد وقتی تکمیل میشود که در دنیا به عنوان یک دانشگاه مطلوب برای سایر کشورها لااقل در جهان اسلام خود را برسانیم و این در این دوره صورت خواهد گرفت. وی با درخواست از خانواده دانشگاه آزاد برای دقت و پرهیز از رفتارهایی که به اتهامزنیها دامن میزند، تاکید کرد: در عین حال تلاش کنید در این دانشگاه سختگیریها، تعصبها و تحجرها که گاه اساتید را رنج میدهد وجود نداشته باشد. رهبر انقلاب سالها پیش کرسیهای آزاداندیشی را تدوین کردند و دستور دادند این را باید جدی بگیریم. کسی به خود حق ندهد که اتهام بزند. دانشگاه جای تحقیق است و جای تبلیغ نیست. باید بدانیم در فضای بسته دانشگاه به پیشرفت نمیرسیم. هاشمی رفسنجانی خطاب به اساتید نیز اظهار کرد: در کلاسهای درسی و آزاد اندیشی اجازه کارهای متعصبانه و ارتجاعی را ندهید و از سوی دیگر کاری نکنید که عواطف انسانهای متعهد جریحهدار شود. هیچ کشوری از سانسور و تحمیل افکار به مردم و دانشجویان به جایی نمیرسد. قطعاً هر کسی به هر جا رسیده، از فضای آزاد بوده است. "فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه" را باید تابلوی محیطهای دانشجویی کرد. "از "لا اکراه فیالدین" آزادی بیان و رفتار و کردار برداشت میشود، نه خفقان.