تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۶۵۱۹۰

یونسی: سکوت اصلاح‌طلبان مقطعی بود


روز گذشته اصلاح‌طلبان در سالن تلاش دور هم جمع شدند تا پویایی و تحرک خود را به رخ افرادی بکشند که در زمان سکوت این جریان از جمله «اصلاحات مرده است» استفاده می‌کردند. دیروز کنگره حزب اراده ملت بود و مانند گذشته نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب به آنجا آمدند تا بیان کنند آنچه را که شاید در سال‌های گذشته فضای بیان آنها را مهیا نمی‌دیدند. دیروز اصلاح‌طلبان از آینده‌ای گفتند که امید دارند روشن و شیرین باشد، از رای مردم تقدیر کردند و آن را ضامن پیشرفت کشور خواندند و...

نشاط جامعه در گرو رقابت سالم و قانونی نهادهای مدنی است

رئیس‌جمهور دولت اصلاحات هم به مناسبت برگزاری کنگره اراده ملت پیامی صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است: برگزاری کنگره (نشست) سراسری «حزب اراده ملت» رخدادی است مبارک که در دوران رکود در فعالیت‌های احزاب و موانع حضور فعال تشکل‌های سیاسی و صنفی در عرصه عمومی می‌تواند نوید بخش دورانی تازه و فضایی متفاوت نسبت به آنچه در سال‌های گذشته وجود داشت باشد؛ با این امید که دولت تدبیر وامید درگذر جامعه به فضای سیاسی آزاد و زمینه‌ساز رقابت‌های قانونی، سیاسی و صنفی، همان‌گونه که در شعار‌ها و رویکردهای دوران انتخابات اعلام شد نقش موثر داشته باشد و موانع از سر راه همه حزب‌ها و گروه‌ها و تشکل‌هایی که در چارچوب قانون عزم اعتلای کشور وتقویت آرمان‌های انقلاب را دارند برداشته شود و دیگر دستگاه‌های مسئول نیز در این جهت موید دولت محترم باشند. پویایی جامعه و صلاح ملت و دولت و اصلاح امور درگروی حضور و فعالیت‌های همه نهادهای مدنی و در راس آنهاحزب‌های متعدد با گرایش‌های متفاوت است؛

نهادهایی که واسطه‌ای مطمئن هستند میان ملت که صاحب اصلی قدرت است و قدرت متمرکز که برآمده از رای و اراده مردم ومسئول در برابر آنها است. بدون تردید همراهی با دولت محترم وحمایت از آنها ضمن نقد منصفانه رویکرد‌ها و برنامه‌ها و ارائه راهکارهای مناسب رمز وراز موفقیت در این مرحله حساس است. مرحله‌ای که کشور و ملت از یکسو با مشکلاتی مواجه است که قدرت‌های بیرونی درصدد تضعیف نظام و دارای منافع متضاد با منافع ملی‌اند، ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر اشتباهات و نارسایی‌هایی که به‌رغم امکانات معنوی و مادی فراوان موجب مشکلات بیشتر شده است. نشاط جامعه روبه آینده ما در گرو رقابت سالم و قانونی نهادهای مدنی در عین پایبندی به موازین اصیل انقلاب اسلامی و در چارچوب قانون اساسی و تلاش برای اجرای همه جانبه آن از سوی نهادی دولتی و نهادهای مردمی است.

برخی به‌دنبال فاصله از دیدگاه امام(ره) هستند

در ابتدای این مراسم دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پشت تریبون قرار گرفت و از نقش حضور مردم در عرصه‌های مختلف گفت. آیت‌ا... موسوی‌تبریزی اظهار کرد: هیچ ملتی بدون انتخابات و قهر از صندوق‌های رای امکان ندارد به مراد خود برسد و بتواند دموکراسی را محقق کند. وی بیان کرد: جای تاسف است که یک حزب معتقد به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از هشت سال تنگی نفس بهترین یاران امام و انقلاب برای اولین بار است که توانسته جلسه‌ای اینچنین تشکیل دهد و از آن خوشحال باشد. فضایی که ایجاد شده نتیجه حضور و اراده ملت بود و ما همه مدیون ملت و اراده آنها هستیم و اگر مردم در پای صندوق رای حضور پیدا نمی‌کردند نمی‌توانستیم فضای امروز را داشته باشیم و عده‌ای نیز دنبال همین موضوع بودند.ایسنا نوشت؛

موسوی‌تبریزی خاطرنشان کرد: در کشور افرادی به دنبال فاصله گرفتن از دیدگاه امام هستند. خاطرم هست در سال 63 عده‌ای این موضوع را مطرح کردند که دانشگاه حق دخالت و مشارکت در انتخابات را ندارد و دانشجویان نمی‌توانند در این باره نظر بدهند و امام به محض شنیدن این موضوع تاکید کرد این حرف همان کسانی است که در طول سال‌های قبل می‌گفتند مجتهدین باید از سیاست فاصله بگیرند، اما درست این است که همه آحاد ملت در تعیین سرنوشت خود شریک باشند و یک دانشجوی جوان باید بتواند در سرنوشت خود دخالت کند. وی تاکید کرد: مادامی که احزاب تقویت نشوند نمی‌شود به آزادی و مردم‌سالاری رسید و احزاب باید کلاس درس آزادیخواهی،‌ جمهوری‌خواهی و دموکراسی باشد و اولین تجربه دموکراسی باید در احزاب شکل بگیرد.

سکوت مقطعی اصلاح‌طلبان دلیل نابودی آنها نیست

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام نیز در این مراسم گفت: اگر زمانی جریان اصلاح‌طلبی با نجابت برای انقلاب و وحدت اسلامی کوتاه می‌آمده و یا سکوت می‌کند نشأت‌گرفته از ذات اصلاح‌طلبی است و سکوت دلیل نابودی نیست. حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی اظهار کرد: خداوند بنا ندارد خودش سرنوشت مردم را مدیریت کند، تغییر دهد و اصلاح کند واین اراده را به مردم واگذار کرده است. وی ادامه داد:

مردم صاحب این اختیار و حق هستند که سرنوشت خود را مدیریت کنند که نمونه واضح آن امسال رخ داد و مردم سرنوشت خود را تغییر دادند. وی با طرح این سوال که آیا وحدت ملی با تکثر و تنوع قومی و حزبی قابل جمع است، تصریح کرد: افرادی هستند که هر گونه فعالیت قومی و حزبی را مغایر با وحدت و امنیت ملی می‌دانند و از نظر ایشان این مساله خطرناک است و برای ادعای خود سعی می‌کنند نظرات فلسفی بیاورندو به نوعی به مردم و ایران دوستی نظرشان را ربط می‌دهند. ایشان نوعی حزب ستیزی دارند و می‌گویند نباید اسمی از فلان قوم و مذهب بیاوریم چون خطرناک است و نوعا عملکردشان نیز ضد وحدت ملی است.

یونسی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی همه اقلیت‌ها و گرایش‌ها با حفظ تنوعشان حضور داشتند، اذعان داشت حضرت امام(ره) نیز مکررا آنها را مخاطب قرار می‌داد و از آن‌ها حمایت می‌کرد و این مساله در انتخابات و رفراندوم‌ها نیز تکرار می‌شد. وزیر اطلاعات دولت اصلاحات با بیان اینکه کسانی که ادعا می‌کنند یک جریان حذف شده است چشمان خود را بسته‌اند و نمی‌خواهند روز را ببینند، تصریح کرد:

اگر زمانی جریان اصلاح‌طلبی با نجابت برای انقلاب و وحدت اسلامی کوتاه می‌آمده است و یا سکوت می‌کند نشأت گرفته از ذات اصلاح‌طلبی است و سکوت دلیل نابودی نیست. وی ادامه داد: گاهی این غرور نیز به اصلاح‌طلبان منتقل می‌شود مثلا در زمان دوم خرداد می‌گفتند جریان ما برای همیشه جای آن‌ها را گرفت و این درست نیست. این در حالی است که باید هر دو جریان باشند و باهم رقابت کنند، چرا که هر کدام حامل ارزش‌های دینی و ملی وتاریخی کشور هستند. یونسی با اشاره به هشت سال گذشته خاطر نشان کرد: ملت توانست شرایط را بشکند و مجددا شرایط رقابت را فراهم کند و با وجود موانع باید بدور از افراط و تفریط و باحفظ اهداف اصلی و اساسی حرکت شود.

عده‌ای بدون توجه به ادبیات علمی و کارشناسی حرف می‌زنند

در بخش دیگری از این کنگره نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: نمی‌توان حرفی را بدون منبع علمی و استناد به نظریه‌ قابل تکیه مطرح کرد. ضمن آنکه باید توجه داشت بین دانستن و توانستن فاصله زیادی است و بین توانستن و اراده اجرا نیز فرسنگ‌ها فاصله است. مسعود پزشکیان افزود: نامه حاکمیتی حضرت علی(ع) به مالک اشتر یکی از اصلی‌ترین منابع حکومت‌داری است و بند بند آن را باید با طلا نوشت و اگر قرار است در جامعه حزب تشکیل دهیم باید به آن توجه کنیم و حضرت علی(ع) نیز در آن تاکید کرد رضایت اکثریت را باید پایه‌ حکومت قرار داد و همه ملت و عموم مردم هستند که به حکومت قدرت می‌دهند و رضایت مردم از یک حکومت باعث تقویت آن می‌شود و باید توجه کرد که اگر رضایت عموم مردم مورد توجه قرار نگیرد پایه‌های حکومت سست می‌شود.

حضور احزاب معیار دموکراسی است

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها هم در این مراسم با بیان اینکه بدون احزاب به دموکراسی نخواهیم رسید، اظهار داشت: باید از مدیـریــــت‌فــردی بیرون بیاییم. حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی گفت: التزام به دموکراسی لازمه‌اش احزاب، فعالیت آن‌ها و آزادی آن‌ها است و این مساله می‌تواند معیار دموکراسی و اجرای قانون اساسی باشد و صرف قانون اساسی و انتخابات، آزادی و دموکراسی تحقق نمی‌یابد. رهامی با بیان اینکه بدون احزاب به دموکراسی نخواهیم رسید، اظهار داشت: باید از مدیریت‌فردی بیرون بیاییم هر چند که من نمی‌خواهم نقش بزرگان اصلاحات رانادیده بگیرم. الان که بحث انتخابات مجلس مطرح است، این اشخاص هستند که با سران اصولگرا دیدار می‌کنند و نه احزاب و باید دانست که میانگین اشتباه احزاب از افراد کمتر است. عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به وضعیت اقتصادی تصریح کرد: اگر از حزب بیرون می‌آمدیم می‌گفتیم که این فرد از کدام حزب آمده است و این حزب چه برنامه اقتصادی داشته است. متاسفانه ملاک ما افراد مختلف این است که چقدر به افراد وسران نزدیک هستیم .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات