تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۶۵۵۹

کارنامه نقض حقوق ‌بشر آمریکا در عراق

اشاره: وزارت‌ امور خارجه آمریکا در 16 اردیبهشت 86 گزارش نقض حقوق ‌بشر در دیگر کشورهای جهان را در سال 2006 منتشر کرد. در این متن طبق روال سال‌های گذشته گزارش وضع حقوق‌ بشر در 160 کشور جهان از جمله در ایران بررسی شد و تعدادی از آنان برجسته شده است. گزارش یاد شده اشاره‌ای به کارنامه نقض حقوق‌ بشر در آمریکا ندارد از این‌رو مناسب است موارد نقض حقوق ‌بشر در آمریکا بررسی شود. در این نوشتار موارد نقض حقوق‌ بشر از جانب آمریکا در سال 2006 بررسی شده است. آمریکا با اتکا به قدرت نظامی برتر خود به حاکمیت دیگر کشورها تجاوز و حقوق ‌بشر در آن کشورها را نقض کرده است تعداد زیادی از مردم عادی بی‌گناه عراق بعد از تجاوز آمریکا در سال 2003 به این کشور کشته شده‌اند واشنگتن‌پست در 11اکتبر 2006 گزارش کرد که بر اساس تحقیقات انجام گرفته دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ تحت نظارت دانشگاه جان ‌هاپکینز بیش از 655 هزار عراقی از زمان شروع جنگ در مارس 2003 در عراق کشته شده‌اند. یک واحد از تفتنگداران دریایی آمریکا در 19 نوامبر 2005 در بازرسی خانه به خانه یک محله تعداد 24 شهروند غیرنظامی عراقی را به قتل رساندند این اقدام در پی کشته شدن یک تفنگدار دریایی آمریکا بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در «حدیثه» انجام گرفت. در میان کشته‌شدگان یک پیرمرد معلول 76ساله، یک کودک سه‌ساله و 7زن قرار داشت. (1)

بر اساس گزارش دیگری از روزنامه انگلیسی «ساندی‌تایمز 26» مارس 2006 یک خانواده 11نفره بر اثر تیراندازی سربازان آمریکایی در 15مارس 2006 به قتل رسیدند پنج کودک 6 ماهه تا 5 ساله و 4 زن در میان مقتولان قرار داشتند چهار سرباز آمریکایی در 12مارس 2006 به یک دختر 14 ساله بنام «ابیرقاسم‌الجنبی» تجاوز کردند و سپس والدین و خواهر پنج ‌ساله و خودش را کشتند. (2)

نیروهای آمریکایی در 31می 2006 دو زن عراقی را که یکی از آن‌ها نزدیک به زمان فارغ شدن بود به قتل رساندند. این اتفاق زمانی روی داد که سربازان آمریکایی به سوی یک اتومبیل سواری که در یک پست بازرسی در شهری در شمال بغداد توقف نکرد آتش گشودند.

شبکه «سی‌.ان‌.ان» در 5 ژوئن 2006 گزارش کرد که یک جوخه آمریکایی یک پیرمرد 52 ساله معلول را به گودالی در کنار جاده برده و وی را به قتل رساند. یک بیل و یک سلاح خودکار «ای.کی»47 نیز در کنار وی قرار دادند که این ‌گونه به نظر برسد نامبرده شورشی و در حال بمب‌گذاری بوده است.

نیروهای تحت ‌هدایت آمریکا در 8 دسامبر 2006 تعداد 20تن مظنون شورشی را در یک حمله در شمال‌غرب بغداد به قتل رساندند. «امیرالوان» شهردار ایشقاقی گفت: 10مرد 4 زن و 10کودک در این دهکده کشته شده‌اند. (3)

چهار سرباز آمریکایی سه شورشی مظنون غیرنظامی عراقی در عملیاتی در صلاح‌الدین عراق به قتل رساندند. «ریموندجیروارد» یکی از این چهار سرباز گفت: آن‌ها در عملیات یاد شده دستور داشتند تمام مردان دارای توانایی رزمی را به قتل برسانند. (94)

ایالات‌متحده با نقض آشکار و مستمر کنوانسیون ژنو کارنامه سیاهی در سوءاستفاده از اسرای جنگ عراق و افغانستان دارد. یک گزارش پخش شده در «بی‌.بی.سی» که منبع اصلی آن سازمان حامی حقوق‌بشر «رایتزفرست» در آمریکا است، نشان می‌داد که از اوت2002 تعداد 98 اسیر در زندان‌های آمریکا در عراق و افغانستان فوت شده‌اند از این تعداد 34 نفر با سوءقصد عمدی کشته شده‌اند 11فقره از مرگ زندانیان مشکوک بوده و 8 تا 12نفر زیر شکنجه فوت شده‌اند. (5)

گزراش دیده‌بان حقوق‌بشر در ژوئیه 2006 می‌گوید شکنجه و دیگر سوءاستفاده‌ها از بازداشت ‌شدگان در بازداشتگاه‌های ایالات‌ متحده در عراق با دریافت مجوز یک رویه معمول بوده است. این بازداشت ‌شدگان به ‌طور مرتب مورد ضرب‌وشتم شدید قرار گرفته زیر فشارهای روانی محرومیت شدید از خواب و در معرض سرما و گرمای طاقت‌فرسا قرار داشته‌اند.

به سربازان آمریکایی گفته شده بود که بسیاری از فنون سوءاستفاده و بدرفتاری با زندانیان دارای مجوز از سلسله مراتب فرماندهی بوده و بازداشت‌ شدگان مشمول کنوانسیون ژنو نیستند بازداشت ‌شدگان در اردوگاه «ناما» یکی از بازداشتگاه‌های آمریکا در فرودگاه بغداد که برخلاف حقوق بین‌المللی ایجاد و نزد کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ ثبت نشده مرتباً لخت مادرزاد مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند تعدادی از بازداشت‌ شدگان به عنوان «سیبل‌ تمرین تیراندازی» مورد استفاده قرار گرفته‌اند گروه حقوق‌بشر عفو بین‌الملل در می 2006 بازداشت 14هزار نفر در عراق بدون ایراد اتهام یا محاکمه را محکوم کرد.

شبکه تلویزیونی استرالیا در 15فوریه 2006 بیش از 10تصویر و کلیپ ویدئویی از زندان ابوغریب عراق پخش کرد. تصاویر مزبور شامل بریدن گلوی یک مرد، بازوی سوخته با زخم‌های ناشی از گلوله‌های انفجاری اتاق بازجویی خون‌آلود و یک مرد بیهوش آغشته به مدفوع خود بود. بخش تحقیقات جنایی ارتش آمریکا 1325عکس و 93 کلیپ ویدئویی از سوءاستفاده احتمالی از بازداشت ‌شدگان و 546عکس از مرگ مشکوک بازداشت‌ شدگان عراقی را جمع‌آوری نمود که تمامی آن‌ها بین 18اکتبر و 30 دسامبر 2003 ضبط شده‌اند. (6)

گزارش دیگری از نیویورک‌تایمز در دسامبر2006 نوشت که فردی به نام «دونالد وانس» یک ناوی حرفه‌ای 29 ساله‌ از شیکاگو که به عنوان پیمانکار امنیتی به عراق رفته بود توسط سربازان آمریکایی دستگیر و در بازداشتگاه کمپ‌کراپر به مدت 97 روز محبوس بود.

نامبرده گفته است که نگهبانان آمریکایی در فواصل معین به سلول آمده دست‌وپا و چشم وی را بسته به اتاق بازجویی می‌بردند. زمانی که نامبرده به سلول خود بازگردانده می‌شد بسیار خسته بود لیکن به دلیل روشن بودن لامپ‌های مهتابی نمی‌توانست بخوابد.

نیویورک‌تایمز در تاریخ 18مارس 2006 نوشت که یک واحد نیروهای نخبه عملیات ویژه یکی از پایگاه‌های نظامی سابق صدام را در نزدیک بغداد به یک بازداشتگاه سری تبدیل کرد. سربازان آمریکایی یکی از اتاق‌های شکنجه دولت سابق عراق را به سلول بازجویی تبدیل کردند سلول مذکور «اتاق سیاه» نامیده شد در سلول بدون پنجره و کوچک مذکور سربازان با قنداق تفنگ زندانیان را کتک می‌زدند.

بر اساس گزارش دیگری از روزنامه انگلیسی ایندی‌پندنت 460 نفر در زندان گوانتانامو محبوس هستند. ده‌ها تن از آن‌ها نوجوان 60 نفر زیر 18سال و جوان‌ترین آن‌ها 14ساله است. یک نوجوان 12ساله به نام «محمدالقرانی» به عضویت در القاعده و همکاری در توطئه تروریستی 1988 القاعده در لندن متهم شد.

نامبرده در سن 14سالگی دستگیر شد. بنابر گزارش واشنگتن 75 زندانی در گوانتانامو به دلیل بدرفتاری سربازان آمریکایی دست به اعتصاب غذا زدند. در تاریخ ده ‌ژوئن 2006 سه زندانی با استفاده از ملحفه و لباس خود را حلق‌آویز کردند.

خانواده «ماتی‌شامان‌ترکی» «الحباردی‌الغتیبه» گفته‌اند که تعدادی از اعضای بدن جسد دریافت شده شامل مغز کبد کلیه و قلب وی برداشته شده بود. پسر عموی «مانی‌شامان» می‌گوید: احتمالا این کار برای پنهان کردن حقایق مربوط به قتل مشارالیه صورت گرفته است پدر یکی دیگر از زندانیان عربستان معتقد است که مرگ فرزندش خودکشی نبوده بلکه اثرات کبودی روی جسد نشان ‌دهنده عمدی بودن قتل می‌باشد.

به نوشته نیویورک‌تایمز نظامیان آمریکایی اتاق‌های شکنجه بازداشتگاه‌های رژیم صدام را برای بازجویی مورد استفاده قرار داده و افراد مظنون را با قنداق تفنگ کتک می‌زنند.

اجساد سه نفر از زندانیان گوانتانامو که به خانواده‌هایشان تحویل شد فاقد مغز، کبد، کلیه و قلب بود و آثار شکنجه بر روی آن‌ها به وضوح دیده می‌شد.

برخی مفاد قانون بازجویی از مظنونین به اقدامات تروریستی در آمریکا مغایرت آشکار با کنوانسیون ژنو و کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق مدنی دارد

یک سرباز آمریکایی: فرماندهان به ما دستور داده بودند در هنگام عملیات همه مردان را به قتل برسانیم.

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر: شکنجه و دیگر سوءاستفاده از بازداشت ‌شدگان در عراق توسط نیروهای آمریکایی یک‌ رویه معمول است.

نظامیان آمریکایی بازداشت ‌شدگان را علاوه بر شکنجه به صورت عریان، در سرما نگهداری کرده و آن‌ها را وادار می‌کردند مدفوع خود را بخورند

سازمان عفو بین‌الملل این مورد را نمونه دیگری از ضعف کارنامه حقوق‌بشری آمریکا دانسته است. کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ‌ملل اقدام ایالات ‌متحده در بازداشت خودسرانه و بلندمدت مظنونین و سوءاستفاده از بازداشت‌ شدگان را به عنوان نقض جدی حقوق‌ بین‌الملل و کنوانسیون بین‌المللی ذیربط محکوم کرده‌اند.

قانون کمیسیون نظامی ایالات‌ متحده مصوب 17اکتبر 2006 مجوز بکارگیری شیو‌ه‌های سخت‌تری برای بازجویی از مظنونین به اقدامات تروریستی را صادر کرده است.

«مارتین‌شین‌وین» گزارشگر ویژه سازمان‌ ملل در توسعه و حمایت از حقوق‌بشر و آزادی‌های اساسی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی مفاد قانون مذکور در مغایرت با اصول استانداردهای محاکمه عادلانه و روند تبیین ‌شده در ماده 3 کنوانسیون ژنو و مفاد کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق مدنی و حقوق سیاسی قرار دارد کارشناس حقوق‌بشر و ضدتروریسم سازمان ‌ملل ابراز نگرانی کرده است که لایحه کمیسیون‌های نظامی اکنون در ایالات‌متحده بصورت قانونی درآمده است. بیانیه مطبوعاتی سازمان‌ ملل مورخ 27اکتبر 2006 این سازمان و همه مردم و کشورهای دوست‌دار صلح و عدالت در جهان اقدامات آمریکا در عدم رعایت اصول بین‌المللی شناخته‌ شده حقوق‌بشر و نقض حاکمیت و حقوق‌بشر در دیگر کشورها را محکوم کرده‌اند در ژوئیه 2006 کمیته حقوق‌بشر سازمان ‌ملل در جلسه 87 خود در خصوص نقض حقوق‌بشر دیگر کشورها از سوی ایالات ‌متحده ابراز نگرانی کرد کمیته مذکور همچنین ضمن ابراز نگرانی توصیه‌هایی در خصوص اقدامات امنیتی ایالات ‌متحده، حبس مخفیانه افراد و نگهداری آن‌ها در مکان‌های مخفی برای مدت طولانی سوءاستفاده از زندانیان و عدم‌ رعایت کنوانسیون بین‌المللی در جنگ علیه ترور ارایه کرد.

در 14ژوئن 2006 پنج گزارشگر ویژه سازمان ‌ملل در رابطه با حقوق‌بشر با انتشار یک بیانیه مشترک آمریکا خواستند که بازداشتگاه گوانتانامو را سریعاً ببندد.

این گزارش می‌افزاید اعتبار بین‌المللی آمریکا تا حد زیادی بر اثر نقض حقوق‌بشر از سوی دولت این کشور که داعیه پرچمداری حمایت از حقوق‌بشر را دارد خدشه‌دار شده است. نظرسنجی «بی‌.بی.سی» که در تاریخ 23 ژانویه 2007 منتشر شد نشان می‌دهد که وجهه ایالات‌ متحده در جهان طی سال گذشته بدتر شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات