تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۶۵۶۲۴
چهره‌های سیاسی - مذهبی جهان از نقش خمینی کبیر در متحول کردن جهان اسلام می‌گویند

روح بیدار امام در بیداری اسلامی ملت‌ها

گردآوری و تنظیم: فریده شریفی - اشاره: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) در 22 بهمن سال 1357 به پیروزی رسید و مردم انقلابی، اداره حکومت کشور را به دست گرفتند. این انقلاب صدای مهیب انفجار خشم مردمی بود که از 19 دی سال 1356 در قم آغاز شده بود از تبریز، یزد، جهرم، کازرون، تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، رفسنجان، همدان، نجف‌آباد و سایر شهرهای ایران به گوش شاه و آمریکا می‌رسید. امام خمینی(ره) دور از ایران انقلاب را هدایت می‌کردند. پیام‌ها و اعلامیه‌ها و مصاحبه‌های امام پی در پی از نجف می‌رسید و بلافاصله به صورت‌های مختلف اعلامیه و نوار تکثیر می‌شد و در اختیار مردم قرار می‌گرفت. امام، مردم را به سرنگونی رژیم شاه دعوت می‌کردند و از توطئه‌هایی که ممکن بود انقلاب را به انحراف بکشاند، آگاه می‌ساختند. روز عید فطر مردم در بسیاری از شهرهای ایران پس از نماز باشکوه عید علیه رژیم تظاهرات کردند. در این میان با شکوه‌تر از همه، تظاهرات عظیم میلیونی مردم تهران بود که از صبح تا بعداز ظهر ادامه داشت و از نظر کثرت جمعیت و وحدت کلمه مردم و مخالفت صریح با شاه تا آن زمان بی‌نظیر بود و رژیم را به شدت وحشت‌زده کرد. مردم هنگام عبور از کنار کامیون‌های ارتشی به سوی آنها گل پرتاب می‌کردند و فریاد می‌زدند: «برادر ارتشی چرا برادرکشی» این شعار، رژیم را که می‌خواست از ارتش برای سرکوبی ملت استفاده کند سخت عصبانی می‌کرد. بنیانگذار انقلاب اسلامی در حقیقت توانست روحیه مبارزه‌طلبی را در بین مردم افزایش دهد و این روحیه باعث گردید که با سقوط رژیم شاه انقلاب اسلامی ایران به پیروزی برسد. انقلاب اسلامی ایران بدون وابستگی به شرق و غرب به پیروزی رسید و معادلات سیاسی استکبار جهانی را برهم ریخت. انقلابی نوپا که کانون توجه سیاستمداران و عموم مردم را نسبت به ایران جلب کرد. مهم‌ترین تاثیر ایران انقلابی بر جهان اسلام و حتی در ارتباط با مستضعفان کل جهان، در بعد افکار و ایدئولوژی است. اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، موجی فراگیر سراسر جهان اسلام را فراگرفت و نه فقط مسلمانان، بلکه تمام مستضعفان جهان را به حرکت درآورد. انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه مقامات، شخصیت‌ها و تحلیلگران شرق و غرب بیشترین تاثیر را بر ملت‌های مسلمان منطقه و جهان داشته است به نحوی که بسیاری معتقدند تاکنون جهان چنین انقلاب تاثیرگذاری را به خود ندیده است انقلابی که به رغم گذشت 35 سال از آن هنوز هم در بیداری ملت‌ها اثرگذار است. بیداری اسلامی ملت‌ها در تونس، مصر و بحرین نمونه بارزی از تاثیرگذاری انقلاب اسلامی در این کشورهاست. آنچه که پیش روی شماست دیدگاه برخی چهره‌های سیاسی- مذهبی جهان درباره اثرگذاری انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام است. سرویس خارجی کیهان

رهبری حکیمانه

«یحیی ابوزکریا» متفکر و روزنامه نگار برجسته  الجزایری معتقد است که انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری همچون حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و این انقلاب یک دگرگونی متمدنانه بود که ایران را از ظلمات به نور رهنمون ساخت.

امام خمینی (ره) تمامی شروط فقاهت و رهبری را در خود داشت و از تمامی این ویژگی‌ها برای نزدیکی به خدا و دفاع از مردم بهره برد.

این نویسنده 50 ساله الجزایری که یک شخصیت رسانه‌ای معروف در لبنان است به مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌های عصر حاضر در جهان عرب و اسلام می‌پردازد و می‌گوید: متاسفانه رهبری انقلاب‌ها در برخی کشورهای عربی اسلامی به دست کسانی رسید که مدعی انقلاب و تغییر درجهان اسلام هستند ولی سر سوزنی با آن ویژگی‌هایی که یک رهبر باید داشته باشد، سازگاری ندارند.

نبود رهبران حکیم و رشد یافته سبب شده است که جهان اسلام وارد چالش‌ها و آشوب‌های فراوانی شود؛ اما ایران که امام خمینی (ره) بر انقلابش اشراف داشت، می‌بینیم که روز به روز در سطوح تربیتی، علمی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی به موفقیت‌های جدید دست می‌یابد.

مهم ترین دلیل نابودی انقلاب‌های عربی، فقر آنها در زمینه رهبری و اهداف آشکار بود؛ چرا که اگر آنها شخصیتی چون امام خمینی (ره) و یا همچون آیت‌الله خامنه‌ای رهبر کنونی انقلاب اسلامی ایران را می‌داشتند شرایط آنها این گونه نبود.

افتخاری برای امت اسلامی

«حسن البنا»  تحلیلگرمصری مسایل جهان اسلام حضرت امام خمینی (ره) را افتخاری بزرگ برای امت اسلامی می‌داند و می‌گوید: در امتداد تاریخ هیچ یک از علمای شیعه به جز ایشان لقب امام نگرفت، چرا که او خط و سلوک اهل بیت (ع) را که مغفول مانده بود با رویکرد پاک و مترقی خود برای ساخت دولت اسلامی و مقابله با چالش‌های خارجی به کار بست.

می‌بینیم که حتی پس از ارتحال امام خمینی (ره) نیز ایران پیشرفت‌های علمی بسیار شتابانی دارد و علاوه بر ورود به باشگاه کشورهای هسته‌ای، موجود زنده نیز به فضا فرستاده است.

البته با اشاره به اینکه تمامی طوایف، مذاهب و بخش‌های مختلف جامعه ایران در پارلمان عضو دارند و آنها با آزادی تمام سخن می‌گویند و همین ویژگی‌ها سبب شده که ایران به کشوری مهم در صحنه منطقه تبدیل شود و تجارب مهمی در مواجهه با استکبار جهانی به دست آورد.

خدمت به اسلام و مسلمانان

شیخ «محمد یزبک» رئیس شورای مذهبی حزب‌الله لبنان و خطیب جمعه بعلبک نیز با اشاره به رهبری امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گوید: امام (ره) هیچ سلاحی به جز سلاح ایمان در مقابله با نظام شاهنشاهی نداشت چرا که او یک پیش زمینه فکری و عقیدتی داشت که آن را در خدمت به اسلام و مسلمین و مسایلی همچون فلسطین به کار بسته بود.

امام خمینی (ره) حکومتی جدید بنیان نهاد که اصالت و نوگرایی را در آن واحد داراست و می‌تواند با خطرات و چالش‌‌ها مقابله کرده و به نیازهای ملت بزرگ ایران پاسخ دهد.

امام خمینی (ره) به هیچ‌وجه و با وجود هرگونه شرایطی وسیله را برای رسیدن به اهداف توجیه نمی‌کرد؛ اما آنچه که ما هم‌اکنون شاهد هستیم یک پاییز عربی است و نه بهار عربی چرا که به جز خرابی و ویرانی نتیجه‌ای دیگر دربر نداشته و دلیل آن این است که انقلاب‌های عربی رهبری چون امام خمینی (ره) نداشته‌اند.

عرضه اسلام ناب

شیخ «احمدالزین» عالم برجسته سنی مذهب و رئیس تجمع علمای مسلمین لبنان با اشاره به مجاهدت‌های امام خمینی (ره) در راه رسیدن به اهداف والای خود، می‌گوید: امام (ره) اسراییل را غده‌ای سرطانی در منطقه معرفی کرد که باید از میان رفته و فلسطین به عنوان قضیه مرکزی و اصلی جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد.

ایشان به هیچ‌وجه عدالتی را که سوسیالیسم چپ‌گرا به دنبال آن بود مناسب نمی‌دید، بلکه با درک عمیقی که از اسلام ناب داشت، عدالتی را مناسب جهان اسلام می‌دانست که منطبق بر شریعت باشد.

تشکیل امت واحده

حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدریاض حکیم» از استادان عراقی معتقد است که حضرت امام خمینی(ره) مسلمانان جهان با هر گرایش و سلیقه مذهبی که داشتند به سمت تشکیل امت واحده فراخواندند.

به اعتقاد امام راحل، اختلافات مذهبی بین امت اسلام امری طبیعی است ولی نباید این اختلافات مصالح کلی امت را تحت‌الشعاع قرار دهد، ایشان به مسئله وحدت و یکپارچگی مسلمانان در برابر دشمنان مشترک بسیار تاکید داشتند.

حضرت امام خمینی(ره) پیوسته به مسلمانان هشدار می‌دادند که دچار اختلافات درونی نشوند چرا که می‌دانستند دشمنان از طریق اختلاف‌افکنی، هویت و فرهنگ مسلمانان را از بین خواهند برد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی همیشه دغدغه آحاد مسلمانان و محرومان جهان را داشتند و در این راستا مشکلات زیادی از جمله جنگ هشت ساله را متحمل شدند.

تحولات امروز جهان اسلام ناشی از روحیه خودباوری و استکبارستیزی مسلمانان برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است.

ضعف جبهه استکبار

«سورت بالا» مدرس حوزه و عضو هندی کاروان آزادی فلسطین نیز معتقد است: حضرت امام خمینی(ره) تداوم بخش راه انبیاء، اولیای الهی و شهدای کربلا است که در زمان ما باعث تجدید حیات اسلام و تشیع شده است.

انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل باعث تقویت مسلمانان جهان و ضعف جبهه استکبار خصوصا اسرائیل شده است، امروز رژیم صهیونیستی به برکات انقلاب امام، در نهایت ضعف و زبونی قرار دارد و این بزرگ ترین خدمت امام به امت اسلام بود.

مرد استوار تاریخ

«سیدحسن موسوی بحرینی» فعال سیاسی بحرینی می‌گوید: حضرت امام خمینی(ره) شخصیتی جامع و کامل است که به بشریت درس آزادگی، عزت، فداکاری و خودآگاهی داده است.

مردم در برخی از کشورهای جهان هیچ اطلاعاتی در مورد اسلام نداشتند به گونه‌ای که وقتی یک روحانی می‌دیدند متعجب می‌شدند ولی امروز به برکت امام، تحولات جهان تحت تاثیر اسلام و انقلاب اسلامی است.

امام خمینی(ره) به محرومان جهان، مسلمانان، روحانیت و پیروان ادیان الهی قداست بخشیده است، امروز تفکر و اندیشه امام راحل، ترس از قدرت‌های پوشالی را از بین برده است. امام خمینی برای تشکیل امت واحده، تمام مرزهای سیاسی و جغرافیایی را در نگاه خود شکست و تمام توجه ایشان به اسلام و مصالح مسلمانان بود.

احیای ارزش‌های اسلامی

«عباس البیاتی» دبیرکل اتحادیه اسلامی ترکمن‌های عراق از نقش امام خمینی(ره) در بیداری مسلمانان جهان ستایش کرد.

نام بنیانگذار جمهوری اسلامی با بیداری اسلامی در هم آمیخته، به طوری که نام هر یک از آنها مکمل دیگری شده است.

امام خمینی الگویی را به وجود آورد که توانست ارزش‌های اسلامی را با دستاوردهای عصر کنونی سازگار سازد. زندگی امام خمینی کتابی است که صفحات کمی از آن ورق خورده است. این کتاب برای فراگیری اصول انقلاب و ارزش‌های والای انسانی باید همواره در اختیار مردم جهان و نسل‌های آینده باشد.

وحدت کلمه

«وحید مژده» سخنگوی جبهه متحد ملی افغانستان می‌گوید: انقلاب اسلامی ایران به برکت و اقتدار هوشمندانه حضرت امام خمینی (ره) پیروز شد و رژیم شاهنشاهی ساقط شد. امام خمینی (ره) از

بی نظیرترین شخصیت های تاریخ بشریت بودند که توانستند با بهره گیری از اندیشه های بلند الهی مسیر تاریخ را دگرگون کنند. وحدت کلمه امام خمینی از مهمترین رمزهای پیروزی انقلاب اسلامی بودکه باعث تحقق انقلاب اسلامی ایران شد.

رهنمودهای  بنیانگذار انقلاب اسلامی جان تازه ای به کالبد مردم این کشور دمید و زمینه رهایی مردم از یوغ استبداد و بردگی را فراهم کرد.

ملت ایران با الهام گیری از اندیشه‌های امام خمینی طی دهه‌های اخیر با وجود انواع مشکلات داخلی و خارجی و تحریم‌های شدید به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند و راه خود را ادامه می‌دهند. جهانیان نمی‌توانند یک چیز را کتمان کنند و آن راهی است که امام خمینی(ره) به ایرانیان نشان داد.

تاکید بر مشترکات مذاهب اسلامی

"یورگن گراسمان” رئیس جمعیت دفاع از قدس برلین معتقد است که مهمترین ویژگی  انقلاب اسلامی ایران اتحاد امت اسلامی است که این موضوع مورد تاکید امام خمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی بود. اگر در مورد این رویداد تنها بر روی یک جنبه و یا یک مذهب تاکید کنیم، در واقع اسلام را خوب نشناخته ایم.

کاری که انقلاب اسلامی ایران انجام داد، تاکید بر مشترکات مذاهب اسلامی و سخن گفتن از یک امت واحده بود. ما چیزی به اسم "جمهوری شیعه ایران” نداریم، بلکه "جمهوری اسلامی ایران” داریم. امام خمینی (ره) دقیقا می‌دانست چه می‌خواهد. برای ایشان اتحاد مسلمانان هدف اصلی بود.

انقلاب اسلامی ایران نمونه خوبی است که برادری بین مذاهب اسلامی را به نمایش گذاشت. در جریان انقلاب و سال‌های دفاع مقدس شمار زیادی از شهروندان سنی مذهب ایران در قیام و دفاع مردمی شرکت کردند و در این راه به شهادت رسیدند. خانواده‌های سنی مذهبی بر این باورند که فرزندانشان را در راه اسلام فدا کرده اند. این یعنی آن‌ها معتقدند راه انقلاب همان راه اسلام است و در این میان تفاوتی بین برادران سنی و شیعه وجود ندارد. این همان کاری بود که امام خمینی (ره) انجام داد.

از این رو امروز مسلمانان جهان باید از ایران الگو بگیرند. آن‌ها باید بدانند درگیری‌های امروز بین مسلمانان ناشی از تلاش‌های دشمنان اسلام در اختلاف افکنی است که متاسفانه برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان نیز در این راستا نقش آفرینی می‌کنند.

برافراشتن پرچم اسلام

«شیخ علی فرحات» امام جماعت شهر بعلبک در شرق لبنان می‌گوید: بشارت های پیروزی در ایران اسلامی با بازگشت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به این کشور در اول فوریه سال 1979 متبلور شد. مسلمانان در لبنان راه و منش حضرت امام خمینی (ره) را با فرماندهی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و در سایه رهبری حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه می دهند.امام خمینی (ره) با منش ائمه ( ع) و صالحین، ارکان طاغوت های شرق و غرب و به ویژه ر‍ژیم صهیونیستی را به لرزه انداخت. حضرت امام (ره) همواره در خاطره ملت‌های اسلامی زنده می‌ماند، و پرچم اسلام درسرزمین‌های اسلامی همواره برافراشته خواهد ماند.

امیدی برای مسلمانان

«سید هادی هادی» رئیس بنیاد فرهنگی پیامبر اعظم (ص) افغانستان  معتقد است که امام خمینی (ره) در عصری که اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان تجاوز کرده بود، انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند و در طی نامه‌ای تاریخی به رهبری شوروی که مرکز کمونیسم بود وی را به دین مبین اسلام دعوت کرد و جهان را با این اقدام تکان داد.

جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین کشورهای اسلامی نقش رهبری را بر عهده دارد و عامل اصلی بیداری اسلامی و وحدت مسلمین در جهان به شمار می‌رود.

ملت‌های مسلمان در سراسر جهان، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشوری مقتدر و اسلامی می‌شناسند و عملکرد‌های رهبری این کشور را برای خود راهگشا و الگو می‌دانند.

ایران توانست با وجود فشارهای غرب با اقتدار جهان اسلام را رهبری کند و افتخار و امید را در دل مسلمانان روشن کند.

چراغ هدایت

« نورسته ابراهیم آوا» رئیس شورای زنان حزب اسلام جمهوری آذربایجان در باکو تاکید می‌کند: امام خمینی(ره) برای احیای اسلام ناب محمدی (ص) و زنده نگه داشتن آرمان‌های اسلامی همانند خورشید صبحگاهان طلوع کرد تا زندگی دوباره را برای جهانیان ارمغان آورد.

پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری داهیانه امام خمینی(ره) فرق میان اسلام حقیقی و اسلام غربی را برای جهانیان آشکار کرد و انقلاب اسلامی ایران، زندگی با عزت و شرافت را نه تنها به مردم ایران بلکه به تمامی انسان‌های آزاد اندیش و متفکر چه مسلمان و چه غیر مسلمان آموخت.

امام خمینی از مشرق تا مغرب انسان ‌ها را از خواب غفلت بیدار کرد و به آنان یاد داد که طاغوتیان کشورهای خود را بشناسند و چطور با آن‌ها مبارزه کنند. به آن‌ها یاد داد که زندگی با عزت بهتر از خوردن لقمه‌ای با ذلت از دست طاغوتیان است. امام خمینی چراغی است که هیچ وقت خاموش نخواهد شد.به برکت انقلاب اسلامی ایران بود که در خیلی از کشورهای غربی اسلام زنده شد، مساجد ساخته شد و تعداد مسلمانان روز به روز افزایش یافت.

نماد اتحاد بین مسلمانان

«مولانا مفتی محمدمکرم احمد »امام جمعه و جماعات مسجد فتح پوری دهلی و از رهبران سرشناس اهل سنت هند با تجلیل از شخصیت بلند  بنیانگذار جمهوری اسلامی می‌گوید: شخصیت امام خمینی(ره) به گونه‌ای است که درحال حاضر به عنوان سمبل و نماد اتحاد و وحدت بین مسلمانان شناخته می‌شود.

شخصیت حضرت امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی آنچنان بلند مقام است که همه مسلمانان و از هر مذهبی به آن احترام می‌گذارند و از وی به نیکی یاد می‌کنند. امام خمینی(ره) نه تنها رهبر انقلاب اسلامی بوده و ملت ایران را با پیروزی انقلاب سربلند کرد بلکه بر جهان اسلام نیز تاثیرگذار شد که نمونه‌ای از آن اعلام هفته وحدت بود که زمینه ایجاد اتحاد بین مسلمین را آماده کرد.

حضرت امام(ره) حامی مستضعفان و ملل تحت ستم به ویژه مردم مظلوم فلسطین بود که با اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان ‘روز قدس’ مسئله بیت المقدس و سرزمین اشغالی فلسطین را در صحنه بین المللی؛ جهانی کرد و توجه مسلمانان جهان را به مسئله فلسطین و قبله اول مسلمین معطوف ساخت.

اسلام انقلابی

«دمیتری ژوکوف» نویسنده روسی کتاب امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی با اشاره به جایگاه اندیشه و تفکرات امام در جهان می‌گوید: امام خمینی(ره) اسلام انقلابی و سیاسی را در جهان احیا کرد.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی، جانی تازه به کالبد دین اسلام بخشید و با شجاعتی مثال زدنی در برابر خرافه گرایان ایستاد و با بسیاری از عقاید بی فایده و مضر آن‌ها مبارزه کرد. ایشان همواره تاکید داشتند که خطر این گونه افراد و متحجران به مراتب بیشتر از دشمنان است زیرا در مقابله با خصم می‌توان قوا را بسیج کرده و غلبه یافت اما انسان‌های خرافه گرا و جاهل بسیاری را به گمراهی می‌کشند.

امام خمینی(ره) مرزهای جهان اسلام را در نوردیده و بسیاری از پیروان ادیان و مذاهب دیگر هم عاشق او هستند. اندیشه‌های انقلابی رهبر کبیر انقلاب اسلامی، الهام بخش حرکت‌های آزادیبخش در جهان است و خیزش‌های مردمی در کشورهای عربی از جمله در بحرین نیز از انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) نشأت گرفته است.

امام خمینی یک مصلح و رهبر خیراندیش بود که به بهروزی، کمال و به ویژه تعالی بشریت توجه خاص داشت. امام خمینی یک فیلسوف عالیقدر و رهبر سیاسی مقتدر بود و تحت هیچ شرایطی حاضر به سازش با زورگویان و قدرت های بزرگ نبود.

با مقایسه زندگی امام خمینی(ره) با سران کشورهای جهان به ویژه کشورهای عربی به این نتیجه می‌رسیم که امام(ره) منادی حق و عدالت بود و امروز هم به همین دلیل میلیون ‌ها نفر مسیر وی و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب را می‌پیمایند. با وجود چنین روحیه انقلابی که امام در پیروان و طرفداران خود به وجود آورد غلبه بر آن‌ها امکان پذیر نیست و همین افراد توانستند در جنگ هشت ساله که از طرف صدام بر ایران تحمیل شد ایستادگی کرده و با حماسه آفرینی دشمن تا بن دندان مسلح را به ذلت کشانند.

امام خمینی(ره) امروز زنده است و در قلوب میلیون ‌ها طرفدار و مرید خود حضور دارد و انقلاب اسلامی که وی با کمک مردم ایران به وجود آورد بارور شده و قدرت‌های غربی با وجود تلاش ‌ها و برنامه‌ریزی‌های گسترده قادر به جلوگیری از پیشرفت آن نیستند.

بیداری ملت‌ها

«فرمانی آلتون» رئیس بنیاد اهل‌بیت (ع) ترکیه معتقد است که حضرت امام خمینی(ره) با ایفای نقش تاریخی خویش در معرفی مکتب اهل‌بیت(ع) به جهانیان، ملت‌‌ها را بیدار کردند و امروز شاهد بیداری اسلامی هستیم.امروز منش، ایده و تفکر امام راحل، سراسر جهان را در برگرفته است.

انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی در تحولات ۳۰ سال گذشته در جهان داشته است و آثار آن را در بیداری جهان اسلام شاهد هستیم.

منویات الهام‌بخش و راهنمایی‌های امام خمینی(ره) تاثیر بزرگی برای نجات مسلمانان جهان از سیطره استکبار داشته است.

امام خمینی(ره) با علم به این امر با شعار پیروی از قرآن و اهل بیت(ع) زمینه وحدت در جوامع اسلامی را فراهم آوردند و مسلمانان جهان را به وحدت و برادری اسلامی دعوت کردند.

محبوبیت امام خمینی(ره)

« مریم نور آوا » مدیر دانشکده شرق شناسی دانشگاه ملی تاجیکستان می‌گوید: امام خمینی(ره) در حقیقت شخصیت بی نظیر سیاسی و مذهبی قرن بیستم بودند به طوری که هیچ شخصیت سیاسی  تاکنون در میان مردم جهان محبوبیتی مانند ایشان کسب نکرده است.

 امام بزرگوار در تاجیکستان محبوبیت زیادی دارند و هر شهروند این کشور از این شخصیت به عنوان بنیانگذار اولین دولت اسلامی در دنیای معاصر نام می‌برند. به خاطر مهر و محبت زیاد مردم ما نسبت به امام، بسیاری از آن‌ها نام فرزندان خود را به اسم این ابرمرد تاریخ «روح الله» نامگذاری می‌کنند و این پدیده مطلوب تا به امروز در کشور ما ادامه دارد.

شاعران و نویسندگان و روزنامه نگاران این کشور در باره امام خمینی(ره) اشعار، غزل ‌ها و مقالات علمی زیادی در کتاب ‌ها و صفحات هفته نامه و مجله‌های کشور به چاپ رسانده اند. این شخصیت فرهیخته با وجود ضدیت شدید قدرت‌های بزرگ علیه کشور‌های عربی و فارسی زبان توانست، اسلام واقعی و عدالت پیشه را به جهانیان معرفی کند.

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تحت رهبری حضرت امام خمینی(ره) در جهان تحولاتی ایجاد شد که دیگر کشور‌های مسلمان نیز با الگوگیری از این انقلاب برای اعتلای کلمه الله و برافراشتن پرچم لااله الاالله دست به تشکیل احزاب و حرکت‌های اسلامی در کشورهایشان زدند. قدرت‌های جهانی همواره کشورهای عربی و مسلمان را با تهدید به خود وابسته کرده‌اند اما ایران اسلامی طی ۳۵ سال از عمر انقلاب خود قاطعانه و بدون ترس در برابر قدرت‌های جهانی ایستاد و هم اکنون نیز این کشور الگویی برای این کشور‌ها شده است. مکتبی که امام خمینی(ره) در قرن بیستم روی کار آورد، در حقیقت مکتب رسول اکرم (ص) است و این مکتب با گذشت سال ‌ها در میان مردم مسلمان جایگاه بیشتری را کسب خواهد کرد.

تحول در غرب

«دکتر وو چنگ» استاد دانشگاه در چین می‌گوید اندیشه‌های امام خمینی(ره) دنیای غرب را نیز متحول کرده است.

مردم چین به امام(ره) به عنوان یک شخصیت ماندگار و رهبری کبیر که نه تنها جهان اسلام بلکه دنیای غرب را نیز متحول کرد، می‌نگرند. در واقع شخصیت و اندیشه‌های امام خمینی و تبلور آن در پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث اثرگذاری جامعه مسلمانان بر غرب شده است.

اینکه گفته می‌شود امام(ره) شخصیتی است که به اسلام حیاتی دوباره بخشید و جهان غرب را با انقلاب اسلامی به لرزه درآورد یک واقعیت است که ریشه علمی دارد و همچنان قابل مطالعه و بررسی است. اثرگذاری راه امام خمینی(ره) و آموزه‌های ایشان آن قدر فراگیر و جامع است که مسلمانان چین همچنان به اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی توجه دارند.

تغییر مسیر سیاسی جهان

«الشن مناف اف »رئیس حزب دموکراتیک چپ جمهوری  آذربایجان معتقد است امام خمینی(ره) از شخصیت‌های بزرگ تاریخی بود که توانست مسیر سیاسی جهان را تغییر دهد.

اگر ما به وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران قبل از انقلاب اسلامی دقت کنیم، می‌بینیم که دولت ایران قبل از انقلاب اسلامی دست نشانده آمریکا بود و فساد مالی سراسر این کشور را فرا گرفته بود. امام خمینی(ره) توانست اعتراضات مردمی را به اهدافی که می‌خواست هدایت کند و با انقلابی که کرد در کوتاه مدت توانست جغرافیای سیاسی جهان را تغییر دهد. با انقلاب امام خمینی(ره) تنها رژیم سیاسی موجود در ایران تغییر نکرد، بلکه تغییر رژیم سیاسی در ایران در اصل جغرافیای سیاسی منطقه را به گونه‌ای تغییر داد که دیگر منافع آمریکا و کشورهای غربی را تامین نمی‌کرد و این مسئله نهاد‌ها و سازمان‌های امنیتی غربی را نگران کرد و به همین خاطر بود که یک سال بعد از انقلاب اسلامی با حمایت کامل آمریکا علیه ایران جنگ تحمیلی آغاز شد.

مردم و دولت ایران، میراث گرانبهایی را که از امام خمینی به ارث برده اند، با دقت فراوان حفظ خواهند کرد .

این میراث نه تنها برای مردم و دولت ایران، بلکه برای تمامی مردمانی که به ارزش‌های اسلامی احترام می‌گذارند مرجع و نمونه بوده و آن‌ها سالیان درازی از این میراث بهره مند خواهند شد.

اندیشمند بزرگ قرن

«اندرژیی آنانیسژ»  سفیر  لهستان در پاکستان می‌گوید: امام خمینی(ره) رهبر کبیر و بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران یک فیلسوف به تمام معنا و یک اندیشمند بزرگ در قرن بیستم بود.

انقلاب اسلامی ایران بدون نام امام خمینی در جهان معنایی ندارد. من همیشه ایام پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به یاد دارم. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران واقعه بزرگی در جهان بود و بسیاری از سیاستمداران را به شگفتی فرو برد. خاطرات زمان انقلاب اسلامی ایران و رهبری امام خمینی همیشه در ذهن من خواهد بود.

در شبکه‌های تلویزیونی تماشای شور و هیجان مردم ایران در زمان انقلاب و در زمان سخنرانی‌های امام خمینی(س) واقعا دیدنی و به یادماندنی است. کشور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار تحولات عظیمی شده است و این کشور در بسیاری از زمینه ‌ها پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

ادامه راه امام(ره)

«پرفسور راده بوژوویچ »استاد و شرق شناس صربستانی با گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید: امام خمینی(ره) تاثیرات عمیقی را بر ملت‌های مسلمان منطقه و جهان گذاشته است و همواره شاهد ادامه راه آن حضرت هستیم.

انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، ایران را به قدرت بزرگ منطقه‌ای و عامل صلح جهانی تبدیل کرد و تحولات عظیمی را در نظام جهانی به وجود آورد که اکنون این تحولات در عرصه‌های مختلف از جمله صلح و احترام به حقوق ملت ‌ها تجلی یافته است. جمهوری اسلامی ایران بدون تردید موفقیت‌های خود را در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدیون آموزه‌های امام خمینی است که توانست با حمایت مردم به سال ‌ها نفوذ قدرت‌های بزرگ در ایران پایان دهد.

امام خمینی(ره) موجب بیداری اسلامی در جهان اسلام شد وپیشرو مبارزه با ظلم و ستم و مدافع مظلومین بود و زندگی خود را وقف راه بندگی خدا، اسلام و همه مظلومان جهان کردند.

پدر معنوی انقلاب اسلامی

«سید حسن عسکری رضوی »تحلیلگر و محقق بین‌المللی پاکستان تاکید می‌کند که امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز تغییرات جهانی در زمینه رشد اخلاق و سیاست بر اساس موازین اسلامی بودند.

امام خمینی (ره) پدر معنوی انقلاب اسلامی ایران به مسلمانان جهان آموخت که چگونه اسلام قادر است بر اساس موازین و اصول اعتقادی خود در یک جامعه تغییرات مثبت ایجاد کند. پیام روشن رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران درباره وحدت و همبستگی امت اسلامی , احساس مسئولیت برای قدرت بخشیدن به جهان اسلام و همچنین اتحاد مسلمانان برای دست یافتن به حقوق مسلم خود در قبال بیگانگان و استکبار جهانی بود.

امام راحل با گرد هم آوردن تمام علما متفکران و گروه‌های سیاسی ایران زیر پرچم انقلاب اسلامی، آنان را برای سرنگونی رژیم شاه متحد کرد و موفق شد رژیم سابق ایران را که از حمایت جدی آمریکا و غرب برخوردار بود از صفحه هستی محو کند. امام خمینی حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران راهنمایی و ارشاد‌های خود را برای چشم انداز بهتر انقلاب اسلامی در کشور ایران ارائه کرد و منشور توسعه در کنار برادری و برابری را در ایران اسلامی بنا نهاد.

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران تلاش کرد در دهه اول انقلاب نظریه انقلاب اسلامی را برای تحکیم بیشتر میان قدرت و ملت به دوستداران خود ارائه کند. حضور مجاهدانه و فعالانه امام خمینی در این عرصه نه تنها نظریه انقلاب اسلامی را در ایران گسترش و رواج داد،بلکه آن را تبدیل به یک قدرت نوظهور جهانی کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات