تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۶۵۷۳۹

از فرماندهی به تمام یگانهای عملیات: یا زهرا یا زهرا یا زهرا!

بیانات رهبرانقلاب، همه ساختارها وقالبهای مرسوم ومتداول درعملیاتهای کلاسیک نظامی رادرهم شکست،وطرح نوئی برای ه��ایت عملیاتهای فرهنگی وسازماندهی نیروها ونحوه ارتباط افسران جوان بافرمانده کلّ قوا درعرصه جنگ نرم ترسیم کرد.

سایت بصیرت- گروه فرهنگی: حجت الاسلام سیدکمیل باقرزاده در صفحه شخصی خود در گوگل پلاس نوشته است: 

«جوانهای مؤمن انقلابی»، «فرزندان انقلابی‌ام»، «افسران جوان جنگ نرم»، «تقویت جناح فرهنگی مؤمن»، «فعالیتهای فرهنگی خودجوش» و... اینها کلیدواژه های مهم بیانات اخیر مقام معظم رهبری است که از تبیین مدل جدید و پیشرفته تاکتیک سازماندهی نیروها و هدایت عملیاتها در عرصه جهاد فرهنگی حکایت میکند.

تشبیه عرصه «نبرد فرهنگی» به «نبرد نظامی» و استفاده از تعابیری نظیر جنگ نرم و جهاد فرهنگی، گاه باعث شده بعضی خیال کنند تطابق و شبیه سازی کاملی در اصول فرماندهی و هدایت عملیاتهای نظامی و فرهنگی وجود دارد! مثلاً در عرف نبردهای کلاسیک نظامی، سازماندهی نیروها و هدایت عملیاتها در قالب سلسله مراتبی نظیر ستاد فرماندهی کل قوا، قرارگاه، سپاه، لشکر، تیپ، گردان، گروهان و دسته صورت میگیرد و اوامر فرماندهی از کانال این رده ها به نیروهای حاضر در میدان نبرد میرسد. اما آیا عرصه عملیات فرهنگی نیز تابع چنین سلسله مراتبی است؟
این شبیه سازی و عدم درک صحیح اقتضائات خاص نبرد فرهنگی و بی توجهی به تفاوتهای موجود میان دو عرصه عملیات نظامی و فرهنگی، در گذشته گاهی سبب سردرگمی و احیاناً سرخوردگی بخشی از نیروهای مشتاق حضور در میدان جنگ نرم شده است. چون آن جوان مؤمن انقلابی که در قلب پایتخت یا فلان نقطه دورافتاده کشور میخواهد دین خود را در این نبرد فرهنگی ادا کند، در پیش چشم خویش تصویر روشن و شفافی از نحوه جذب و سازماندهی و آموزش نیرو، شناسایی و اطلاعات عملیات، طراحی و فرماندهی عملیات مشاهده نمیکند.
بیانات اخیر رهبر انقلاب اما، همه ساختارها و قالبهای مرسوم و متداول در عملیاتهای کلاسیک نظامی را در هم شکست، و تاکتیک و طرح نوئی برای هدایت عملیاتهای فرهنگی و سازماندهی نیروها و نحوه ارتباط افسران جوان با فرمانده کلّ قوا در عرصه جنگ نرم ترسیم کرد. تاکتیکی که با دمیدن روح امید و نشاط، به زودی واقعیتهای میدانی صحنه فرهنگی کشور و زمین جنگ نرم را متحوّل کرده، و جناح فرهنگی مؤمن انقلابی را از انفعال و خمودگی سالهای اخیر خارج نموده و آن را علی رغم میل و خواست عناصر نفوذی دشمن در سازوکار فرهنگی کشور، به بازیگر اصلی فعال در صحنه تبدیل خواهد ساخت.
در این تاکتیک نوین که با اقتضائات خاص نبرد فرهنگی نیز همخوانی و سازگاری دارد و بیشتر شبیه عملیاتهای چریکی و نامنظم است، نیروهای کف میدان جهاد فرهنگی به طور مستقیم و بلاواسطه با فرمانده خویش در ارتباطند. فرمانده بدون نیاز به هرگونه سلسله مراتبی، افسر جوانِ در خط مقدم نبرد را مستقیماً مخاطب قرار میدهد، به او اعلام میکند که از فعالیتهای وی مطّلع است، از مجاهدتهای او قدردانی و از عملکرد او ابراز رضایت میکند، نقشه رزم و مراحل عملیات را برای او تشریح میکند، نقاط نفوذ دشمن و رخنه فرهنگی را به او گوشزد میکند، او را به کسب بصیرت عمارگونه و استقامت مالک اشتروار برای ایفای نقش بهتر در این نبرد فرامیخواند، به او دستور میدهد عملیات را جدی تر ادامه داده و عمق و دامنه نبرد را توسعه دهد، و از همه مهمتر: از او میخواهد برای اقدام و شروع عملیات، منتظر پدید آمدن ساختارها و قرارگاه ها و سلسله مراتبی که بارها فشل بودن و ناکارآمدی شان در عرصه جنگ نرم به اثبات رسیده نماند، بلکه به صورت «خودجوش» به میدان بیاید و به سرعت صحنه نبرد را تشخیص داده و جای خود را در لابلای خاکریزها و سنگرهای تودرتوی عرصه فرهنگ پیدا کرده و با روحیه و همت جهادی به نبرد مشغول شده و گوش به بیسیم، مستقیماً منتظر تدابیر و اوامر بعدی فرماندهی باشد.
گرچه حرکت و تحوّلات فرهنگی بطیء و کُنْد و دیربازده و درازمدت است، اما اگر جریان فرهنگی حزب الله و این جوانان مؤمن انقلابی که اینک مورد خطاب مستقیم رهبر انقلاب و «فرمانده معظم کل نیروهای فرهنگی» هستند قدر این خطاب مستقیم را به درستی دانسته و خود را با این تاکتیک جدید عملیات فرهنگی تطبیق داده و بایدها و نبایدهای عملیات را رعایت کنند، مطمئنم که به یاری خدای متعال در پایان سال 93 طلایع این تحول عظیم فرهنگی را به چشم خویش مشاهده خواهیم کرد، بإذن الله تعالی..
--- 
1. إن شاء الله به زودی بخشی از بایدها و نبایدها و تدابیر عملیات فرهنگی مدنظر فرماندهی معظم را به صورت دسته بندی شده خدمت دوستان عزیز ارائه خواهم کرد.
2. آنچه عرض شد نافی نقش و وظایف دستگاههای مسؤول فرهنگی و همچنین «فرماندهان جنگ نرم» نیست؛ إن شاء الله بعداً در این مورد هم توضیح خواهم داد.
3. برای درک بهتر آنچه نگاشته شد، توصیه میکنم این پیوستها را ملاحظه بفرمایید: بیانات رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی، بیانات در دیدار مجلس خبرگان، بیانات در دیدار شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیانات در جمع پنجاه هزار فرمانده بسیج سراسر کشور، و پیام شفاهی به تشکلهای دانشجویی انقلابی.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ابراهیم آخش
-
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
0
0
انشاءالله که در تمام عرصه ها با روحیه بسیجی بتوانیم دل رهبری عزیز و این ملت شریف را شاد نگه داریم وهمواره به رهنودهای سیدعلی لبیک بگوییم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات