تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۶۶۱۸۴
کارشناسان و صاحبنظران سیاسی در گفت‌وگو با یالثارات

9 دی، حماسه عاشورایی ملت ایران


امیر حمزه‌نژاد: فضای سیاسی سال 88 به جهت برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری و سیاست‌هایی که از سوی دو جناح مطرح کشور برای این رویداد مهم سیاسی طرح‌ریزی شد دارای پیچیدگی‌ها و ابعاد مختلفی است اما مهمترین مساله‌ای که در این میان مطرح شد، عدم رعایت قواعد بازی از سوی جریان اصلاح‌طلب به بهانه تقلب در انتخابات بود که می‌توانست بدعتی مخرب را در فضای سیاسی کشور ایجاد کند که خوشبختانه با مدیریت هوشمندانه معظم رهبری، نظام جمهوری اسلامی زیر بار آن نرفت.

همین مساله سبب شد تا جریان افراطی دوم خرداد دست به آلوده کردن فضا و ایجاد اغتشاش در کشور بزند. وسیع شدن آتش فتنه دو عامل عمده داشت: اولین و اصلی‌ترین عامل، ایجاد شبهه و مطرح کردن صحبت‌های دو پهلو توسط خواص بی‌بصیرت و همچنین سکوت بعضی خواص و عامل دوم فعالیت شبانه‌روزی شبکه‌های وسیع اجتماعی در فضای مجازی مانند توییتر و فیس‌بوک، شبکه‌های فراوان ماهواره‌ای اعم از خبری و تحلیلی و همچنین فعالیت انواع سایت‌ها و وبلاگ‌های فتنه‌گر بود. لازم به توضیح است که عامل دوم بدون فرض وجود عامل اول خیلی کارایی نداشت و ندارد.

اما با همه این اوصاف، تلاش 8 ماهه فتنه‌انگیزان و بازیچه‌های آنان به واقعه‌ای بزرگ در کشور در 9 دیماه همان سال ختم شد که سیاسیون این حرکت عظیم مردمی را نقطه عطفی در تاریخ سیاسی کشورمان می‌دانند.

حرکت عظیم و مردمی 9 دی بعد از واقعه هتک حرمت عمال فتنه در عاشورای سال 88 روی داد و مردمی که از اهانت‌ها و فتنه‌گری‌های 8 ماهه خسته شده بودند به خیابانها آمده و برای پاسداری از اعتقادات دینی و آرمان‌های انقلاب شعار سر دادند.

بسیاری از ناظران سیاسی مساله اعتقادی و پاسداری از مذهب را علت حضور مردم در اجتماع روز 9 دی می‌دانند. نهضت عاشورا باز هم در قامت قیام مردم سراسر ایران جلوه‌گر شد و سبب پدید آمدن حماسه‌ای دیگر از سوی مردم ایران شد. مردم ایران نشان دادند که به خوبی به پیام اصیل قیام عاشورا و پشتیبانی و حمایت از ولی امر خود واقفند و این مساله را با سر دادن شعارهایی چون «حسین، حسین شعار ماست / شهادت افتخار ماست» و «ما اهل کوفه نیستیم / علی تنها بماند» نشان دادند.

در واقع مردم پس از هتک حرمت عمال فتنه در روز عاشورا و توهین به عزاداری سید و سالار شهیدان، احساس خطر کردند و درست در بزنگاه و زمان اوج‌گیری این فتنه بدون هیچ تبلیغات و اعلامی در صحنه حاضر شدند تا خطر احتمالی را دفع کند.

تا پیش از این یکی از سران فتنه همواره این مساله را که برای مردم و کشور احساس خطر می‌کند و برای همین مطلب پا به عرصه رقابت انتخاباتی نهاده است را شعار و دلیل حضور خود در انتخابات اعلام می‌کرد، اما پس از فتنه‌انگیزی‌ها و ناامنی‌هایی که وی یکی از مسببین آن بود، مردم نشان دادند که گرچه در کشور مشکلاتی وجود دارد اما اجازه نخواهند داد که فرصت‌طلبان برای رسیدن به منافع خود از این مشکلات بهره گیرند و کشور و سرنوشت انقلاب اسلامی را با خطر مواجه سازند.

مقام معظم رهبری نیز در دیداری که چندی پیش با اعضای ستاد بزرگداشت این حماسه عظیم مردمی داشتند به تبیین حرکت مردم در روز 9 دی پرداختند و نکات قابل توجهی را در این مورد خاطر نشان کردند.

ایشان در تبیین حقیقت حماسه نهم دی به دو عنصر حضور گسترده مردمی و ایمان دینی مردم اشاره کردند و خاطرنشان کردند: نهم دی 88، حادثه کوچکی نیست بلکه آن حرکت عظیم و ماندگار مردمی، شبیه حرکت بزرگ ملت در روزهای اول انقلاب است و باید تلاش شود در سالگرد این حماسه، حرف اصلی ملت ایران، یعنی حرکت در سایه دین و تحقق وعده‌های الهی تبیین شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح اولین عنصر یعنی اهمیت حضور گسترده مردم در صحنه‌های مختلف افزودند: هنر اصلی امام خمینی(ره)، وارد کردن مردم به صحنه بود و در هر جایی که مردم با شجاعت، بصیرت و عمل متناسب با ایمان خود، وارد میدان شدند تمام مشکلات و بزرگترین موانع در مقابل اراده مردم از بین می‌رود.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در هر نقطه از جهان، چنانچه مردم با هدف و شعار مشخص و ایمان و عمل متناسب، به عرصه بیایند هیچ عاملی قادر به مقاومت نیست و این یک نسخه کلی برای تمام ملت‌هاست، که امام خمینی(ره) به آن عمل کرد و ملت ایران هم با اعتماد به امام راحل عظیم‌الشان، آن را به صورت عملی اثبات کرد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در تبیین ایمان دینی مردم، به عنوان دومین عنصر اهمیت حادثه ماندگار نهم دی افزودند: آن معجزه‌گری که همه مردم را بسیج کرده، به صحنه می‌آورد و با وجود همه سختی‌ها آنان را در صحنه نگه می‌دارد، ایمان قلبی و دینی است؛ چرا که براساس ایمان دینی، شما در هر شرایطی پیروزی خواهید بود و شکست معنایی ندارد.

در همین راستا برای تبیین بیشتر این حماسه بزرگ مردمی که مقام معظم رهبری نیز تاکید ویژه‌ای بر روی شناخت و تحلیل ابعاد مختلف آن داشتند به سراغ تنی چند از چهره‌های سیاسی کشورمان رفتیم و در خصوص شاخصه‌های حماسه عظیم 9 دی به گفت‌وگو نشستیم که شرح آن از نظرتان می‌گذرد.

تجلی عقیده دینی و ولایی مردم را در 9 دی شاهد بودیم

صفار هرندی با اشاره به حضور پرشور مردم در حماسه 9 دی گفت: آنچه که همه ناظران صحنه در سال 88 و 89 بر روی آن اتفاق نظر دارند این بود که علی‌رغم تلاش خوبی که نیروهای پاسدار نظام و انقلاب تحت عنوان نیروی انتظامی و بسیج و سپاه در صحنه غلبه بر اغتشاش و آشوب انجام می‌دادند، آن چیزی که عنصر تمام‌کننده و پایان‌بخش جریان فتنه محسوب شد حرکت بزرگی بود که مردم در روز 9 دی انجام دادند؛ البته این حرکت در ابعاد بسیار کوچکتر آن در طول زمانی که فتنه رخ داد در قالب حرکت نیروهای بسیجی و یا تحرکات مردم و به خصوص در روز عاشورا و حرکت عزاداران حسینی در مقابله با فتنه‌گران تجلی و ظهور داشت اما ماجرای 9 دی مساله متفاوتی بود و به گمان من در حقیقت در این روز همه مردم به صحنه آمدند.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: صرف نظر از آن کسانی که با اصل این قضایا به اسم شبهه تقلب موافقتی داشتند یا نداشتند، روز 9 دی حضور مردمی را شاهد بودیم که در خصوص ضربه خوردن انقلابشان از تحرکات شیطانی دشمن نگران شده بودند. از این جهت باید گفت که حضور مردم در صحنه حماسه 9 دی یک مساله متفاوت و شاید شبیه‌ترین حضور مردمی به آنچه که در ابتدای انقلاب یا در راهپیمایی سال 57 روی داد، بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم ادامه داد: وجه اعتقادی و دینی مساله در این حماسه به واسطه هتک حرمت صریح و آشکاری که در روز واقعه عاشورا صورت گرفت، بسیار پررنگ بود؛ عاشورایی که انقلاب اسلامی ما از آن ریشه گرفت و در واقع اگر در سال 56 مردم قیام کردند و اگر در سال 57 این مردم بر روی حرف خود ایستادند و اگر 30 سال و اندی در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمن مقاومت کردند به خاطر همین اعتقادشان بود.

«9 دی آشکارکننده همین کشش قوی دینی است که در دلهای مردم وجود داشته و دارد و نشان داد که علی‌رغم ناکامی‌ها و نامرادی‌هایی که این مردم در مسیر حرکت انقلاب متحمل شدند، آن زمانی که صحبت خدشه بر اعتقادات اصیلشان در میان باشد به طور موقت از بسیاری از خواسته‌های خود چشم‌پوشی می‌کنند و برای حفاظت و پاسداری از مسایل دینی و اعتقادیشان به پا می‌خیزند و یکپارچه قیام می‌کنند.»

از نگاه مردم اعتبار چهره‌های سیاسی به میزان تبعیتشان از ولی امر است

صفار هرندی با بیان این مطلب که تجلی عقیده دینی و ولایی مردم را در 9 دی شاهد بودیم، تصریح کرد: حماسه 9 دی نشان داد هر گروه و جریانی که خود را همراه و موافق مردم نشان داده، پیروز است. کسی نمی‌تواند مدعی شود که مسبب و آغازگر این جریان بوده است و حداکثر می‌توانند بگویند که ما هم همراه بودیم. اگر در خصوص گروه‌های مختلف اعتبارسنجی بکنیم و ادعاهایشان را محک بزنیم باید ببینم که نسبت آنها با حماسه 9 دی و حرکت مردم چه بوده است.

وی افزود: مردم در حماسه 9 دی شاخص حق و باطل شدند و این حرکت وسیله‌ای برای عیارسنجی صداقت گروه‌ها و دست‌اندرکاران و مسئولان است. مردمی که در این روز حضور یافتند، بیشتر بر روی دو کلمه تاکید داشتند که در شعارها، سخنان و پلاکاردهایی که همراه داشتند این دو مساله نمود داشت. یکی از این دو مساله وفاداری بی‌چون و چرا به مقدسات و اعتقادات دینی‌شان است که تجلی آن در حرمت گذاشتن به عاشورای حسینی آشکار شد و مساله دیگر تبعیت بی‌چون و چرا و طرفداری همه جانبه‌شان از رهبری بود که او را نائب امام زمان می‌دانستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم ادامه داد: مردم حرف آخر را در حماسه 9 دی زدند و هر کس که از این مسیر حتی به اندازه مختصری بخواهد دور بشود به همان نسبت از چشم و دل مردم می‌افتد و لذا مردم تعارف را کنار می‌گذارند و آن کسانی را که در روزهای قبل نسبت به آنها ابراز محبت می‌کردند را در آن روز فراموش می‌کنند حتی به قدری که تصویر آنها را به سر دست بگیرند این کار را نمی‌کنند تا به آنها این پیام را بدهند که از نگاه مردم اعتبار همه اشخاصی که بر اریکه قدرت در نظام جمهوری اسلامی تکیه شدند به میزان تبعیتشان از ولی امر و ولایت فقیه است.

9 دی روز ریزشها و رویشهای انقلاب است

محمدکاظم انبارلویی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان ستاد بزرگداشت حماسه 9 دی گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار بر چند نکته در خصوص حماسه 9 دی تاکید داشتند که یکی از این نکات ماندگاری این حماسه و دیگری کشف حرف اصلی ملت در این بزرگداشت است؛ در واقع حضور مردم و ایمان دینی مردم موجب خلق حماسه 9 دی شد.

به گفته انبارلویی نکته مهم در حماسه 9 دی که باید بدان توجه کرد، عمل بهنگام و تشخیص بموقع مردم در دفع فتنه سال 88 در روز 9 دیماه است که این موضوع از دیدگاه رهبری فوق‌العاده پر اهمیت خوانده شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری برای اولین بار از فتنه 88 به عنوان یک بیماری یاد کردند که این بیماری‌ با حضور عظیم مردمی دفع شد، طبیعی است که بایستی ما با یک کند و کاو هوشمندانه بیمار و بیماری را شناسایی کنیم و در مقابل فتنه‌های آتی و بازسازی فتنه 88 بایستیم.

انبارلویی ادامه داد: بزرگداشت حماسه 9 دی یک فرصت است برای بازخوانی حوادث انتخابات سال 88 و رسیدگی به این مهم که مردم در این روز بزرگ که به واقع می‌توان آن را یوم‌الله تلقی کرد چه کار بزرگی انجام دادند و این روز بزرگ بهانه‌ای است برای همدلی و وحدت مردم و دور شدن از مسیر واگرایی که دشمنان نظام برای انقلاب آن را طرح‌ریزی کرده‌اند.

رئیس مرکز سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی روز 9 دی را فرصتی برای جذب حداکثری و دفع حداقلی دانست و اظهار داشت: در این روز کسانی که آقای موسوی و کروبی را از یاران انقلاب و عناصر پایبند به مردم می‌دانستند، از آنها بریدند و در تبری از آنها تردید نکردند. 9 دی روز ریزشها و رویشهای انقلاب است و برای اولین بار شاهد حضور نسل سوم انقلاب در دفاع از انقلاب بودیم و 70 درصد از کسانی که در این روز به خیابانها آمدند، از جوانان بودند. اینها صیانت از انقلاب و رهبری را از نسل گذشته تحویل گرفتند و در حقیقت خودشان را جلودار دفاع از نظام و رهبری نشان دادند.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه رسانه‌ها به ماهیت حماسه 9 دی و به خصوص با تبیین آن، این روز به عنوان یک عبرت تاریخی در حافظه تاریخی ملت ایران نقش ببندد و برای همیشه دشمنان را برای رسیدن به اهدافشان ناکام بگذارند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به وجه مردمی بودن حماسه 9 دی اظهار داشت: پلاکاردها و شعارهایی که مردم در این روز به خیابانها آورند، نشان داد که هیچ حزب و گروه و جریانی متولی این حماسه نیست، در واقع متولی این حماسه بطن مردم بود و این حماسه در یک روز غیرتعطیل یعنی در روز چهارشنبه بدون دعوت ارگان خاصی و تنها برای دفاع از انقلاب و نظام با بهره‌گیری از عبرتهای عاشورا به وقوع پیوست و به تعبیر برخی از خبرگزاری‌های خارجی، حجم جمعیتی که به خیابان‌ها آمدند با جمعیتی که در ورود امام به کشور و یا بزرگداشت ایشان در مراسم رحلت‌شان حاضر شدند، برابری می‌کرد.

سردبیر روزنامه رسالت افزود: در مردمی بودن این حرکت هیچ تردیدی نیست و این روز به عنوان روز تاریخی باقی خواهد ماند. مردم دیدند که در روز عاشورا به شعائر الهی نهضت عاشورا اهانت شده است و دیگر طاقت نیاوردند؛ چرا که همین شرارت را در روز قدس و روز و روز 16 آذر دیده بودند اما روز 9 دی بغض مردم ترکید و تمام خشم و نفرت خود را متوجه سران فتنه کردند و شعارها در دفاع از نظام و رهبری و دفاع از شعائر الهی عاشورا و کربلا و علیه فتنه‌گران و فتنه‌انگیزان داده شد و این چیزی است که در تاریخ ثبت شده است و کسی نمی‌تواند به آن شک کند.

تجلی حاکمیت دینی و مردم‌سالاری را در حماسه 9 دی شاهد بودیم

حجت‌الاسلام احمد سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان این مطلب که بحث ماهیت حماسه 9 دی متشکل از چند مطلب مهم بود، گفت: نکته اول در خصوص این حماسه بزرگ این است که این روز مبنای ارزشی توأم با بصیرت امت را که حاضر در صحنه بودند نشان می‌دهد؛ یعنی حرکت مردمی در حماسه 9 دی هم متکی بر مبانی ارزشی و هم از عمق بصیرت برخوردار بود و نکته دوم که از نظر کیفیت قابل توجه است، وحدت حرکت مردم در 8 و 9 دیماه در سراسر کشور با تکیه بر توحید کلمه و کلمه توحید است، یعنی 9 دی تلاشی همه جانبه و سراسری برای تحقق ولایت‌الله و مقابله با ولایت غیر الله بود.

وی افزود: عامل پیروزی در طول این 32 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وحدت امت حول محور ولایت و ستون خیمه اسلام بود. تجلی وحدت امت حول محور ولایت را ما در هشتم و نهم دیماه در سراسر کشور شاهد بودیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به آثار حماسه 9 دی بیان داشت: نکته دیگر آثار این حرکت پس از فتنه 88 بود که آثار آن در قدم اول دشمن را مایوس کرد و در قدم بعدی دست دشمن نابکار در داخل و خارج از کشور را رو کرد و سوم اینکه چهره‌های واقعی و شیطانی سیاسیونی را که 16 سال قبل از ریاست جهوری آقای احمدی‌نژاد به دنبال براندازی نظام بودند را نشان داد و دیگر اینکه مردمی که بعضا گرفتار ضعف بصیرت و خواب‌آلودگی و غفلت بودند در حماسه 9 دی بیدار شدند.

حجت‌الاسلام سالک با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان ستاد برگزاری حماسه 9 دی اظهار کرد: امام خامنه‌ای در جلسه ستاد برگزاری 9 دی به نکات زیادی اشاره کردند ولی به دو نکته مهم توجه داشتند که یکی از این دو نکته حاکمیت دین در جریان 9 دی بود که بسیار مهم است و در شعارها و سخنرانی‌ و حضور مردم موج می‌زد؛ یعنی انسان می‌دید که عامل اصلی این حرکت اصیل و خودجوش مردمی چیزی جز دین نمی‌تواند باشد، یعنی اگر میلیاردها تومان هزینه می‌شد تا اینچنین جمعیتی را آن هم در سراسر کشور جمع کنید امکان نداشت.

وی افزود: عامل اصلی تحرک جامعه در فرمایش رهبری وجود دارد که می‌فرمایند حاکمیت دین سبب وقوع حماسه 9 دی شد و این موضوع بسیار مهم است و در جلسه‌ای که دستگاه‌های تبلیغاتی در خدمت مقام معظم رهبری در اسفند سال 88 بودند حضرت آقا فرمودند که ما باید تلاش کنیم دین را در جامعه حاکم کنیم و در این حماسه نیز ما تجلی حکومت دینی را می‌بینیم.

به گفته سالک در روز 22 بهمن و روز قدس و روزهای دیگر مساله حاکمیت دین مطرح است اما حماسه 9 دی ویژگی خاصی داشت و آن ویژگی جوشش مردمی بدون تبلیغات و همراه با بصیرت آنان بود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر عنصر مردمی حماسه 9 دی گفت: نکته دوم عنصر حضور مردم آن هم مردمی آگاه و بیدار و مردمی که احساس خطر کردند بود؛ یعنی مردم دیدند که اگر فتنه 88 ادامه یابد می‌تواند به خشونت خیابانی، صدمات ناموسی و ناامنی و هرج و مرج در جامعه تبدیل شد و انقلاب مخملینی که جین شارپ و مقامات آمریکا و اسرائیل و انگلیس به دنبال آن هستند شکل خواهد گرفت و غفلت از این حرکت خصمانه و خطرناک موجب خسارتی سنگین می‌شود و لذا حضور مردم در حماسه 9 دی در حقیقت مشت محکمی بود بر دهان سران فتنه و اربابان آنها که این مساله بسیار مهم بود و نباید آن را کوچک به حساب آورد. مقام معظم رهبری در همین رابطه می‌فرمایند: در آینده ابعاد مختلف فتنه 88 روشن خواهد شد و اگر قلم‌ها در خارج از کشور آزاد شوند خواهند گفت که چه توطئه‌ عظیمی در پشت این حوادث بود.

وی با اشاره به اهمیت حماسه 9 دی در خنثی‌سازی فتنه سال 88 ابراز داشت: ما در کشور سه فتنه را تجربه کرده‌ایم اولی فتنه بنی‌صدر بود و دیگری فتنه سال 78 بود که تاج‌زاده در وزارت کشور و ابطحی در ریاست جمهوری مسائلی به وجود آورند که فتنه سوم فتنه سال 88 بود که کمیته ایکس آن را هدایت می‌کرد، یعنی همه اینها در 16 گروه مختلف در کشور و با حمایت از سلطنت‌طلب‌ها فتنه بزرگی را طراحی کردند که به حمدالله توسط مردم و حضور آنها در حماسه 9 دی خنثی شد.

حجت‌الاسلام سالک با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در هدایت انقلاب و مقابله با فتنه و دسیسه‌های دشمنان انقلاب گفت: نقش مقام معظم رهبری به  عنوان یک چهره مرجع، بلندپایه، عارف و اسلام‌شناس و دشمن‌شناس براساس آیه «اشداء علی‌الکفار رحماء بینهم» در جهان اسلام می‌درخشد و ایشان به واقع هدایت‌گر جریان بیداری اسلامی در سطح جهان هستند و این نقش را نباید ما فراموش کنیم، مبحث رهبری در اینجا بحث رهبری و هدایت ایران نیست بلکه رهبر انقلاب اسلامی هستند که امروز الگوی مورد نظر بیداری اسلامی در منطقه و جهان را تبیین و معرفی می‌کنند. ان‌شاءالله شاهد خواهیم بود این جاشین بر حق امام زمان(عج) پرچم انقلاب اسلامی را با حضور مردم به دست حضرت صاحب‌الامر(ع) خواهد سپرد.

زارعی: ریشه، ساقه، شاخ و برگ و میوه‌های 9 دی متعلق به مردم است

کارشناس مسائل استراتژیک از 9 دی به عنوان یک مراسم ملی در حمایت از رهبری و نظام یاد کرد و گفت: باید اذعان کنیم که تمام ریشه، ساقه، شاخ و برگ‌ها و میوه‌های 9 دی از مردم و متعلق به مردم بود.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به مفهوم مردم در هویت «9 دی» گفت: در بسیاری از موارد هست که اشاره ما به مفهومی به نام مردم، اشاره به یک طیف خاص است، نه همه مردم به صورت عام اما وقتی به این مفهوم در 9 دی نگاه می‌کنیم و می‌گوییم که مردم آمدند و مردم فتنه را شکست دادند، در اینجا مراد ما از مردم بخشی از مردم نیستند و منظور هم این نیست که فقط عده‌ای از مردم بودند که به صحنه آمدند.

وی تصریح کرد: این حرف به هیچ وجه با نیت تجلیل گفته نمی‌شود، که 9 دی یک اقدام به تمام معنا مردمی بود. باید اذعان کنیم که تمام ریشه، ساقه، شاخ و برگ‌ها و میوه‌های 9 دی از مردم و متعلق به مردم بود.

این کارشناس مسائل استراتژیک با تأکید بر اینکه در 9 دی به هیچ‌وجه این، یک طیف خاص نبودند که نقش ایفا کردند، خاطرنشان کرد: در 9 دی تمام مردم و همه آنهایی که جامعه‌ای به نام ایران را تشکیل می‌دهند، نقشی بی‌بدیل و همه‌گیر را اجرا کردند.

9 دی یک مراسم ملی در حمایت از رهبری و نظام بود

زارعی در ادامه یکی از نشانه‌های بارز مردمی بودن 9 دی را عدم دخالت هیچ گروه و حزبی در این حرکت عظیم عنوان کرد و گفت: مردم در 9 دی، فارغ از مراسمی که می‌توانست با دخالت حکومت برگزار شود، یک مراسم ملی را در حمایت از رهبری و نظام به تصویر کشیدند و معنای این مراسم ملی آن بود که مردم آن را متعلق به خودشان می‌دانستند و لذا ین حماسه ایجاد شد.

وی افزود: آنهایی که 9 دی را شکل دادند، تمامی با یک علامت که به شکل‌های مختلف جلوه‌گر شده بود، آمدند و آن حمایت از رهبری و آرمان‌های نظام و در ادامه، نفی فتنه بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه شعارهایی که مردم در 9 دی سر می‌دادند، جنبه تزیینی نداشت، یادآور شد: این شعارها به طور صریح از رهبری دفاع و فتنه‌گران را نقد می‌کردند.

زارعی گفت: تمام این خصلتها، عمق مردمی بودن 9 دی را جاودانه و تفسیرناپذیر کرد و راه چند و چون در محتوای 9 دی و هدف آن را برای همیشه بست.

وی اضافه کرد: 9 دی توانست تصویری شفاف را از خواسته‌های مردم ایران به نمایش بگذارد.

9 دی نشان داد مردم در حمایت از نظام منتظر دستگاه‌های مسئول نمی‌مانند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که 9 دی نشان داد که مردم در حمایت از نظام منتظر دستگاه‌های مسئول نمی‌مانند.

محمد کوثری نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقش مردم، نقش بسیار برجسته‌ای در «9 دی» است، گفت: مردم ایران به برکت آگاهی و بصیرتی که از راهنمایی‌های مقام ولایت به دست آورده‌اند، همواره بموقع به صحنه آمده‌اند.

وی افزود: مردم ایران با همین موقعیت‌شناسی، در 9 دی نیز هنگامی که اقدامات ناشایست فتنه‌گران و عوامل بیگانه در روز عاشورا به اوج خود رسید، در زمان لازم به صحنه آمدند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: باید به این نکته اذعان کرد که مردم در مواقعی به این نگاه نمی‌کنند که مثلا قوه قضائیه یا سایر دستگاه‌ها برای حمایت از نظام چه می‌کنند بلکه خودشان وارد صحنه می‌شوند.

کوثری با اشاره به اینکه حرکت مردم در 9 دی سبب شد تا فاتحه فتنه خوانده شود، تصریح کرد: در آن مقطع استکبار جهانی هم متوجه پیام 9 دی شد و عقب نشست و فهمید که در جمهوری اسلامی فقط نهادهای مسئول نیستند بلکه مردم هم پای حفظ نظام ایستاده‌اند.

وی افزود: دشمن در 9 دی این واقعیت را یک بار دیگر هم دید که مردم ایران برای حمایت از انقلاب  حاضرند جان خود را نیز فدا کنند و لذا این شد که 9 دی به روزی جاودانه در طول تاریخ انقلاب اسلامی ما تبدیل شد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات