تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۶۷۰۴۵

انقلاب‭ ‬امام‭ ‬خمینی‭)‬ره)‬،‭ ‬انقلابی‭ ‬فرهنگی


اپایگاه بصیرت، گروه فرهنگی:مام‭ ‬خمینی‭(‬ره‭) ‬با‭ ‬رسالتی‭ ‬فرهنگی‭ ‬به‭ ‬مصداق‭ ‬‮«‬یخرجهم‭ ‬من‭ ‬الظلمات‭ ‬الی‌‭ ‬النور‮»‬‭ ‬مشعل‭ ‬هدایت‌گری‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬عصر‭ ‬ظلمت‭ ‬و‭ ‬جهالت‭ ‬بر‭ ‬افروخت‭ ‬و‭ ‬انقلاب‭ ‬اسلامی‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬ماهیتی‭ ‬کاملاًً‭ ‬فرهنگی‭ ‬به‌عنوان‭ ‬الگویی‭ ‬رهایی‌بخش‭ ‬پیش‭ ‬روی‭ ‬بشریت‭ ‬قرار‭ ‬داد؛‭ ‬انقلابی‭ ‬که‭ ‬‮«‬میشل‭ ‬فوکو‮»‬‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬انقلابی‭ ‬با‭ ‬نام‭ ‬خدا‭ ‬می‌نامد‭. ‬امام‭ ‬خمینی‭(‬ره‭) ‬برای‭ ‬استحکام‌بخشی‭ ‬به‭ ‬ساخت‭ ‬این‭ ‬انقلاب‭ ‬فرهنگی،‭ ‬اقداماتی‭ ‬اساسی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬سرلوحه‭ ‬برنامه‌های‭ ‬خویش‭ ‬قرار‭ ‬داد‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬اجمال‭ ‬به‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬آنها‭ ‬اشاره‭ ‬می‌شود‭:‬
۱ـ‭ ‬ترسیم‭ ‬چشم‌انداز؛‭ ‬ساخت‭ ‬انسان‌هایی‭ ‬در‭ ‬تراز‭ ‬اولیای‭ ‬الهی‭ ‬و‭ ‬خلیفه‭ ‬الهی‭ ‬با‭ ‬مختصات‭ ‬انسان‌هایی‭: ‬خداباور،‭ ‬شریعت‌محور،‭ ‬جهادگر،‭ ‬عدالتخواه،‭ ‬مستقل،‭ ‬آزادیخواه،‭ ‬ظلم‌ستیز،‭ ‬مردم‌باور‭ ‬و‭…‬
۲ـ‭ ‬نشان‭ ‬دادن‭ ‬ظرفیت‌های‭ ‬فرهنگی‭ ‬دین‭ ‬اسلام؛‭ ‬ایشان‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زمینه‭ ‬می‌فرمایند‭: ‬‮«‬اسلام‭ ‬دارای‭ ‬فرهنگ‭ ‬غنی‭ ‬انسان‌ساز‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ملت‌ها‭ ‬را‭ ‬بی‌گرایش‭ ‬به‭ ‬راست‭ ‬و‭ ‬چپ‭ ‬و‭ ‬بدون‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفتن‭ ‬رنگ‭ ‬و‭ ‬زبان‭ ‬و‭ ‬منطقه،‭ ‬به‭ ‬پیش‭ ‬می‌برد‭ ‬و‭ ‬انسان‌ها‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬بعد‭ ‬اعتقادی‭ ‬و‭ ‬اخلاقی‭ ‬و‭ ‬عملی‭ ‬هدایت‭ ‬می‌کند‭…‬‮»‬‭(‬۲۵/۵/۶۴‭) ‬و‭ ‬‮«‬مذهب‭ ‬اسلام‭ ‬از‭ ‬هنگام‭ ‬ظهورش‭ ‬متعرض‭ ‬نظام‌های‭ ‬حاکم‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬خود‭ ‬دارای‭ ‬سیستم‭ ‬و‭ ‬نظام‭ ‬خاص‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬اقتصادی‭ ‬و‭ ‬فرهنگی‭ ‬بوده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬تمامی‭ ‬ابعاد‭ ‬و‭ ‬شئون‭ ‬زندگی‭ ‬فردی‭ ‬و‭ ‬اجتماعی‭ ‬قوانین‭ ‬خاصی‭ ‬وضع‭ ‬کرده‭ ‬است‭.‬‮»‬‭(‬۱۸/۱۰/۵۷‭)‬
۳ـ‭ ‬اصلاح‭ ‬ساختارهای‭ ‬موجود‭ ‬فرهنگی؛‭ ‬امام‭ ‬خمینی‭(‬ره‭) ‬با‭ ‬اعلام‭ ‬مخالفت‭ ‬نکردن‭ ‬با‭ ‬ساختارهای‭ ‬موجود‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬دستور‭ ‬به‭ ‬اصلاح‭ ‬و‭ ‬بازسازی‭ ‬آنها‭ ‬تلاش‭ ‬کرد‭ ‬با‭ ‬نگرشی‭ ‬محتوایی‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬هویت‭ ‬اسلامی‭ ‬از‭ ‬ظرفیت‌های‭ ‬موجود‭ ‬بهره‭ ‬گیرد‭. ‬این‭ ‬تصمیم‭ ‬با‭ ‬علم‭ ‬و‭ ‬اشراف‭ ‬کامل‭ ‬به‭ ‬کارکردهای‭ ‬نادرست‭ ‬دستگاه‌های‭ ‬فرهنگی‭ ‬بود‭. ‬برای‭ ‬نمونه‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬نظام‭ ‬آموزش‭ ‬عالی،‭ ‬وابسته‭ ‬و‭ ‬تقلیدی‭ ‬بودن‭ ‬نظام‭ ‬دانشگاهی،‭ ‬تحصیلاتی‭ ‬صرفاًً‭ ‬آکادمیک‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬دور‭ ‬از‭ ‬نیازهای‭ ‬اساسی‭ ‬جامعه،‭ ‬غلبه‭ ‬آموزش‭ ‬بر‭ ‬پژوهش،‭ ‬محفوظات‌محوری،‭ ‬وجود‭ ‬دانشجویان‭ ‬و‭ ‬استادانی‭ ‬تقلیدگر‭ ‬و‭ ‬منفعل‭ ‬و‭ ‬بدون‭ ‬تفکر‭ ‬و‭ ‬ابتکار‭ ‬لازم،‭ ‬غرب‌زدگی‭ ‬و‭ ‬نفوذ‭ ‬فرهنگ‭ ‬غربی‭ ‬و‭ ‬پوچ‌گرایی‭ ‬و‭ ‬بی‌آرمانی‭ ‬و‭… ‬همه‭ ‬اشکالات‭ ‬اساسی‭ ‬این‭ ‬ساختار‭ ‬فرهنگی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬مکرر‭ ‬به‭ ‬آنها‭ ‬اشاره‭ ‬داشتند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬همین‭ ‬زمینه‭ ‬می‌فرمودند‭: ‬‮«‬دولت‌ها‭ ‬از‭ ‬دانشگاه‌ها‭ ‬تشکیل‭ ‬می‌شود‭. ‬مجلس‭ ‬ما‭ ‬از‭ ‬دانشگاه‭ ‬تشکیل‭ ‬می‌شود‭… ‬فرهنگ‭ ‬در‭ ‬کوچه‭ ‬و‭ ‬بازار‭ ‬و‭ ‬مردم‭ ‬تأثیر‭ ‬دارد‭… ‬در‭ ‬هر‭ ‬صورت‭ ‬آن‭ ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬ملت‭ ‬را‭ ‬می‌سازد،‭ ‬فرهنگ‭ ‬صحیح‭ ‬است‭.‬‮»‬‭(‬۲۸/۹/۶۱‭) ‬انتظار‭ ‬ایشان‭ ‬از‭ ‬همه‭ ‬دستگاه‌ها‭ ‬این‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬تولید‭ ‬فساد‭ ‬و‭ ‬فحشا‭ ‬و‭ ‬عقب‭ ‬نگه‭ ‬داشتن‭ ‬کشور،‭ ‬به‭ ‬سعادت‭ ‬و‭ ‬تعالی‭ ‬و‭ ‬تربیت‭ ‬یک‭ ‬ملت‭ ‬پیشرو‭ ‬و‭ ‬تحول‌خواه‭ ‬بیندیشند‭.‬
۴ـ‭ ‬ایجاد‭ ‬ساختارهای‭ ‬انقلابی‭ ‬با‭ ‬کارکردهای‭ ‬فرهنگ‭ ‬دینی؛‭ ‬ایجاد‭ ‬شورای‭ ‬انقلاب‭ ‬فرهنگی،‭ ‬سازمان‭ ‬تبلیغات‭ ‬اسلامی،‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬ارتباطات‭ ‬اسلامی،‭ ‬سپاه‭ ‬پاسداران‭ ‬انقلاب‭ ‬اسلامی،‭ ‬کمیته‭ ‬امداد‭ ‬امام‭ ‬خمینی،‭ ‬جهاد‭ ‬سازندگی‭ ‬و‭… ‬که‭ ‬بنا‭ ‬بر‭ ‬نیازهای‭ ‬اساسی‭ ‬مادی‭ ‬و‭ ‬معنوی‭ ‬جامعه‭ ‬و‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬ظرفیت‌های‭ ‬فرهنگ‭ ‬غنی‭ ‬اسلام‭ ‬تأسیس‭ ‬شدند‭. ‬بنابراین‭ ‬انقلاب‭ ‬اسلامی‭ ‬امام‭ ‬خمینی‭(‬ره‭) ‬را‭ ‬انقلابی‭ ‬فرهنگی‭ ‬نامیده‌اند،‭ ‬زیراکه‭ ‬به‭ ‬باور‭ ‬قلبی‭ ‬ایشان‭ ‬فرهنگ‭ ‬جهت‌دهنده‭ ‬به‭ ‬ذهنیت‭ ‬و‭ ‬افکار‭ ‬و‭ ‬ترسیم‌کننده‭ ‬مسیر‭ ‬سعادت‭ ‬یک‭ ‬ملت‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬بدون‭ ‬آن‭ ‬هرگونه‭ ‬سیاستگذاری‭ ‬در‭ ‬هر‭ ‬حوزه‌ای‭ ‬بی‌اساس‭ ‬و‭ ‬بدون‭ ‬نتیجه‭ ‬و‭ ‬موجب‭ ‬هرزروی‭ ‬توان‭ ‬و‭ ‬ظرفیت‭ ‬کشور‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭.‬

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات