تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۶۷۱۸۰
پیچیدگی‌های اوکراین با تصاعد بحران آشکار‌تر شد

کوچ تکفیری‌ها برای جنگ در اوکراین


بحران اوکراین حالا دیگر نه فقط جنگی داخلی، بلکه به یک رویارویی نیابتی بین روسیه، امریکا و اروپا تبدیل شده است. این وضعیت باعث پیچیده شدن بحران و گاه روند‌های متناقض و کمتر قابل پیش بینی در اوکراین شده است. رژیم صهیونیستی که به طور سنتی در جبهه امریکا قرار دارد، ادعا می‌کند که نگران است راست‌گرایان افراطی مورد حمایت غرب، دست به کشتار یهودیان بزنند و گروه‌های سلفی که تا کنون لااقل به شکل اعلانی رو در روی امریکا می‌ایستادند، می‌خواهند انتقام شکست سوریه را در اوکراین از مسکو بگیرند.

به گزارش «جوان»، منابع رسانه‌ای به نقل از منابع امنیتی گزارش دادند بعضی کشورهای عربی برای انتقام از روسیه، زمینه ورود عده‌ای شبه نظامی تکفیری به اوکراین را فراهم کرده‌اند تا در کنار غربگراها علیه منافع روسیه جنگ کنند. این مسئله در حالی صورت می‌گیرد که منابع صهیونیستی از افزایش مهاجرت یهودیان اوکراینی به سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.

یک منبع امنیتی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، فاش کرد که بخش قابل توجهی از نیروهای تروریست تکفیری مستقر در سوریه که تابعیت سعودی و چچنی دارند به منظور کمک به ارتش اوکراین تحت حمایت مالی ونظامی سازمان اطلاعات عربستان با چند فروند هواپیما وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شده‌اند. این منبع امنیتی عرب در ادامه افزود: این نیروها بلافاصله عازم شهر «کراماتوسک» در شرق اوکراین شده‌اند و هم اکنون در کنار نیروهای ارتش اوکراین علیه «روس» تبارها تحت عنوان شبه نظامیان حامی دولت می‌جنگند.

وی همچنین تأکید کرد: عربستان سعودی به منظور انتقام گرفتن از روسیه به دلیل حمایت این کشور از دولت بشار اسد قصد دارد در جنگ اوکراین از روسیه و روس تبارها انتقام بگیرد. حضور شبه‌نظامیان تکفیری در اوکراین وقتی پیچیده می‌شود که این افراد همواره مدعی هستند که با امریکا دشمنی دارند. این در حالی است که حضور این افراد در اوکراین برای جنگ علیه روسگراها به نوعی اتحاد تکفیری‌ها با امریکایی‌ها محسوب می‌شود.

از طرف دیگر اسرائیل که همواره از حمایت نظامی، مالی و سیاسی امریکا برخوردار است به صورت ضمنی از روسیه حمایت کرده است. تایمز آو اسرائیل دیروز نوشت، یک گروه 19 نفره از یهودیان اوکراینی بر اثر تشدید بحران اوکراین به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کردند. بر اساس این گزارش، نسبت به سال گذشته، در سال‌جاری میلادی مهاجرت یهودیان اوکراینی به سرزمین‌های اشغالی رشد 142 درصدی داشته است. در همین راستا 800 نفر در ماه‌های ژانویه و آوریل وارد سرزمین‌های اشغالی شده‌اند و 200 نفر دیگر نیز برای ماه می نام‌نویسی کرده‌اند.

تحولات میدانی

دو روز پس از درگیری‌های خونین در اوکراین که منجر به کشته شدن بیش از 50 نفر شد، دولت این کشور روز یکشنبه وعده داد عملیات «ضدتروریستی» خود را علیه شورشیان طرفدار روسیه گسترش خواهد داد. اندری پاربیی، رئیس شورای مشترک دفاع ملی و وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است، نیروهای مسلح اوکراین عملیات خود علیه «تروریست‌ها» و «افراطی‌ها» که در حال انجام فعالیت‌های غیرقانونی هستند، افزایش می‌دهد. با این وجود، رسانه‌های روسیه روز یک‌شنبه اعلام کردند نیروهای حامی روسیه درشرق اوکراین که هدف فدرال کردن این کشور را پیگیری می‌کنند کنترل چندین شهر بزرگ و کوچک از جمله «کنستانتینووکا»، «اسلاویانسک»، «آندریوکا» و «کراماتورسک» را به دست گرفتند.

شبکه تلویزیونی «راشا 24» در این باره اعلام کرد نیروهای حامی روسیه موسوم به «نیروهای دفاع شخصی» در پی حمله به نیروهای ارتش اوکراین موفق شدند این نیروها را از شهرهای مذکور بیرون برانند. به گزارش خبرگـزاری ایتار تاس از مسکو، پیشروی نیروهای دفاع شخصی در شهر کراماتورسک به حدی بود که نیروهای ارتش اوکراین مجبور شدند به سمت فرودگاه این شهر عقب نشینی و در آنجا موضع‌گیری کنند. در حمله ارتش اوکراین به شهر کونستانتیتوفکا در دونتسک در شرق اوکراین نیز دو نفر از معترضان کشته شدند.

بدین ترتیب شمار کشته شدگان عملیات نظامی ارتش اوکراین که در جنوب و شرق این کشور ادامه دارد به حدود 30 کشته در 24 ساعت گذشته رسید. از طرف دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی خود با جان کری، همتای امریکایی‌اش از واشنگتن خواست از تمام نفوذ خود برای وادار کردن دولت کی‌یف به توقف عملیات‌های نظامی در جنوب‌شرق اوکراین و خارج کردن نیروها از این مناطق استفاده کند.

افزایش نقش سیا در اوکراین

یک روزنامه آلمانی روز یک‌شنبه گزارش داد ده‌ها کارشناس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، سیا، و اداره تحقیقات فدرال، اف بی‌ آی، به دولت اوکراین رهنمود می‌دهند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، روزنامه بیلدام زونتاگ به نقل از منابع امنیتی ناشناس آلمانی نوشت مأموران سیا و اف بی ‌آی به طور مستقیم در درگیری با طرفداران روسیه شرکت ندارند بلکه «فعالیت آنها محدود به کی‌یف، پایتخت اوکراین است. کاخ سفید ماه گذشته تأیید کرد جان برنن، رئیس سیا در چارچوب سفر اروپایی خود از کی‌یف نیز دیدن کرد. مسکو این سفر را محکوم کرده بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات