شریعتمداری: آنچه مهم است اسلام است که در ظرف جمهوریت متجلی شده است بلکه ملاک اسلام است. تعریف عدالت جامع و مانع دارد که همان اسلام است پیامبر علاوه بر اینکه با همه مشورت می کنه حق مظلومان را نیز می گرفتند. باید تعاریف عدالت را کامل مشخص کنیم.
پزشکیان: تعریف عدالت باید روشن شود آیا ما در جامعه توانسته ایم کاری انجام دهیم که همه مردم از امکانات استفاده کنند؟ یا اینکه فقط یک عده رانت خاصی دارند و می توانند از امکانات استفاده کنند. بلکه نباید کار و منافع مالی را برای اطرافیان خود و حزب خود قرار بدهیم، باید انصاف را رعایت کنیم و فرقی بین هم حزبی خود و غیر نگذاریم اگر این شکل عمل کردیم عدالت است. چرا باید سیستم قوه قضایه به شکلی باید باشد که طرف بتواند سه هزار میلیارد دزدی کند؟
باید ساختاری را بسازیم و با مردم مشورت کنیم تا بتوانیم عدالت را اجرایی کنیم .
شریعتمداری: سه هزار میلیارد سو استفاده مالی می شود این باید از جایی شروع شده باشد بلکه باید اشتباهات گذشته تکرار نشود همین بابک زنجانی می گوید کارم رو از زمان نوربخش شروع کردم و کم کم اضافه شد تا اخیرا سو استفاده مالی می کنند وقتی عدالت نیست باید دنبال علل ها برویم مثلا در فتنه 88 عده ای واقعاً خیانت کردند و این ها نمی توانند عدالت را اجرا کنند .
پزشکیان: عدالت این است که آدم های باتجربه را انتخاب کنیم اگر حزب اللهی بدون تخصص باشد به درد نمی خورد بلکه باید متخصص هم باشد و بدون تجربه نباید انتخاب شود.
ما بعد از انقلاب نتوانسته ایم عدالت اداری را اجرا کنیم فقط اعتراض می کنیم. ما حق نداریم آدمایی که از ما تمجید می کنند دور خودمان جمع کنیم .
باید طبق تخصص سخن گفت و بیشترین مشکل جوانان این است که الان نمی توانند کار و شغل پیدا کنند .
شریعتمداری: می گویند خانواده بازی نکنید در حالی که الان فلان آقا نفت دست آشنایان او است.
پزشکیان: تحقق مردم سالاری مشخص نیست ما در این سیستم 35 سال دنبال مقصر هستیم بلکه مشکل را حل نکردیم و نباید آدم ها رو تخریب کنیم.
آیا می شود بعد از 35 سال همه جاسوس و فتنه گر باشند ؟
بلکه باید مشکل در ساختار را حل کرد نه اینکه به افراد حمله کنیم. اگر بخواهیم در دنیای امروز حق مشخص بشود همه باید سخنان خود را بگویند. باید ساختاری داشته باشیم که طبق شواهد و دلائل همه صحبت کنند.
ما زمانی می توانیم مملکت را درست کنیم که قانون را اجرا کنیم فرقی هم نمی کند که قانون صحیح و یا اشتباه باشد.
شریعتمداری: من معتقد هستم که مبانی سر جای خودشان هستند بلکه جریان ها با شناسنامه های مختلف فعالیت می کنند، بنابراین این بستر سالم است بلکه افراد مشکل دارند.
ما در کیهان کسانی که فتنه گر شدند می گفتیم که مشکل دار هستند در آخر هم دیدید که درست گفتیم ، انقلاب اسلامی فرزندان خود را نمی خورد چون نسخه دست مردم است بلکه فرزندان ناخلف را طرد می کند و مردم نظام را قبول دارند اگر اشکالی را می بینند راه حل را در درون نظام می بینند.
پزشکیان: ما قبل از وقوع اتفاقی و عملی توسط شخص بگوییم که او در آینده مرتکب این گناه می شود اشتباه است، بالاخره آذم ها عیب دارند و عده ای بگردنند عیب پیدا کنند و آن عیب را فاش کنند این کار مورد قبول شرع و اخلاق نیست.
حضرت علی می فرماید: هر وقت مردم ظن کردنند که حق آنها خورده شده است همه چیز را بریزد صحرا تا حق و نا حق مشخص بشود باید شفاف سازی کنیم تا سلامت در مباحث ایجاد شود و نباید رای مردم را در درهای بسته شمارش بشود که اشتباه پیش می آید.
شریعتمداری: ما شفاف ترین نوع انتخابات در دنیا را داریم و تخلفی که بتواند مسیر انتخابات را عوض کند نداریم ، فتنه88 راهکارهای قانونی بود اگر انتقادی اعتراضی دارید اعلام کنید ولی من می گویم که از روی فرمول آن طرف عمل می کردنند و نباید با فتنه گران مدارا کرد و هر دوسوی ماجرا را بینیم.
پزشکیان: شخص مجرم باشد شما حق ندارید سیلی بزنید بلکه بدون محکمه نمی توانید سیلی بزنید و بلکه قاضی باید تصمیم بگیرد و به اندازه جرم باید مجازات بشوم ولی تا آخر عمر که نمی شود جرم ادامه داشته باشد . مجرم باید در دادگاه صحبت کند نه اینکه یک عده بگویند تو کارهایی را انجام دادی باید حرف دو طرف را شنید و یک طرفه نباید سخن گفت.
شریعتمداری: کلیات حرف پزشکیان درست است ما هفت سال قبل در مورد برخی حرف هایی داشتیم که بر اساس شواهد بود گفتیم فتنه گران جرم مشهود انجام دادند. آیا اینها جمهوریت نظام را زیر سوال نبردند؟ آیا فتنه 88 جنگ احزاب نبود ؟ آیا اینها به ساحت اباعبدالله توهین نکردند؟ مگر اینا مسجد آتیش نزنند؟
پزشکیان: باید بگذاریم طرف مقابل هم سخن بگوید و حق دفاع از خود داشته باشد مگر می شود همه را گفت با امام حسین مشکل دارند؟
شریعتمداری: اگر این طرف چند رسانه هست آن طرف صد ها رسانه هست که حرف های شما را می زنند همه حرف هایشان را زده اند .بگذاریم رافت اسلامی متوجه مردم هم باشد بلکه برای دوستان ما فقط نباشد و حضرت علی سختگیر بر دشمنان مردم بودند.