تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۶۸۳۰۴
نوری مالکی، نخست وزیر عراق در مصاحبه اختصاصی با «وطن امروز»:

از آمریکا کمک نخواسته‌ایم

سیدمحمد الموسوی – مقدمه: جان کری، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته به بغداد آمد. آمریکایی‌ها بازی دوگانه‌ای را علیه دولت نوری مالکی آغاز کرده‌اند. تروریست‌های وابسته به عربستان‌سعودی با چراغ سبز اوباما وارد عراق شده‌اند و تلاش می‌کنند یک نزاع مذهبی را میان شیعه و سنی به راه بیندازد. از این سو دولت آمریکا هم تلاش می‌کند از طریق دیپلماتیک به دولت مالکی فشار وارد کند تا شکست جریان‌های نزدیک به خود در انتخابات اخیر عراق را جبران کند. موضوع دخالت نظامی آمریکا در عراق و شائبه همکاری ایران و آمریکا در جنگ علیه تروریسم نیز در این مدت مطرح شد که با بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی مبنی بر مخالفت با دخالت نظامی آمریکا در عراق، این موضوع منتفی شد. نوری مالکی نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با «وطن امروز» صراحتا گفت وی هیچ درخواستی از آمریکا برای دخالت نظامی در عراق نداشته است. گفت‌وگوی «وطن امروز» با نخست‌وزیر عراق را می‌خوانید.

‌* جناب نخست‌وزیر! تروریسم در کشور عراق جاری است، همانطور که می‌دانید دشمنان به دنبال آن هستند که عراق را به جنگ داخلی و مذهبی بکشانند، دلیل تروریسم در عراق چیست؟ و هم‌اکنون چگونه می‌خواهید تروریسم را از کشور خود دفع کنید؟

‌** سقوط رژیم بعث در عراق ضربه‌ای به پیکره بعضی کشورهای عربی بود، چرا که سقوط صدام به این معناست که دیگر شیعیان عراق می‌توانند به راحتی به امور خود اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سایر موارد بپردازند، دشمنان تشیع اعتقاد دارند نباید شیعیان عراق را به حال خود رها کرد از همین رو جنگی علیه شیعیان عراق آغاز شد. شما می‌دانید از بعد سقوط طاغوت زمانه صدام، عراق یک روز خوش به خود ندیده است، تروریسم دقیقا بعد از صدام شروع شد. درحقیقت دشمنان می‌خواهند به ملت عراق بفهمانند باید فردی زورگو بر سرکار باشد تا امنیت برقرار شود، بعد از کشتار وسیع مردم عراق در حقیقت دشمنان مأیوس شدند که همت و وحدت ملت عراق را به هم بریزند.

بعد از یأس دشمنان در عراق، آنها دریافتند دخالت نظامی و به آشوب کشیدن کشور، تنها راهی است که می‌توانند به اهداف شوم خود برسند. از این رو کشور را از راه فتنه مذهبی به آشوب کشاندند، تفرقه میان شیعه و سنی را علم کردند. هم‌اکنون هم مشاهده می‌کنیم دشمنان هموطنان شیعه را چگونه به خاک و خون می‌کشند.

دشمنان می‌دانند اگر عراق به استقرار سیاسی برسد، کشور قدرتمندی در منطقه تشکیل خواهد شد. بالطبع همسایگی با جمهوری اسلامی ایران، باعث شده دشمنان بیش از پیش از این مساله در هراس باشند و به همین دلیل کشورهای عربی بویژه عربستان و قطر علیه عراق بسیج شده‌اند و در کنار کشورهای عربی، غرب هم وارد عمل شده است.

کشورهای عربی بویژه عربستان از عراق قدرتمند می‌ترسند، عربستان نمی‌تواند رشد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی عراقی‌ها را ببیند، عمده دلیل آن هم مذهبی است. وهابیت دشمن سرسخت تشیع است. ما شیعه هستیم؛ وهابیت خوف آن را دارد که یک کشور دیگر مانند ایران در منطقه قدعلم کند. اگر چنین شد هلال شیعی پررنگ ترخواهد شد و به گونه‌ای ضربه‌ای بر پیکره وهابیت وارد خواهد شد. عربستان به هر تروریست 700 دلار حقوق می‌دهد. آل‌سعود به این مزدوران وعده داده است اگر عراق را به تسخیر خود درآورند، نفت را در اختیار آنها خواهد گذاشت.

انگار عراق جزئی از عربستان‌سعودی است(!) جامعه جهانی بداند عربستان مدیر تروریسم در کل جهان است. از سازمان‌های بین‌المللی درخواست داریم در مقابل اقدامات تروریستی عربستان و قطر که به صورت علنی صورت می‌گیرد، موضعی اتخاذ شود.

مأموریت ارتش عراق و دیگر نیروهای نظامی هم‌اکنون دفع و سرکوب تروریسم است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این چند روز گذشته بیش از 10 هزار نفر از هموطنان ما قتل‌عام شده‌اند. ارتش عراق با عزمی راسخ در حال مبارزه و جنگ با عناصر تکفیری است.

* بعد از فرمان جهاد از سوی مرجعیت دینی، بسیاری از شهروندان عراقی به ارتش پیوستند. از ارتش عراق برای ما بگویید، برخی خبرگزاری‌ها مدعی آن هستند که ارتش سلاح و مهمات کمی در اختیار دارد. از آنچه در ارتش و وزارت دفاع می‌گذرد، برای‌مان بگویید.

** در ابتدا بنده و همه مسؤولان عراقی از مرجعیت دینی کمال تشکر را داریم. بعد از  فرمان سیدعلی سیستانی بسیاری از شهروندان از طریق ارتش مسلح شدند و به ارتش گرویدند. اکثر شهروندان به عنوان نیروی پشتیبانی در ارتش حضور دارند. ارتش عراق به همراه عراقی‌ها وجب به وجب این خاک را از وجود تروریست‌ها تطهیر خواهد کرد. از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق عراق متعلق به همه عراقی‌هاست. آن دسته از مسؤولانی که به ملت عراق خیانت کرده‌اند، بدانند ملت عراق ملتی است بااراده و هم‌اکنون اراده ملت عراق درجریان است. تنها راه پاکسازی عراق از شر عناصر تروریست تکفیری، همدستی شهروندان عراقی علیه تروریست‌هاست.

بعد از صدور فتوا توسط مرجعیت دینی، رسانه‌های وابسته به رژیم بعث مدعی شدند مرجعیت در امور سیاسی کشور مداخله می‌کند، همه بدانند ما گوش به فرمان مرجعیت دینی هستیم. همانطور که عنوان کردم ارتش با همه قوا در حال پاکسازی تروریسم از عراق است و البته پاکسازی زمان می‌برد. آن دسته از خبرگزاری‌هایی که مدعی هستند ارتش عراق سلاح ندارد، کذب نوشته‌اند. مهمات و تسلیحات ارتش عراق در وضعیت خوبی است و ما از لحاظ تسلیحات مشکل نداریم. مستشارهای نظامی در وزارت دفاع درحال برنامه‌ریزی‌های پیوسته‌ای هستند تا هرچه سریع‌تر تروریسم را از عراق حذف کنند، با پیگیری‌های صورت گرفته امیدواریم نتایج قابل‌قبولی را کسب و ملت عراق را سرفراز کنیم.

* جناب نخست‌وزیر! داعش مدعی شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در صفوف ارتش عراق مشارکت دارد. خبرگزاری‌های وابسته به آل‌سعود هم مدعی هستند روزانه دوهزار نفر از ایران برای جنگ وارد عراق می‌شوند. این اظهارات تا چه اندازه می‌تواند درست باشد؟

** اظهارات دشمنان همیشه مضحک است. چگونه است رسانه‌های مغرض آمار ورود تروریست‌ها به عراق را نمی‌گویند و اقدامات وحشی تروریست‌ها را بازگو نمی‌کنند. قسم می‌خورم حمله مغول همانند این وحوش تکفیری وحشیانه نبوده است. طبق آمار اخذشده درچند روز گذشته حوالی 2 هزار نفر از تروریست‌ها از مرزهای غربی کشور وارد عراق شده‌اند.

چندین بار و در تریبون‌های متعدد من و همکارانم تصریح کرده‌ایم به هیچ‌وجه سپاه جمهوری اسلامی وارد عراق نشده است. داعش درپی آن است که روحیه ارتش عراق را تضعیف کند به همین دلیل شایعات را پی در پی صادر می‌کند. ناگفته نماند بعد از فرمان مرجعیت و تهدید به تخریب عتبات مقدس، تعدادی از شیعیان از یمن، لبنان، پاکستان، افغانستان، ایران و حتی هند وارد عراق شده‌اند. به نظرم این حق آنهاست. همه شیعیان حق دارند از مقدسات خود دفاع کنند زیرا مقدسات شیعه متعلق به همه شیعیان است و دفاع از مقدسات وظیفه همه شیعیان است.

* جناب نوری مالکی! آیا شما به طور رسمی از آمریکا خواسته‌اید مداخله نظامی در عراق داشته باشد؟ در برخی خبرها آمده بود 300 نفر از جنگجویان آمریکا وارد خاک عراق شده‌اند.

** ما از آمریکا نخواستیم وارد عمل شود. آن دسته‌ای که وارد عراق شده‌اند برای کمک به مستشارهای نظامی آمریکایی در عراق است. طبق مذاکره‌ای که از جانب وزارت دفاع صورت گرفته، قرار است این تعداد بعد از پایان مأموریت خود خاک عراق را ترک کنند.

* جناب نخست‌وزیر! برخی کشورهای عربی مدعی هستند هم‌اکنون بهار عربی بعد از سوریه وارد عراق شده است. پاسخ شما به این نظرات چیست؟

** در هر کشوری که انقلاب شکل گرفت، گروه‌های تکفیری با مدیریت القاعده، انقلاب شکل‌گرفته را منحرف کردند و نام بهار عربی را بر آن نهادند. مشخص است که القاعده از عربستان، قطر و امارات مأموریت گرفته تا این انقلاب‌ها را منحرف کند. همانطور که می‌دانید عربستان به هرنحوی به دنبال آن بود که نظام حاکم در سوریه را حذف کند اما پیروزی بشار اسد به نوعی شکست عربستان در سوریه به شمار می‌رفت.

بالطبع انتخابات عراق هم به نوعی شکست عربستان به شمار می‌رود. شاهزادگان سعودی خود مدعی هستند می‌خواهند انتقام شکست خود را از ما بگیرند. بله! منظور از بهار عربی حکمرانی القاعده با ریاست عربستان است. آنها بدانند ملت عراق از بهار عربی که عربستان می‌خواهد آن را تشکیل دهد، بیزار است و با آن مبارزه می‌کند.

* جناب نوری مالکی! چه شد که استان موصل به دست گروه‌های تکفیری افتاد؟

** در ابتدا استان موصل از جهت جغرافیایی نزدیک به فعالیت گروه‌های تکفیری بود و از سوی دیگر و با هماهنگی سازمان‌های جاسوسی، اغلب مسؤولان امنیتی این استان خریداری شده بودند. قرار بود بعد از نفوذ داعش به این استان هیچ عکس‌العملی از سوی نیروهای امنیتی نباشد. ناگفته نماند استاندار موصل در این خیانت نقش اول را برعهده دارد. با توجه به این دلایل تروریست‌ها توانستند به راحتی به کل موصل تسلط داشته باشند اما تروریست‌ها بدانند که نمی‌توانند موصل را به تسخیر خود درآورند. آنها فقط توانستند چند تن از خائنان را خریداری کنند، ارتش عراق بزودی عملیات نهایی در موصل را اجرا خواهد کرد.

* جناب نخست‌وزیر! آیا پیشمرگ یا همان نیروهای کردستان در عراق، اتحادی با ارتش عراق دارند؟

** نیروهای پیشمرگ توانسته‌اند تروریست‌ها را به عقب برانند و از مناطق خود دفاع کنند ولی متأسفانه هیچ همکاری‌ای با نیروهای ارتش عراق ندارند، آنها باید بدانند ما کشور واحدی هستیم و باید از امنیت کشور خود دفاع کنیم.

* جناب نخست‌وزیر! آینده عراق چه خواهد شد؟

** ما با توکل برخدا می‌گوییم عراق آینده خوبی دارد. همه بدانند ما از خون هموطنان خود نمی‌گذریم، انتقام تک‌تک آنها را می‌گیریم و وجب به وجب این خاک را از عناصر تکفیری پاکسازی خواهیم کرد.

در پایان این نکته را یاد آور می‌شوم که ان‌شاءالله با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شر تروریسم را تا قبل از ماه مبارک رمضان از جنوب و مرکز عراق ریشه‌کن می‌کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات