تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۶۸۵۱۲

تل‌آویو زیر رگبار موشک‌های مقاومت


مقاومت فلسطینی که متوجه استیصال صهیونیست‌ها شده بود، نه تنها طرح آتش‌بس مصر را نپذیرفت ‏بلکه با ریختن بارانی از موشک‌های حماس و جهاد اسلامی روی قلب رژیم صهیونیستی کاری با ‏تل‏آویو کرد که هیچ کدام از ارتش‌های پرتجهیزات کشورهای عربی جرئت آن را ندارند. ‏

بر اساس گزارش‌ها تا صبح روز چهارشنبه دست‌کم 1248 موشک حماس و جهاد اسلامی به نقاط ‏مختلف سرزمین‌های اشغالی شلیک شده‌اند. تل‌آویو پایتخت رژیم صهیونیستی از موج موشکی ‏مقاومت در امان نبوده است. براساس اعتراف منابع صهیونیستی فقط تا عصر دیروز بیش از 70موشک به نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی شلیک شد که سامانه ضد‌موشکی صهیونیست‌ها تنها 23 عدد آن را از بین برده و بقیه به شهر ‏اصابت کرده است. تلفاتی از این برخوردها گزارش‌ها نشده است که دلیل آن از نظر کارشناسان دو ‏چیز است، اولاً شهرهای اسرائیل تبدیل به شهر ارواح شده و اکثر صهیونیست‌ها از جان خود در ‏پناهگاه‌های زیر زمینی زندگی می‌کنند و ثانیاً کابینه رژیم صهیونیستی اخبار خسارت‌ها و تلفات را ‏سانسور می‌کند.

 گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس و «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در ‏بیانیه‌ای به صورت مشترک مسئولیت پرتاب دهها موشک به سمت تل‌آویو در ساعت هفت سه‌شنبه شب را ‏بر عهده گرفتند. ‏این گردان‌ها در بیانیه مشترکی اعلام کردند که رزمندگان آنها موفق شدند، شهر «تل‌آویو» را با ‏موشک‌های براق 70 و ‏ام-‏75 در ‏چارچوب همکاری مشترک موجود بین دو جنبش و در پاسخ به ‏حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه هدف بگیرند. ‏  ‏«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین این عملیات مشترک را گامی مهم، بزرگ و ‏پیشرفته خواند و تأکید کرد که در ‏روزهای آینده شاهد عملیات‌های مشترک بیشتری از سوی دو جنبش ‏خواهیم بود و غافلگیری‌های بیشتری خواهیم داشت. ‏

النخاله در ادامه تأکیدات خود افزود که دشمن صهیونیستی تاکنون حتی موفق به هدف گرفتن یک ‏سکوی پرتاب موشک یا تولید ‏موشک در نوار غزه نشده و می‌توان گفت که «اسرائیل» در برابر ‏شکست امنیتی و اطلاعاتی بزرگی قرار دارد. ‏ پیشتر جهاد اسلامی مسئولیت موشکباران «اشدود» و «نتیفوت» و حماس نیز مسئولیت حمله موشکی ‏به «بئر السبع» و دیگر شهرک‌های صهیونیستی را بر عهده گرفته بودند اما این اولین باری است که این ‏دو جنبش به صورت مشترک تل‌آویو را مورد هدف خود قرار می‌دهند. ‏در همین راستا رژیم صهیونیستی شب سه شنبه اعلام کرد که یک نظامی اسرائیلی بر اثر پرتاب خمپاره ‏مقاومت به گذرگاه «ایزر» واقع در مرز غزه کشته شد. ‏

اذعان به شکست در برابر حماس

در چنین شرایطی پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» گزارش داد که دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل در پیش‌بینی توان موشکی ‏حماس ناتوان ماندند. ‏ در بخشی دیگر از این برآورد اطلاعاتی آمده است که دستگاه جاسوسی اسرائیل و رکن اطلاعات ارتش اسرائیل تأیید کرده‌اند که ‏‏حماس هیچ‌گاه آغاز کننده نبرد با اسرائیل نبوده است. به عبارت دیگر تجاوز اولیه اسرائیل پاسخ‌های حماس را در پی داشته است. ‏  همچنین شبکه ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اذعان کرد: شلیک موشک‌های متعدد به تل‌آویو تصویر پیروزی حماس را به نمایش ‏کشیده است؛ اقدامی که ارتش‌های عربی هم آن را ‏انجام نداده‌اند. ‏ به گزارش گزارشگر شبکه فرانس 24، موشکباران مبارزان فلسطینی تاثیر روانی زیادی روی ساکنان تل‌آویو گذاشته است. ‏‏ویلی براسیانو گزارش داد: ساکنان تل‌آویو از سال 2012 به طور دائم با ترس و نگرانی زندگی می‌کنند چراکه اولین موشک‌ها و ‏‏راکت‌ها در این سال به سوی تل‌آویو شلیک شد. ‏ از سوی دیگر اویخای رونتساکی، خاخام ارشد سابق ‏ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مخالفت خود را با تصمیم کابینه این رژیم مبنی بر ‏‏موافقت با طرح آتش‌بس مصر اعلام و ‏تأکید کرد: آتش‌بس با فلسطینی‌ها در نوار غزه به معنای آن است که جنبش حماس موفق ‏‏شده است اسرائیل را کاملاً به زانو ‏درآورد. ‏

وی تصریح کرد: برای حماس این مهم نیست که ماحصل شلیک موشک‌هایش چه خواهد بود، بلکه مسئله مهم‌تر برای حماس این ‏‏‏است که وضعیت روحی اسرائیلی‌ها را هنگامی که به پناهگاه‌ها فرار می‌کنند، ببیند. تصمیم کابینه مبنی بر موافقت با طرح آتش ‏‏‏بس مصر می‌تواند روحیه جنگ‌آوری را در حماس تقویت کند. ‏ این خاخام اسرائیلی اظهار داشت: حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی از این مسئله قوت می‌گیرند. آنها موشک پیشرفته یا جنگنده ‏‏‏ندارند اما با این وجود تمام اسرائیل را به زانو درآورده‌اند و اسرائیلی‌ها به پناهگاه‌ها گریخته‌اند. ‏

رونتساکی تصریح کرد: اسرائیل در کنترل حماس است، حماس هر وقت بخواهد موشک شلیک می‌کند یا در زمان دیگری، ‏‏‏شلیک این موشک‌ها را متوقف می‌کند آنها به ما می‌خندند. به نظر من، آن قدر که ما به برقراری آرامش فکر می‌کنیم به نتایج ‏‏‏نمی‌اندیشیم.

همچنین شیمون شیفر در پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت ‏ نوشت: حقیقت این ‏است که حماس نه تنها ‏شکست نخورده است، بلکه این گروه اسلام‌خواه ‏صورت‌های میلیون‌ها اسرائیلی را که به دنبال پناهگاه ‏می‌گشتند به خاک مالید، ‏زیرا بر اساس ‏آموزش‌های امنیتی که به اسرائیلی‌ها داده می‌شود، هنگام به صدا درآمدن آژیر خطر، همه ‏باید روی ‏زمین بخوابند ‏و صورتشان نیز رو به زمین باشد. ‏

‏حماس به مرحله خودکفایی رسیده

شبکه فرانس 24 در گزارش دیگری مدعی شد حماس از روی موشک‌های ایران کپی‌برداری کرده و در حال تولید آنها در خاک ‏‏غزه است. ‏  «نیکلا سایزرز»، متخصص علوم نظامی گفت: موشک‌های حماس تا قبل از این از ایران وارد می‌شد ‏‏اما به نظر می‌رسد که حماس خود از روی موشک‌های بالستیک ایران تولید می‌کند و این نگران‌کننده است. ‏ در همین حال روزنامه «اسرائیل انفو»، از قول «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در امریکا ‏ گفت: حماس موشک‌های زیادی ‏در اختیار دارد که بخش قابل توجهی از راه قاچاق وارد شده است. آنها همچنین در ‏برخی کارخانه‌ها موشک مونتاژ می‌کنند. ‏ وی با اشاره به موشک‌های ام- 302، فجر و ام- 75 که از روی نمونه‌های ایرانی در غزه تولید شده‌ افزود: حماس برد ‏‏موشک‌های خود را افزایش داده و تا شمال تل‌آویو را هدف حمله قرار داده است. ‏

شروط حماس برای پذیرش آتش‌بس ‏

روزنامه صهیونیستی ‏ معاریو شروط رسمی‌ حماس و جهاد اسلامی برای انعقاد توافق آتش‌بس بلند مدت با ‏رژیم صهیونیستی ‏را اعلام کرد. ‏ ‏ساخت یک اسکله بین‌المللی در سواحل غزه که تحت نظارت بین‌المللی باشد، ساخت فرودگاه بین‌المللی در نوار غزه، لغو کامل ‏محاصره نوار غزه و همچنین امکان وارد کردن تمامی کالاها و سیمان و. . . به ‏نوار غزه، عدم مداخله در امور فلسطینی‌ها از ‏جمله انتخابات و تشکیل دولت و مسائل دیگر، ‌اجازه برای ماهیگیری در دریای‌غزه تا فاصله 10 کیلومتری، اجازه به کشاورزان ‏برای کشت و زرع زمین‌هایشان در مرزها، امکان سفر ساکنان غزه به مسجد الاقصی، آزادی اسیران فلسطینی که اخیراً بازداشت ‏شده‌اند، بازگشایی کامل گذرگاه رفح تحت نظارت بین‌المللی و در نهایت ‌عدم پرواز جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز آسمان نوار ‏غزه شروط مقاومت برای پذیرش آتش بس هستند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات