تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۶۸۵۷۰

اخبار ویژه روزنامه های یکشنبه 19 مرداد


*کیهان

باز هم به رئیس‌جمهوراطلاعات غلط داده‌اند؟!

دولت و رئیس‌جمهور استاندارد دوگانه درباره رانت و فساد اقتصادی را کنار بگذارد.این تحلیل را روزنامه وطن امروز درباره حمایت اخیر رئیس‌جمهور از رانت 650 میلیون یورویی (3هزار میلیارد تومانی) تاجری عنوان کرد که دست بر قضا همین فرد یکهزار میلیارد تومان بدهی معوقه بانکی هم دارد. این روزنامه می‌نویسد: با اظهارنظر صریح آقای رئیس‌جمهور، ماجرای رانت 650میلیون یورویی یا همان 3هزار میلیارد تومانی دولت یازدهم اکنون در سطح بالاتری مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت. آقای روحانی نه‌تنها صراحتاً از اقدام وزارت صنایع  در امضای این تفاهمنامه حمایت کرد بلکه این تفاهمنامه را نتیجه «شهامت» وزارت صنایع دانست: «یکی از وزارتخانه‌ها شهامت کرد و به یک نفر گفت اگر بتوانی کشتی‌هایت را با اعتباری که در دنیا داری خالی کنی من پول کالاها را به شما می‌دهم. یک عده‌ای آمدند هیاهو و شایعه کردند رانت‌خواری شد، گرفتند و بردند و متأسفانه رسانه‌های گروهی به این قضیه دامن زدند که ان‌شاءالله تعمدی نبوده و روی کم‌‌اطلاعی بوده باشد.» آقای رئیس‌جمهور در ماجرای رانت 650میلیون یورویی یا همان 3هزار میلیاردی جدید، موضع‌گیری علنی کرده و رسماً از مدیران خود حمایت کرده است. مشخص نیست آقای روحانی براساس چه ضرورتی تصمیم گرفته است به موضوع جنجالی رانت 650میلیون یورویی ورود کند.

نویسنده خاطرنشان می‌کند: ماجرای رانت 650میلیون یورویی را اولین بار احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی فاش کرد. براساس اظهارات توکلی، وزارت صنایع در ماجرای 650میلیون یورو، یک اقدام غیرقانونی انجام داده و در قالب یک تفاهمنامه تبعیض‌آمیز، یک رانت هنگفت به یک تاجر داده است. دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس نیز، وقوع این رانت را «تأیید» کرده است. پرونده 3هزار میلیاردی جدید، به دادسرای دیوان محاسبات ارسال شده است. دادستان کل کشور نیز چندی پیش در مجلس درباره این موضوع اظهارنظر کرد.حجت‌الاسلام اژه‌ای گفت:  همین فردی که این رانت (650 میلیون یورو) به او داده شده هزار میلیارد معوقات بانکی داشته است. بنابراین موضوع کاملاً مشخص است. نماینده‌ای از یک رانت بزرگ در مجموعه دولت خبر داده و نهادهای نظارتی مربوط نیز این رانت را تأیید کرده‌اند. آیا این اتفاق «شایعه» است؟!

وطن امروز ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد با همان منطقی که تفاهمنامه 650میلیون یورویی را رانت نمی‌داند، می‌توان تخلفات مشهود بابک زنجانی را هم توجیه کرد. در ماجرای 650 میلیون یورویی، شرایط خاص کشور مبنای انعقاد تفاهمنامه‌ای شد که یک کانال انحصاری و تبعیض‌آلود برای یک تاجر ایجاد می‌کرد. یعنی به خاطر شرایط کشور، تفاهم شد تسهیلاتی در اختیار یک تاجر بزرگ قرار گیرد که تبعیض در آن مشهود بود. این تسهیلات تنها به این تاجر داده شد و دیگر تجار از آن محروم بودند. در این ماجرا در واقع نوعی انحصار در ارائه تسهیلات صورت گرفته است. آیا این رانت نیست؟ آیا چنین تفاهمنامه‌ای ساز و کار سوءاستفاده را فراهم نمی‌کند؟ آیا این خلاف قانون نیست؟ در ماجرای بابک زنجانی هم تقریباً همین اتفاق روی داده است. به خاطر وضعیت خاص کشور، قراردادی با این فرد بسته شد که شرایط را برای او فراهم کرده بود. او هم دارای امتیازاتی بود که دیگران از آن محروم بودند. اینها محصول بی‌اعتنایی به قانون است. اگر «بردند و خوردند» به خاطر بی‌توجهی به قانون است و اگر نگاه واحدی به تبعیض، رانت و فساد نباشد، قطعاً باز هم «می‌برند و می‌خورند» بنابراین اگر قرار باشد بابک زنجانی به عنوان یک غارتگر بیت‌المال دیده شود، نباید از ماجرای 650میلیون یورویی دفاع کرد.

در این یادداشت آمده است: با ورود آقای رئیس‌جمهور به این ماجرا و دفاع تمام‌قد ایشان از تفاهمنامه 650میلیون یورویی، سطح بررسی موضوع ارتقاء پیدا کرده است. آقای روحانی این تفاهمنامه را رسماً تأیید کرده است و چنین سازو کاری در حوزه معاملات تجاری را فاقد ایراد قانونی می‌داند. در حوزه کسب و کار این نگاه می‌تواند به عنوان یک آلام اقتصادی درنظر گرفته شود. هزینه‌ای که در این میان متوجه دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور می‌شود؛ این است که اکنون به جای وزیر، این آقای رئیس‌جمهور است که باید از اتفاقاتی مانند قرارداد 650میلیون یورویی یا همان 3هزار میلیاردی جدید دفاع کند یا دست‌کم اینکه درباره چنین اقداماتی، مردم فوراً نگاهشان را به آقای روحانی بازمی‌گردانند.
وطن امروز در عین حال خاطرنشان کرد: روحانی درحالی از تاجر 650میلیون یورویی (3هزار میلیارد تومانی) حمایت می‌کند که دیوان محاسبات رانت بودن این اقدام را تأیید کرده و حتی در این‌باره به مسئولان تذکر داده است. دفاع روحانی آنقدر عجیب بود که این احتمال وجود دارد باز هم برخی‌ها مانند ماجرای گرانی خودرو به وی اطلاعات غلط داده باشند؛ وزیر صنعت درباره تکدر روحانی از گرانی خودرو گفته بود برخی رسانه‌ها به رئیس‌جمهور اطلاعات غلط داده بودند! گویا درباره رانت 650میلیون یورویی نیز به روحانی اطلاعات غلط داده‌اند که وی اینگونه از رانت‌خواری 3هزار میلیاردی و آن فرد که اتفاقاً یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی نیز هست، حمایت می‌کند.

نشنال اینترست: توافق ژنو در همه ابعاد به نفع آمریکا بود

یک نشریه آمریکایی معتقد است برخلاف نظر اولیه مخالفان مذاکرات هسته‌ای در کنگره، این مذاکرات برای آمریکا موفقیت‌آمیز بوده است.نشنال اینترست می‌نویسد: با نگاهی به گذشته، روشن است که بسیاری از اعضای کنگره که منتقد روند دیپلماتیک بودند از طرق مختلف درباره توافق موقت دچار اشتباه بودند. نخست سوالات درباره غنی‌سازی است. مایک روجر، رئیس کمیته اطلاعات 24 نوامبر 2013 گفته بود «تنها چیزی که ]با توافق موقت[ تغییر کرده است این است که شما اکنون به ]ایرانی‌ها[  اجازه ادامه غنی‌سازی را اعطا کرده‌اید.» این اشارات ناظر بر این است که مهمترین نگرانی در آن زمان ادامه غنی‌سازی و ذخیره اورانیوم غنی‌شده در سطح نزدیک به تولید سلاح هسته‌ای بوده است. این توافق موقت با اعمال محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های خطرناک غنی‌سازی ایران به طور قابل ملاحظه‌ای این نگرانی‌ها را کاهش داد. و ایران برنامه غنی‌سازی خود را براساس آن حدود تنظیم کرد.

این نشریه ادامه می‌دهد: موضوع دومی که منتقدان مذاکره با ایران بر آن پافشاری می‌کردند بحث تحریم‌ها بود. اد رویس، رئیس کمیته روابط بین‌الملل مجلس نمایندگان نوامبر گذشته گفته بود که «این خود ما هستیم که ایران را از زیر بار فشار تحریم‌هایی که در طی سالها ساخته شده بود رها می‌کنیم.» هشت ماه بعد در عین حالی که تحریم‌های اصلی در جای خود قرار دارد و همبستگی غرب دست نخورده باقی مانده است، فشار بر ایران حفظ شده و دولت تهران به سختی در تلاش است که به انزوای سیاسی و اقتصادی خود پایان دهد.نشنال اینترست نوشت: در نهایت برخی معتقد بودند که توافق موقت، احتمال مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌ای را افزایش می‌دهد. سناتورها گراهام، شومر، منندز، کیسی، مک‌کین و کالینز در نامه‌ای هشدار داده بودند که توافق موقت با ایران می‌تواند «به ایران اجازه دهد که تحت پوشش مذاکرات به سمت توانایی سلاح هسته‌ای پیشروی کند.» اما در حقیقت اتفاق کاملا متضادی رخ داد. پاییز گذشته آمار و ارقام نشان‌دهنده عبور ایران از تعهداتش بر مبنای NPT  بود. اما به محض اینکه برنامه اقدام مشترک 24 نوامبر از ماه ژانویه به اجرا درآمد، نگرانی‌ها برطرف شدند.

مقامات ارشد وزارت خارجه و خزانه‌داری پیش از راستی‌آزمایی توسط کمیته‌های کنگره روز 29 جولای اعلام کردند که شرایط برنامه اقدام مشترک توسط هر دو طرف مورد احترام واقع شده است. در نتیجه، ایران در مقایسه با سال گذشته فاصله بیشتری با دستیابی سلاح هسته‌ای دارد؛ نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار گسترده‌تر از هر زمانی شده است، با وجود لغو بخش کوچکی از تحریم‌ها، اهرم فشار اقتصادی علیه ایران کماکان حفظ شده است؛ و مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع در حال پیشرفت است.یادآور می‌شود دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری دیروز روسیه را تهدید کرد در صورت انعقاد قرارداد 20 میلیارد دلاری نفتی با ایران تحریم خواهد شد.

حس شدید شکست به محافل داخلی اسرائیل بازگشته است

تشدید حملات سفارت اسلامی به شهرهای صهیونیست‌نشین با وجود تبلیغات پرهیاهوی صهیونیست‌ها موجب شد شهردار سدیروت ضمن حمله به مقامات صهیونیست اعلام کند اسرائیل وزیر جنگ ندارد.به گزارش فلسطین الیوم، شهردار سدیروت در انتقاد از عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه گفت وزیر جنگ اسرائیل نتوانست امنیت اسرائیلی‌ها را تأمین کند بنابراین وزارت جنگ ما بدون وزیر است.به گزارش فلسطین الیوم، «آلون دیویدی» شهردار شهر سدیروت در واکنش به ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با مبارزان مقاومت فلسطینی در جنگ اخیر علیه نوار غزه گفت: وزیر جنگ اسرائیل در مسئله تأمین امنیت ساکنان مناطق و شهرک‌های همجوار غزه شکست خورده است.وی در ادامه انتقادات خود از موشه یعالون به دلیل ناتوانی در ممانعت از ادامه حملات انتقام‌جویانه رزمندگان مقاومت به مناطق صهیونیست‌نشین تأکید کرد ادامه شلیک موشک‌های مقاومت فلسطین به مناطق صهیونیست‌نشین هیچ جای شکی را باقی نمی‌گذارد که ارتش اسرائیل در این جنگ شکست خورده است.

شهردار سدیروت خاطرنشان کرد: ادامه حملات موشکی مقاومت به فلسطین اشغالی به این معناست که گروه‌های فلسطینی برخلاف ارتش رژیم صهیونیستی دارای برنامه نظامی منظم در جنگ کنونی می‌باشد.در همین حال آویگدور کاهلانی از وزرای سابق صهیونیست گفته است: ما حجم قدرت موشکی حماس را نمی‌دانستیم و حجم این خطر را درک نمی‌کردیم.همچنین روزنامه جروزالم پست از قول نظامیان صهیونیست و حاضر در جنگ غزه نوشت: حماس قدرتمندتر شده است.این روزنامه در مقاله‌ای به قلم بن هارتمن نوشت: آمیت استروگو، نظامی اسرائیلی معتقد است از آخرین مرتبه‌ای که برای جنگ به غزه فرستاده شده بود تاکنون تغییراتی در غزه ایجاد شده و حماس تبدیل به یک قدرت شده است.

استروگو چند ساعت پس از بازگشت به تل‌آویو گفت: «آنها خیلی از نظر تجهیزات، نیرو و استفاده از مواد منفجره پیشرفت کرده‌اند، آنها جهش بزرگی کرده‌اند.»«تشیکو منشه» تحلیلگر در کانال دوم رادیوی اسرائیل گفت: نتیجه جنگ اخیر علیه نوار غزه از لحاظ سیاسی برای تل‌آویو فاجعه‌بار بوده است.وی توضیح داد جنگ اخیر علیه غزه مهم‌ترین دستاورد مقامات اسرائیل مبنی بر ایجاد دودستگی و اختلاف میان ملت فلسطین را از بین برده است و باعث اتحاد بیشتر گروه‌های مختلف فلسطینی با یکدیگر شده است.از سوی دیگر مجله آمریکایی تایم ضمن انتشار گزارش مفصلی خاطرنشان کرد: رقم بالای تلفات نظامی، حس شدید شکست را که پس از جنگ 2006 علیه حزب‌الله لبنان در محافل اسرائیلی ایجاد شده بود، بازتولید کرده است.

المانیتور: ایران همزمان در 2 جبهه سوریه و غزه پیروز شد

«در حالی که گروه سلفی داعش هیچ کمکی به حماس در جنگ غزه نکرد، ایران در کنار فلسطینی‌ها ایستاد و ثابت کرد می‌تواند همزمان با موفقیت در چند جبهه بجنگد».وبسایت آمریکایی المانیتور با انتشار این تحلیل نوشت: قاسم سلیمانی فرمانده نیروی ویژه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اخیرا فعالیت‌های شاخه نظامی حماس، گردان عزالدین قسام، تیپ شهدای الاقصی، گردان ناصر صلاح‌الدین، تیپ ابوعلی مصطفی، جهاد اسلامی و همه گروه‌های مقاومت را ستود. تجلیل آقای سلیمانی از حماس قابل توجه است. سال 1391 که روابط حماس با سوریه به تیرگی انجامید، روابط با ایران و حزب‌الله لبنان نیز به سردی گرائید.المانیتور افزود: «ایران اذعان کرده که ابزاری در اختیار دارد که به واسطه آن می‌تواند موازنه خاورمیانه را- حتی در مناطقی که دولت‌های مخالف بر آن مسلط هستند - بر هم بزند. اوضاع غزه و سوریه نشان می‌دهد که ایران توان جنگیدن در دو جبهه به طور همزمان را دارد.»

المانیتور می‌نویسد: تغییر سیاست‌های منطقه‌ای ممکن است عواقبی برای اسرائیل دربر داشته باشد؛ تأثیر مخرب پیوند دوباره حماس و حزب‌الله با ایران برای اسرائیل این خواهد بود که تهران و دو متحدش به یکدیگر نزدیک شده و فرصتی برای تجدید پیمان با یکدیگر پیدا کرده‌اند.
وبسایت آمریکایی درباره شجاعت رزمندگان مقاومت نوشت: «رزمندگان مسلح از داخل تونل‌ها یا بخش‌هایی از غزه ناگهان ظاهر می‌شوند و نیروهای دفاعی اسرائیل را با مین‌های مخفی یا موشک‌های ضدتانک و تونل‌های انفجاری به وحشت می‌اندازند.»المانیتور تصریح کرد: گروه داعش در طول حملات ارتش اسرائیل به غزه، به حماس پیشنهاد کمک نکرد. البته انتظاری جز این نمی‌رفت، چون داعشی‌ها سلفی هستند، و اولویت‌ آنها امروز مبارزه با دشمن اصلی - به زعم آنها شیعیان - است. داعش شیعیان را «منافق»، «مرتد» و «دشمن نزدیک» می‌خواند. داعش در روزهای اخیر حتی پرچم فلسطینی‌ها را هم سوزاند، دنیای اسلامی باید تحت لوای «خلافت اسلامی» یکپارچه باشد.

از سوی دیگر در سوریه، مردم حلب خود را برای آنچه که می‌تواند جنگ آخر و سرنوشت‌ساز دولت با شورشیان باشد آماده می‌کنند. کشته شدن یکی از رهبران شورشیان به نام شیخ نجار و سقوط مناطق استراتژیک شهر، راه را برای نیروهای اسد باز کرده تا به سمت غرب پیشروی کنند؛ و حلب را که تقریبا دو سال در دست شورشیان بود، بازپس بگیرند. در صورتی که ارتش کنترل تپه‌های اطراف مناطقی را که اکنون به دست آورده کند، در دست بگیرد، تصرف مجدد این مناطق برای شورشیان بسیار دشوار یا حتی محال خواهد بود.

هاآرتص: 40 درصد صهیونیست‌ها به ترک اسرائیل می‌اندیشند

«پیش از شروع جنگ غزه 40 درصد اتباع اسرائیل گفته بودند به ترک اسرائیل فکر می‌کنند».اوا ایلوز استاد دانشگاه عبری اورشلیم (بیت‌المقدس) در مصاحبه با اشپیگل با بیان اینکه «خطر واقعی علیه اسرائیل از درون آن است» گفت: اسرائیل دچار شیزوفرنی است و هر چه قدرت خود را توسعه می‌دهد باز هم نمی‌تواند خود را ضعیف و در معرض تهدید ببیند.وی در مصاحبه با رادیو زمانه با اذعان به اینکه «اسرائیل یک رژیم استعماری است که از شبکه گسترده کنترل فلسطینی‌ها استفاده می‌کند» درباره جنایت‌های اسرائیل گفت: فکر می‌کنم اسرائیلی‌ها چیزی را از دست داده‌اند که ما به آن حساسیت انسانی می‌گوییم یعنی ظرفیت و توانایی همدردی با رنج و درد دیگران.

وی همچنین درباره آشفتگی درونی صهیونیست‌ها تصریح کرد: یکی دو سال پیش هاآرتص یک نظرسنجی انجام داد که بر اساس نتایج آن 40 درصد اسرائیلی‌ها گفته بودند به ترک اسرائیل فکر می‌کنند. من تا به حال هرگز این حد از احساس بیگانگی از اسرائیل را سراغ نداشته‌ام که در این یکی دو سال اخیر دیدم. هراس عمیقا با اسرائیل عجین شده است. اسرائیل در حال پرداخت هزینه است ما به شدت بی‌حس شده‌ایم.

*خراسان

آغاز سونامی اصلاح مصوبات استانی دولت گذشته

بر اساس بررسی های یک نهاد نظارتی، پس از آنکه بخش قابل توجهی از مصوبات استانی دولت گذشته در مناطق مختلف کشور با مشکلات متعددی چون نبود بودجه، فراهم نبودن زیر ساخت ها و مشکلات حقوقی و قانونی مواجه شده است و از سوی دیگر اصلاح این مصوبات نیازمند تصمیم هیئت وزیران است، موج وسیعی از درخواست های استانداران به وزارتخانه های مختلف برای تغییر یا حذف این مصوبات آغاز شده است که نیازبه اختصاص زمان زیاد و بررسی های فراوان برای تحقق آن دارد.

 

پیشنهاد دولت برای ایجاد صندوق کارآفرینی ایثارگران

بر اساس پیشنهاد تعدادی از مسئولان ارشد اجرایی، مقرر شده مقدمات ایجاد صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران با تدوین اساسنامه آن و ارجاع به هیأت وزیران فراهم شود. قرار است منابع مالی این صندوق از بخش هایی چون بودجه عمومی دولت، وجوه برگشتی از محل اقساط وام های اشتغال پرداختی به ایثارگران و منابع داخلی بنیاد شهید و امور ایثارگران تامین شود

*ایران

پرونده پالم به دستگاه قضایی رفت 


با ارجاع پرونده دو برند متخلف تولید‌کننده لبنیات در افزودن غیرمجاز روغن پالم به محصولات خود، رسیدگی به این پرونده جنجالی وارد مرحله دیگری شد. از سوی دیگر وزارت بهداشت، بازرسان خود را در همه استان‌ها بسیج کرده است تا سایر متخلفان را شناسایی کنند.وزیر بهداشت و درمان با اشاره به اینکه ‏اسامی شرکت‌های متخلف به قوه قضائیه ارسال می‌شود، زیرا اجازه رسانه‌ای کردن نداریم، گفت: پلمب چنین کارخانه‌هایی بر عهده وزارت بهداشت و اداره استاندارد است که در حال انجام است. ‏از سوی دیگر، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با فارس گفت: ۲ برند لبنی متخلف در روزهای آینده به قوه قضائیه معرفی می‌شوند، دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مشغول جمع‌آوری اطلاعات در مورد سایر لبنیات هستند.وی افزود: این نخستین باری نیست که روغن پالم به محصولات لبنی افزوده می‌شود. در گذشته نیز این روغن در لبنیات پرچرب دیده شده و با آن تخلف برخورد شده است.

دیناروند گفت: در 4-3 روز اخیر در تمام استان‌ها، معاونت‌های غذا و دارو مأمور جمع‌آوری نمونه‌ها شدند تا متخلفان را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنیم. همچنین به مردم نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد تا خیالشان از بابت لبنیات آسوده شود.وی با بیان اینکه استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی پرچرب مانند پنیر و خامه بیشتر دیده می‌شود، اظهار داشت: آلودگی در شیر و کره نسبت به خامه و پنیر بسیار کمتر است.

*جمهوری اسلامی

* در پی افشای موضوع به مخاطره افتادن امنیت غذایی جامعه و سلامتی مردم توسط چند شرکت متخلف تولید مواد لبنی که با استفاده از روغن صنعتی و غیرخوراکی پالم در محصولات ارائه شده آنها به بازار جان مردم را به خطر انداختند و اینکه این شرکتها نوعاً محصولات خود را در پوشش نشان "استاندارد" عرضه می‌کرده‌اند، افکار عمومی نسبت به عملکرد نظارتی مؤسسه استاندارد بر واحدهای تولید مواد غذایی دچار تردید شده است. مهمتر اینکه این روزها این سؤال در اذهان مردم مطرح است که چرا با توجه به چنین تخلف بزرگی که با سلامتی مردم سروکار دارد، مسئولین و مراجع ذیربط از اعلام اسامی شرکتهای متخلف خودداری می‌کنند؟ اعلام اسامی متخلفان موجب می‌شود مردم از خریدن محصولات این شرکتها خودداری کنند.

* مفتی عربستان از جوانان خواست با داعش و دشمنان خدا همراهی نکنند. به گزارش العالم، عبدالعزیز آل الشیخ در خطبه‌های نماز جمعه اظهار داشت: از جمله اهداف دین، حفظ جان مردم و جلوگیری از خونریزی و ایجاد آرامش در جان انسان هاست. مفتی کل عربستان افزود: تعدی و تجاوز به جان مردم، ظلم "عظیم" و گناه کبیره است و خداوند، قتل نفس بدون وجه شرعی را حرام کرده و این مهم در کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) مورد تاکید قرار گرفته است. آل الشیخ در پایان، خطاب به جوانان عربستان گفت:‌ای جوانان اسلام! تقوای الهی پیشه کنید و از همراهی با این افراد بپرهیزید که خیری در آنها نیست. آنها دشمن شما و دشمن دین هستند و همه کارهای آنها خبیثانه و گمراه‌کننده است. از خدا می‌خواهیم که بلاد مسلمین را از شر آنان محفوظ بدارد.

* بانک انگلیسی HSBC که چندی پیش با مسدود کردن حساب ده‌ها شرکت و بنیاد خیریه اسلامی خشم مسلمانان را برانگیخته بود حالا تصمیم گرفته است حساب آوارگان و مهاجران سوری را هدف قرار دهد. به گزارش خبرگزاری راشاتودی، این بانک که بسیاری از نهادها و افراد را فقط به بهانه ارتباط با اسلام و مسلمین تحریم کرده است، خود در بسیاری از پرونده‌های پول شویی با کارتل‌های مواد مخدر در آمریکای لاتین دست داشته و پرونده‌های تروریستی بسیاری نیز - بخصوص در مورد حوادث 11 سپتامبر- موجود است که این بانک در آنها دخیل بوده است.بانک HSBC که خود مدعی است یک بانک محلی در سطح جهانی است و همه دنیا به راحتی می‌تواند از امکانات آن استفاده کند به آوارگان و دانشجویان سوری دو ماه مهلت داده تا بانک جدیدی برای پول‌ها و اقدامات بانکی خود پیدا کنند چرا که حسابشان در آستانه مسدودی است. این بانک در اخطاریه به سوری‌ها گفته است ما می‌دانیم که شما از این تصمیم ناراحت و ناامید شده اید اما به ما حق بدهید چرا که بانک HSBC برای طی مسیر بانکداری خود به این تصمیمات نیاز فوری دارد.

*قدس


چرا پرچم داعش سیاه است؟

ابنا: روزنامه سعودی الحیاه با بررسی ریشه‌ها و علل استفاده داعش از پرچم سیاه رنگ، با رد ادعای برخی درخصوص شباهت آن با پرچم دوران پیامبر اکرم (ص) نوشت: پرچم سیاه داعش، نماد مرگ و خون و هراس‌افکنی است.

سریال «دا» 32قسمتی شد

تسنیم: همایون اسعدیان کارگردان سریال «دا» گفت: قسمتهای این مجموعه افزایش یافته و به 32 قسمت رسیده است که تا آخر هفته دو قسمت پایانی آن نگارش می‌شود. سریال «دا» اقتباسی است از کتاب پرفروش «دا» که مجموعه خاطرات سیده زهرا حسینی از هشت سال دفاع مقدس است.

استفاده از روغن پالم مضر نیست!

جهان: سید مصطفی میرسلیم عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر درباره استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی گفت: این مسأله فی نفسه مضر نیست و آنچه مهم است اینکه برای جلوگیری از تأثیر منفی روغنها بخصوص باید به کمیت روغن استفاده شده دقت کرد که برای هر فرد بیش از نیاز روزانه او نباشد.

 هدیه عجیب به خبرنگاران

 فارس: در اقدامی عجیب فرمانداری مانه و سملقان با اهدای کارتنی حاوی سطل آشغال و جادستمال کاغذی به خبرنگاران این شهرستان، از آنان تجلیل به عمل آورد. 

نظر درباره لغو مجوز یک دانشگاه 

ایسنا: دکتر فرجی‌دانا، وزیر علوم درخصوص آخرین وضعیت دانشگاه ایرانیان گفت: دانشگاهی که قانونی نیست، ابلاغ مصوبه به آن دشوار است.

 شبکه 3: علیخانی شوخی کرد 

تسنیم: مجید زین‌العابدین مدیر شبکه سوم سیما گفت: اینکه گفته شده احسان علیخانی روی آنتن اعتراف و اقرار کرده است که دکور برنامه اسپانسری است؛ یک شوخی رسانه‌ای بوده است. 

رد اموال زنجانی را در خارج زدیم 

ایرنا: محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه اطلاعاتی از اموال بابک زنجانی در خارج از کشور به دست آمده است، گفت: وزارت خارجه مکلف به همکاری درباره نحوه و میزان سهام بابک زنجانی در شرکتهای مشترکی است که با خارجی ها تشکیل داده تا بتوان آنها را شناسایی و مسترد کرد. 

 پرونده خبرنگاران بازداشتی واشنگتن پست 

مهر: غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری تهران درباره وضعیت خبرنگاران بازداشتی واشنگتن پست گفت: تا آنجایی که من پیگیری کردم، هنوز رأی پرونده صادر نشده و در مراحل پایانی قرار دارد. وی افزود: پس از صدور رأی، در این زمینه اطلاع رسانی می شود.

تقدیرائمه جماعات قم از اقدام قالیباف

مهر: جمعی از ائمه جماعات و مسؤولان کانونهای مساجد قم در نامه‌ای، از اجرای طرح جلوگیری از اختلاط کارمندان مرد و زن در ادارات مختلف شهرداری تهران، تقدیر و حمایت کردند.

انتقاد مجری با سابقه از صدا وسیما

ایسنا: محمود شهریاری مجری با سابقه تلویزیون با انتقاد از راه‌اندازی شبکه‌های جدید در تلویزیون گفت: به نظرم این روزها تلویزیون به خاطر راه‌اندازی پشت سر هم شبکه‌های جدید دچار آشفتگی شده است؛ در حالی که این شبکه‌ها هنوز هم هویت خود را پیدا نکرده‌اند.

اختلال در اینترنت به حداقل رسیده

مهر: حسن کریمی معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به وجود 85 هزار کیلومتر فیبرنوری در سراسر کشور که امکان تبادل اطلاعات را فراهم می کند، گفت: هم اکنون در بخش شبکه فیبرنوری، ارتباط از 20 درگاه بین الملل فراهم می شود و با توجه به تعدد درگاه‌ها، امکان قطعی و اختلال لینکها به حداقل ممکن رسیده است.

ورود مجلس به موضوع روغن های پالم 

قدس آنلاین: خبرها حاکی است که بررسی موضوع استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی از مهمترین دستور کارهای کمیسیونهای تخصصی مجلس در هفته جاری خواهد بود.

تکذیب انتساب دو صفحه مجازی به روحانی

ایرنا: یک مقام آگاه در روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد: در برخی شبکه های اجتماعی – مجازی اخیراً صفحه هایی به نام رئیس جمهور فعال شده اند که انتساب این صفحات به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صحت ندارد. 
این مقام آگاه افزود: به طور مثال از جمله صفحاتی در شبکه های اجتماعی توئیتر و فیس بوک راه اندازی و فعال شده اند که هر گونه ارتباط یا انتساب آنها به رئیس جمهور یا دفتر وی تکذیب می شود.

فروزنده به دولت می‌رود

تسنیم: برخی شایعات از احتمال پیوستن محمد فروزنده رئیس سابق بنیاد مستضعفان به دولت و جایگزینی وی در وزارت کشور و حتی معاونت اولی ریاست‌جمهوری حکایت دارد.

امروز تصمیم نهایی برای استیضاح

ایسنا: سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیته منتخب استیضاح‌کنندگان وزیرعلوم، با تشریح جزییات جلسه دیروز این کمیته با فرجی‌دانا، گفت: تصمیم نهایی درباره این استیضاح، امروز یکشنبه در جلسه با نمایندگان امضا کننده استیضاح گرفته می‌شود.

اپل برای چینی ها ممنوع شد

ایرنا: دولت چین خرید مجموعه ای از محصولات شرکت اپل را برای کارکنان رسمی خود ممنوع اعلام کرد.این تصمیم در پی افزایش نگرانی های امنیتی دولت چین در برابر محصولات الکترونیکی آمریکایی، اتخاذ شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات