وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفتوگو با روزنامه الاهرام هدف از جنگ اسرائیل علیه لبنان را به حاشیه کشاندن حزبالله و گسترش حاکمیت دولت لبنان بر جنوب این کشور دانست.
به گزارش ایسنا، تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در گفت و گو با این روزنامه چاپ مصر در خصوص جنگ اخیر اسرائیل علیه لبنان اظهار داشت: اسرائیل از قطعنامه 1701 شورای امنیت حمایت کرد، زیرا معتقد بود که این قطعنامه نه تنها به سود اسرائیل که به سود منافع تمامی کشورهایی است که خواهان وجود لبنانی باثبات و صاحب حاکمیت هستند. وی مدعی شد: فعالیتهای حزبالله موجب شد ما به اقدام نظامی علیه لبنان روی آوریم و پس از آن نیز با قطعنامه 1701 شورای امنیت موافقت کردیم زیرا حاکمیت دولت لبنان بر جنوب این کشور و به حاشیه کشاندن حزبالله را خواستار بودیم که امیدواریم این امر تحقق یابد. وی در پاسخ به این سوال که در صورت عدم تحقق این امر احتمال تکرار حمله علیه لبنان وجود دارد یا خیر؟ گفت، دوست ندارم در شرایط فعلی به این سوال جواب دهم، ولی در صورت عدم تحقق این امر بهترین راه را برای دفاع از اسرائیل انتخاب خواهیم کرد. لیونی در پاسه به این سوال که با توجه به جشنهای برگزار شده در اسرائیل به مناسبت پنجاه و نهمین سالگرد تأسیس اسرائیل، اشغالگریهای خود را در اراضی عربی چگونه ارزیابی میکنید؟ بیان داشت: در جریان جنگ 1967 ایده اسرائیل این بود که یهودیان و فلسطینیان در منطقه بین رود اردن و دریای مدیترانه در صلح زندگی کنند، اما اکنون این نظریه تغییر کرده و اسرائیل به دنبال تقسیم اراضی به دو کشور مستقل است. وی افزود: راهحلی که اسرائیل ارایه داده پاسخگوی احتیاجات و آرمانهای یهودیان و فلسطینیانی است که در کرانه باختری و نوار غزه زندگی میکنند، اما وقتی ما با تروریسم روبهرو میشویم مجبوریم که در این مناطق حضور یابیم. وی تصریح کرد: باید متذکر شویم که اشغالگریهای اسرائیل هیچ شباهتی با اشغالگریهای انگلیس ندارد، زیرا حضور اسرائیل در این مناطق برای تحقق اهداف امپریالیستی نیست، بلکه برای اهداف امنیتی است. وی در این خصوص که مصادره اراضی فلسطینی یک حقیقت است و نمیتوان آن را منکر شد، گفت: دیدگاه اسرائیل و افراد میانهروی فلسطینی و همچنین بسیاری از رهبران عرب بر تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل استوار است اما موضوع مرزهای دولت فلسطین در مذاکرات آینده اسرائیل و فلسطین مشخص خواهد شد، اما رکود به وجود آمده در این عملیات ناشی از سیاستهای اسرائیل نیست زیرا در سال 2000 تلاش زیادی برای انعقاد معاهده کمپدیوید صورت گرفت اما متأسفانه به افزایش خشونت منجر شد در صورتی که اگر به موقعیت میرسید فلسطینیان میتوانستند هفتمین سال تأسیس کشورشان را جشن بگیرند. لیونی ادامه داد: وجود اسرائیل یک حقیقت است و ما به دنبال این هستیم که روزی شاهد تولد دولت فلسطین بر اساس اصول و ارزشهای مشترک مبنی بر پایان دادن به خشونت باشیم وی همچنین تأکید کرد: اسرائیل به تعهدات خود مبنی بر عقبنشینیهای بیشتر از کرانه باختری جهت ایجاد تسهیلات در امر تشکیل کشور مستقل فلسطین پایبند است. وی افزود: عقبنشینی اسرائیل از نوار غزه و چهار شهرک کرانه باختری در سال 2005 به معنای پایان عقبنشینیها نیست. وزیر امور خارجه اسرائیل تأکید کرد: میتوانم مصمم بگویم عقبنشینی از غزه گام آخر نیست، ما نسبت به این امر قانع شدیم که تشکیل کشور مستقل فلسطین مستلزم عقبنشینی از مناطق دیگر است. لیونی هیچ اشارهای به این عقبنشینیها و یا جدول زمانی آنها نکرد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی وجود اختلافات میان خود و ایهود المرت، نخستوزیر اسرائیل را رد کرده و در خصوص روابط اسرائیل و فلسطین اظهار داشت: ما به هر دولت فلسطینی که پاسخگوی درخواستهای جامعه بینالمللی باشد، پایبند هستیم.