تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۷۰۴۱
در جمع خبرنگاران صورت گرفت

تحلیل وضعیت کشاورزی کشور توسط وزیر


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد‌رضا اسکندری در حاشبه مراسم روز خبرنگار در مهمانسرای ولنجک وزارت جهاد کشاورزی، اعلام کرد: مرغداران هرچه گوشت مرغ اضافه داشته باشند، توسط دولت به قیمت زنده هر کیلوگرم 1150 تومان خرید و ذخیره‌سازی می‌شود و گوشت مرغ به قیمت هر کیلوگرم 1800 تا 1850 تومان برای مصرف کننده عرضه می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به ادعای اتحادیه مرغداران گوشتی که « هزینه تولید هر کیلوگرم مرغ زنده 1150 تومان شده و قیمت فروش 1030 تومان است و دولت آن را نمی‌خرد»، اظهار داشت: اتحادیه مرغداران زمانی که قیمت مرغ 1200 تومان، می‌شود، قرارداد نمی‌بندد یا اگر قرارداد هم بسته باشد، به قرارداد عمل نمی‌کند، ولی وقتی قیمت مرغ در بازار کاهش می‌یابد، به یاد بستن قرارداد می‌افتند.

اسکندری خاطرنشان ساخت: هم‌اکنون تعاونی‌های مرغداران در سراسر کشور با دولت قرارداد بسته‌اند و مرغ زنده را به قیمت 1150 تومان عرضه می‌کنند و گوشت مرغ را هم دولت به قیمت 1800 تا تا 1850 تومان به مردم عرضه می‌کنند.

*ضریب خودکفایی روغن به 20 درصد رسید

اسکندری وزیر جهاد کشاورزی گفت: ضریب خودکفایی روغن نباتی تا دو سال پیش 12 درصد بود و بقیه آن از خارج وارد می‌شد، اکنون با افزایش کشت دانه‌های روغنی در کشور این ضریب به 20 درصد رسیده و 80 درصد بقیه نیاز روغن از خارج وارد می‌شود.

اسکندری خاطرنشان ساخت: تا امروز 260 هزار تن دانه روغنی کلزا به نرخ تضمینی و به صورت نقدی از کشاورزان خریداری شده است.

*88 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقدار جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور در تیرماه سال جاری به مرز بی‌سابقه 88 میلیون قطعه رسید که در تاریخ مرغداری کشور بی‌سابقه بوده است.

وی گفت: در طول سه ماه اول سال جاری به طور متوسط ماهانه 80 میلیون قطعه جوجه ریزی مرغ در کشور انجام شده است.

*120 هزار تن مرغ هر ماه تولید می‌شود

اسکندری گفت: حاصل جوجه‌ریزی 88 میلیون جوجه‌ریزی، تولید 120 هزار تن گوشت مرغ در ماه است که مرداد ماه به بازار می‌آید.

*افزایش 10 درصد سطح کشت پنبه

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که طی سالهای گذشته بلایی به پنبه کشور وارد شده بود، گفت: در سال گذشته سطح کشت پنبه افزایش یافت و امسال نسبت به پارسال 10 درصد افزایش سطح کشت پنبه انجام شده است.

اسکندری گفت: اگر سطح کشت پنبه از 119 هزار هکتار کنونی به 180 هزار هکتار برسد، آن موقع علاوه بر قطع واردات، صادر کننده پنبه خواهیم شد.

وی گفت: دو سوم کشت پنبه در استان گلستان بود که با کاهش سطح کشت در آن استان، سطح کشت پنبه کشور کاهش یافت، ولی در راستای هدفمندی یارانه‌ها کشت پنبه با سوق دادن یارانه‌ نهاده‌های آن به سمت افزایش تولید هدایت می‌شود.

*صادرات کشاورزی 5/2 میلیارد دلار می‌شود

اسکندری وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته 2 میلیارد دلار محصول کشاورزی از کشور صادر شد که پیش‌بینی می‌شود، امسال صادرات به مرز 5/2 میلیارد دلار برسد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: علاوه بر صادرات محصول، صادرات خدمات فنی مهندسی کشاورزی نیز از کشور انجام می‌شود که تجربه کشاورزی ایران در کشورهای آفریقایی و سایر کشورهای مسلمان اجرا می‌شود.

اسکندری گفت: بازار 300 میلیون نفری قاره آفریقا بازار بکری برای صادرات محصول و خدمات فنی مهندسی کشاورزی ایران محسوب می‌شود که باید حداکثر استفاده از آن انجام شود.

*عمده میگوهای سازمان تعاون روستایی فروش رفت

وزیر جهاد کشاورزی در مورد میگوهای خریداری شده از داخل توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: عمده آن فروش رفته و بقیه هم با توجه به پیدایش بازارهای جدید صادراتی غیر اتحادیه اروپا، تولید‌کنندگان میگو خواهان خریداری آن و صادرات به خارج هستند.

* واگذاری 51 درصد سهام شرکت خدمات حمایتی

اسکندری در مورد واگذاری تصدی‌های وزارت جهاد گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که تامین نهاده‌های تولید را عهده‌ دارد، 51 درصد سهام آن تا پایان سال واگذار می‌شود و تا پایان برنامه چهارم 100 درصد سهام این شرکت به تشکل‌های کشاورزی واگذار خواهد شد.

*سرانه روغن و برنج بالای معیار بهداشتی

اسکندری وزیر جهاد کشاورزی گفت: سرانه مصرف قند و شکر که طبق معیار بهداشتی باید 20 کیلوگرم باشد، هم‌اکنون بالای 30 کیلوگرم برای هر نفر در سال می‌باشد.

سرانه مصرف برنج 42 کیلوگرم و سرانه مصرف روغن نباتی نیز بالاتر از حد استاندارد است.

وی گفت: اگر سرانه مصرف روغن نباتی کاهش یابد و سرانه برنج 36 کیلوگرم در سال باشد، تا پایان برنامه چهارم در برنج و روغن و شکر خودکفا می‌شویم.

*انعکاس مثبت 80 درصد مسایل بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: 80 درصد مسایل مطرح شده بخش کشاورزی در مطبوعات مثبت است و 10 تا 20 درصد منفی بوده که آن هم طبیعت کار است.

*5/5 میلیون نفر عضو شرکت‌های تعاون کشاورزی

اسکندری گفت: 500 شرکت تعاونی کشاورزی در کشور وجود دارد که حدود 5/5 میلیون نفر عضو دارند و محل خوبی برای بازاریابی و فرآوری محصولات کشاورزی و نیز جذب تصدی‌های دولت در بخش کشاورزی می‌باشند.

*تنظیم بازار مرغ و گوشت شروع شده

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح تنظیم بازار مرغ و گوشت 3 روز است که شروع شده و با ذخیره‌سازی و عرضه به موقع گوشت و مرغ، از نوسان بیش از حد قیمت برای مصرف‌کننده و از زبان تولید کننده جلوگیری می‌شود.

*12 میلیون تن گندم خریده می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق پیش‌بینی امسال 12 میلیون تن گندم از کشاورزان خریده می‌شود که با توجه به نیاز 11 میلیون تن خوراکی کشور توان صادرات یک میلیون تن گندم وجود دارد.

اسکندری گفت: قرار است گندم ایران به عراق، آذربایجان و عمان صادر شود و محموله هایی هم توسط بخش بازرگانی ارسال شده است.

*تولید 5/1 میلیون تن گوشت مرغ

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس برنامه از پیش تهیه شده امسال 5/1 میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود.

وی گفت: کیفیت گندم ایرانی ظرف سه سال اخیر بالا رفته میزان پروتئین دانه گندم دو درصد افزایش پیدا کرده است.

*میانگین برنج هیبرید 5/6 تن در هکتار

اسکندری گفت: در حال حاضر میانگین عملکرد برنج کشور 3/5 تا 4/5 تن شلتوک در هکتار است که اگر با کاشت برنج هیبرید این رقم به 5/6 تن در هکتار برسد، بر اساس مصرف سرانه 36 کیلو برای هر نفر، تا پایان برنامه چهارم خودکفایی برنج حاصل می‌شود.

*رقم جدید برنج بهار 1

وزیر جهاد کشاورزی از معرفی رقم جدید برنج هیبرید به نام «بهار یک» در سال جاری خبر داد و گفت: عملکرد این رقم 9 _ 8 تن در هکتار است و تا یکی دو سال آینده دو رقم جدید بذر هیبرید برنج نیز خودکفایی می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات