تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۷۰۷۱۵
پیچ و خم همگرایی در اردوگاه اصولگرایان

مصباح یزدی نمی‌تواند محور وحدت باشد


گروه سیاسی: همایش وحدت اصولگرایی در شرایطی با سخنرانی آیت‌الله مصابح یزدی قرار است برگزار شود که سایر بزرگان اصولگرا همچون آیت‌الله محمد یزدی و موحدی کرمانی درباره برگزاری انتخابات پیش‌رو راهکارهای اصولگرایان سکوت پیشه کرده‌اند.

شکست در ایجاد وحدت

تلاش‌های اصولگرایان برای ایجاد وحدت و حضور یکپارچه در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی و دوره یازدهم ریاست جمهوری با شکست مواجه شد اما به دلیل حضور بی رمق اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، چندپارگی اصولگرایان آنچنان به چشم نیامد در حالیکه همین چندپارگی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با انسجام اصلاح‌طلبان همراه شد و در نتیجه با انتخابات حسن روحانی که مورد حمایت اصلاح‌طلبان بود، اصولگرایان طعم شکست در انتخابات را چشیدند.

کاندیداها بی‌توجه به آیت‌الله یزدی و مهدوی‌کنی

ساز و کار جامعتین در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گروه کور اصولگرایی را نگشود و نامزدهای اصولگرایان (محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، علی‌اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل) بی توجه به مواضع آیت‌الله یزدی و مهدوی‌کنی قافیه را باختند.

سعید جلیلی نامزد مورد حمایت پایداری‌ها نیز چشم در راه پاستور ماند. پس از آن بود که اصولگرایان انگشت اتهام وحدت‌شکنی را به سوی "پایداری" نشانه گرفتند.

اعتراض آیت‌الله مصباح یزدی

پس از تجربه شکست در انتخابات، اصولگرایان به اهمیت و ضرورت وحدت در اردوگاه خود پی بردند به گونه‌ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری جلساتی با محوریت حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی و با هدف کنار هم قرار دادن اصولگرایان برگزار شد. هر چند هیچ‌گاه اخبار کافی درباره این جلسات منتشر نشد اما این جلسات با اعتراض و واکنش آیت‌الله مصباح یزدی روبه‌رو شد. همان کسی که نیروهای زیر نظر او به وحدت‌شکنی متهم شده‌اند آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی در واکنش به برگزاری جلسات داخلی اصولگرایان اظهار کرد که "این که چند نفر در مجلسی خصوصی تصمیم بگیرند و بعد بگویند هر کس مخالفت کند، وحدت‌شکنی کرده است، نه روشی دینی است و نه عقلایی، بلکه نوعی فریب کاری است.

مصباح یزدی با بیان این که در دموکراسیهای امروز دنیا، برخی اصحاب قدرت با استفاده از تکنولوژی و تبلیغات برای جلب اعتماد مردم، احزاب را در ظاهر متضاد جلوه می‌دهند، اما نتیجه هر چه که بشود، به نفع سرمایه‌داران خواهد بود، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در کشور اسلامی بین نیروهای متدین و انقلابی و اصولگرا وحدت ایجاد کرده و آن‌ها را به هم نزدیک کنیم، باید از این قریب کاری‌ها پرهیز کنیم و شیوه‌هایی را که دنیاپرستان با استفاده از نام دموکراسی برای رسیدن به مقصد خود به کار می‌گیرند، کنار بگذاریم.

سکوت آیت‌الله محمد یزدی

در این بین سیدرضا تقوی از برگزاری همایش وحدت اصولگرایان پیش از ماه محرم با سخنرانی مصباح یزدی خبر داد. در واقع سخنران همان کسی است که به روند وحدت اصولگرایان نقد جدی دارد. این در حالی است که اصولگرایان در یک سال گذشته از وجود شخصیت‌های تاثیر‌گذار خود مثل حبیب‌الله عسگر اولادی و آیت‌الله مهدوی‌کنی محروم شده‌اند و آیت‌الله محمد یزدی نیز با سکوت خود لااقل در ظاهر درباره اردوگاه اصولگرایی اظهارنظر نمی‌کند. اما شواهد نشان می‌دهد که در انتخابات پیش‌رو، اصولگرایان چندان بر ساز و کار جامعتین تاکید ندارند به گونه‌ای که مصباحی مقدم از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درباره همکاری جامعتین با یکدیگر اظهار می‌کند که "اصل وحدت از آغاز مورد قبول و تایید هر دو جامعه بوده است، اما هیچ‌گاه دو جامعه یکی نشده‌اند بلکه دو تا جامعه بوده‌اند که دو حوزه کاری متفاوت داشته‌اند.

ائتلاف هم خواهیم داشت اما نقطه هدف ما در این ائتلاف، انتخابات خبرگان است چون جامعه مدرسین کار ویژه خودش را به طور عمده انتخابات خبرگان است چون جامعه مدرسین کار ویژه خودش را به طور عمده انتخابات خبرگان می‌داند و با توجه به جایگاهی که در حوزه علمیه قم دارد نیز همین درست است. خواسته ما بر این است که با هم در این حوزه همکاری داشته باشیم. "این نماینده مجلس با بیان اینکه" در گذشته صحبت‌های مختلفی از اعضای محترم جامعه مدرسین شینده‌ایم ولی به طور عمده بنایشان بر این نبوده که به موضوع ورود کنند، بلکه بنا را بر این گذاشته‌اند که از کلیت انتخابات حمایت کنند و  از حضور پر شور مردم پای صندوق انتخابات حمایت کنند، ولی اینکه به سمت ورود بیشتر به انتخابات حرکت کنند، معمولا پرهیز کرده‌اند، خاطر نشان کرد:

حتما تلاش می‌کنیم که جداگانه وارد ماجرای انتخابات شویم. منتها یک عرصه کاملا مشترک را توافق خواهیم کرد و عرصه‌ای که احیانا جامعه روحانیت وارد شده و جامعه مدرسین وارد نمی‌شود، مجلس شورای اسلامی دهم است. انتخابات مجلس خبرگان عرصه مشترک که دو جامعه است و تمام همت و تلاش ما بر این قرار دارد که مانند گذشته هماهنگی کامل را بین هر دو جامعه برقرار کنیم. "در این شرایط گویاوزنه" پایداری‌ها" در میان اصولگرایان افزایش یافته است زیرا اگر قرار باشد سازوکار جامعتین کنار گذاشته شود پس اصولگرایان باید به فکر ساز و کار دیگری باشند و تلاش کنند برای ایجاد وحدت با پایداری‌ها همکاری کنند البته که اصولگرایان در انتخابات گذشته هم به دنبال همکاری با پایداری‌ها بوده‌اند که با جدایی پایداری‌ها مواجه شده‌اند.

اما این بار کرده و پدر معنوی حزب پایداری را به عنوان اولین سخنران همایش وحدت خود انتخاب کرده‌اند.

انتقاد مصباح یزدی از ریش سفیدی بزرگان  اصولگرا

 آیت‌الله مصباح یزدی نیز با انتقاد غیر مستقیم از ریش‌سفیدی بزرگان اصولگرا در ساز و کار جامعتین تاکید می‌کند که اگر قصد تقارب نظر بین افراد را داریم، باید نظرها و استدلال‌هایشان را بشنویم، تا حداقل ابهام به وجود نیاید که عده‌ای تصمیم گرفته‌اند و می‌خواهند تصمیم خود را بر دیگران تحمیل کنند. لذا ابتدا باید بحث شود و دلایل مطرح شود؛ زیر موازین عقلایی و شرعی هم همین را تایید می‌کند وی افزود: اگر در گذشته هم نقایصی در روند تقارب نظرها وجود داشته، ناشی از همین مسئله بوده است؛ مثلا ملاک‌های مانند " سن" که ارتباطی با موضوع نداشته‌اند، مطرح شده است و دیگران هم ملزم به تبعیت فرض شده‌اند. اما حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، دعوت از مصباح یزدی برای سخنرانی در همایش وحدت اصولگرایان را بی‌ربط به جایگاه حزب پایداری در میان اصولگرایان می‌داند و معتقد است که "دعوت از مصباح یزدی برای شنیدن نقطه نظرات وی بوده زیرا مصباح شخصیتی تاثیر‌گذار در میان اصولگرایان است. "وی با بیان اینکه سازوکار جامعتین هنوز فرا نرسیده است، اظهار می‌کند: "اصوگرایان به دنبال ائتلاف حداکثری در میان خود هستند. شاید این جلسات بتواند برای تعیین این سازوکار تاثیرگذار باشد. اصولگرایان در روند ایجاد ائتلاف از اصلاح‌طلبان عقب نیستند.

مصباح یزدی هیچ‌گاه وارد سیاست نشود

تلاش‌های برای دستیابی به وحدت در حالی است که بسیاری از اصولگرایان به طور کلی جبهه پایداری و پدر معنوی آن‌ها را اصلا قبول ندارند. در همین رابطه دبیر کل جامعه اصناف بازار با اشاره به تلاش برخی برای محوریت مصباح‌یزدی برای وحدت اصولگرایان گفت: مصباح یزدی نمی‌تواند محور وحدت اصولگرایان باشد. او در گذشته نشان داده که نمی‌تواند یک تصمیم واحد بگیرد. توصیه من این است که مصباح یزدی هیچ‌گاه وارد سیاست نشود و کار علمی خود را ادامه بدهد چرا که در این صورت موفق‌تر خواهد بود. کریمی اصفهانی درباره احتمال بازگشت اصولگرایان تندرو به عرصه قدرت گفت: احساس خطر و نگرانی اصولگرایان این است عده‌ای که در هشت سال گذشته سوءاستفاده‌های مالی گسترده‌ای صورت داده‌اند با استفاده از قدرت مالی خود درباره به عرصه قدرت باز گردند. البته این مسئله تا حدود زیادی به مسئولان دستگاه نظارتی باز می‌گردد که تا چه اندازه می‌خواهند با این سوءاستفاده‌های مالی صورت گرفته برخورد کنند.

احمد کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به جلسه وحدت اصولگرایان که شنبه آینده بگزار می‌‌شود. گفت: برای این جلسه همه دعوت هستند بالاخره لازم است تا دعوت از همه انجام بشود البته دعوت‌ها به صورت تشکلی و حقوقی صورت نگرفته و ماهیت شخصی و حقیقی دارد. وی با تاکید بر اینکه مصباح ‌یزدی با اظهارات خود نشان داده که اقتداری در سیاست ندارد گفت: همایشی که 19 مهر ماه برگزار می‌‌شود ارتباطی به محوریت مصباح یزدی برای وحدت اصولگرایان ندارد و او هم مثل برخی دیگر تنها یکی از سخنرانان این مراسم است.

کریم اصفهانی در پاسخ به این سوال که آیا مصباح یزدی می‌تواند در خلاء فیزیکی مهدوی‌کنی جای او را پر کند گفت: خیر، قابلیت‌های این دو هرگز با یکدیگر قابل مقایسه نیست در جریان اصولگرا محوریت با فرد نیست بلکه خرد جمعی حاکم است و رهبری جریان اصولگرایان را جامعتین بر عهده دارد. وی درباره نحوه انتخاب آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان سخنران جلسه وحدت اصولگرایان توضیح داد: این چنین نیست که برای دعوت یا انتخاب سخنران نظر تک تک افراد پرسیده شود در واقع از آنجایی که جمع درباره انتخاب سخنران تصمیم گرفته است نیاز به این نیست که تمام افراد نظر بدهند و همه با انتخاب سخنران موافقت کنند.

کما اینکه وقتی قرار است مصوبه‌ای در یک مجموعه‌ چون مجلس به تصویب برسد آرای مجموع ملاک قرار می‌گیرد و رای مخالف یک فرد ملاک قرار نمی‌گیرد. این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به ادعای برخی اصولگرایان و رسانه‌های نزدیک به این جریان مبنی بر اینکه برگزاری جلسه وحدت اصولگرایان در نتیجه ائتلاف یا وحدت بین اصولگرایان است، تاکید کرد صحبت از وحدت یا ائتلاف نیست بلکه هدف از این جلسه نوعی گردهمایی و همنشینی است که هر چه تعدد آن بیشتر شود امکان همگرایی بین جریان‌های هم راستا را تقویت می‌کند. کریمی اصفهانی ادامه داد: هنوز بحثی حول ائتلاف یا وحدت صورت نگرفته است چون اگر بنا باشد چنین اتفاقی صورت بگیرد باید لیست برای انتخابات باشد تا بتوان حول آن ائتلاف یا وحدت صورت نگرفته است چون اگر بنا باشد چنین اتفاقی صورت بگیرد باید لیست برای انتخابات باشد تا بتوان حول آن ائتلاف کرد.

بنابراین  هر که ادعایی مبنی بر ائتلاف یا وحدت برای انتخابات آینده مجلس داشته، خلاف است و صحت ندارد دبیر کل جامعه اصناف و بازار در پاسخ به این سوال که اصولگرایان میانه‌رو ائتلاف با برخی جریان‌ها را پرهیز تکرار رفتار گذشته خودشان و پایبندی بر اصول و چارچوب اصولگرایی عنوان کرده‌اند تاکید کرد: مسلما اگر در آینده بنا باشد ائتلاف یا وحدت با این دسته از جریان‌های اصولگرایی صورت بگیرد به گذشته آن‌ها توجه خواهیم کرد و این طبیعی است که انسان در تصمیمات آتی از گذشته خود عبرت بگیرد.

وی تصریح کرد: با کسانی که در گذشته مرتکب تندروی و عدول از خط و مرز اصولگرایی و اسلام شدند همچنین کسانی که مانند احمدی‌نژادی‌ها اصلا خودشان را اصولگرا ندانسته تا نشان دهند که معتقد به خرد جمعی نیستند و فرد محور – ولو آن فرد دیکتاتور مآب باشد – هستند، نمی‌توان ائتلاف کرد. کریمی اصفهانی با اشاره به خاستگاه و منش سیاسی احمدی‌نژادی‌ها گفت: دیدگاه آنان متکی به خرد جمعی نیست و اساسا اعتقادی به آن ندارند.

البته این یک تفکر است که عده‌ای بخواهند فرد محور پیش بروند حتی اگر آن فرد رفتار دیکتاتوری داشته باشد. چنین تفکر و منش با اصولگرایی ناب مغایر است. کریمی اصفهانی در ادامه از سیاست‌های اشتباه و مغایر دولت احمدی‌نژاد با اصول انقلاب اسلامی و ولایت فقیه انتقاد کرد و گفت: راز ماندگاری انقلاب اسلامی مضاف بر اصل ولایت فقیه ایستادگی بر اصول و ارکان اسلام است.

نگران بازگشت تندروها هستیم

کریمی اصفهانی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود مشخصا طیف نزدیک به آقای احمدی‌نژاد در صدد بازگشت به قدرت هستند و این مسیر را منوط به ائتلاف یا وحدت با اصولگرایان می‌دانند، تاکید کرد: آنچه مسلم است اصولگرایان با دو گروه نمی‌توانند ائتلاف کنند. اول آن دسته‌ای که با تندروی‌ها از مرز اسلام و انقلاب اسلامی عبور کردند. دوم آن دسته از کسانی که خود را اصلا اصولگرا نمی‌دانستند.

دبیر کل جامعه اصناف و بازار در ادامه هشدار داد: احساس خطر و نگرانی اصولگرایان این است عده‌ای که در هشت سال گذشته سوء‌استفاده‌های مالی گسترده‌ای صورت داده‌اند با استفاده از قدرت مالی خود باز گردند. البته این مسئله تا حدود زیادی به مسئولان محترم قوه قضائیه باز می‌گردد که تا چه اندازه می‌خواهند با این سوء‌استفاده‌های مالی صورت گرفته برخورد کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: مثلا چندی پیش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خبر از رانت هفت هزار میلیارد تومانی بین بانک مرکزی و چند صرافی داد. البته هفت هزار میلیارد تومانی بین بانک مرکزی و چند صرافی داد البته دولت نهم و دهم آنقدر فسادهای مالی زیاد است که ارقام هر چند بزرگ و نجومی برای مردم عادی شده است. هر روز نیر پرونده‌های دیگری از این فسادها بر ملا می‌شود که تامل برانگیز و تاسف بار است. کریمی اصفهانی در ادامه خطاب به مسئولان دستگاه قضایی گفت: اگر مسئولان دلسوز قوه قضاییه هر چه زودتر با تمام خاطیان و مجرمان این فسادهای اقتصادی برخورد قاطع نکنند مطمئنا امکان بازگشت مجدد این افراد به عرصه قدرت دور از ذهن نخواهد بود ولی اگر این رسیدگی با تاخیر روبرو شود یا به هر نحوی صورت نگیرد باعث می‌شود تا بدها جسور و خوب‌ها محصور شوند. وی افزود: ما در دولتی که در شعارهای خود عنوان می‌کرد اجازه نمی‌دهیم سر سوزنی بی عدالتی صورت گیرد شاهد بودیم که بیشترین سوءاستفاده‌ها در تاریخ ایران شد و باید منتظر روشن شدن مفاسد بعدی هم باشیم. وقتی نظام تنبیه و تشویق نباشد خوب‌ها از کار خود مایوس می‌شوند و متخلفان کارهای اشتباه خود را بیشتر می‌کنند. این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه میزان تخلفات صورت گرفته مهم نیست گفت: مسئله مهم این است که آن‌ها با این پول‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند تا در آینده به قدرت بازگردند به گونه‌ای که این روزها شاهد هستیم یکی از مشاوران احمدی‌نژاد مدعی شده که اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات حاضر شوند اصولگرایان باید گرد احمدی‌نژد به وحدت برسند جالب این است که خود احمدی‌نژاد اعتقاد ندارد که یک فرد اصولگرا است. کریمی اصفهانی در خصوص مسئله ضیافت تمام احمدی‌نژاد با اعضای جبهه پایداری مدعی شد:  مسلم است که احمدی‌نژاد می‌تواند برای کل کشور ضیافت بدهد و خیلی‌ها را به شیوه خود قانع کند تا برای برگشت او به قدرت کمک کنند و این خیلی خطرناک است.

دشواری در دستیابی به وحدت

به هر حال انتخابات در پیش است و اصولگرایان در عمل ثابت کرده‌اند به راحتی از عرصه سیاسی مهمی همچون انتخابات نمی‌گذرند اما شرایط اصولگرایان نسبت به انتخابات ریاست جمهوری 92 متفاوت است از سوی بیماری آیت‌الله مهدوی و در گذشت عسگر اولادی حلقه بزرگان اصولگرایی را کوچک کرده و از سوی سکوت آیت‌الله یزدی و موحدی کرمانی (جایگزین موقت مهدوی‌کنی در جامعه روحانیت)، موجب ایجاد ابهام در نقشه راه اصولگرایان شده است. در این بین مخالفت مصباح یزدی با سازوکار جامعتین نیز بر دشواری دستیابی به سازوکار وحدت اصوگرایان افزوده است. آیا پایداری‌ها با اصولگرایان سنتی در صف واحدی قرار می‌گیرند؟ چه ساز و کاری برای وحدت اصولگرایان برگزیده می‌‌شود؟ محوریت وحدت اصولگرایان را چه کسی بر عهده می‌گیرد؟ اینها از جمله پرسش‌هایی است که اصولگرایان باید در همایش‌های وحدت خود در یک سال آینده به دنبال پاسخ به آنها باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات