تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۷۱۲۴۰
مذاکره فشرده دیپلمات‌ها در «وین» ادامه دارد

3 گره هسته‌ای


روز گذشته هیات هسته‌ای ایران وارد «وین» پایتخت موسیقی جهان شد تا با رایزنی‌های فشرده، نگارش «نت»های سمفونی پایانی توافق جامع هسته‌ای را ادامه دهد.

شب‌گذشته پس از دو دور مذاکرات ایران، آمریکا در سطح معاونان وزیران‌خارجه که با حضور معاونان اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، «ظریف» و «اشتون» وفای به سنت کردند و در دفتر نمایندگی دایم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین به مراسم شام کاری رفتند. قبل از آغاز مراسم شام، «ظریف» و «اشتون» در حضور معاونان خود، به مذاکره پرداختند. پیش از ظهر دیروز، «عباس عراقچی» و «مجید تخت‌روانچی» از ایران، «وندی شرمن» و «ویلیام برنز» از آمریکا و «هلگا اشمیت» و «استفان کلمنت» معاونان اشتون دور نخست مذاکرات معاونان را برگزار کردند. پس از توقف مذاکرات برای استراحت و تنفس، دور دوم مذاکرات نفسگیر در این سطح ادامه یافت.

در دور دوم مذاکرات که عصر دیروز برگزار شد، علاوه‌بر حاضران در دور نخست، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت‌ملی معاون رییس‌جمهوری آمریکا نیز حضور داشت. هشتمین دور از مذاکرات ایران و گروه «1+5» روز پنجشنبه با حضور هیات‌های مذاکره‌کننده هفت کشور به‌صورت رسمی آغاز به کار می‌کند. این دور از مذاکرات را همانند دورهای قبلی، «ظریف» و «اشتون» افتتاح می‌کنند. این در حالی است که برخلاف برخی خبرها، جمشید ممتاز و امیرحسین زمانی‌نیا، مشاوران حقوقی تیم هسته‌ای ایران در مذاکرات جاری غایب هستند.

ظریف: رسیدن به توافق در این دور از مذاکرات  بعید است

«محمدجواد ظریف» وزیرخارجه ایران و سرپرست هیات ایرانی، در فرودگاه «وین»، رسیدن به توافق در این دور از مذاکرات را بسیار بعید دانست. به گزارش «واحدمرکزی‌خبر» او دلیل این امر را باقی‌ماندن موضوعاتی دانست که باید حل‌وفصل شوند؛ موضوعاتی که به گفته او بسیار زیاد هستند. البته او در ادامه گفت: «مذاکراتی که ما تاکنون داشتیم همگی مذاکرات حساسی بوده‌اند، این دوره هم مذاکره‌ای است که می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموارتر کند.» دیپلمات‌های ایران، آمریکا و مسوول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در این دور از مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر به رایزنی می‌پردازند. وزیرخارجه با بیان اینکه «آنچه در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت‌وگو شده است در مورد جزییات است»، این موارد را نکاتی مانند «حجم غنی‌سازی» و «نحوه و زمانبندی رفع تحریم‌ها» توصیف کرد؛ مواردی که آنها را بسیار بااهمیت و حیاتی خواند.

ظریف همچنین ادامه داد: «امیدواریم که طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی که در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی است و همینطور واقعیات برنامه هسته‌ای ایران که یک برنامه پیشرفته صلح‌آمیز هسته‌ای است، بتواند به یک راه‌حل دست پیدا کند که به نفع همه است.» او با رد این مطلب که مذاکرات «وین» 5 و 6 و مذاکرات «نیویورک»، تقریبا بدون نتیجه محسوس و ملموسی به پایان رسید، افزود: «ما همه این مذاکرات را با هدف حل‌وفصل موضوعات شروع می‌کنیم و تا حدودی هم پیش می‌رویم.» سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران افزود: «اینکه نتیجه ملموس به نظر نمی‌رسد، به این علت است که نتیجه، زمانی ملموس است که توافق حاصل شود. به همین خاطر در مذاکرات «ژنو» هم پیش‌بینی کردیم هیچ توافقی وجود ندارد تا روی همه موضوعات توافق شود.»

ظریف ادامه داد: «این گمانه‌زنی‌ها که مذاکرات نتیجه ملموس داشت یا نداشت، پیشداوری‌هایی است که بیشتر جنبه ظاهری دارد.» او همچنین مذاکرات «نیویورک» را مذاکرات بسیار خوبی توصیف کرد و افزود: «توانستیم درخصوص جزییات بسیاری از موضوعات بیشتر بحث کنیم و زمینه برای بعضی توافقات ایجاد شد، ولی به دلیل وجود بسیاری از اختلافات هنوز ما به توافق در موضوعات نرسیده‌ایم.» وزیر خارجه ایران صبح امروز در حاشیه مذاکرات هسته‌ای با «سباستین کورتس» همتای اتریشی و 29ساله خود دیدار و گفت‌وگو می‌کند. همچنین به گزارش «ایسنا» «مایکل مان»، سخنگوی «اشتون» با اشاره به مذاکرات جاری، گفت: «هدف از دیدارهای دوجانبه و سه‌جانبه ظریف، «کری» و «اشتون»، دستیابی به پیشرفت درخصوص موارد کلیدی در مذاکرات است.»

او در مورد برنامه این مذاکرات افزود: «روز چهارشنبه (امروز) دیدار دوجانبه‌ای بین «کاترین اشتون» و محمدجواد ظریف برگزار می‌شود و سپس «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا به این نشست ملحق خواهد شد.» او همچنین به فضای مثبت مذاکرات 9روزه در نیویورک اشاره و ابراز امیدواری کرد پیشرفت‌ بیشتری در مذاکرات وین حاصل شود. دوشنبه‌شب «حسن روحانی»، رییس‌جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه «در مساله هسته‌ای حتما دو طرف به تفاهم خواهند رسید»، گفته بود: «در مورد لزوم برداشته‌شدن تحریم‌ها، غنی‌سازی در نطنز و همچنین لزوم وجود فردو و رآکتور اراک، هیچ بحثی بین دو طرف نیست و کلیات موضوع هسته‌ای ایران امروز مورد اتفاق نظر در بین دو طرف است.»در آخرین دور از مذاکرات ایران و گروه «1+5» که در نیویورک و در حاشیه «مجمع عمومی» سازمان‌ملل برگزار شد، دوطرف 9روز به مذاکرات فشرده پرداختند که در آخرین روزهای آن، عباس عراقچی از عدم پیشرفت ملموس در مذاکرات سخن گفت.

در دو روز پایانی مذاکرات، دو نشست سه‌جانبه ظریف، «اشتون» و «کری» برگزار شد تا پس از آن احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای بیشتر شود. پس از آن دیدار بود که «عراقچی» به «واحد مرکزی خبر» گفت که «در برخی موارد درباره جزییات مسایل فنی پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است و به برداشت‌هایی دست یافته‌ایم و راه‌حل‌هایی نیز وجود دارد اما هنوز درباره موضوعات کلان و اساسی به یک‌درک مشترک و تفاهمی که بتواند پایه یک توافق باشد نرسیده‌ایم.» پس از معاون وزیر خارجه ایران، «کری» وزیر خارجه آمریکا نیز نسبت به دستیابی به توافق جامع هسته‌ای ابراز امیدواری کرده بود. فردای سخنان «کری»، «لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز از پیشرفت 95درصدی در مذاکرات خبر داد اما اختلافات موجود را مانع رسیدن به توافق دانست. «ظرفیت غنی‌سازی» و «زمانبندی رفع تحریم‌ها» از جمله موارد عمده اختلافی بین ایران و 6قدرت جهانی محسوب می‌شود.

در گرماگرم مذاکرات نیویورک، رسانه‌های آمریکایی از پیشنهادهای واشنگتن برای حجم غنی‌سازی ایران خبر دادند. آخرین مورد آن مربوط به «آسوشیتدپرس» بود که از قول دیپلمات‌ها خبر داده بود که پیشنهاد جدید آمریکا به ایران اجازه خواهد داد چهارهزارو500سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد. پیش از این برخی پیشنهادات مبنی بر موافقت آمریکا با هزارو500سانتریفیوژ در رسانه‌های غربی منتشر شده بود. اما مقامات ایرانی این پیشنهادات را تنها گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای ارزیابی کرده بودند. ایران و گروه «1+5» بر پایه توافق موقت ژنو تا 29تیر امسال فرصت داشتند که به توافق جامع هسته‌ای دست یابند که با عدم تحقق این امر، فرصت دستیابی به این توافق، تا سوم آذر پیش رو تمدید شد.

دیدار «کری» با همتایان روس و فرانسوی پیش از عزیمت به «وین»

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا برای شرکت در نشست سه‌جانبه با «ظریف» و «اشتون»، امروز از «پاریس» راهی «وین» می‌شود. او که در «پاریس» به سر می‌برد، روز گذشته در دیدار با «لوران فابیوس» و «سرگیی لاوروف»، وزیران خارجه فرانسه و روسیه در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه «1+5»  به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنین «لاوروف» و «فابیوس» نیز با یکدیگر در همین خصوص دیدار کردند. در همین حال به گزارش «ایسنا» روزنامه «وال‌استریت ژورنال» آمریکا در گزارشی نوشت: «در حالی که تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر (3 آذر) برای حصول توافق نهایی میان ایران و گروه «1+5»  فرصت زیادی باقی نمانده است، رییس‌جمهوری آمریکا سعی می‌کند تا با کمک دموکرات‌های سنا تلاش جمهوری‌خواهان کنگره برای به‌دست‌آوردن حق رای در این توافق را متوقف کند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات