تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۷۱۳۰۹

رویترز: 84 میلیون آمریکایی آماده تجزیه‌اند


یک مقام سابق کاخ سفید و پنتاگون ‏با نوشتن کتابی با عنوان «ایالات جدایی‌طلب امریکا» در یادداشتی به دلایل چاپ این کتاب ‏پرداخت و با اشاره به نظرسنجی رویترز که نشان می‌دهد میلیون‌ها امریکایی خواستار تجزیه هستند، تجزیه امریکا را تنها راه‌حل ‏ممکن برای رفع مشکلات بیشماری خواند که این کشور با آن درگیر است. ‏

به گزارش خبرگزاری فارس، «داگلاس مک‌کنان» از مقامات سابق کاخ سفید و پنتاگون است که دست کم سه سال را در فرماندهی ‏نیروهای مشترک امریکا فعالیت کرده است. او در یادداشتی که مجله اینترنتی «تاون هال» به دلایل تألیف کتابش اشاره کرده، می‌‏نویسد: گویا رهبران امریکا عزم خود را جزم کرده‌اند تا مرزهای کشور ما را از بین ببرند، حاکمیت قانون را زیر پا بگذارند، ‏شرکت‌های امریکایی را به اسم فعالیت‌هایی چون مقابله با تغییرات جوی ورشکسته کنند، متمم دوم قانون اساسی را نقض کنند، ‏تمدن غربی را سانسور و آن را با چندفرهنگ‌گرایی جایگزین کنند، هر روزه میلیاردها دلار به بدهی‌های امریکا بیفزایند و ‏حتی مذهب ما را نابود کنند. ‏

وی در ادامه این یادداشت با اشاره به گروهی از متخصصان حوزه‌های مختلف که به منظور یافتن راه حلی برای مشکلات ‏مذکور حدود چهار سال پیش تشکیل داد، تأکید کرد: در نهایت راه حلی که بیش از دیگر راهکارها مؤثر به نظر می‌رسید به اعتقاد ‏این گروه تخصصی، تجزیه ایالات متحده امریکا بود که برای تحقق این هدف طرحی برای ترک این اتحادیه ارائه شد که در پایان ‏به تألیف کتاب ایالات جدایی طلب امریکا انجامید؛ کتابی که مشخص می‌کند چرا، کجا، چگونه و چه زمانی باید این جمهوری ‏جدید بر اساس ارزش‌های اصیل ما شکل بگیرد. ‏

مک‌کنان با اشاره به نظرسنجی جدیدی که «رویترز» با الهام گرفتن از همه ‏پرسی اسکاتلند، این بار در امریکا انجام داد، نوشت: در نظرسنجی رویترز از هر چهار امریکایی دست کم یک نفر اعلام کرده ‏بود که آماده پیوستن به جنبش جدایی طلبی در امریکا است. این رقمی معادل حدود 84 میلیون نفر از جمعیت کل امریکا خواهد ‏بود. دهها میلیون امریکایی به حق، نگران آینده کشورشان هستند و می‌خواهند بفهمند دولت و کشور آنها چه مسیری را در پیش ‏رفته است، اما دیگر خیلی دیر شده و آنها امید خود را از دست داده‌اند. آنها خواستار تجزیه امریکا هستند. ‏

این مقام سابق کاخ سفید در پایان یادداشت خود نوشت: من صادقانه از کسانی که معتقدند ارزش‌های اصیل امریکایی در این کشور ‏در حال سقوط است و کشور نیز سراشیبی سقوط را با سرعت می‌پیماید و این روند را غیرقابل بازگشت می‌بیند، می‌خواهم ‏بدانند که هنوز گزینه‌ای برای حفظ ارزش‌های واقعی کشور وجود دارد و آن تلاش برای تجزیه امریکا است. این راه حلی ‏جنجال برانگیز است که 240 سال پیش مطرح شد اما به سرانجام نرسید و امروز یک بار دیگر به عنوان تنها گزینه و تنها راه ‏حل باید مطرح شود. این حق ما امریکایی‌ها است که درباره آنچه که بسیاری به درستی آخرین روزنه امید می‌پندارند، بحث و ‏گفت‌وگو کنیم؛ تلاش برای تجزیه امریکا. ‏

دروغ بزرگ درباره میزان مشارکت

شبکه خبری الجزیره در مقاله‌ای تحلیلی، به بررسی مبنای اعلام آمار میزان مشارکت در انتخابات اخیر امریکا پرداخته و با ‏استناد به ‏آمار خود امریکایی‌ها، پرده از دروغین بودن آمار منتشر شده برداشته است. ‏به نوشته الجزیره در امریکا مردم پیش از ‏حضور در پای صندوق‌های رأی، ثبت‌نام می‌کنند و دولت هم با استفاده ابزاری از این ‏آمار و اعداد، آمار میزان مشارکت را از ‏میان ثبت‌نام‌کنندگان استخراج می‌کند و آن را به عنوان میزان مشارکت مردم در انتخابات ‏به رسانه‌ها اعلام می‌کند. ‏

بر اساس آمار منتشره، از میان شهروندان امریکایی واجد شرایط سنی رأی دادن، 70 میلیون نفر به هر دلیلی برای رأی دادن، ‏‏ثبت نام نمی‌کنند؛ دولت امریکا اما برای محاسبه میزان مشارکت، این افراد را که ثبت‌نام نکرده‌اند به حساب نمی‌آورد و مشارکت ‏‏را بر اساس میزان رأی‌دهندگان از جمع ثبت‌نام‌کنندگان محاسبه می‌کند؛ نتیجه محاسبات واقع‌گرایانه آنکه اعلام حضور 38 درصد ‏‏از امریکایی‌های بالغ در حوزه‌های رأی‌گیری، آماری اشتباه و گمراه‌کننده است و در حقیقت، کمتر از 30 درصد از شهروندان ‏‏ایالات متحده در این دوره پای صندوق‌های رأی حضور یافتند و در انتخاب سناتورها شرکت جستند. ‏

البته این آمار زیر 30 درصد هم باز جای اشکال است، زیرا در این دوره از انتخابات سنا که به گفته خود امریکایی‌ها، میزان ‏‏مشارکت به کمترین حد از سال 1840 میلادی رسیده است، مردم فقط برای رأی دادن به نامزدهای سناتوری پای صندوق نیامدند ‏‏بلکه در این دوره با توجه به تجمیع انتخابات، مردم برای انتخاب فرمانداران ایالتی هم رأی می‌دادند، فرماندارانی که برای زندگی ‏‏مردم محلی مهم‌تر و تأثیرگذارتر از سنا هستند. ‏ بر مبنای همین آمار بوده که «شاموس کوک» در نشریه کانترپانچ نوشته بود که میزان واقعی مشارکت در انتخابات هفته ‏‏گذشته سنا، بین 13 تا 19 درصد بوده است. ‏

کیث برستون شهروند امریکایی ساکن شهر ریچموند در مرکز ایالت ویرجینیا جایی که به طور سنتی اردوگاه جمهوری خواهان ‏نام دارد اما در انتخابات سال 2012 امریکا به یکباره طرفدار دمکرات‌ها شد می‌گوید: « هرگز در انتخابات شرکت نمی‌کنم زیرا ‏معتقدم نظام حکومتی در امریکا یک نظام غیرمشروع است. وی که عضو گروه آنارشیست‌ها است، گفت: به اعتقاد من فرآیند ‏انتخاباتی در امریکا فقط به حکومتی که از بالا تا پایین از سوی یک سیستم الیگاریشی هدایت می‌شود، مشروعیت می‌دهد. گروه ‏آنارشیست‌ها که آقای برستون عضو آن است «حمله به نظام» (‏Attack The System‏) نامیده می‌شود. این گروه بخشی از ‏شبکه ملی جنبش آنارشیست‌های امریکایی محسوب می‌شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات