تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۷۱۵۷۶

نقش دستاوردهای علمی دانشگاهها در پیشبرد اقتصاد مقاومتی ایران

اقتصاد قوی و مقتدر از دیگر ارکان و ملزومات رشد جهانی یک کشور می‌باشد که در شکل‌گیری به عنوان کشور مرجع علمی نقش بسزایی خواهد داشت. اقتصاد دانش بنیان پایه اساسی اش علم و دانش است

سایت بصیرت، سرویس فرهنگی/ آنچه مسلم است آنست که دستاوردهای علمی و در پی آن تولیدات صنعتی نقش بسزایی در پیشبرد اهداف عالیه علمی، اقتصادی، و نهایتاً کسب جایگاه مرجعیت علمی را در هر کشوری دارد. از این رو تاسیس مجله هایی تحت عنوان ISI  و انتشار تولیدات علمی به زبان انگلیسی موید این روند رایج و البته نادرست است که ظاهرا می‌بایست دستاوردهای علمی دانشگاهها و موسسات آموزشی جهان برای ثبت و کسب امتیازات در این مجله‌ها ثبت و نمایه شود. بر این اساس یکی از موارد ابلاغ سیاستهای کلی علم و فناوری توسط رهبر انقلاب (ابلاغ سیاستهای کلی «علم و فناوری» -29 شهریور 93) اشاره به همین موضوع دارد و معظم له راه حل این معضل را این چنین ارائه داده اند: «تبدیل ایران به مرکز ثبت مقالات علمی و جذب نتایج پژوهش‌های محققان، نخبگان علمی و نوآوران سایر کشورها بویژه جهان اسلام».

در اینجا مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که چه مسائلی در شکل گیری اقتصاد قوی و مرجعیت علمی کشورها نقش دارند؟

رهبر معظم انقلاب طی بیاناتی در دیدار جمعی از مسئولان وزارت امور خارجه – ۲۵/۰۵/۱۳۸۳ به خواسته‌های نابجای دولتهای استعماری اشاره کرده و خواسته‌های آنان را اینطور توصیف کرده‌اند که غربی‌ها می‌گویند: «شما بکلی از این تکنولوژی و از این فناوری دست بردار و خودت و نسلهای آینده‌ات را محروم کن... !

ما می‌خواهیم این فناوری را داشته باشیم. ما این فناوری را به‌ دست هم آورده‌ایم. غربیها دارند قرشمال‌بازی درمی‌آورند؛ این حاصل قضیه است. یک روز می‌گفتند شما بمب اتم می‌خواهید درست کنید؛ حالا همان جنجالی را که برای ساختن بمب اتم ممکن است به راه بیندازند، الان به راه می‌اندازند برای این‌که شما می‌خواهید قطعه درست کنید!»

اقتصاد قوی و مقتدر از دیگر ارکان و ملزومات رشد جهانی یک کشور می‌باشد که در شکل‌گیری به عنوان کشور مرجع علمی نقش بسزایی خواهد داشت. اقتصاد دانش بنیان پایه اساسی اش علم و دانش است . اساس اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی است. علم هم بدون پژوهشگر و دانشجو و دانشگاهیان پیشرفت نخواهد کرد. «کشور باید به عزت علمی برسد. هدف هم باید مرجعیت علمی باشد در دنیا». (بیانات معظم له در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌ - 24/09/1387)

همینطور در راستای سیاستهای اقتصاد دانش بنیان و اتکا بر تولید علم در دانشگاهها و پژوهشکده‌های داخل و عدم وابستگی به بیگانه می‌بایست برای تولید علم در درون کشور، که یک سرمایه‌‌‌ بی پایان و تمام‌‌‌نشدنی است هزینه کرد. اگر چرخه‌‌‌ تولید علم در کشور به راه بیفتد، و همینطور اگر استعدادهای نهفته در مراکز علمی بطور صحیح و دقیق شناسایی و سازماندهی شوند و به جریان بیفتند، اگر ظرفیتهای موجود شروع کرد به بروز و ظهور، آن وقت تحولی شگرف در حوزه اقتصاد و پیشرفت حاصل می‌شود. رهبر معظم ا��قلاب طی بیاناتی در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان در مورخ ۰۸/۰۵/۱۳۹۱فرموده اند: «علم یک پدیده‌‌‌ درون‌‌‌زاست؛ چیزی نیست که انسان برای آن ناچار و ناگزیر باشد وابسته شود. بله، اگر شما بخواهید علمِ حاضر و آماده را بگیرید، همین است؛ وابستگی دارد، احتیاج دارد، دست دراز کردن دارد؛ اما بعد از آنکه بنیان علمی در یک کشوری به وجود آمد، استعداد هم در آن کشور وجود داشت، آن وقت حالت چشمه‌‌‌های جوشان را پیدا می‌کند.»

همانطور که ایشان در ابلاغ سیاستهای مرجعیت علمی ایران فهرستی از بایدها و راهکارها را بیان کرده و جهت دستیابی به اهداف عالیه این طرح بزرگ و راهبردی، راه را روشن و مسیر را هموار نموده‌اند؛ لذا لازم است تا قشر دانشجو، استاد، مدیران سازمانها و صنایع مختلف بی‌وقفه و با همتی مضاعف در این راستا دست یکدیگر را بفشارند تا هر چه سریعتر این مهم تحقق یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات