تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۷۱۶۲۰
آیت‌الله موسوی بجنوردی در گفت‌وگو با آرمان:

هدف داعش، منزوی کردن ایران است

زهرا ترابی - مقدمه: داعش نام یک گروهک تروریستی است که در خانواده القاعده و دیگر گروهک‌های تروریستی جای می‌گیرد. هدف هم مشخص است: جلوگیری از نفوذ اسلام و کشتار مسلمانان . اگر تا دیروز سیاست دشمنان اسلام ایجاد شکاف میان اهل سنت و شیعیان بود، امروز دیگر به این درک رسیده‌اند که مسلمانان روش تعامل را انتخاب کرده و در این مسیر اسیر حاشیه‌سازی‌های دشمنان نخواهند شد. دشمنان فهمیده‌اند اسلام سد بزرگی در برابر روش‌های مخرب آنها برای بشریت است و حالا کودکانه به این نتیجه رسیده‌اند که چرا ریشه را تضعیف نکنند، پس داعش را تشکیل دادند و حالا هم به تدریج دارند متوجه می شوند که داعش‌ و داعشی‌ها در برابر عظمت اسلام به مثابه قطره در دریایی بزرگ هستند. آنها چه ساده اندیشیدند که با ایجاد هراس و سر بریدن به نام اسلام، قدرت ایجاد حکومت و تسلط بر برخی کشورهای ضعیف را خواهند داشت و از آنها ساده و ابله‌تر مسئولان کشورهایی بودند که توهم افزایش قدرت را داشتند. اگر حمله رژیم صهیونیستی به غزه در پشت پرده داعش پنهان شد اما دیری نپایید که سران این رژیم مجبور به عقب‌نشینی شدند و نه تنها گروه‌های فلسطینی در برابر دیدگان آنها دست دوستی به هم دادند بلکه چند کشور اروپایی با اقتدار از به رسمیت شناختن فلسطین سخن گفتند. داعشی‌ها هیچ گاه باقی نخواهند ماند همان‌طور که از جنایتکاران هیچ گاه نامی برجای ونمانده است. آیت‌الله موسوی بجنوردی در مورد پیدایش داعش و اقدامات این گروهک تروریستی با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

* این روزها مهمترین دغدغه شما چیست؟

** مهمترین و بزرگترین دغدغه و خطری که جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کند، حضور داعش است. صدام دارای 10 هزار گارد محافظتی بود که آنها را به انواع اقدامات تاکتیکی جنگی  وا‌می‌داشت. مهمترین اشتباهی که دولت عراق بعد از رفتن صدام انجام داد، بیرون کردن این گارد حفاظتی بود که همان افراد، اکنون نیروهای داعش را تشکیل می‌دهند.

این افراد به نام دین دست به اعمال خود می‌زنند درحالی که هیچکدام از این افراد دین ندارند. داعشی‌ها افراد مزدوری هستند که با پول عربستان و قطر و سازماندهی ترکیه در قالب یک گروهک، جمع شده‌اند.

* یعنی نقش ترکیه را همانند عربستان و امارات می‌دانید؟

** در زمینه تشکیل داعش، دولت ترکیه نقش اساسی دارد زیرا نخست وزیر ترکیه نظریه‌پرداز این گروه است و عقیده دارد که باید عظمت را به دولت عثمانی برگرداند و این استدلال را مطرح می‌کند که در گذشته‌های دور، دولت عثمانی بر کشورهای اطراف حاکم بود. به همین دلیل، ترکیه به سازماندهی این گروه پرداخت تا به خیال خود عراق و سوریه و .. را تصاحب کند و در جهان تسنن بتواند برای خود وحدت ایجاد کرده و بار دیگر حکومت عثمانی را تشکیل دهد، ولی موفق نخواهد شد هرچند بعضی از کشورهای استعماری به صورت غیررسمی از آنها حمایت می‌کنند. همین دولت عثمانی بود که مانع پیشرفت اسلام درغرب  شد.

* داعش زمانی ورود پیدا کرد که موج گرایش به اسلام در غرب و اروپا به راه افتاده بود. این موضوع نمی تواند دلیلی برای حمایت مخالفان اسلام از این گروهک جنایتکار باشد؟

** درست است. اخیرا اسلام در غرب ، آمریکا و کشورهایی از جمله انگلستان، آلمان و فرانسه در حال گسترش بود ولی داعش کاری کرد که وقتی نام اسلام  درغرب آورده می‌شود، مردم حالت وحشت به خود می‌گیرند چون این افراد مردم رابه آسانی سر بریدند که بدترین نوع وحشت قرون وسطایی است.

کار دیگری که درحال انجام دادن آن هستند، این است که توجه را از روی فلسطین و اسرائیل بردارند. همین موضوع نشان می‌دهد که یک نقشه بزرگ برای پدید آوردن داعش کشیده بودند تا باعث شود دعواهای رژیم صهیونیستی از صدر اخبار حذف شود و هم ترکیه نقشی برای خود پیدا کند یعنی به زعم خودش، بعضی از کشورها را بگیرد تا در جهان اسلام جایگاه مهمی پیدا کند.

* پس سهم آمریکا چه می شود؟

** داعشی‌ها با آمریکا ارتباط نزدیک دارند و هدفشان آن است که ایران را در منطقه و جهان منزوی کنند. در پشت پرده  پدید آمدن داعش، صهیونیست بین‌الملل، آمریکا و هم بعضی کشورهای عرب دست دارند. اگر به تاریخ نیز نگاه کنیم متوجه می شویم که این گروه هدفش ایجاد کشور اسرائیل بود و به دلیل آنکه جد سومشان یهودی است و امام (ره) هم آل سعود را «لعنت الله علیهم اجمعین» صدا کرد، اینها هدف خود را دراین قرار دادند که با ایجاد این گروه ها وحدت اسلامی را تضعیف کنند و همیشه  هم از ایران انقلابی می‌ترسیدند زیرا می‌دانستند درصورتی که ایران توانایی حرکت پیدا کند، یک تحرک در منطقه ایجاد می‌شود  و الگوی آنها هم ایران است.

از سوی دیگر، ترس از الگو بودن ایران معارض با مذهبشان است چون ایران کشوری شیعه است ضمن اینکه علم در کشورهای آنها معنا ندارد و خود افراد خانواده آل سعود در زمره همین افراد بی سواد هستند؛ این کشورها هیچ وقت هوش و ذکاوت ایرانیان را نداشته و ندارند. کشور ایران را در صورتی که کمی بال و پر بگیرد، توانایی هرگونه پیشرفت را از اختراع گرفته تا رشد فکری و نظریه پردازی دارد.

اگر به تاریخ ایران هم  نگاه شود، متوجه می‌شویم که پیشرفت ایران از زمانی حاصل شد که  اسلام به این سرزمین آمد. به طوری که تمام فیلسوف‌های بزرگ جهان اسلام، ایرانی هستند مانند فارابی، ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و ملاصدرا و... . تمام فیلسوف‌های بزرگ هم ایرانی هستند مانند کلینی که تهرانی است، شیخ صدوق که ریشه قمی دارد  و شیخ طوسی که خراسانی است.

بزرگ‌ترین کتاب تاریخ یعنی تاریخ طبری هم متعلق به مازندران و بزرگترین تفسیر جهان اسلام نیز تفسیر طبری است .حتی در ادبیات عرب نیز اکثر بزرگان، ایرانی هستند. بزرگترین هدیه‌ای که برای ایران آمد اسلام بود که راه رشد و تعالی را به ملت ایران داد زیرا کشوری مستعد بود و به نحو احسنت توانست این استعداد را به فعلیت برساند و در همین راستا بزرگترین خدمت را به اسلام کرد.

* کشور ایران برای ریشه‌کن  کردن داعش چه اقداماتی را باید انجام دهد؟

** این عمل یعنی ریشه‌کن کردن داعش به تنهایی کار ایران نیست زیرا داعش در مکانی ریشه دار ایجاد شده است که ترکیه دنبالش است، کشورهای عربی مرتجع و ثروتمند دنبال آنها هستند و در پشت پرده نیز آمریکا و کشورهای استعماری قرار دارند که رفتارشان  علیه اسلام است از جمله اسرائیل و حامیان این رژیم. از زمانی که داعش روی کارآمد، رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرد و صدای هیچکس درنیامد.

وقتی هم که گفتند چرا به کمک مردم فلسطین نمی‌روید، گفتند که داعش برای ما با اهمیت تر است و از بین بردن شیعیان ارجح بر جنگ با اسرائیل است . دقیقا همین جا بود که چهره  خودشان را نشان دادند زیرا اگر آنها واقعا از اسلام تبعیت می کردند، به کمک مردم غزه می رفتند اما هیچ اقدامی نکردند  و به کار خود ادامه دادند. لذا وقتی داعش تشکیل شد رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرد و در این راستا هم هیچکدام از مردم عربی به کمک آنها نیامد و مردم مظلوم فلسطین هم به تنهایی جنگیدند.

* ایران که نمی تواند در این باره بی‌تفاوت باشد

** ایران، بی‌تفاوت نبود؛ از همه لحاظ به دولت سوریه کمک می‌کند و همچنین به کردها که در آستانه سقوط بودند، کمک کرد. از آن پس ، احزاب کردی که با ایران بد بودند، با کشور ما خوب شدند و این امر را در رسانه‌هایشان هم اعلام می کنند. داعش و حامیانش از کشور ایران می‌ترسند زیرا می‌دانند که دست بالای دست بسیار است. به عنوان مثال در دوران دفاع  مقدس  جنگ، چریک بودن را به جوانان به خوبی یاد داد، به همین جهت آنها به هیچ وجه توان مقابله با ایران را ندارند.

البته در این بحث ارتش نیست زیرا چریک‌هایی وجود دارند که می توانند همه را به راحتی از بین ببرند. تنها کاری که برای مقابله با ایران از دستشان برمی آید این است که فقط اطراف کشور ایران و جاهایی که ایران، مرید دارد، تخریب کنند. کشور قطر با رژیم صهیونیستی روابط سیاسی – اقتصادی دارد و با توجه به کوتاهی کشور ما در استخراج نفت، این قطر است که ازپول آن استفاده می‌کند و به داعش کمک می‌رساند. تنها گروهی که اکنون کشور ایران را تهدید می کند  و جلوی گرایش به اسلام را گرفته است، داعش است. در این بین اسرائیل، نفس راحت می‌کشد چون می داند که دیگر کسی با آنها کار ندارد و تمام هم وغم جهان، داعش است.

* خطر داعش برای شیعیان اظهر من‌الشمس است اما این گروهک تروریستی تا چه اندازه برای اهل تسنن خطر است؟

** خود اعضای داعش می گویند که از تسنن دفاع می کنیم و ضد شیعه هستیم به همین دلیل ، در بعضی کشورهای عربی اهل تسنن به داعش گرایش پیدا کرده‌اند و این گروهک تروریستی  تا حدی توانسته در اهل تسنن نفوذ پیدا کند. هیچ گاه گروهک داعش را نمی توان افرادی دیندار به حساب آورد. داعش بیماری و وبایی است که به جهان اسلام افتاده است و تنها خدا می‌تواند کمک کند که ما از شر آنها خلاص شویم.

* با نگاهی دیگر این سوال مطرح می‌شود که آیا با آگاهی جهانی نسبت به عملکرد ضد اسلامی داعش، گرایش به اسلام افزایش پیدا کند؟

** همه کشورهایی که اندکی تمدن داشته باشند، این رفتارهای داعش را محکوم می‌کنند چون فروختن زنان به عنوان برده به هیچ عنوان مورد قبول جهانیان نیست به طوری که جامعه زنان را در تمام دنیاعلیه خود کرده‌اند. این افراد عده ای را علیه اسلام کردند چون فکر می‌کنند اسلام برای زنان اهمیتی قائل نیست. این رفتار باعث شده در جاهایی از جهان که گرایش به اسلام زیاد بود جلوی این گرایش گرفته شود که در این راستا، کشورهای مرتجع و ثروتمند منطقه در این جلوگیری از اسلام تا حدودی موفق شدند.

اما درنهایت آنها نمی‌توانند به این فریفتن خود ادامه دهند و مردم به واقعیت امر پی خواهند برد. اما به نظر من این روند دارد جواب معکوس می‌دهد زیرا در بسیاری از مناطق تسنن نشین که حامی این گروه بودند، اکنون به انزجار و نفرت از این گروه پرداخته اند و آن هم به این دلیل که با چهره واقعی این گروه آشنا شده‌اند به خصوص در جاهای که با عنوان جهاد نکاح با زنان شوهردار نزدیکی می‌کنند.این روند به نظر من در بلندمدت به سود ایران و تشیع است.

* چه کارهایی می توان کرد که این اختلاف بین شیعه وسنی دامنگیر کشور ایران نشود؟

** از آنجایی که امام(ره) به این مسئله اهمیت بسیاری می‌دادند، رابطه  بین شیعه و سنی در ایران بسیار خوب است و اهل تسنن در مناطق خود از آزادی کامل برخوردارند و همچنین بین علمای هردو رابطه  خوبی برقرار است. خوشبختانه مردم ایران تا حدودی پی برده اند که اسلام امت واحده است و اگر در مذاهب هم با هم اختلاف داشته باشیم اما جامع ما اسلام و قرآن و پیامبر(ص)  است. شاید بعضی افراد از جاهایی تحریک شوند اما علمای آنها دارای رابطه خوب با یکدیگر هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات