
سایت بصیرت، گروه سیاسی/ هر نظام سیاسی باید نسبت به دو مقوله مشروعیت و مقبولت اعلام موضع نماید تا انسانهای تحت لوای آن حکومت نظام سیاسی خود را بشناسند.
مشروعیت هر نظامی بیانگر مبانی حکومتی آن نظام نیز میباشد و لذا نظامهای سیاسی در جهان با تشکیل حکومت ابتدا به تبیین مشروعیت و مقبولیت حکومت خود در جهان میپردازند تا دیگر حکومتها نیز از نوع حکومت ایشان اطلاع داشته باشند.
نظام سیاسی اسلامی تنها نظام سیاسی جهان است که مشروعیت خود را از حاکم مطلق جهان یعنی خدای تبارک و تعالی میگیرد و رکن دوم نظام سیاسی اسلامی به مقبولیت مردمی متکی است.
طبق مبانی وحیانی اسلام خدواند حاکم علی الطاق عالم است «احکم الحاکمین» (تین 8) و «خَیْرُ الْحَاکِمِینَ» (اعراف 87) است که حاکمیت خود را به رسولان خود تنفیذ کرده است (یونس 109).
وظیفه مردم در قبال احکام الهی اطاعت است و این وظیفه در جای جای قران کوش زد شده است «أَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ (انفال 20) و(مجادله13) و ...
با اتمام وظیفه اخرین رسول خدا(ص) جانشنان الهی ایشان از طرف خداوند انتخاب و به وسیله پیامبر به مردم ابلاغ و معرفی میشود. و لذا اطاعت از جانشین پیامبر را هم در ردیف اطاعت از خود و پیامبر خود دانسته و میفرماید: «أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ» (نساء59)
در نظام سیاسی اسلامی مشروعیت از خدا به پیامبر ابلاغ میشود و سپس به امام بعدی منتخب خدا منتقل میشود تا جایی که مردم برای اجرای حکومت اسلامی پای کار باشند و رکن دوم نظام سیاسی یعنی مقبولیت نظام سیاسی هم از طرف مردم پذیرفته شود نظام سیاسی اسلام برپا می شود والا تشکیل نخواهد شد.
امام علی علیه السلام در نهج البلاغه خطبه 53 درباره مردم, چنین میگوید:«و انما عمودالدین و جماع المسلمین و العده الاعداء العامه من الامه, فلیکن صفوک لهم و میلک معها» استوانه های استحکام بخش دین مرکز ثقل اجتماعات اسلامی و نیروهای عظیم مجاهدان پیکارگر علیه دشمن, در مرزبانی از نوامیس الهی و انسانی, عامه مردم هستند. بنابراین, باید بدینان گرایش داشته و هوادار و طرفدار اینان باشی.
امام در خطبه سوم نهج البلاغه حضور مردم را حجت تما شده دانسته و می فرمایند: «لولا حضور الحاضر و قیام الحجه بوجود الناصر... لالقیت حبلها علی غاربها» اگر حضور بیعت کنندگان نبود و با وجود یاوران، حجت بر من تمام نمی شد... رشته کار حکومت را از دست می گذاشتم
حضرت امام خمینی(ره) در مورد مقبولیت نظام سیاسی میفرمایند: «حکومت اسلامی حکومتیاست که اولاً صددرصد متکی به آرای ملت باشد؛ به شیوهای که هر فرد ایرانی احساس کند که با رأی خود سرنوشت خود و کشور خود را میسازد». (پاریس، نوفللوشاتو-24/10/1357)
مقام معظم رهبری در مورد نقش مردم در حکومت اسلامی میفرمایند:«اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی، قدرت اجرائی، با متانت، با آرامش، با صفا و صمیمیت، بین خدمتگزاران نظام دستبهدست میشود، یک پدیدهی بسیار ارزشمند و مهمی است؛ این پدیده ناشی است از مردمسالاری اسلامی، که امام بزرگوار ما با درایت خود، با حکمت خود، آن را اساس کار نظام جمهوری اسلامی قرار دادند». 12/5/1392
ایشان مردمسالاری را در ادامه مشروعیت الهی معنا میکنند: جمهوریت - یعنی مردمسالاری به معنای واقعی کلمه- در این کشور همواره با اعتقاد به اسلام و حرکت در جهت اسلام همراه است. 10/5/1384
در مردمسالاری اسلامی، روح، لُب و ماده اصلی عبارت است از اسلام؛ از این هیچ تخطیای نباید بشود.18/12/1390
نقش مردم در نظام سیاسی هم برای تشکیل نظام اسلامی لازم است و هم برای ابقاء نظام سیاسی به عبارتی همچنان که حضور مردم در تشکیل حکومت اسلامی شرط است در ابقاء حکومت نیز حضور مردم شرط می باشد
تازمانی که حکومت اسلامی مقبولیت مردمی داشته باشد، نظام اسلامی پابرجاست و البته نوع حمایتهای مردمی در زمانهای مختلف می تواند صورتهای متفاوتی داشته باشد جهاد در مقابل دشمن،ایثار واز خود گذشتگی،بذل وبخشش مال و ثروت،تحمل مصائب وسختی ها اقتصادی، و...از اموراتی است که نقش مردم را در حمایت از نظام سیاسی اسلامی برجسته می کند.
در نظام اسلامی شیعی که پس از قرنها به همت علما و خواست ملت ایران تشکیل شده است هر دو رکن قابل ملاحظه است. مشروعیت نظام اسلامی که بر پایه نظام ولایی استوار است که طبق فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره): «اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت (فقه و عدالت) باشد به پا خاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم(ص) در امراداره جامعه داشت دارا میباشد، و بر همه مردم لازم است که از اواطاعت کنند». (ولایت فقیه-امام خمینی)
این بیان مشروعیت نظام سیاسی را تبیین مینماید و رکن دوم نظام سیاسی یعنی مردم هم با قبول نظام اسلامی قیام کرده و خواستار تشکیل حکومت اسلامی شدن با کنار هم قرار گرفتن این دور رکن نظام سیاسی اسلام تشکیل میشود
تجلی حضور مردم ایران برای تشکیل و ابقاء نظام اسلامی را این چنین میتوان برشمرد:
- قیام علیه نظام شاهنشاهی و حضور در تظاهرات میلیونی
- مشارکت در تحکیم نظامی اسلامی با رای 98 درصدی به حکومت اسلامی
- انتخاب خبرگان قانون اساسی و رای به قانون اساسی
- حضور در جنگ 8ساله تحمیلی
- مشارکت حداکثری در 35 انتخابات مختلف
- تشییع پیکر امام راحل
- حضور در راهپیمایی های متعدد که از اول انقلاب بسته به مناسبتهای مختلف برگزار میشد
- مشارکت در سازندگی گشور پس ازاتمام جنک تحمیلی
- مقاومت در برابر فشارهای خارجی تحمیل شده توسط دشمنان اسلام به ملت مقاوم ایران من جمله فشارهای اقتصادی و سیاسی
اینها بخش از تجلی اراده مردم در تشکیل و ابقای حکومت اسلامی است که معمولا از طرف دشمنان تشکیل نظام سیاسی اسلامی نادیده گرفته میشود.
در این بین حماسه 9دی بیان کننده یکی دیکر از اراده مردم در حمایت از نظام محبوب و مقبول سیاسی خود بود. روزی که مردم دوباره اراده حمایت از نظام سیاسی اسلامی را به رخ جهانیان کشیدند و به دوست و دشمن نشان دادن که رکن دوم نظام سیاسی اسلام –مقبولیت مردمی- کماکان در خدمت نظام سیاسی اسلام است.
مردم در نه دی با حضور خود نشان دادند که نظام سیاسی اسلامی در عصر حاصر از مقبولیت مردمی برخوردار است و البته 9دی پیامهایی به دشمنان داشت که:
- ملت ایران همچون گذشته نظام محبوب خود را قبول داشته و از آن حمایت میکنند.
- نظام مقبول ملت ایران مشروعیت الهی دارد و پشتوانهای وحیانی.
- ملت با تمام اختلافات داخلی در مقابل دشمنان خارجی ید واحدهاند.
- مردم ایران هر زمان که لازم بدانند جوانان خود را نثار انقلاب و نظام اسلامی میکنند.
- اراده ملت ایران فراتر از فتنه دشمنان خارجی و فریب خودگان داخلی است.
- ملت نظام ولایی را قبول داشته و حامی رهبری خود هستند.
مردم در 9دی برای تجلی مقبولیت نظام به پا خواستند، اراده کرده بودند تا دوباره محبوبیت نظام اسلامی را به رخ دشمنان اسلام بکشند و نشان دهند که نه دی یعنی روزی برای حفظ نظام اسلامی. نه دی در تاریخ ثبت شد تا دشمنان اسلام بدانند که قدرت واقعی نظام اسلامی مردم هستند مردمی که نظام محبوب خود را قبول دارند.
9دی البته پیامی هم به مسئولین حکومتی داشت تا بدانند:
- مردم حامی نظامی هستند که اسلامی است و بر مبنای قوانین الهی اداره میشود.
- مردم نظامی را قبول دارند که مسئولیناش دنبال فساد سیاسی و اقتصادی و اخلاقی نباشند.
- مردم خواهان نظامی هستند که احکام الهی در آن قانون شده و اجرا شود.
- نظامی محبوب و مقبول مردم است که با فساد از هر نوع اش مبارزه شود.
نه دی نهیبی است به دشمنان که متوجه نیرنگهای خود باشند و طمع به نظام اسلامی که مشروعیت الهی و مقبولیتی مردمی دارد نداشته باشند و تلنگری است بر دوستان که متوجه اشتباهات خود باشند و قدم در مسیری نگذارند که مخالف مشروعیت و مقبولیت نظام است که یکی مخالفت با خدا ودیگری مخالفت با خلق خداست.