تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۷۱۷۳۸

نقش 9دی در تثبیت موقعیت ام القرایی جمهوری اسلامی ایران/ مصطفی برزکار

نهم دی ثابت کرد که ایران اسلامی بهترین الگو برای کشور های محور مقاومت است و لیاقت رهبری جهان اسلام را بیش از گذشته دارد.

پایگاه بصیرت، گروه سیاسی/ با سقوط امپراتوری عثمانی بعد از جنگ جهانی اول دوران افول تمدن اسلامی آغاز شد و نقطه ی صفر این افول، اشغال فلسطین در سال 1947 توسط رژیم صهیونیستی است  و البته با خیانت حاکمان برخی کشور های به ظاهر اسلامی  همچون عربستان سعودی و سایر حکام دست نشانده این سقوط روند پر شتاب تری به خود گرفت . شکست فضاحت بار کشور های عربی در مقابل اسرائیل در جنگ اعراب و اسرائیل، نشانه ها و کد های روشن این روند است . در خلال جنگ اعراب و اسرائیل حتی زمانی که سربازان رژیم صهیونیستی وارد صحرای سینا شدند ، جمال عبدالناصر به عنوان کسی که اعراب او را به عنوان قهرمان مبارزه با اسرائیل در آن دوران به حساب می آورند با وجود بهره مندی از موشکی بنام ظافر که توان اصابت به اسرائیل را داشت، جرات شلیک یک موشک را به رژیم صهیونیستی را پیدا نکرد.

بعد از جنگ جهانی دوم و روندی که دو قطب قدرتمند دنیا در خاموش کردن اندیشه های دینی داشتند عرصه برای بیداری آن هم برمبنای اندیشه های دینی به ظاهر وجود نداشت و اساسا حکام کشورهای اسلامی هم خود مخالف اندیشه های واقعی اسلام بودند و همین نقطه اوج انحطاط بود . تا اینکه انقلاب اسلامی ایران در این شرایط  به پیروزی رسید، انقلابی که از همان ابتدا اصول اولیه پیروزی خود را بر مبنای بیداری اسلامی و  تشکیل حکومت بر مبنای اندیشه اسلامی بنیان نهاد تا تحول جدیدی را در حساس ترین منطقه و قلب زمین (غرب آسیا ) ایجاد نماید و به زودی این تحول نظام جهانی و هندسه قدرت جهانی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

سبک مبارزاتی مردم ایران به رهبری پیامبر گونه حضرت امام خمینی (ره) چه در مبارزه با استبداد و چه در مبارزه با استکبار  در دوران دفاع مقدس  بر مبنای اندیشه اسلام ناب محمدی (ص) استوار بود و همین نکته جان تازه ای در جنبش های اسلامی ایجاد کرد و انقلاب را به عنوان الگویی مناسب و قابل اعتماد برای جنبش های اسلامی که سالها در مبارزات خود احساس شکست و گوشه گیری میکردند، معرفی نمود .

این الگوی انقلاب اسلامی در امتحان های مختلف  از جمله هوشیاری در مقابل انحرافات ، مقابله با دشمنان و ایادی استکبار ، جنگ تحمیلی و تحریم های افتصادی سربلند ماند و دشمن را از مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی و تضعیف آن ناامید کرد . هر کدام از توطئه هایی که علیه انقلاب اسلامی از طرف نظام سلطه طراحی و اجرا شد به تنهایی برای نابودی هر کشوری کافی بود اما نه غائله های برخی از عناصر بیگانه در چند استان ، نه ترور بسیاری از شخصیت هایی سیاسی، فتنه منافقین و جنگ بیش از 18 کشور در قالب نظام استکبار علیه ملت ایران و بطور همزمان تحریم های سخت اقتصادی باعث تضعیف انقلاب نشد . در این شرایط بود که دکترین ام القرایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. 

حضرت امام (ره)  که نقش رهبری انقلاب و رهبری جریان جدید اسلامی را بر عهده داشت در  رویکرد  و فرموده های خود همواره مسائل امت اسلامی را مد نظر داشته و مسئله فلسطین و قدس را  به عنوان مسئله اول اسلام معرفی می کند. در دوران دفاع مقدس نیز حضرت امام (ره) بر حمایت همه مسلمانان تا آزادی قدس شریف تاکید داشته و نسبت به مسائل جهان اسلام حساسیت ویژه داشتند .

حتی بعد از پذیرش قطعنامه 598 ایشان با دید نافذ و آینده نگری خود فرمودند ))  من با اطمينان مي گويم اسلام ابرقدرت ها را به خاك مذلت مي نشاند، اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده خود را يكي پس از ديگري برطرف و سنگرهاي كليدي جهان را فتح خواهد كرد.)) .

با آغاز موج جدید بیداری اسلامی در منطقه و سرنگونی رژیم های مستبد و وابسته به امریکا در منطقه  و سرایت آن به سایر کشورها باعث شد تا سران استکبار به فکر چاره ای شیطانی باشند برای انحراف و حتی متوقف کردن بیداری اسلامی ،  اما با توجه به اینکه ریشه تمام این مسائل را در انقلاب اسلامی ایران می دیدند اینبار با فتنه ای  پیجیده به جنگ با جمهوری اسلامی ایران ، این ام القرای  جهان اسلام آمدند و در مدت هشت ماه هرچه در طول سالها برنامه ریزی کرده بودند به عرصه پیکار آورند .

 در حقیقت امریکا  اقدامات  عملی خود در پروژه فتنه را از سال ها قبل از انتخابات سال 88 یعنی در سال2006 (1385) با قرا ر دادن ایران در قالب  طرح ((دیپلماسی تحول آفرین)) ( طرحی که در قالب آن تلاش می شد در برخی کشورها با حمایت های مالی از مخالفان تغییراتی در حکومت های مقصد ایجاد کند ) آغاز کرد و تخصیص کمک 75 میلیون دلاری از طرف دولت امریکا در این طرح برای تقویت شبکه های ماهواره ای ، تصویب قانون حمایت از آزادی در ایران همان سال در کنگره امریکا و درخواست از تمام نمایندگان امریکا برای حمایت قاطع از مخالفان در انتخابات سال 88 و سایر اقدامات نمونه ای از این طرح ریزی است.

-BBC فارسی در فاصله 8 ماه مانده به انتخابات با برنامه هایی عموما با رویکزد انتخابات راه اندازی می شود

- جلوگیری از تعطیلی موقت Twitterبرای انجام تعمیرات

و در نهایت سازماندهی ایادی داخلی و ضد انقلاب های خارج نشین از منافقین و سلطنت طلبان تا کمونیست ها و سایرگروههای معاند نشانگر جنگ احزابی بود بر علیه ایران اسلامی .

با آغاز فتنه در داخل  بعد از انتخابات هشت ماه این مبارزه ادامه پیدا می کند، تقابلی که ظاهر آن بر سر انتخابات ریاست جمهوری است اما باطن تقابل دو جریان بر سر مدیریت آینده است. تقابلی که به حماسه نه دی، انقلاب سوم ایران اسلامی ختم شد و ام القرایی ایران را تثبیت نمود و سند این مدعا پر رنگ تر شدن نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است بخصوص در کشورهای اسلامی از عراق تا سوریه و یمن ولبنان و سایر کشور ها. در عراق هرچه نقش امریکا کمرنگ شده نقش ایران پر رنگ تر شده است . توجه کنید که امریکا امروز با ائتلاف 60 کشور هنوز برای مقابله با داعش کاری نتوانسته است انجام دهد اما جمهوری اسلامی ایران تنها حامی ملت و دولت عراق بوده است و هم دولت و هم ملت عراق این نکته را به خوبی می دانند. در سوریه هم چهارسال حمایت ایران باعث کنترل اوضاع شده است و... آنچه گفته شد نشان می دهد که بعد از حماسه نهم دی سال 88 جایگاه ایران اسلامی بیش از گذشته ارتقا یافته است.

حال برای اثبات باید به اصول اساسی نظریه ام القرا نگاهی کوتاهی داشته باشیم. دو شاخصه مهم این تئوری عبارتند از:.

  1. امت واحده بودن جهان اسلام: آن­چه واضح است اين است كه مرزبندي‌هاي جغرافيايي و تقسيم امت اسلام به ملت‌هاي متعدد در اثر يك پروسه­ي تاريخي پر از ظلم و جور بوده و مرزهاي جغرافيايي اعتبار حقيقي ندارند، لكن بالاجبار بايد پذيرفته شوند زيرا امكان رد آن وجود ندارد. بنابراين عملا امكانات واختيارات حكومت اسلامي‌را منحصر به درون مرزهاي كشورخودمي‌كند اما در واقع همه­ي مسلمانان امت واحده‌اي هستند كه منافع آنان با يكديگر پيوند خورده است.

امروز این سخن با مرور زمان به آرمان خود برای تشکیل امت واحده نزدیک تر شده و سند این ادعا هم خروش ملت های مسلمان در قالب  بیداری اسلامی است. اگر چه در ظاهر حکومت های فاسد نشان می داد که این کشور ها با سیاست هایی به دور از هم قرار دارند اما موج جدید اسلام خواهی نشان داد امت واحده اسلام آرمانی دست یافتنی است. اگر فتنه باعث می شد که ایران اسلامی ضعیف تر از گذشته شود قطعا نقش ام القرایی آن هم تضعیف خواهد شد . اگر چه باید مدنظر قرار داد که امروز هم فتنه تکفیری ها فتنه دیگری است علیه این نقش ام القرایی زیرا دشمنان سعی در ایجاد فتنه مذهبی بین شیعه و سنی را دارند و قصد دارند ایران را نماینده جامعه شیعه در مقابل اهل تسنن قرار دهند . بخوبی از این دو فتنه اهداف اصلی دشمن مشخص است زیرا  امت واحده در مقابل دشمنان مقاوم تر است تا کشور هایی متفرق و البته دشمن هم . اما در نهم دی که پیام اصلی آن وحدت و بصیرت بود باز هم بر نقش وحدت بخش و الگوی وحدت بخشی ایران تاکید کرد و نشان داد که را مقابله با فتنه و تنها راه مبارزه با آن بصیرت و وحدت کلمه است.

2. رهبری، ملاک وحدت امت است و هدايت اين امت واحده توسط ولي و امام بايد صورت گيرد. ولي و امام نسبت به تمام امت اسلام مسئوليت دارد. کشوري ام‌القراي جهان اسلام شناخته مي‌شود که داراي رهبري گردد که در حقيقت لايق رهبري جهان اسلام باشد. بنابراين براي ام‌القري شدن موقعيت استراتژيك، جمعيت، نژاد و ... مطرح نيست بلكه ملاك در ولايت و رهبري است.

نقش امام خامنه ای(مد ظله العالی) در مدیریت بحران در طول فتنه 88 بر کسی پوشیده نیست، چه قبل از انتخابات با توصیه به مردم ، مسئولان و نامزد ها و چه بعد از انتخابات با مدیریت جامعه و کنترل اوضاع کشور را به حالت عادی بازگرداندن  تا از تهدید فتنه فرصت و حماسه  9 دی به وجود آید . رهبر معظم انقلاب بارها تاکید داشته و دارند که توطئه امریکا برای بر هم زدن وحدت جهان اسلام است و زمانی که با فرامین و توصیه های ایشان الگوی نهم دی صادر می شود ، مجدد تاکید دارند که سیاسیت بدون تعارف جمهوری اسلامی ایران وحدت است هم در داخل و هم با کشورهای مسلمان . این نقش رهبری که به دنبال رهبری حضرت امام قرار دارد نشان می دهد امام خامنه ای امروز مسائل امت اسلامی و مشکلات امروز این امت را مد نظر  داشته و تدبیر وحدت را برای مقابله با توطئه ها لازم و ضروری می دانند .

 

با توجه به این دو شاخصه می توان چنین گفت :

1-     در حماسه نهم دی ایران اسلامی راه ایستادگی در مقابل تاکتیک مبارزات جدید دشمن را بصیرت و وحدت معرفی می کند . امروز روش مبارزه دشمن با گذشته تفاوت دارد و تفرقه و نابود کردن و یا تضعیف موضع وحدت اولین تیر و کاری ترین تیر برای رخنه در امت اسلامی است . کما اینکه امروز جریان تکفیری سنی و شیعه در همین راستا سازماندهی شده است . دو جریانی که هر دو از انگلستان و امریکا تغذیه می شوند یکی با نام داعش  و دیگری با نام فرقه شیرازی که هر دو وحدت شیعه و سنی را نشانه گرفته و در مرحله بعد نشان دادن اسلام به عنوان یک دین خشونت طلب . در برابر فتنه تمام عیار شیطانی دشمن، رهبری و مردم ایران بهترین موضع را داشتند . مقام معظم رهبری اذعان داشتند که این فتنه یک بیماری است که فقط با حضور مردم درمان می شود و مردم ایران هم در روز نهم دی طومار فتنه را در هم پیچید تا نقش الگو دهی خود را همانند گذشته انجام دهد. در نظریه ام القرا هم مردم و رهبر کشور ام القرا باید نسبت به امت اسلامی خود را مسئول بدانند  و همین گونه هم شد. اگر فتنه گران شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را سر می دانند در واقع نقش رهبری ایران را بر امت اسلامی با القای امریکا و متحدانش هدف قرار داده بودند اما مردم ما در روز قدس و نهم دی مرگ بر اسرائیل و امریکا و سایر حامیانش را پر رنگ تر از گذشت فریاد زدند .

2-     نهم دی جان دیگری در کالبد بیداری اسلامی دمید و نقشه دشمن را برای سرگرم کردن ایران به مشکلات داخلی را ناکام گذاشت  و این نکته به وضوح قابل مشاهده است . اگر نهم دی مردم آن حماسه را نمی آفریدند و قضایای سوریه و عراق بوجود می آمد اکنون وضع محور مقاومت چگونه بود ؟اگر سوریه 4 سال است در مقابل امریکا و متحدانش مقاومت می کند و امروز مردم عراق در موضع برتر نسبت به داعش قرار دارند و حماس در جنگ 50 روزه به پیروزی می رسد و محور مقاومت بیش از گذشته در حال تقویت است ، ناشی از انقلاب عظیم نهم دی است

3-     نهم دی ثابت کرد که ایران اسلامی بهترین الگو برای کشور های محور مقاومت است و لیاقت رهبری جهان اسلام را بیش از گذشته دارد. همانگونه که اشاره شد ملت ایران در مقابل برنامه ریزی پیچیده اندیشکده های امریکا ومتحدانش ، سرویس های جاسوسی با امکانات  بسیار وسیع و با برنامه ریزی چند ساله ایستاد و تمام این توطئه ها را نقش بر آب کرد . چنین کشوری قطعا همچون فولاد آب دیده نه تنها در مقابل هیچ توطئه ای کمر خم نمی کند بلکه نسبت به سایر امت اسلامی و یاری رساندن به ایشان انگیزه کافی دارد

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
متین
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
0
0
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات