تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۷۱۸۸۲
نماینده قزوین مدعی دریافت پول‌های بلوکه شده، در دولت قبل شد

چمدان 700 میلیون دلاری احمدی‌نژاد کجاست؟


مطهره شفیعی: احمدی‌نژاد 8 سال رئیس دولت‌های نهم و دهم بود. حالا هم که قریب به یک‌سال و نیم از پایان عمر دولت او می‌گذرد، هر روز یک خاطره جدید از اقداماتش منتشر می‌شود، خاطراتی که منبع آن حامیانش هستند! اما برخی مواقع این منبع یک نماینده مجلس است و تعجب از آنجا ناشی می‌شود که این نمایندگان بیشتر از حامیان عادی از اقدامات و عملکرد دولت احمدی‌نژاد مطلع هستند و دفاع آنها از دولت قبل در برخی موضوعات به ویژه در بخش اقتصاد و مذاکرات هسته‌ای قابل تامل است.

کمتر آگاهی است که نداند برخی عملکردهای گذشته نقش موثری در جلوگیری از اعمال تحریم‌ها علیه ایران نداشته است و تیمی که در آن دولت برای مذاکرات هسته‌ای اعزام می‌شد بر خلاف تیم مذاکره فعلی که با لبخند بر سر میز مذاکره می‌نشیند، نتوانست آن‌طور که باید و شاید دستاوردهای امروز را کسب کند. یکی از این دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده دولت یازدهم، پس گرفتن طلب‌های ایران است و کشورهای 1+5 متعهد هستند این بدهی را به‌صورت اقساط به حساب کشورمان واریز کنند اما این روند در دولت قبل بر عکس بود یعنی پول ایران در اختیار برخی کشورهای خاص قرار می‌گرفت که امروز همان پول به کشور باز می‌گردد.

نماینده مردم قزوین یکی از حامیان احمدی‌نژاد است که این موضوع را به نحو دیگری توضیح می‌دهد؛ روایتی جدید از چمدان احمدی‌نژاد! روایتی که در ابتدای امر نفت بر سر سفره‌های مردم که شعار انتخاباتی سال 84 احمدی‌نژاد بود، به ذهن متبادر می‌سازد. گرچه به نظر می‌رسد این چمدان هم همانند همان نفت سری به سفره‌های مردم در دولت دهم نزد! ‌

احمدی‌نژاد به بانک می‌رفت، پول می‌گرفت!

دولت بهار دیروز نوشت؛ حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه تاکنون چیزی از مذاکرات عاید ایران نشده است با اشاره به آزادی ماهانه 700 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت: این پول را که احمدی‌نژاد پیش از این با چمدان به ایران می‌آورد! نماینده مردم قزوین ادامه داد:

انتقال پول از طریق بانک تحریم بود به همین دلیل احمدی‌نژاد با مراجعه به بانک‌ها در کشورهایی مانند چین و هند پول‌های ایران را می‌گرفت و با چمدان (ساک) آن را به کشور می‌آورد! عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به امتیازاتی که ایران در مذاکرات به غربی‌ها داده است تصریح کرد: مسئولان ما تمام خواسته غربی‌ها را برآورده کردند و اکنون که نوبت به اجرای خواسته‌های ما رسیده است آنها سر باز می‌زنند و این از اشتباهات تیم مذاکره‌کننده است. نماینده مردم قزوین در مجلس با اشاره به اینکه راه‌حل مشکلات اقتصادی در داخل است، ادامه داد:

اقتصاد را باید در داخل و به فرموده مقام معظم رهبری با اقتصاد مقاومتی حل کرد. وی تصریح کرد: اگر دولتمردان و اقتصاددانان ما به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داشتند، اقتصاد حل می‌شد ولی متاسفانه اکثر قریب به اتفاق آنها اعتقادی به آن ندارند و می‌گویند اصلا اسلام اقتصاد ندارد و به همین دلیل با چشم دوختن به بیرون در بحث اقتصاد هر روز وضعیت بدتر و مشکلات بیشتر می‌شود.

یک سوال از آقای نماینده

نماینده محترم قزوین عنوان داشته است که احمدی‌نژاد برای دریافت 700میلیون دلار از پولهای بلوکه شده، به بانک‌های هند و چین مراجعه می‌کرده و آن پولها را در چمدان یا ساکی به ایران منتقل می‌کرده است اما زمانی قرار شد این مبلغ به‌صورت ماهانه به ایران تعلق گیرد که دولت احمدی‌نژاد دیگر بر سر کار نبود و طبق توافق‌نامه‌ای با تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی قرار شد این مبلغ ماهانه به ایران داده شود. میزان تعامل تیم دولت یازدهم به اندازه‌ای بود که پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات اخیر و تمدید آن تا تیرماه سال آینده، بار دیگر پرداخت ماهانه 700 میلیون دلار تمدید شد که این تصمیم یعنی اعتماد به ایران؛ که حاصل تسلط و کاربلدی تیم مذاکره‌کننده دولت تدبیر و امید است.

بخش دیگر اظهارات آقای نماینده هم جالب است که عنوان داشته: «مسئولان ما تمام خواسته غربی‌ها را برآورده کردند و اکنون که نوبت به اجرای خواسته‌های ما رسیده است آنها سر باز می‌زنند و این از اشتباهات تیم مذاکره‌کننده است.» بسیار بعید به نظر می‌رسد که نماینده‌ای چنین اظهاراتی داشته باشد البته شاید با این استدلال که او عضو کمیسیون فرهنگی است و تخصص ویژه‌ای در امور سیاست خارجی و فعالیتهای هسته‌ای ندارد که بتوان اظهارات او را توجیه کرد اما تنها کافی بود نماینده قزوین به حمایتها و تقدیرهایی که مسئولان ارشد کشور از تیم مذاکره‌کننده دولت یازدهم پس از بازگشت از مذاکرات صورت دادند، کمی دقت می‌کرد تا دلیل تحسین‌ها را دریابد.

حمله؛ بهتر از دفاع بد

از سوی دیگر اگر فرض را بر تحویل بخشی از بدهی‌های ایران در دولت قبل بگذاریم، به هر حال احمدی‌نژاد 8 سال رئیس‌جمهور کشور بوده و فارغ از عملکردش، باید احترام او را نگه داشت. اما این نماینده چنان درباره او سخن گفته که گویی رئیس‌جمهور سابق از منزل خود خارج شده و به سوپرمارکتی برای خرید مایحتاج روزانه رفته و پس از پر شدن ساک به منزل بازگشته است. آیا این نوع سخن گفتن شایسته رئیس‌جمهور سابق کشور است؟ اخلاق باید در جایگاه بالایی در سیاست قرار بگیرد و فارغ از مخالف و موافق، همگان باید با در نظر داشتن این مولفه به اظهارنظر بپردازند.

بیش از سیاسیون عادی از نمایندگان مجلس که باید الگوی جامعه باشند چنین انتظاری هست که در گفتار و رفتار خود در مخاطب قرار دادن فردی که موافق آنها نیست، رعایت اخلاق را داشته باشند چه رسد به اینکه بخواهند از شخصیتی حمایت کنند که 8 سال در صف حامیان او قرار داشتند. در نهایت می‌توان گفت «چمدان» و «ساک» هم به ادبیات دولت سابق اضافه شده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات