تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۷۱۹۰۵

بازتاب جهانی مانور قدرت شیعیان


حضور قریب به 19میلیون زائر عزادار در شهرهای مقدس نجف و کربلا با انعکاس وسیع در رسانه‌های خارجی همراه بود.

به گزارش جام جم، رسانه های غربی که تلاش می کردند با سکوت در برابر این اجتماع عظیم، آن را کم اهمیت جلوه دهند، روز گذشته سرانجام مجبور به پوشش خبری این مراسم باشکوه شدند و بر همین اساس بی بی سی نوشت: میلیون ها زائر شیعه با وجود تهدیدهایی که از ناحیه گروه های تندرو وجود دارد، برای شرکت در مراسم اربعین به شهر کربلا سرازیر شده اند. بسیاری از این زائران چندین روز پیاده روی کرده اند تا به عزاداری برسند. مسافت حدود ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا مسیر اصلی راهپیمایی زائران بوده است.

علاوه بر این، خبرگزاری فرانسه نیز با پوشش اخبار مربوط به اجتماع بزرگ زائران در اربعین حسینی از قول خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق نوشت: برای اربعین امسال، در مجموع بیش از چهار میلیون زائر خارجی از ۶۰ کشور به عراق آمده اند.

روزنامه الاستقامه هم به نقل از عقیل الطریحی استاندار کربلا، از مشارکت 40 هزار نیروی امنیتی برای تامین امنیت مراسم اربعین خبر داده است.

توصیف یک روزنامه آمریکایی از مراسم اربعین

همچنین روزنامه آمریکایی «هافینگتون پست» پیش از برگزاری مراسم اربعین گزارشی نسبتا طولانی درباره اربعین منتشر کرد و در آن نوشت: بزرگ ترین سفر زیارتی در راه است، چرا تا حال از آن نشنیده اید؟

به گزارش ایسنا، در این گزارش آمده است: این سفر حج مسلمین یا «کومبه میلا»ی هندوها نیست که به اربعین شهرت دارد، این پرجمعیت ترین گردهمایی جهان است و احتمالا شما هرگز از آن چیزی نشنیده اید! نه تنها تعداد این جمعیت از زائران مکه بیشتر است، بلکه این رویداد از «کومبه میلا» هم مهم تر است؛ زیرا آیین هندوها هر سه سال یک بار برپا می شود. خلاصه، اربعین هر تجمع دیگری در جهان را کوچک جلوه می دهد.

نویسنده این گزارش یادآور شده است: اربعین باید از جهات مختلف در کنار رکوردهای جهانی گینس ثبت شود که بزرگ ترین تجمع سالانه، طولانی ترین سفره غذا، بیشترین تعداد افرادی که رایگان غذا می خورند، بیشترین تعداد کار داوطلبانه در یک رویداد، برخی از آنهاست. همه این فعالیت ها با وجود احتمال هر لحظه حملات انتحاری صورت می گیرد.

در گزارش این روزنامه آمریکایی تصریح شده است: اسطوره حسین منشأ الهام برای تغییر به سوی بهتر شدن است و سیاه نمایی رسانه ای هر چقدر هم زیاد، نمی تواند نور آن را خاموش کند.

آمادگی عزاداران برای رویارویی با داعش

همچنین خبرگزاری های دیگر غربی چون رویترز و یورونیوز و نیز خبرگزاری روسی راشاتودی نیز اقدام به بازتاب مراسم اربعین حسینی کردند.

بر همین اساس یورونیوز در گفت وگویی با جمال غفار، زائر ایرانی در کربلا، به نقل از وی نوشت: قبل از شروع مراسم اربعین، ما شنیدیم که داعش گفت ایرانیان قادر نخواهند بود به عراق بازگردند. ما ایرانیان هم تصمیم گرفتیم با شمار زیادی از زائران بیاییم؛ حتی بیشتر از سال های گذشته. سفارت عراق در ایران قادر به صدور روادید برای چنین عده زیادی نبود. شمار کسانی که در مرز هستند، صد برابر بیشتر از سال گذشته است.

همچنین واحد مرکزی خبر نیز به نقل از سیدعمار حکیم دبیرکل مجلس اعلای اسلامی عراق نوشت: حضور میلیونی زیارت کنندگان اربعین، پیام سیاسی روشنی به داعش دارد؛ دوستداران اهل بیت(ع) همیشه آماده هستند و حضور دارند.

همچنین تسنیم گزارش داد که در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی(ع) گروه کثیری از راهپیمایان با حضور در مراکز نمایندگی مراجع تقلید عراق برای مبارزه با گروهک تروریستی داعش اعلام آمادگی می کنند.

خنثی‌سازی عملیات تروریستی

یکی از مهم ترین نکات مراسم امسال اربعین، حفظ امنیت کامل زائران با وجود تهدید داعش بود که گفته می شود به دلیل اجرای یک طرح امنیتی ویژه بوده است. در همین راستا فارس نوشت: برخلاف تصور تروریست های تکفیری، تلاش های آنها برای انتقام جویی از زائران کربلای معلی ناکام ماند و آنها به دلیل تدابیر امنیتی ویژه عراق موفق نشدند، خیل عظیم زائران حسینی را هدف قرار دهند و بجز چند انفجار تروریستی کوچک در مسیر حرکت زائران کربلا در بغداد، آنها نتوانستند به هدف خود نائل آیند و حتی چندین حمله تروریستی شناسایی و خنثی شد.

به عنوان مثال در روز پنجشنبه، تلاش برای هدف قرار دادن زائران کربلای معلی با یک خودروی بمبگذاری شده در «اللطیفیه» در جنوب بغداد خنثی شد.

نیروهای امنیتی از لشگر 17 ارتش عراق دیروز موفق شدند این خودروی بمبگذاری شده را در اللطیفیه، شناسایی کنند، اما به دلیل آن که امکان خنثی سازی فوری آن وجود نداشت، این خودرو به یک منطقه خالی از سکنه برده شد و در آنجا منفجر شد. منابع خبری همچنین از شلیک هفت موشک «گراد» به مناطقی در کربلای معلی خبر دادند، اما این خمپاره ها هیچ تلفات جانی به همراه نداشت و همان طور که مقامات امنیتی عراق اعلام کردند: موشک هایی که استان کربلا را هدف گرفت، از منطقه ای صحرایی هم مرز با استان الانبار شلیک شد و سکوهای پرتاب این موشک ها هم توقیف شد. همچنین دیروز واحد مرکزی خبر به نقل از الجزیره نوشت: شورای استانداری الانبار احمد الدلیمی استاندار الانبار را برکنار کرد.

در پی موفقیت دولت عراق در تامین امنیت زائران، حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور دیروز با صدور بیانیه ای، از همکاری آنان با پلیس و نیروهای امنیتی و پلیس عراق به دلیل تامین امنیت مناسبت اربعین تشکر کرد. همچنین مرجعیت عراق از تمام دست اندرکاران برگزاری مراسم اربعین قدردانی کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات