تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۷۱۹۷۲
گفت‌وگوی کیهان با سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین

ترمز بسیج تقواست

مهدی تیماجی - مقدمه: یکی از آفت‌های اغلب انقلاب‌ها در طول تاریخ آن بوده است که پس از مدتی مردم انقلابی صحنه را ترک کرده و به خانه‌های خود رفته‌اند و به این ترتیب اندک اندک نیروهای نفوذی وارد میدان شده و انقلاب را از اهداف و آرمان‌های آن دور کرده و در نهایت به شکست کشانده‌اند. بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، با درک عمیق از این خطر احتمالی، سنگ بنای نهادی مردمی و الهی به نام بسیج را در همان آغاز گذاشت و البته گذشت زمان نشان داد که این تصمیم چقدر کلیدی و راه گشا بوده است. کدام گردنه خطیر در تاریخ این انقلاب را می‌توان به‌یاد آورد که جانفشانی و حضور ایثارگرانه و البته بی‌ادعای بسیج باعث عبور از آن نشده باشد؟ پس چه عجب اگر ضدانقلاب و بیگانگان، این‌گونه از این میراث امام راحل بغض و کینه به دل نداشته باشند. به مناسبت هفته بسیج به سراغ سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفان رفتیم و آنچه می‌خوانید حاصل این گفت و گوست.

* آقای نقدی به نظرتان بسیج سال 93 چقدر با آرمان‌های امام راحل در سال 58 و هنگام تشکیل بسیج مستضعفین تطابق دارد؟

** بسیج امروز را می‌توان از دو نگاه مورد بررسی قرار داد، ابتدا با افق پرواز امام(ره) و یکی با راه امام (ره) از لحاظ قرار گرفتن در راه امام (ره) می‌توانیم به یقین بگوییم که بدون سر سوزنی عقب نشینی و انحراف بسیج سال 93 همان بسیجی است که حضرت امام (ره) مدنظر داشته‌اند.

و در این مسئله هیچ تردیدی نداریم و این اتفاق به دلیل برکت ولایت است زیرا بسیج پیرو رهبری است و از همین روی در بسیج همان خط مشی، خصوصیات و روحیات وجود دارد.

تفکر سیاسی، عملکرد میدانی، رفتار اجتماعی  و ... همه اینها بیانگر این موضوع است که بسیج امروز همان بسیج مدنظر امام (ره) است با همان آرمان‌ها است .

اما مسئله بعدی این نکته است که بسیج تا چه  اندازه در افق پرواز حضرت امام  در حال حرکت است و توانسته انتظارات را برآورد کند که باید  بگویم خیلی فاصله داریم.

شما توجه کنید امسال در هفته بسیج 2400 سالن ورزشی توسط سازمان بسیج افتتاح شد که خود نمونه‌ای بی‌نظیر از اقدامات بسیج است حال با توجه به نیروهای بسیجی  دلسوز و علاقه‌مند به انقلاب و نیز مدیریت جهادی در فعالیت‌ها خیلی کارهای بزرگی می‌توانیم انجام دهیم و مطمئن باشید اگر این اتفاق بیفتد ما الان باید آن طرف بیت المقدس باشیم ؛ پس بی‌شک کارهای بزرگی از این بسیج برمی‌آید.

افقی که امام (ره) برای بسیج داشتند و آن تحقق کامل آرمان‌های انقلاب اسلامی بود ما هنوز نتوانسته ایم  بطور صددرصد این ظرفیت را به فعلیت برسانیم و از آن استفاده کنیم و از این لحاظ عقب هستیم ولی از نظر خط و مسیر همچنان در راه آرمانهای امام راحل در حال حرکت هستیم.

* متاسفانه برخی جریان‌های مغرض روحیه جهادی بسیجیان را با عناوینی همچون عدم برنامه‌ریزی و ضعف مدیریت در امور تعبیر می‌کنند نظر شما در این مورد چیست؟

** دو نکته مهم در مورد این بحث وجود دارد اولا بسیج یک نیروی داوطلب است یک نیروی موظف حقوق بگیر نیست، بسیج نیروی دل است و اگر تا الان در صحنه مانده بخاطر اخلاص‌و پاکی رهبر انقلاب است که بسیج پای انقلاب مانده است.

از همین روی مدیریت این نیرو از یک سو خیلی راحت است چون خودشان با انگیزه می‌آیند و نیاز به کنترل و نظارت ندارند اما از طرف دیگر کار کردن با این نیرو خیلی سخت است زیرا واقعا نمی‌دانی که چه زمانی دل این نیرو را بدست آورده‌ای  و واقعا برای انجام دادن کار قانع شده است  و برای انجام وظایف محوله آمادگی کامل را دارد لذا یک امر سهل و ممتنع است و اگر جاهایی محاسبات درست در نمی‌آید به‌خاطر این نکته است که محاسبه آن خیلی سخت است.

اما در جواب کسانی که این انتقادها را به بسیج وارد می‌کنند باید گفت واقعا این طور نیست. با وجود پیچیدگی‌های کار اگر بسیج مدیریت نمی‌شد خروجی‌هایی که ما داریم می‌بینیم اتفاق نمی‌افتاد در مقاطع مختلف انقلاب در دوران دفاع مقدس، قبل از دوران دفاع مقدس  و  موضوعات خطیر دیگر، کارهایی که بسیج انجام داده واقعا بی‌نظیر است.

پیروزی‌های بزرگ و درخشانی که در دوران دفاع مقدس و پس از آن در عرصه‌های مختلف  کسب شده است نشانه از  مدیریت بر این تشکل است .

در این میان قضاوت را به عهده امام (ره) می‌گذاریم. ایشان در خصوص عملکرد بسیج در دوران دفاع مقدس می‌فرمایند: «شما با مدیریت صحیح در جنگ تحمیلی ثابت کردید که می‌توان اسلام را فاتح جهان کرد» یعنی با دست خالی توانستید جنگ را اداره کنید و این نشان از وجود مدیریت کارآمد در بدنه بسیج است به بیان دیگر با کمترین منابع بیشترین بهره وری را داشتند.

ما در سازمان بسیج اعلام می‌کنیم قوی‌ترین  مدیریت در این سازمان در حال انجام دادن است به‌خاطر اینکه خیلی کارها که دستگاه‌های رسمی نمی‌توانند انجام دهند در بسیج در حال انجام دادن است و این نکته را نباید فراموش کرد که امکانات و اختیارات لازم را نداریم و ابتدا باید از نهادهای مربوط مجوز بگیریم و هماهنگی لازم انجام شود.

* سردار! بسیج طی عمر پربار خود همواره هدف تخریب و هجمه ضد انقلاب بوده است آخرین مورد سازمان یافته آن را ماجرای اسید پاشی اصفهان دیدیم تحلیل شما از این هجمه‌ها چیست؟

** علت اصلی و اساسی  این ماجرا در خارج از کشور سازمان یافته است،  درست است برخی از مطبوعات ما به این مسئله دامن زدند اما نکته اصلی آن است که شروع ماجرا از خارج از کشور بود و سوال اینجاست که چرا باید از خارج کشور این موضوع را مدیریت کنند؟ چون هر توطئه‌ای بر علیه جمهوری اسلامی می‌خواهند انجام دهند با سد بسیج مواجه می‌شوند و این مسئله در تمامی حوزه‌های نظامی، فرهنگی، سیاسی و... صادق است.

امروز در تمامی منطقه از عراق، سوریه، لبنان، پاکستان تا یمن گرفته شاهد ظهور بحران امنیتی در قالب انفجارات و عملیات‌های انتحاری هستیم اما در ایران  چنین مواردی دیده نمی‌شود چون نیروی بسیجی ما ایثارگرانه حاضر است تا جان خویش را فدا کند اما به  امنیت ملی خدشه‌ای وارد نشود و این باعث سردرگمی و عصبانیت دشمنان شده است.

به‌عنوان مثال شهید محمد دورزاده از اهل سنت است.او آخرین شهید بسیج محسوب می‌شود و در درگیری پایگاه مرزی سراوان به مدت 4 ساعت در مقابل نیروهای ضد انقلاب مقاومت کرد.

در حوزه فرهنگی نیز شاهد هستیم که در فضای جنگ نرم،  بسیج بر سر ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب محکم ایستاده و با فعالیت‌های فرهنگی متنوع که  از جنس تشکیل حلقه صالحین بسیج و نیز راه اندازی کاروان راهیان نور و زنده نگه داشتن یاد شهدا است  همچون سدی محکم در مقابل شبیخون فرهنگی دشمن ایستادگی می‌کند.

بعد از  مقام معظم رهبری که اصلی‌ترین هدف تهاجم دشمنان انقلاب و رسانه‌های ضد انقلاب است. بسیج بیشترین هجمه را متحمل شده است به دلیل اینکه از همه توان‌های موجود در کشور در مقابل توطئه‌های دشمن استفاده می‌کند و از همین روی دشمنان تخریب چهره بسیج را دردستور کار خود قرار داده‌اند به بیان دیگر به دنبال دورکردن مردم از این نهاد مقدس هستند.

بعضی‌ها هم در داخل تحت تاثیر فضاهای رسانه‌های خارجی قرار می‌گیرند در حالی که کاری مثل اسید پاشی مطلقا با روحیه بسیجی سازگار نیست و من معتقد هستم مسئله اسید پاشی همانند کشته‌سازی‌های فتنه 88 است و دلیل این مسئله هم آن است که دستگاه‌های اطلاعاتی هنوز نتوانسته‌اند آنها را شناسایی کنند؛ پیچیدگی کاری که صورت گرفته است از یک آدم متحجر و بی‌عقل بعید است وقتی هیچ ردی باقی نگذاشته ، تصور من این است که یک سازمان جاسوسی پشت این قضایا است چون نحوه کار حکایت از آن دارد که کار به‌صورت حرفه‌ای و با برنامه‌ریزی دقیق صورت گرفته است.

* شبکه ملی اطلاع رسانی مستقل (شباب) چه ویژگی‌های دارد و با چه هدفی در بسیج راه‌اندازی و عملیاتی شده است؟

** هم اکنون در کشور ما همه زحمت‌های اینترنت را ما داریم می‌کشیم به بیان دیگر از احداث فیبر نوری و نصب سوئیچ‌های مخابراتی با توجه به تحریم‌های که وجود دارد ما نصب می‌کنیم از سوی دیگر اطلاعات موجود در فضای اینترنت را مردم، نهاد‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی تولید می‌کنند .

در حالی که همه زحمت‌های اینترنت را دولت و ملت ما می‌کشد اما استفاده و بهره آن را شرکت‌های آمریکایی می‌برند !

در حالی که نباید این طور باشد و سال هاست که این کوتاهی برای فضای اینترنت شده و من به همه مسئولین ذی ربط در این حوزه در این خصوص انتقاد دارم.

با این تفاسیر بسیج در این حوزه آمده خط‌شکنی کرده است به‌طوریکه اگر همین الان شبکه اینترنت مارا قطع کنند این شبکه می‌تواند همه  امکاناتی را که شبکه فعلی اینترنت را شامل می‌شود، از ارسال ایمیل گرفته تا ایجاد شبکه‌های اجتماعی را می‌تواند انجام دهد هر نوع تبادل اطلاعات و اشتراک گذاری از طریق این شبکه امکان پذیر است تاکنون سی هزار کاربر و 42 هزار سایت در این سامانه دایر شده است و به مدت دو سال تمام مراحل آزمایشی خود را پشت سر گذاشته است.

یکی از ویژگی‌های این شبکه آن است که از شبکه اینترنت قابل رویت نیست و کاملا مستقل از اینترنت است ولی همه اطلاعات سایت‌ها را که دامنه میزبان‌شان در ایران است ما می‌توانیم ببینیم.

* مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر ارتقای علمی کشور دارند بسیج برای عملیاتی کردن این خواسته رهبر انقلاب چه تدابیری را اتخاذ کرده است ؟

** ما اولین کاری که در این زمینه انجام دادیم تشکیل حلقه‌های صالحین است کاری که در مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها شروع شده است؛ حلقه‌هایی تشکیل می‌شود با محوریت سرگروه که نسبت به مسایل تربیتی اشراف کامل دارد و اعضای حلقه تحت آموزش‌های لازم قرار می‌گیرند که اثرات خوبی را در بین جوانان داشته است و هم اکنون حدود 250هزار حلقه تربیتی در کشور داریم.

در این میان یکی از کارهای مهمی که به آنها توصیه می‌شود  ارتقای مسایل درسی و آموزشی است.

از سوی دیگر برای دانش آموزان بسیجی دوره‌های آیه‌های تمدن در نظر گرفته شده است که با یک سری کنکورها که در مدارس برگزار می‌شود دانش‌آموزان مستعد را شناسایی می‌کنیم و به دانش آموزانی که در سطح عالی قرار دارند یک سری خدمات آموزشی رایگان ارائه می‌شود و این باعث شده است که دانش‌آموزان بسیجی رشد علمی خوبی داشته باشند و بتوانند کرسی‌های علمی را در دانشگاه از آن خود کنند بدون آنکه بخواهیم امتیاز ویژه‌ای به دلیل اینکه بسیجی هستند در کنکور به آنها بدهیم.  

از سوی دیگر افرادی که اختراعات و ابداعات جدیدی داشته باشند تحت پوشش قرار می‌دهیم. همچنین می‌توان به پژوهشکده‌های مجازی اشاره کرد بدین صورت که شبکه‌سازی متخصصین در هر رشته ای است ما هم اکنون در 17 رشته شبکه علمی  مجازی داریم که در این میان دانشجویان، اساتید و محققان دانشگاهی با هم در ارتباط و به تبادل اطلاعات علمی مشغول هستند .

یکی از کارهای بزرگی که بسیج در عرصه علمی کشور دارد انجام می‌دهد، اسلامی کردن علوم انسانی است کارگروه‌های مختلفی را بسیج اساتید ما با همکاری اساتید حوزه علمیه قم تشکیل داده است و در این حوزه دارند فعالیت می‌کنند .در قدم اول 130 نظریه علوم انسانی غربی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند تا بتواند در مراحل بعدی به علوم اسلامی دست یابند و پیش بینی ما این است تا سال آینده کار بررسی این نظریات به پایان برسد و از میان این تحقیقات علمی ایده‌های اسلامی ناب جوانه بزند و امیدواریم که اثرات خوبی را برای فضای علمی کشور داشته باشد .

* سردار، بسیج چقدر نظامی، فرهنگی و سیاسی است ؟

** سیاست جزء لاینفک زندگی اجتماعی افراد است یعنی شما می‌گویید که چه نوع حاکمیتی را قبول دارید و چه نوع حاکمیتی را قبول ندارید و .. فردی می‌خواهد در فضای اجتماعی نفس بکشد با این موضوع مرتبط است از همین روی نمی‌توان این حوزه‌ها را درصدی کرد یعنی مسئله‌ای است که همزمان هم سیاسی است و هم فرهنگی به بیان دیگر فرهنگ و سیاست بعدی از وجود انسان است.

لذا بسیج صددر صد سیاسی است و نیز صد درصد فرهنگی است مقام معظم رهبری چند سال پیش در جمع دانش آموزان بسیجی فرمودند:« بسیج سیاسی است اما سیاست زده نیست ؛ متخلق به اخلاق اسلامی است اما ریاکار نیست طرف‌دار علم است اما علم زده نیست مجاهد است اما افراطی نیست.»

شاهد هستیم رهبر معظم انقلاب وجوه مختلف یک بسیجی ایده آل را بیان کرده‌اند به بیان دیگر اعتدال به معنای واقعی کلمه را بیان کرده‌اند و ما در عرصه فرهنگی، نظامی و سیاسی به دنبال تحقق این نوع حرکت کردن هستیم که مدنظر رهبر انقلاب است.

* توان دفاعی بسیجیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** امروز بسیج در آماده‌ترین شرایط نظامی در طول تاریخ خود قرار دارد در حال حاضر 2هزار گردان پایدار و ثابت رزمی داریم در حالی اوج آمادگی بسیج در دوران دفاع مقدس 300 گردان بوده است.علاوه بر این در پایگاه‌های مقاومت بسیج محلات نیز در حدود 6هزار پایگاه را به واحد رزمی تبدیل کرده ایم تا بتوان از کوی و برزن در شرایط حساس دفاع کرد و این برخلاف شرح وظایف گردان‌های بیت المقدس و امام حسین (ع) است که آمادگی دارند در هر کجای دنیا که لازم است ماموریت رزمی خود را انجام دهند اما این پایگاه‌های محلی که مشخص شده‌اند در قالب گردان‌های عاشورا پیش بینی کرده ایم که در محله خود بتوانند از کوی و برزن دفاع کنند یعنی در مقابل جنگ بدون جبهه که آمریکایی با استفاده از توان متحرک شان به عنوان نقطه قوت خود می‌دانند در مقابل این نیرو عاجز هستند از هر کشور همسایه‌ای بخواهند نفوذ کنند با نیروهای گردان عاشورا برخورد خواهند کرد.

البته  آنها تجهیزات نظامی  پیشرفته‌ای دارند ولی مسئله اصلی آن است  این نیروهایی که از این تجهیزات پیشرفته نظامی استفاده می‌کنند چه مقدار انگیزه جنگیدن دارند؟ امروز آمریکا و غرب بخاطر تفکر لیبرالی که خودشان ترویج کرده‌اند و  کاملامتکی به نیروهای مزدور هستند و مشخص است که این جنس نیروی نظامی فقط به خاطر انگیزه‌های مالی حاضر شده است سلاح به دست بگیرد و بجنگد لذا اصلا توان جنگیدن ندارند و این‌ها تنها توان شان جنگیدن از راه دور است و خوشبختانه هم اکنون نیز ما در جنگ از راه دور هم به توانی دست یافته ایم که هرکجا اراده کنیم در دسترس حملات ما است .و لذا تصور من این است که با توجه به وحدت و انسجامی که بین نیروی‌های بسیجی است نمی‌توانند با ما وارد جنگ شوند .

* آقای نقدی ترمز شما در مسیر مسئولیت ها و فعالیت‌هایتان چیست؟

** ترمز ما تقوا ست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات