تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۷۲۰۵۴
مطهری در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم:

گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده


گروه سیاسی: به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس (5 آذر ماه 93) و در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به علت مخالفت خود با محمد فرهادی اظهار داشت: علت مخالفت من این است که احساس کردم فضای مجلس در مجموع موافق وزیر پیشنهادی است، در حالی که افراد قوی‌تری از آقای فرهادی با معیار درست مجلس که همراهی با فتنه خط قرمز ماست از سوی مجلس رد شدند، بنابراین احساس می‌کنم گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده و لازم است که از آن دفاع کنم.

وی افزود: می‌خواهم با منطق اکثریت مجلس در مسئله وزارت علوم صحبت کنم و به عبارت دیگر می‌خواهم از حیثیت و اعتبار مجلس دفاع کنم اگر مجلس آسیب ببیند کل نظام آسیب می‌بیند، مجلس در جریان وزیر سابق علوم (فرجی‌ دانا) و در جریان رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی قبلی مهم‌ترین معیار و ملاک خود را در عدم همراهی با فتنه 88 اعلام کرد و گفت فتنه خط قرمز ماست، نامه‌نگاری یا تحصن مبنی بر تظلم و دادخواهی را به معنی فتنه‌گری اعلام کرد و گفت ما به چنین کسی رأی اعتماد نمی‌دهیم.

نماینده تهران اضافه کرد: نیلی احمدآبادی را به جرم امضای تظلم 88 و به دلیل قضیه حمله عده‌ای به دانشکده فنی دانشگاه تهران، ضرب و شتم و بازداشت و دانشجویان را فتنه‌گر نامیدیم و به او رأی اعتماد ندادیم، دانش آشتیانی را هم به جرم امضای یک نامه انتقادی در جریان حوادث سال 88 فتنه‌گر نامیدیم و هر چه گفت اطلاعی از آن نامه ندارم و نام من را بی‌خبر جزو امضاکنندگان قرار داده‌اند از او نپذیرفتیم و گفتیم الأن دیر است، باید همان موقع تکذیب می‌کردید، همچنین آقای دانش آشتیانی را که جرم همکاری با حزب مشارکت ضد نظام دانستیم و گفتیم صلاحیت وزارت را ندارد.

مطهری ادامه داد: اکنون فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شده است در حالی که وی در کارنامه سیاسی خود امضای نامه‌ای را به همراه آقایان خاتمی، موسوی و کروبی و ده‌ها استاد دانشگاه‌ها و افراد سیاسی دیگر خطاب به مراجع تقلید در اعتراض به نحوه برخورد مأموران امنیتی و نظامی با مردم معترض دارد.

وی افزود: در این نامه که در مرداد 1388 در برخی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی منتشر شده آمده است همزمان با اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری موج وسیعی از دستگیری‌ها از میان فعالان ستادهای انتخاباتی نامزدهای غیردولتی و شهروندانی که در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز شرکت کرده بودند آغاز شد که در ادامه با گسترش موج اعتراضات مردمی نسبت به تخلفات گوناگون و گسترده‌ای که در قبل، حین و بعد از انتخابات صورت گرفت افزایش یافته و هنوز هم ادامه دارد.

مطهری اضافه کرد:‌ بازداشت‌های انفرادی و گروهی از اقشار مختلف اجتماعی از جمله اساتید دانشگاه‌ها، فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران که بدون صدور مجوزهای قانونی صورت گرفته و همراه با برخوردهای خشونت‌بار و استفاده از شیوه‌های بازجویی که یادآور دوران سیاه ستم‌شاهی است و امضاکنندگان این نامه در آن زمان خود بارها قربانی آن بوده‌اند به هیچ وجه زیبنده نظام و کشوری که دایه برپایی قسط و عدل دارد نیست، نبوده و نخواهد بود و چهره جمهوری اسلامی را در روح و جان هر ایرانی و نیز انظار جهانیان تیره و تار خواهد کرد، در جای دیگر این نامه آمده.

نماینده تهران ادامه داد: براستی اعمال شکنجه‌های مکرر در مورد کسانی که زیر لقای اسلام زندگی می‌کنند با توسل به کدام اصل قانونی، شرعی و انسانی توجیه‌پذیرد و چگونه می‌توان با سکوت در قبال این همه خشونت و صبوریت داد از رحمانی بودن نظامی سر داد که شریعت محمدی را راهنمای خود قرار داده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان داشت: با منطق اکثریت مجلس در مسئله وزارت علوم آقای فرهادی نیز به موجب این نامه فتنه‌گر است و اگر بگوید من از محتوای نامه خبر نداشتم یا از قرار دادن نامم در پای این نامه خبر نداشتم و آن را تکذیب می‌کنم مطابق رفتاری که با  دو وزیر پیشنهادی قبلی شد این عذر از آقای فرهادی هم پذیرفته نیست چون می‌گوییم چرا همان زمان تکذیب نکردی؟ دیگر دیر شده است. اکنون که نیاز به رأی مجلس داری تکذیب می‌کنی و این پذیرفته نیست.

مطهری اضافه کرد: آقای فرهادی همچنین سابقه همکاری با حزب مشارکت را در کارنامه خود دارد و با منطق اکثریت مجلس در مسئله وزارت علوم وی صلاحیت وزارت را ندارد پس با معیار قبلی آقای فرهادی نیز فتنه گر است و مجلس نباید به وی رأی اعتماد دهد.

وی افزود: اگر مجلس به آقای فرهادی رأی اعتماد دهد، متهم به منطق دوگانه و یک بام و دو هوا شود. مردم خواهند پرسید آیا مجلس از خط قرمز خود عبور کرده و دیگر فتنه را خط قرمز نمی‌داند یا همچنان فتنه را خط قرمز می‌داند اما دیگر اقداماتی مانند امضای این گونه نامه‌ها را فتنه‌گری نمی‌داند و یا خدایی ناکرده معامله‌ای در کار است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به هر حال در این صورت مجلس از معیار و رویه قبلی خود عدول کرده و درست نیست که مجلس اصولگرا احیانا به خاطر قول‌هایی که برای انتصابات همکاران آقای وزیر دریافت کرده است از اصول و مبانی خود عدول کند در این صورت معلوم می‌شود که درد مجلس فتنه نیست بلکه این است که وزارت علوم تحت تسلط ما باشد و خلاصه مجلس و اصولگرایی به معامله متهم می‌شود.

مطهری خاطرنشان کرد: مجلس نباید دچار تناقض در رفتار شود، در این صورت جایگاهش نزد ملت تنزل پیدا می‌کند. من به خاطر دفاع از جایگاه و حیثیت و اعتبار مجلس به نمایندگان توصیه می‌کنم که اگر راه خود را درست می‌دانید ثبات قدم خویش را حفظ کنید و به آقای رای مخالف بدهید تا فردی که به ایده‌آل مجلس نزدیک‌تر است سکان وزارت علوم را در دست گیرد و مجلس همچنان اصولگرا و ثابت‌قدم شناخته شود.

وی در پایان یادآور شد: پزشک بودن آقای فرهادی هم چندان با وزارت علوم سازگار نیست، بلکه با وزارت بهداشت سازگارتر است، بنابراین تقاضا می‌کنم برای حفظ منزلت مجلس به وزارت آقای فرهادی رأی مخالف بدهید. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات