تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۷۸۴۸
ابراز نگرانی وزیر دفاع آمریکا از نادیده گرفتن عملکرد مقاطه‌کاران امنیتی خصوصی درعراق

گیتس: ما نیازمند حضور طولانی مدت درعراق هستیم


وزیر دفاع آمریکا با صدور دستور بازنگری در شیوه عملکرد شرکت‌های خدمات امنیتی در عراق و نحوه نظارت ارتش آمریکا بر آنها، نسبت به بی‌توجهی به عملکرد مقاطعه کاران شرکت‌های امنیتی خصوصی در عراق ابراز نگرانی کرده و تیمی را برای رایزنی با تفنگداران آمریکایی برای بررسی حادثه‌ی میدان نیسور بغداد که طی آن 10 غیرنظامی عراقی توسط کارمندان شرکت بلک‌واتر کشته شدند، به این کشور اعزام کرد وی هم‌چنین گفت که سرگرم بررسی حضور پنج گردان رزمی از نیروهای آمریکایی درعراق برای مدتی طولانی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفت: نگرانی من این است که آیا مسوولیت‌پذیری و نظارت کافی در منطقه بر فعالیت‌های این شرکت‌های امنیتی وجود دارد یا خیر؟ و این اصلی‌ترین چیزی است که این تیم حقیقت‌یاب باید به آن پاسخ دهد.

وی در جلسه‌ی کمیته‌ی تخصیص اعتبار سنای آمریکا اظهار داشت: پنتاگون اقتدار قانونی کافی برای نظارت بر شرکت‌های خصوصی خدمات امنیتی را دارد، اما مساله این است که آیا فرماندهان ارتش "ابزارها و منابع" کافی برای اعمال این اقتدارات را دارند یا خیر.

گیتس گفت که تیم پنج نفره‌ای را برای دیدار با فرماندهان تفنگداران آمریکایی در عراق و بررسی دقیق حادثه‌ی بوجود آمده توسط شرکت بلک‌واتربه این کشور اعزام کرده است.

جف مک‌کانل، سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون گفت: گوردون انگلند، معاون گیتس یادداشتی را برای ستاد مشترک ارتش و فرماندهان آمریکا ارسال داشته و طی آن اختیارات شرکت‌های امنیتی خصوصی استخدام شده توسط وزارت دفاع را اعلام داشته است.

گفته می‌شود بلک‌واتر 850 نیروی امنیتی فعال در وزارت خارجه دارد، اما پنتاگون 7300 کارمند شرکت‌های خصوصی امنیتی را در عراق به کار گرفته است.

جان نگروپونته، معاون وزیرخارجه‌ی آمریکا گفت: وزارت دادگستری سرگرم بررسی اقدامات کارمندان بلک‌واتر است. با این حال اذعان داشت که هیچ مقاطعه‌کار امنیتی خصوصی استخدامی توسط وزارت خارجه‌ی آمریکا مورد بازپرسی قرار نگرفته است.

نگروپونته گزارش‌ها مبنی براینکه وزارت خارجه‌ی آمریکا تحقیقات در خصوص پرونده‌ی بلک‌واتر را بلوکه کرده رد کرد.

درحال حاضرنزدیک به 20 هزار محافظ قراردادی در عراق کار می کنند.

وزارت کشور عراق گفته است که پیش نویس قانونی را تهیه کرده است که فعالیت‌های این نوع شرکت‌ها در عراق را تنظیم کرده و تحت کنترل درمی آورد.

سناتور ریچارد دوربین خواستار تحقیقات کنگره در خصوص استفاده از مقاطعه‌کاران خصوصی امنیتی در عراق شد.

وی گفت: زمان آن رسیده است که همه چیز را به دقت و با موشکافی جدی مورد بررسی قرار دهیم. فکر می‌کنم امور وحشتناکی در کنار اقدامات شجاعانه و افتخار آمیز در حال رخ دادن است که همه اینها توسط مقاطعه کاران امنیتی خصوصی رخ می‌دهد.

گیتس گفت که وزارت دفاع و فرماندهان ارتش آمریکا در عراق قوانینی برای استفاده از زور توسط مقاطعه‌کاران اعلام داشته‌اند.

اما نگروپونته تاکید کرد که مقاطعه کارانی که برای وزارت خارجه کار می‌کنند قواعد و مقررات خاص خود را در این رابطه دارند.

به گفته‌ی گیتس بر اساس قوانین پنتاگون مقاطعه کاران امنیتی می‌توانند هنگام عملیات‌های دفاعی اقدام به استفاده از اسلحه کنند.

وی افزود: اصول متفاوتی بین قوانین مربوط به نیروهای ما برای استفاده از اسلحه و قوانین مربوط به مقاطعه کاران در رابطه با استفاده از اسلحه وجود دارد در واقع این افراد اجازه ندارند در عملیات‌های تهاجمی مشارکت داده شوند.

سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون گفت: یادداشت انگلند برای سران نظامی ارسال شده و به این ترتیب آنها می‌توانند مقاطعه کاران را به اطاعت از دستور فرماندهان مجبور کنند.

به گفته‌ی وی فرماندهان باید به تمامی مقاطعه کاران در خصوص اختیاراتشان و استفاده از اسلحه توضیح دهند.

نیویورک تایمزنوشت: ژنرال پیتر پیس، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به همراه رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور در جلسه کمیته‌ی تخصیص اعتبارسنا حاضر بود.

گیتس در این جلسه با اعلام برخی نقطه‌نظارتش در خصوص حضور طولانی مدت نیروهای آمریکایی در عراق اظهار داشت: وقتی من از حضور درازمدت صحبت می‌کنم نظرم مربوط به یک حضور یک نیروی متعادل بدون یک پایگاه دایمی می‌باشد تا آنها بتوانند القاعده در عراق را ریشه‌کن کرده و به نیروهای عراقی کمک کنند.

وی افزود: به نظر من تعداد این نیروها می‌تواند یک چهارم نیروهای کنونی باشد.

در حال حاضر 20 گردان رزمی در عراق مستقر هستند که قرار است تعداد آنها تا تابستان آینده به 15 گردان کاهش یابد.

گیتس پیش از این ابراز امیدواری کرده بود اگر اوضاع امنیتی در عراق بهبود یابد تعداد نیروهای آمریکایی در این کشور تا پایان سال 2008 به 10 گردان کاهش خواهد یافت.

گیتس در این جلسه از ارایه‌ی جدول زمانی برای کاهش نیروها تا این اندازه یا اینکه این نیروها تا چه مدت دیگر باید در عراق بمانند خودداری کرد.

وی گفت: هنوز هیچ طرح خاصی توسط پنتاگون برای تعداد نیروهایی که باید در عراق بمانند ارایه نشده است.

هر گردان رزمی حدود 3500 تا 4500 سرباز دارد که به گفته‌ی گیتس به این ترتیب تعداد نیروهای آمریکایی در عراق به 17500 تن خواهد رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات