اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۵۷

طرح سوآپ‌گازی ايران با روسيه

رفت و آمدهاي الكساندر نواك وزير انرژي روسيه به ايران حالا رونق گرفته است؛ رونقي كه گفته مي‌شود در پس آن، سرمايه‌گذاري 40 ميليارد دلاري اين كشور در ايران و درخواست وام 5 ميليارد دلاري تهران از مسكو نهفته است .

به گزارش پايگاه بصيرت به نقل از جوان: الكساندر نواك وزير انرژي روسيه و رئيس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و روسيه پس از سفر دو روزه خود به تهران به رسانه‌هاي روسي گفت: ايران و روسيه قصد دارند در طرح‌هاي مشترك دو كشور در ميان مدت، 40-35 ميليارد دلار سرمايه گذاري كنند. برخي از طرح‌ها در مرحله بررسي و قراردادها و يادداشت تفاهم اجرايي است و برخي ديگر از پروژه‌ها نيز ميان دو كشور امضا شده است.

وي گفت: از جمله اين طرح‌ها برقي كردن خطوط آهن ايران با مشاركت شركت دولتي راه آهن روسيه به ارزش 5/4 ميليارد دلار است.

وزير انرژي روسيه همچنين هزينه مرحله دوم احداث دو بلوك نيروگاه هسته‌اي بوشهر را 11ميليارد دلار دانست. اين رقم مطابق با رقم عادي احداث دو بلوك نيروگاه هسته‌اي ساخت روسيه با استفاده از فناوري‌هاي رآكتور هسته‌اي از نوع «وي. وي. اي. ار» است.

این مقام روس خاطرنشان كرد: همكاري با ايران شامل طرح‌هاي در عرصه بهره برداري از حوزه‌هاي نفت و گاز مي‌شود.

وي از جمله برنامه‌هاي روسيه در ايران در عرصه انرژي به امكان مشاركت شركت روسي «زاروبژنفت» در چندين طرح با مجموع ارزش 6 ميليارد دلار اشاره كرد.

در اين سفر شنيده شده است شركت «گاز پروم» به ايران پيشنهاد داده است در چارچوب مبادله‌اي پاياپاي، گاز را به شمال ايران صادر و از ايران در جنوب كشور گاز دريافت كند.

پايگاه اينترنتي روزنامه العرب چاپ لندن گزارش داد، الكساندر نواك وزير انرژي روسيه جمعه گفت شركت توليد گاز «گاز پروم» كه تحت كنترل دولت روسيه است، به ايران پيشنهاد تأمين گاز را در چارچوب يك قرارداد داده است و قراردادهاي مشابهي براي مبادله نفت تحت بررسي هستند.

نواك افزود: ايران معمولاً گاز را از جنوب به شمال كشور منتقل مي‌كند و پيشنهاد ما به ايران كمك خواهد كرد هزينه‌هاي انتقال را كم كند. وزير انرژي روسيه در مصاحبه با شبكه تلويزيوني «روسيا- 24» گفت: «ما مي‌توانيم گاز را به شمال ايران صادر كنيم و از طريق قراردادهايي به صورت گاز طبيعي مايع يا گاز قابل انتقال از طريق خط لوله، گاز ايران را از جنوب اين كشور دريافت كنيم.»

وي افزود: «قراردادهايي مشابه درخصوص نفت نيز امضا خواهد شد و اين قراردادها نيز هزينه انتقال را براي ايران كم مي‌كند.» وزير انرژي روسيه در پايان گفت، واكنش ايران به اين ايده مثبت بود.

زنگنه نيز با بيان اينكه ايران از شركت‌هاي روسي براي حضور در بخش پايين دستي نفت مانند پالايش و پتروشيمي دعوت كرده است، محور آخر مذاكرات را سوآپ عنوان كرد و افزود: هر دو كشور در اين زمينه امكانات خوبي دارند، ايران مي‌تواند از روسيه در شمال ايران گاز، نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي دريافت كند و در جنوب به مشتريان روسيه گاز، نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي تحويل دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات