اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۳۸۹۳
اثرات ورود یک ارز جدید به صندوق ذخیره ارزی جهانی

گام بعدی یوآن پس از پیوستن به باشگاه پولی IMF چیست؟

احتمال پیوستن قریب‌الوقوع یوآن چین به سبد ارزی صندوق بین‌المللی پول (IMF)، با تردیدها و امیدهای فراوانی روبرو است. بااین‌حال، ورود پول ملی چین به صندوق ارزی SDR می‌تواند از جنبه‌های مختلفی بر اقتصاد جهان تاثیر بگذارد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی بصیرت به نقل از اقتصادنیوز، یوآن قصد دارد به باشگاه اختصاصی ارزهای صندوق بین‌المللی پول بپیوندد. اینک پس از ماه‌ها اصرار و تغییر سیاست‌ها توسط چین، طی چندروز اخیر، شاهد چراغ سبز مقامات IMFبه چینی‌ها برای پذیرش یوآن در صندوق ارزی این صندوق بوده‌ایم.

به‌گزارش بلومبرگ، تایید مقامات صندوق بین‌المللی پول می‌تواند یک موفقیت مهم برای یوآن باشد. پیوستن چین به سبد ذخیره ارزی IMF می‌تواند ضمن افزایش تلاش‌های «شی جین‌پینگ»، برای آزادسازی بیشتر دومین اقتصاد قدرتمند جهان، خیال بسیاری از کشورهای جهان را از گنجاندن یوآن در ذخایر ارزی خود آسوده کند. اما سوال اصلی اینجاست که گام بعدی، پس از پیوستن به سبد ارزی صندوق بین‌المللی پول چیست؟

نقش سیاسی

هیات اجرای IMF که از 188 عضو وام‌دهنده تشکیل شده باید هرگونه توسعه یا افزایش تعداد ارزهای موجود در صندوق ارزی خود را شفاف‌سازی کند. درحالی‌که اعضای این صندوق بر این باورند که یوآن به‌عنوان یک واحد ارزی آزاد درحال حاضر تمامی شرایط لازم برای پیوستن به سبد ارزی IMF را داراست، سیاستمداران جهان معتقدند این مساله ممکن است بر اجلاس سی‌ام نوامبر IMF سایه افکند. ایالات متحده در هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول 17 حق رای دارد. ماه گذشته هواپیماهای آمریکا به سواحل یک جزیره مصنوعی که توسط چین در دریای چین جنوبی درحال احداث است نزدیک شده و تصاویری از آن را منتشر کردند. این اقدام آمریکا، با اعتراض وزارت خارجه چین مواجه شد. گفته می‌شود واشنگتن که پیش‌تر از پیوستن یوآن به صندوق ارزی IMF حمایت کرده بود، در ماه سپتامبر حمایت خود را از این اقدام چین منوط به رعایت برخی مسایل ازسوی طرف چینی کرده است.

تاثیر روی یوآن

نظرات در این‌باره متفاوت است؛ مثلا گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند معتقد است که پیوستن یوآن به صندوق ذخیره ارزی صندوق بین‌المللی پول، نگرانی‌ها را نسبت به کاهش ارزش یوآن رفع می‌کند؛ ازسوی دیگر، سوسیته‌جنرال معتقد است که این بهبود ارزش یوآن موقتی خواهد بود. «کونهو هنگ»، استراتژیست ارشد ارزهای خارجی موسسه کردیت‌سوئیس می‌گوید: بازارها به شکل گسترده‌ای پس از بازنگری در صندوق حق برداشت اختصاصی IMF، از تبعات مثبت آن قیمت‌گذاری می‌شوند. وی معتقد است افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی در آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصادی جهان، برای دلار اتفاق مثبتی خواهد بود.

موسسه بانکداری «سوئیس‌کوت» نیز پیش‌بینی کرده که ارزش یوآن چین در برابر دلار، با پیوستن به صندوق حق برداشت اختصاصی IMF، تا ماه ژوئن، به 6.25 یوآن رشد کند. این درحالی است که ارزش هر دلار نسبت به یوآن چین هفته گذشته در بازار شانگهای 6.3740 یوآن بوده است. سایر بانک‌ها نسبت به پیوستن یوآن به صندوق حق برداشت اختصاصی IMF، کمتر خوش‌بین هستند. موسسه بانکداری اچ‌اس‌بی‌سی و استانداردچارترد پیش‌بینی می‌کنند ارزش یوآن تا پایان سال در برابر دلار 6.50 یوآن باشد.

تاثیر اوراق بهادار

موسسه مالی اینوسکو معتقد است پیوستن یوآن به سبد ارزی IMF یک جشن بزرگ است. نرخ بهره در چین با نرخ بازده 3.13 درصدی برای اوراق قرضه 10 ساله، سایر اقتصادهای پیشرفته جهان را کنار خواهد زد. این درحالی است که نرخ بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا 2.27 و نرخ بازده اوراق بهادار آلمان 0.56 درصد است.

پیوستن یوآن به صندوق حق برداشت اختصاصی (SDR) همچنین راه را برای شرکت‌های خارجی باز می‌کند تا بتوانند اوراق بهادار و سهام خود را نیز در چین عرضه کنند. این مساله همچنین موسسه MSCI آمریکا را مجاب می‌کند تا سهم بازار چین را نیز در شاخص ANZ خود بگنجاند.

تاثیر بر اصلاحات پولی

ورود قریب‌الوقوع یوآن به صندوق SDR، در چین به‌عنوان یک پیروزی بزرگ برای اصلاحات اقتصادی این کشور قلمداد می‌شود؛ همانطور که «ژو شیائوچوان»رییس بانک خلق چین، تصریح کرده است که تایید پذیرش یوآن در صندوق ارزی IMF می‌تواند ادامه اصلاحات اقتصادی و مالی در چین را تقویت کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات