حماسه و جهاد >>  مدافعان حرم >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۸۴۰۲۷
به مناسبت چهلمین روز شهادت سردار همدانی؛

فرماندهان از سردار حاج حسین همدانی می گویند

به مناسبت چهلمین روز شهادت سردار همدانی: فرماندهان از سردار حاج حسین همدانی می گویند.
پایگاه بصیرت / سید محمد مشکوة الممالک
واقعاً حیف است امثال همدانی، کاظمی، صیاد... به غیر از شهادت از دنیا بروند و مثل مردم عادی بمیرند... ان‌شاءالله همه‌ی کسانی که آرزوی این وضعیت را دارند خدا به آنها این قابلیت را بدهد که به این فوز برسند...»

" سخنان حضرت آقا در دیدار با خانواده شهید همدانی"

حماسه وجهاد/ همزمان با چهلمین روز شهادت سردار حاج حسین همدانی، خبرنگارحماسه و جهاد پایگاه بصیرت گفت و گویی را با دوستان و هم رزمان شهید ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید.

شهید همدانی الگوی بی نظیری در سبک زندگی اسلامی

سردار احمد بیگدلی معاون امنیتی دفاعی سپاه تهران بزرگ، خاطر ای از حاج حسین به یادم آمد که من به عنوان مسئول عملیات ایشان بودم وقتی که یک دستوری را می داد تا آن را عملی نمی کردند به منزل نمی رفتند، وقتی ایشان امر می کردند که باید این تیپ یک هفته در بیابان باشد حتی اگر بیشتر هم می شد بچه ها اصلا خم به ابرو نمی آوردند چون می دانستند حرف ایشان از روی حکمت است .گاهی پیش می آمد که خودم می گفتم من متوجه نمی شوم دلیل این کار چیست، سردار همدانی می گفت متوجه می شوید و بعد از چند روز نتیجه حرف حاج حسین را می دیدیم.

سردار همدانی از یک روحیه جوانی برخوردار بود و به بحث جوان گرایی بسیار اهمیت می داد.

صحبت هایش با جوان ها در لفظ، کلام و سیستم اداری نبود به عنوان مثال برنامه کوه پیمایی قرار می داد و در این سفر کوتاه تا قله با گروه خود صحبت می کرد، ناگفته نماند در برنامه های ورزشی هم ایشان یک کوهنورد قابلی بود که به عموم قلل ایران مخصوصا قله الوند صعود کرده بود. در ورزش شنا نیز بسیار ماهر بود و گاهی 50 مرتبه طول استخر را شنا می کرد که موجب تعجب همگان بود.

ساده زیستی و بی آلایشی در رفتار و اعمالش به چشم می خورد حتی در زندگی شخصی به دنبال تجمل گرایی و رفاه زدگی که امروز وجود دارد نبودند، برعکس ایشان عجیب به دنبال مسائل معیشتی پرسنل بود. همیشه تلاش می کرد که مشکلات معیشتی را حل کند این ها نمونه هایی از رفتارهای شهید همدانی است.

فرماندهان از سردار حاج حسین همدانی می گویند

شهید همدانی به مسائل مربوط به بیت المال به شدت حساس بود، به عنوان مثال با اینکه فرمانده بود اما توقع راننده شخصی و ماشین در اختیار نداشت، می پرسید که امروز چه کسی می رود بیاید سه نفری با ماشین با هم برویم، یا اینکه صبح چه کسی می آید؟ بیایید در خانه با هم برویم. سادگی و سبک زندگی اسلامی را کاملا رعایت می کرد و الگوی بی نظیری در این رابطه بود.

کوچکترین دروغ یا غیبتی از ایشان ندیدم، پشت سر هیچ کسی حرفی نمیزد به صراحت مقابل افراد حرفش را می گفت. از دیگر ویژگی های ایشان تکلیف گرایی بود، همیشه به تکلیف خود عمل می کرد و می گفت ما به نتیجه کاری نداریم.

سردار همدانی همیشه به تکلیف خود عمل می کرد که در این باره باز به یاد خاطره ای افتادم در مقطعی ایشان به این نتیجه رسیدند که تهران با 6 ناحیه مقاومت نمی تواند اداره شود، بنابراین با دست خالی این 6 تا ناحیه را به 23 ناحیه تبدیل کرد چون این کار تکلیف بود حال که نتیجه را میبینیم همان ناحیه ها پر و بال گرفتند و جا افتادند. ایشان به شدت تکلیف گرا بود و با نیت خالص و اخلاص عمل می کرد.

هیچگاه نمی گفت من دستور می دهم همیشه می گفت پیشنهاد من این است، وقتی این چنین می گفت همه می آمدند و صحه می گذاشتند به شدت با افراد مشورت می کرد خصوصا با ارکان خودش خیلی مشورت داشت این بود که استقلال رای خودش را همیشه حفظ می کرد.

نقش بی بدیل شهید همدانی در راه اندازی بسیج مردمی سوریه

سردار سرتیپ "حسن رستگار پناه" جانشین مرکز مطالعات و امنیت پایدار ملی ستاد کل نیروهای مسلح، شهید بزرگوار حاج حسین همدانی یکی از مصادیق" وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ "بود که از قبل از پیروزی انقلاب در شهر همدان و شهرستان‌های آن استان فعالیت های متعددی را در پرورش نیروهای انقلابی علیه رژیم پهلوی داشت و در میدان مبارزه با رژیم پهلوی نقش تعیین کننده ای داشت.

این شهید بزرگوار با شروع انقلاب اسلامی در حوادثی که در غرب کشور پیش آمد در مناطق پاوه، سنندج، سقز و مهاباد جزو نیروهای اولیه‌ای بود که پیشتاز همگان حرکت کرده و در مقابله با گروه‌های ضد انقلاب نقش آفرینی می کرد.

همچنین در آزاد سازی سنندج در سال 59 جزو محور همدان به سمت سنندج بود که در روی گردنه صلوات آباد با گروه‌های ضد انقلاب از جمله حزب دموکرات درگیر شد و توانست آن منطقه را از دست دشمن با واحدهایی که در اختیارش بودند آزاد کند سپس در آزاد سازی خود شهر سنندج یکی از نیروهای به نامی بود که در کنار بقیه رزمندگان توانست شهر را از اشغال گروههای ضد انقلاب خارج کند.

همزمان با شروع جنگ تحمیلی جزو نیروهای پیشتازی بود که در سپاه همدان نیروهای مردمی آن منطقه را سازماندهی کرد و در جبهه میانی از پیشروی های اولیه رژیم بعثی عراق جلوگیری کرد تا جایی سازماندهی کرد که می توان گفت از پاتک‌های اولیه علیه نیروی‌های رژیم بعثی عراق را در منطقه قصر شیرین سر پل ذهاب و مجموعا جبهه غرب کشور عقب زد.

پس از سازماندهی واحدهای سپاه در دفع تجاوز رژیم بعثی عراق از خطه خوزستان جزو نیروهایی بود که با شهدایی همچون شهید همت و شهید متوسلیان به آن منطقه رفت و در طرح ریزی و مدیریت نبرد با دشمن در آن منطقه توانست اثرات بسیار خوبی را داشته باشد به طوری که توانست در عملیات های فتح المبین، بیت المقدس، ثامن الائمه و عملیات طریق القدس بسیار موثر واقع شود و دشمن را به عقب براند.

فرماندهان از سردار حاج حسین همدانی می گویند

در ادامه نبرد بعثیون به جبهه غرب و شمال غرب شهید همدانی در آن مناطق هم نقش آفرینی می کرد، همچنین در روزهای پایانی جنگ در تنگه عملیات مرصاد شهید همدانی جزو نیروهایی بود که علیه منافقین وارد عمل شد و درس تعیین کننده ای را به آنها داد و باعث شکست دشمنان اسلام از این محور شد و همزمان که شرایط خاصی درآن مقطع زمانی پیش آمده بود در سازماندهی و تجدید یگان های رزم بسیار موثر واقع شد.

در نهایت بعد از پذیرش قطعنامه مجددا برای تجدید سازمان نیروهای سپاه و نیروهای مردمی در مرکزیت سپاه و ستاد مشترک ستاد نیروی زمینی خدمات ارزشمندی را انجام داد، مدت زمانی که به عنوان فرمانده تهران بزرگ بود با بسیجیان عاشقانه نشست و برخواست می کرد. تجربیات خدمت خودش را در طول نبرد با بعثیون و نبرد در مقابله با دشمنان داخلی به نسل جوان به خوبی انتقال می داد و یکی از نیروهای کارآمدی بود که توانست در فتنه 88 نقش آفرینی کند و فتنه گران را به پوچی و نابودی بنشاند.

در مجموع شهید همدانی همواره در طول خدمت خودش در داخل کشور آنگونه عملی داشت که رضایت ولی امر زمان خود را جلب کرد و در آخرین دیداری که با فرمانده معظم کل قوا ولی امر مسلمین داشت در رابطه با مسائل سوریه و حوادثی که در آنجا دنبال می شود دیدگاه ها و نظرات خودش را به تایید مقام معظم رهبری رسانید و رفت.

شهید همدانی در راه اندازی بسیج مردمی سوریه نقش بسزایی را ایفا کرد به گونه ای که سازماندهی بسیج مردمی در آنجا به همت والای این مرد خدا و حق طلب انجام شد و اثرات بسیار سازنده ای را برای مقابله با جریانات انحرافی فکری و تکفیری ها در آن منطقه ایفا کرد و نهایتا به آرزوی نهایی خود که شهادت بود رسید.

بنده با سردار بزرگوار همدانی بعد از سفری که در سوریه داشت جلسه ای را با هم داشتیم، تبادل نظر می کردیم چون با توجه به اینکه حقیر هم در مناطق غربی کشور در رابطه با مقابله با این گونه نبردها اطلاعاتی را داشتم تبادل نظر کردیم و نقش اصلی را ایشان در سازماندهی مردم و اعتماد به بنیه بسیج مستضعفین داشت .

صحبت های بسیار تعیین کننده ای را می گفت به واقع یکی از نیروهایی بود که اندیشه های بلندی داشت، همواره آینده را می دید و با تدبیر، فکر و اندیشه در راه اسلام قدم برمی داشت.

اخلاص شهید همدانی مثال زدنی بود

سرهنگ اصحاب کریمی معاون اجرایی سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ، قریب 7 سال مداوم در ارتباطی تنگاتنگ با سردار همدانی کار می کردم و یکی از فرماندهان نواحی ایشان بودم. به خاطر دارم که در اولین انتخابی که انجام شد ایشان بنده را برای فرمانده ناحیه رجایی جنوب تهران برگزید، تذکرات سازمانی را به من گفت و یک تذکری هم داد که آنجا جنوب شهر است خود من هم بچه جنوب شهر بودم، نسبت به اکرام خانواده‌های شهدا غافل نباشید، حرف ایشان باعث شد که ما اولین کنگره شهدای منطقه 16 را گرفتیم و حضور داشتد.

به خانواده شهدا به ویژه مادر و پدرهای شهدا سرکشی می‌کردند اما اصلا عنوان نمی‌کردند که فرمانده سپاه هستند، یکی از ویژگی‌های بارز ایشان همین گمنام بودنشان و استفاده نکردن از اسم و جایگاه بود.

فرماندهان از سردار حاج حسین همدانی می گویند

خاطره‌ی دیگری که بنده از ایشان دارم این است که در سفرهای راهیان نور جنوب تشریف آورده بودند که ما را سرکشی کنند شب برای خواب، برای ایشان جایی را تدارک دیدیم که نسبتا بهتر بود گفت این برای چه کسی است گفتم شما و همراهانتان، گفتند خودت کجا میخوابی؟ گفتم حاج آقا جای دیگری هست که ما آنجا می خوانیم، گفت نه بگو کجا؟ ایشان را با خود بردم و اتاقی که قرار بود بنده و عوامل بخوابیم را نشان دادم، شهید همدانی گفتند من همینجا کنار این دیوار می خوابم هر چه اصرار کردیم نپذیرفتند و همانجا خوابیدند.

این برخورد ایشان اثر بسیار عجیبی روی عوامل اجرایی که 20 شبانه روز در آنجا خسته شده بودند گذاشت و همه سرحال و پرانرژی شدند. البته بنده که ایشان را به سبب اینکه از سال 83 خدمتشان بودم و فرمانده من بودند می شناختم و خصلت‌های زیادی را از ایشان درس گرفتم اما برای عوامل اجرایی ما بسیار جالب بود که چنین فرمانده‌ای با این درجه و این چنین مخلص، همانطور که حضرت آقا فرمودند یکی دیگر از خصلتهای ایشان اخلاص بود.



نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات