تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۸۴۶۷۷
سناريوي جديد دلواپسان منطقه و جمهوري‌خواهان تندرو جهت برهم زدن توافق هسته‌اي

ايران به طرز باورنكردني قدرتمند و ثروتمند خواهد شد

ادعاي دلواپسان عرب درباره حمله ايران به كشورهاي منطقه
(روزنامه همدلي ـ 1394/05/27 ـ شماره 116 ـ صفحه 4)
گروه ديپلماسي: تلاش‌هاي بي‌وقفه تندروها در ايران، منطقه و آمريكا جهت برهم زدن توافق هسته‌اي همچنان ادامه دارد. جمهوري‌خواهان آمريكا، به تحريك لابي اسرائيلي و همچنين برخي از كشورهاي عربي منطقه از جمله عربستان به هر شيوه و روشي جهت ناكام ماندن توافق متوسل شده‌اند اما جديدترين بخش اين سناريو را مي‌توان «هراس از قدرت ايران پس از توافق» دانست. دونالد ترامپ؛ سناتور جمهوري‌خواه و نامزد انتخابات رياست جمهوري، مدعي شد كه «ايران بزودي قدرت منطقه خواهد شد و سعي خواهد كرد بر بخشي از دنيا تسلط يابد»، در كنار اين اظهارات مي‌توان به جوسازي رسانه‌اي برخي نشريات عرب‌زبان اشاره كرد كه از حمله ايران به قطر و عربستان در آينده‌اي نزديك خبر دادند. بدون شك پشت تمام اين جنجال‌سازي‌ها نوعي ايران‌هراسي و تلاش به برهم زدن توافق وجود دارد.

نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا در پاسخ به اين پرسش كه آيا به ايران حمله نظامي خواهد كرد، از دو ژنرال جنگ جهاني دوم نام برد و گفت اين دو به جاي حرف زدن كارشان را كردند.

به گزارش «انتخاب»، دونالد ترامپ در گفتگو با برنامه «ميت دِ پرس» در شبكه تلويزيوني ان‌بي‌سي به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) اشاره كرد و آن را توافقنامه‌اي وحشتناك توصيف كرد و در پاسخ به اين پرسش كه چه توافقي مي‌تواند وجود داشته باشد كه به ايران پول ندهد گفت: من به صراحت به آنها (ايراني‌ها) مي‌گفتم كه ما هرگز پول شما را به شما باز نخواهيم گرداند. ما هرگز يكصد و پنجاه ميليارد دلار را به شما باز نخواهيم گرداند. شما هرگز اين پول را دريافت نخواهيد كرد. اين اولين چيزي بود كه به آنها مي‌گفتم.

وي افزود: دومين مطلب اين است كه قبل از شروع مذاكرات به آنها مي‌گفتم كه شما بايد سه زنداني ما را كه اكنون تعدادشان به چهار رسيده است به ما بازگردانيد. زماني كه مذاكره شروع شده بود تعداد زندانيان ما در آنجا سه بود اما اكنون به چهار نفر رسيده است. من به آنها مي‌گفتم كه بايد بدون هيچ پرسشي اين افراد را به ما بازگردانيد. من به آنها مي‌گفتم كه شايد شما به اين افراد نياز نداشته باشيد اما اين افراد از جنبه رواني براي ما خوب هستند و به ما كمك مي‌كنند تا در كنار هم به توافقنامه بهتري دست يابيم كه اين براي شما هم خوب است! اما من به آنها به صراحت مي‌گفتم كه شما هرگز به يكصد و پنجاه ميليارد دلار پول‌تان دست نخواهيد يافت.

تهران مي‌خواهد كنترل بخش‌هايي از دنيا را در دست بگيرد كه باور نخواهيد كرد

ترامپ اضافه كرد: آنها مي‌خواهند كشوري آنچنان ثروتمند و قدرتمند باشند كه تسليحات هسته‌اي داشته باشند و قصد دارند كه كنترل بخش‌هايي از دنيا را در دست گيرند كه شما باور هم نخواهيد كرد. به نظر من اين امر منجر به «هولوكاست هسته‌اي» خواهد شد. چيزي كه من مي‌گويم اين است: افرادي كه درباره اين توافق مذاكره كردند يعني جان كري وزير امور خارجه آمريكا و دوستان او افرادي بي‌كفايت هستند.

مجري پرسيد: شما در روز نخست رياست جمهوري خود چه كار خواهيد كرد؟ اين توافقنامه‌اي است كه رابرت گيتس وزير دفاع سابق آمريكا گفته است هيچ تمايلي به آن ندارد. وي گفت كه آمريكا بيش از حد معمول خواهان اين توافق است.

دونالد ترامپ گفت: آنها براي اين توافقنامه خواهش كردند در حاليكه بايد تحريم‌ها را دو برابر مي‌كردند.

مجري ادامه داد: گيتس همچنين گفت آمريكا نمي‌تواند به علت پيامدهاي بين‌المللي از اين توافقنامه خارج شود. دونالد ترامپ در پاسخ گفت: من شنيده‌ام كه افراد زيادي گفتند كه توافقنامه را پاره خواهند كرد اما اين كار بسيار دشوار است. من اهل معامله و قراردادها هستم. من شاهد بعضي قراردادهاي بد بوده‌ام كه در آن افراد سرشان در معامله كلاه رفته بود اما من تخصص خوبي در بررسي قراردادها دارم و مي‌توانم در قراردادها چيزهايي را پيدا كنم حتي اگر توافقنامه بدي باشد. من به شدت مراقب اين قرارداد خواهم بود تا هرچند كه قراردادي بد است اما آنها (ايراني‌ها) فرصتي در آن نداشته باشند.

مجري گفت: پس توافقنامه پايدار خواهد بود؟

نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريكا در پاسخ گفت: بسيار دشوار خواهد بود كه ما بگوئيم اين توافقنامه را پاره خواهيم كرد اما مشكل اين است تا زماني كه من وارد (كاخ سفيد) شوم آنها (ايراني) تا آن لحظه يكصد و پنجاه ميليارد دلار پول را دريافت كرده‌اند! شما مي‌دانيد كه اگر توافقنامه رد هم شود باز هم آنها پول را دريافت خواهند كرد. من يك هفته پيش به اين مسئله پي بردم و نمي‌توانستم باورش كنم. اگر توافقنامه رد شود آنها باز هم كل اين پول را دريافت خواهند كرد. ايران به طرز باورنكردني قدرتمند خواهد شد و به طرز باورنكردني ثروتمند خواهد شد و اسرائيل به دردسر بزرگ مي‌افتد. اسرائيل در دردسر بزرگ قرار دارد. اوباما واقعا انتظارات اسرائيل را برآورده نكرده است.

مجري گفت: پس به اعتقاد شما، سعودي‌ها قصد دارند به سلاح هسته‌اي دست يابند و مصر هم قصد دارد اين كار را بكند؟

نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا گفت: فكر مي‌كنم، بر پايه اين توافق، ديگران نيز خود را به سلاح هسته‌اي مسلح خواهند كرد. اگر به اين توافق نگاه كنيد خواهيد ديد كه ايران در نهايت هسته‌اي خواهد شد حتي اگر هسته‌اي شدن اين كشور در دروه زماني كوتاه‌ مدتي در آينده نباشد. در مورد بيست و چهار روز هم بايد بگويم، اول اينكه دوره زماني بيست و چهار روزه

ادعاي دلواپسان عرب درباره حمله ايران به كشورهاي منطقه

در راستاي سخنان جمهوري‌خواهان تندرو و لابي اسرائيل، مي‌توان به برخي رسانه‌هاي عربي اشاره كرد كه در راستاي كارشكني در مسير بهبود روابط ايران با كشورهاي عربي، ادعا كرده‌اند كه ايران قصد حمله به برخي كشورهاي منطقه را دارد.

به گزارش ايسنا، رسانه‌هاي وابسته به ارتجاع عرب، با جعل خبر، در صدد متهم كردن ايران به جنگ‌افروزي در منطقه هستند. در روزهاي اخير دو رسانه سعودي و مصري ادعا كردند ايران در پي حمله نظامي به كشورهاي عربي است.

يك روزنامه مصري نيز نوشت كه ايران در چند هفته آينده به قطر حمله مي‌كند!

طرفه اينكه رسانه سعودي «آي‌نيوز» ادعا كرد قرار است ايران طي دو سال ديگر به عربستان حمله كند و ارتش اين كشور تانك‌هاي خود را در نزديكي كعبه مستقر خواهد كرد!

رسانه مصري «التحرير» هم ادعا كرد ايران سعي دارد ميان كشورهاي عربي فتنه‌انگيزي كند و با حمله نظامي به قطر در چند هفته آينده در نظر دارد از اين طريق مانع اتحاد مصر با قطر و ديگر كشورهاي عربي شود. به نظر مي‌رسد اين تلاش‌هاي تبليغاتي با هدف خنثي ساختن اقدامات وزير خارجه كشورمان براي عادي‌سازي روابط با كشورهاي عربي صورت مي‌گيرد كه در هفته‌هاي گذشته در قالب سفرهاي دوره‌اي به كشورهاي عربي مانند قطر، كويت و لبنان و نيز انتشار دو مقاله در رسانه‌هاي منطقه‌اي انجام شد.

ش.د9402301

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات