تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۸۴۶۸۷
از مشاجره لاريجاني و رسايي تا ترك مجلس در اعتراض به سياسي‌كاري درباره برجام

برجام اسير تندروهاي بهارستان

(روزنامه همدلي ـ 1394/07/13 ـ شماره 152 ـ صفحه 4)
گروه ديپلماسي:
پس از ماه‌ها بحث و بررسي برجام در مجلس شوراي اسلامي و تشكيل كميسيون برجام، بالاخره گزارش نهايي اين كميسيون به صحن علني مجلس رسيد؛ گزارشي كه برخي از نمايندگان و حتي اعضاي كميسيون برجام معتقد بودند در خارج از كميسيون نوشته شده است و آن را گزارشي با جبهه‌گيري سياسي دانستند. در ادامه گزارشي از حوادث روز گذشته مجلس، از مشاجره لاريجاني با رسايي تا عدم تصويب دو فوريت اين گزارش و انتقادان برخي نمايندگان آورده شده است.

در جلسه بررسي برجام در مجلس چه گذشت؟

جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي تحت تاثير ارائه گزارش برجام و حاشيه‌هاي آن آغاز شد و تا پايان ادامه پيدا كرد. به گزارش ايسنا، جلسه علني ديروز مجلس كه قرار بود به روال هميشگي روزهاي يكشنبه از ساعت 8 صبح آغاز شود، ‌براي گفت‌وشنودهاي نمايندگان درباره برجام، غير علني و با بيش از يك ساعت تاخير آغاز شد.

پس از آن نمايندگان در اولين دستور ديروز صبح خود، گزارش كميسيون ويژه برجام را استماع كردند. اين گزارش در 19 صفحه نگارش شده بود و سيدحسين نقوي‌حسيني، سخنگوي كميسيون آن را در بيش از 50 دقيقه قرائت كرد. در اين زمان، سيدعباس عراقچي از اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي به همراه حسن قشقاوي معاون پارلماني وزير امور خارجه در جلسه مجلس حاضر بودند. متن گزارش كميسيون برجام شامل مقدمه، بررسي جنبه علمي، فني و تحقيقاتي برجام، بررسي جنبه‌هاي دفاعي ـ امنيتي برجام، بررسي مسأله اقتصادي به ويژه تحريم‌ها در برجام و بررسي جنبه‌هاي سياسي و عمومي بود.

نمايندگان بلافاصله بعد از ارائه گزارش برجام وارد بررسي طرح دو فوريتي «اقدام متناسب دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» شدند.

پس از سخنان رئيس مجلس، طرح دو فوريتي اجراي برجام در ميان فريادهاي دو ـ دوي نمايندگان مخالف به راي گذاشته شد. نمايندگان با 5 رأي كمتر به دو فوريت اين طرح راي مخالف دادند و لاريجاني يك فوريت آن را به راي گذاشت. در نهايت، مجلس با 168 راي موافق به يك فوريت طرح اجراي برجام راي داد و اين طرح براي بررسي بيشتر و قرار گرفتن در دستور كار مجلس به كميسيون ارجاع شد. در اين ميان حاشيه‌هايي براي مجلس به وجود آمد و راي‌گيري دو فوريت طرح اجراي برجام با اعتراض برخي نمايندگان مواجه شد. اين نمايندگان با تجمع در جايگاه هيأت رئيسه عنوان كردند كه در رأي‌گيري اشكالي پيش آمده و رأي برخي از نمايندگان به دليل قطع بودن دستگاه راي‌گيري لحاظ نشده است و با راي‌گيري مجدد مي‌توان به آراي واقعي دست يافت. هياهو و اعتراضات نمايندگان واكنش‌هاي رئيس مجلس را به دنبال داشت كه گفت اگر كسي شبهه‌اي دارد بايد از طريق آيين‌نامه داخلي مجلس آن را برطرف كند.

مشاجره لاريجاني و رسايي درباره برجام

به گزاري ايسنا، حجت‌الاسلام حميد رسايي در تذكري در جلسه علني ديروز و در جريان بررسي طرح دو فوريتي اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام خطاب به رييس مجلس، گفت: آقاي لاريجاني شما در جلسه غير علني يك ساعت در تاييد اين طرح دو فوريتي صحبت كرديد. در اين هنگام لاريجاني پاسخ داد كه صحبت‌هاي بنده در توضيح اين طرح و نه تاييد آن بوده است.

رسايي در اين هنگام گفت: توضيحات شما مبتني بر اين بود كه نمايندگان به اين طرح راي دهند. از طرف ديگر شما اجازه توزيع و تكثير طرح‌هاي ديگري را در اين خصوص نداديد كه خلاف عدالت و قانون است. اين صحبت‌هاي رسايي با واكنش رييس مجلس مواجه شد و گفت: آقاي رسايي چرا صحبت‌هايي را مطرح مي‌كنيد كه در جلسه عنوان نشده است.

رسايي تذكرش را ادامه داد و مجددا گفت: عليرغم اين صحبت‌ها اجازه توزيع و تكثير طرحهاي ديگر را نداديد. از طرف ديگر در جلسه غير علني موضوعاتي منتسب به دفتر آقا شد كه جاي رسيدگي دارد و خواهش دارم كه بعدا پيگيري كنيد. لاريجاني در واكنش به اين صحبت رسايي گفت: ما چيزي را به رهبري منتسب نكرديم در اين رابطه شما و مجلس بايد تصميم‌گيري كنيد و ربطي به رهبري ندارد. رسايي مجددا خطاب به لاريجاني گفت: شما در جلسه غير علني گفتيد كه از دفتر رهبري زنگ زدند كه چرا زودتر تصميم‌گيري نمي‌كنيد. لاريجاني در واكنش گفت: تماس از دفتر آقا بوده و حتي آيت‌الله مكارم نيز نامه نوشتند و خودتان هم ديديد. همه منتظرند كه شما تصميم بگيريد.

نمايندگان منتقد: گزارش نهايي برجام، خارج از مجلس تدوين شد

اما نمايندگان منتقد گزارش ارائه شده معتقدند كه اين گزارش توسط افرادي خارج از مجلس شوراي اسلامي نوشته شده است و داراي جهت‌گيري سياسي است. منصور حقيقت‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به قرائت گزارش نهايي كميسيون ويژه بررسي برجام، گفت: متأسفانه اين گزارش بر پايه جمع‌‌بندي‌هاي صورت گرفته در جلسات متعدد كميسيون ويژه و نوع ادبيات و مفاهيم درست، تدوين نشده بود.

حقيقت‌پور با اعلام اينكه به نظر من گزارش نهايي كميسيون برجام از بيرون از مجلس تدوين و ارائه شده است، تصريح كرد: ما تلاش كرديم كه اين گزارش در راستاي جمع‌بندي كميته‌هاي 5گانه كميسيون نوشته شود، كه متأسفانه شاهد بوديم كه هيچ يك از گزارش كميته‌ها، در گزارش نهايي كميسيون لحاظ نشده بود.

نايب‌رئيس كميسيون ويژه بررسي برجام، گفت: ما معتقد هستيم كه يك تيم ديگري خارج از مجموعه مجلس، گزارش نهايي برجام را طراحي كرده است.

تاجگردون: گزارش برجام، تماما گفتمان تيم مذاكره‌كننده قبلي بود

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، ‌با اشاره نحوه تدوين گزارش نهايي كميسيون ويژه بررسي برجام، گفت: متأسفانه گزارش برجام به صورت مغرضانه و يك طرفه تدوين و ارائه شده است.

نماينده مردم گچساران در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: به نظر من گزارش نهايي كميسيون برجام، دقيقا نظر و قرائت آمريكايي‌ها از برجام است، يعني كساني كه فكر مي‌كنند كه كاملا مدافع حقوق مردم هستند، كاملا اظهارات و سياست‌هاي آمريكايي‌ها را دنبال كردند كه اين موضوع خلاف نظر رهبر معظم انقلاب بوده است.

وي گفت: متأسفانه در گزارش شاهد بوديم كه عين صحبت‌‌هاي اعضاي تيم مذاكره‌كننده قبلي آورده شده، از اين رو اين كميسيون در گزارش خود دقيقا در زمين آمريكايي‌ها بازي كرد.

تاجگردون ادامه داد: من در جلسه آخر در اعتراض به متن گزارش نهايي، خطاب به زاكاني گفتم كه من مي‌دانم كه اين گزارش توسط هيچ يك از اعضاي كميسيون نوشته نشده و اين گزارش به قلم تيم آقاي جليلي مكتوب شده است.

ش.د9402581

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات