سیاسی >>  انتخابات >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۸۴۸۱۷

نقش خواص در انتخابات خبرگان

جناح ها بر اساس سلايق حزبي خود عمل مي‌کنند و نمايندگان مجلس خبرگان با تکيه بر رسالت ديني خود بايد سلايق را کنار گذاشته و بر اساس تکليف عمل نمايند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / علی کارگر

نقش خواص در تحولات سياسي بارز و شاخص است به طوري که اگر اراده ملتها را موتور محرکه تحولات جوامع بدانيم، خواص هدايت کننده و جهت دهنده اين نيرو هستند. اين نقش در مقاطع حساس از اهميت بيشتري برخودار مي‌شود. يکي از اين مقاطع حساس انتخابات خبرگان رهبري است که نقش خواص در اين زمان را مي‌توان چنين برشمرد:

 

1- تبيين جايگاه و اهميت خبرگان رهبري:

در نظام جمهوري اسلامي ايران رهبري محور وحدت کشور و ناخداي کشتي انقلاب در رويارويي با امواج سهمگين است، به تبع اين جايگاه مجلس خبرگان که وظيفه کشف و نظارت بر رهبري را بر عهده دارند نيز از اهميت مضاعفي برخوردار مي‌باشد. خواص در چنين مقطعي بايد به تبيين نقش تعيين کننده ولايت فقيه در دوران غيبت پرداخته و رابطه ناگسستني دين و سياست را براي عامه مردم تشريح نمايند. تبيين چگونگي مديريت بحران هاي سخت و عبور موفق از گردنه‌هاي تاريخي نظام مي‌تواند تا حدي اهميت مجلس خبرگان را بيان نموده و در انتخاب هوشمندانه مردم و عملکرد خبرگان پيروز در انتخابات مؤثر و مفيد واقع شود. حضور پرشکوه و با بصيرت مردم در انتخابات خبرگان مي‌تواند يکي از اهداف و وظايف خواص در اين موضوع باشد.

 

2- تبيين فراجناحي بودن مجلس خبرگان:

مجلس خبرگان حلقه اتصال جنبه الهي و مردمي جايگاه ولايت فقيه است. چرا که از يک طرف با انتخاب خبرگان توسط مردم، شاهد ايفاي نقش مردم در مديريت کشور هستيم و خبرگان رهبري به نمايندگي از مردم رسالت خطير خود را انجام مي‌دهند و از طرف ديگر با شروطي که براي خبرگان و بالاتر از آن براي ولي فقيه مشخص گرديده است اراده الهي در اين جايگاه تبلور پيدا مي‌کند. روشن است که اين جايگاه نمي‌تواند جناحي باشد. جناح ها بر اساس سلايق حزبي خود عمل مي‌کنند و نمايندگان مجلس خبرگان با تکيه بر رسالت ديني خود بايد سلايق را کنار گذاشته و بر اساس تکليف عمل نمايند.

علي‌رغم سابقه قابل قبول خبرگان در اين مسأله ما شاهد حرکت برخي برخلاف اين مسير هستيم. يعني نه تنها تلاش می‌شود تا رقابت مجتهدان و علماي دين  را به رقابتي جرياني تبديل کنند، بلکه سعي مي‌کنند جايگاه ولايت را هم به يک جايگاه صرفا زميني و حداکثر به عنوان يک جايگاه مافوق سه قوه نظام تنزل دهند. اظهار نظر در اين باره که چه کساني بيايند تا فلان سياست بر مجلس خبرگان حاکم شود و يا وزن فلان شخصيت در مجلس خبرگان مي‌تواند براي جريان ما مؤثر يا خطرناک باشد، در شأن علماي ديني نيست.

 

3- تبيين الگوي ولايت فقيه به عنوان شيوه اي موفق براي اداره جامعه:

در حالي که بشريت با فاصله گرفتن از دين و معنويت در قرن بيستم به دنبال الگويي نو و متفاوت براي اداره جامعه بود، انقلاب اسلامي ايران توانست با ارائه نظريه ولايت فقيه راهي جديد در مقابل بشريت قرار دهد. مهمترين شاخصه اين الگو چگونگي انتخاب ولي فقيه و انتقال قدرت است. در حالي که در الگوهاي سنتي و استبدادي قدرت با زور و يا موروثي منتقل مي‌شود و در الگوهاي ليبرالي با لابي‌گري و انتخاب مديريت شده مردم اين اتفاق رخ مي‌دهد در الگوي ولايت فقيه جابجايي قدرت بر اساس قوانين پذيرفته شده شرعي و بر اساس شايسته‌سالاري صورت مي‌گيرد. اگرچه پرداختن به ويژگي‌هاي الگوي ولايت فقيه در اين مجال نمي‌گنجد وليکن تبيين اين جايگاه و الگو در دوراني که ملتهاي مسلمان و بيدار شده منطقه تشنه الگوي موفق ديني براي اداره جامعه هستند وظيفه حساس و راهبردي خواص در جامعه مي باشد.

لذا انتظار مي‌رود خواص جامعه با پرهيز از انفعال در انتخابات خبرگان رهبري جايگاه و شأن اين مجلس را حفظ نموده و ضمن تبيين اهميت موضوع و دعوت از مردم جهت حضور آگاهانه، اجازه ندهند عده اي قدرت طلب فضاي انتخابات خبرگان را دوقطبی و جناحي نمايند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات