بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۸۴۹۲۸

يك سوال از يك نامه

یکی از نکاتی که رهبر انقلاب در نامه به جوانان غربی مورد سوال قرار می دهند، موضوع علل گرایش جوانان غربی به داعش است. ایشان در نامه این سوال را مطرح می کنند که چرا کسانی که در اروپا متولد شده‌اند و در همان محیط پرورش فکری و روحی یافته اند، جذب این نوع گروه‌ها می شوند؟ آیا می توان باور کرد که افراد با یکی دو سفر به مناطق جنگی، ناگهان آن قدر افراطی شوند که هموطنان خود را گلوله باران کنند؟
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/فرهاد کوچک زاده
نامه دوم رهبر انقلاب اسلامی ایران به عموم جوانان کشورهای غربی حاوی نکات بسیار مهم، ارزنده و کلیدی است و این قابلیت را دارد تا نخبگان کشور با توجه به توان و تخصص خود در نشر و گسترش و تبیین بیشتر آن در سطح ملی و فراملی تلاش کنند؛ تلاشی که می تواند از راه‌های مختلفی همچون مقاله‌نویسی، کتاب، فیلم و ... نمود پیدا کند.
یکی از نکاتی که ایشان در نامه بر آن تأکید کرده‌اند، موضوع علل گرایش جوانان غربی به داعش است.
 ایشان در نامه این سوال را مطرح می کنند که چرا کسانی که در اروپا متولد شده‌اند و در همان محیط پرورش فکری و روحی یافته اند، جذب این نوع گروه‌ها می شوند؟ آیا می توان باور کرد که افراد با یکی دو سفر به مناطق جنگی، ناگهان آن قدر افراطی شوند که هموطنان خود را گلوله باران کنند؟ 
قطعاً نباید تأثیر یک عمر تغذیه فرهنگی ناسالم در محیط آلوده و مولد خشونت را فراموش کرد. باید در این زمینه تحلیل جامعی داشت، تحلیلی که آلودگی پیدا و پنهان را بیابد. شاید نفرت عمیقی که طی سال‌ها شکوفایی صنعتی و اقتصادی در اثر نابرابری‌ها و احیاناً تبعیض‌های قانونی و ساختاری در دل جوامع کاشته شده، عقده هایی را ایجاد کرده که هر از چندی بیمارگونه به این صورت گشوده می شود.
لذا در این نوشتار نویسنده در صدد پاسخ گویی به سؤالی است که مقام معظم رهبری در نامه خود به جوانان اروپا مطرح کرده اند:
چرا کسانی که در اروپا متولد شده‌اند و در همان محیط پرورش فکری و روحی یافته اند جذب این نوع گروه‌ها می شوند؟
بر اساس اخبار، اطلاعات و آمار دریافتی و عکس های انتشار یافته از گروه تروریستی داعش، این گروه از کشورهای بلژیک، فرانسه، سویس، ایتالیا، اتریش، سوئد، آلمان، فنلاند، نروژ، آلبانی، کوزوو، بوسنی، اکراین، روسیه، ترکیه، قزاقستان و آمریکا عضوگیری کرده است. برخی منابع تعداد این افراد را 4 هزار نفر اعلان کرده اند که اکثراً از طریق ترکیه وارد عرصه میدانی جنگ در سوریه و عراق شده اند.
با این وجود دلایل گرایش برخی از جوانان اروپایی به گروه تروریستی داعش را می توان به صورت ذیل بیان کرد:
1- تبعیض در ساختار جامعه: نظام لیبرال دموکراسی بر اساس ذات و سرشت خود و عدم توجه به عدالت اجتماعی باعث رشد و گسترش، تبعیض و تفاوت در زمینه حقوقی، سیاسی، اجتماعی و مدنی در غرب شده است. در این کشورها فاصله فقیر و غنی روز به روز در حال افزایش است. نمود عینی این تبعیض را در نهضت ضد وآل استریت می توان مشاهده کرد؛ نهضتی که فاش کرد، یک سوم ثروت آمریکا در اختیار یک درصد جامعه این کشور است؛ پنجاه درصد از مردم آمریکا فقط 5/2 درصد از ثروت این کشور را در اختیار دارند و متوسط درآمد مدیران شرکت های آمریکایی 343 برابر متوسط درآمد مردم عادی بوده است.
2- تبعیض علیه مسلمانان: مسئله اصلی در خصوص زندگی مسلمانان در جامعه اروپا مبحث تبعیض علیه آن‌ها می باشد. اسلام هراسی در کشورهای غربی باعث شده است تا ترس اغراق‌آمیز، نفرت و دشمنی نسبت به مسلمانان در غرب بوجود آید که نتیجه آن به حاشیه راندن و طرد مسلمانان از زندگی اجتماعی، سیاسی و مدنی می‌باشد. 
مؤسسه نظرسنجی گالوپ بر اساس تحقیقات صورت پذیرفته بیان می‌کند با وجود آن که اقدامات خشونت‌آمیز مسلمانان آمریکایی تنها یک درصد از هزاران اقدام خشونت‌آمیز در این کشور است، اما این اقدامات بیش از دیگر خشونت ها در رسانه‌ها پوشش خبری داده می‌شود.
 اسلام هراسی در اکثر کشورهای غربی مشاهده می شود که نُمود آن را می توان در نگاه مسلمانان ساکن در اروپا مشاهده کرد، زیرا هشتاد درصد مسلمانان به این موضوع اشاره داشته اند که غربی ها به قرآن و نمادهای مسلمانان بی حرمتی می کنند. 
3- تبلیغات: داعش با ادراکات یک جانبه از ارتداد، احیاء خلیفه و ترکیبی دیوانه کننده از کشتار و ایجاد کشور، قلب جوانان تحقیر شده غرب را به سمت خود جلب می کند. 
غربی‌ها سال‌هاست که طرفدار این نظریه‌اند که تفکر ارتدکسی صلح اقتصادی و عقاید سکولار باعث ایجاد راحتی و فرصت‌های اقتصادی می‌شود و فرصت‌های اقتصادی نیز همه نارضایتی اجتماعی را حل می کند. این نظریه باعث نادیده گرفتن این حس فطری جوانان که همواره به علل جدی و قطعی نیاز دارند تا آن‌ها را از آنچه که تلاش بی فایده و بی ارزش خانواده و اطرافیان می پندارد رهایی یابد، شده است. متأسفانه داعش در صدد آن است تا از این  ضعف حداکثر استفاده را داشته باشد.
تا کنون فیلم های تبلیغاتی زیادی از سوی داعش با هدف جذب نیرو در شبکه های اجتماعی پرمخاطب به نمایش در آمده است. مضمون این فیلم‌ها از به نمایش در آوردن زندگی عادی اعضای گروه تا نحوه انتقام‌جویی آن‌ها از کسانی که دشمن می پندارند، متغیر است و عمدتاً به زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی ، روسی، اندونزیایی و اردو انتشار می‌یابد. آن‌ها به گونه ماهرانه تصویر خشونت و مدینه فاضله را با هم ادغام می کنند تا آن‌هایی که متمایل به افراط گرایی ایدئولوژی هستند و آن‌هایی که خواهان رفع نیازهای فردی خود می باشند را هم‌زمان جذب کنند.
پیام فیلم های انتشار یافته بسته به موضوع آن بسیار وسوسه انگیزاست موضوعاتی همچون دعوت به مهاجرت از وطن که سرزمین ترس لقب گرفته و پیوستن به سرزمین امنی که جایگاه خلافت اسلامی است و یا عرضه تصاویر گردن زدن قربانیان و ضاربی که اروپایی و سفید پوست است، مخاطب غربی را را مقهور قدرت ویرانگر خود می کند.
برای مثال در یکی از کلیپ‌ها آنده پولن ـ یک کانادایی که پس از مسلمان شدن جذب داعش شد- خطاب به مردم می‌گوید، که من یک آدم عادی مثل بقیه شما هستم، هرگز از جامعه خودم طرد نشده ام، به هیچ وجه آنارشیست نبوده ام و نمی گویم که زندگی در کانادا بد بود اما من به ندای مولایم البغدادی گوش داده و کشوری را که پول مالیات دهندگان را صرف اعلان جنگ می کند را ترک کرده ام.
بنابراین گروه تروریستی داعش در صدد کادرسازی از جوانان تربیت شده در کشورهای اروپایی است. امروزه کشورهای غربی از یک طرف مسلمانان را مورد تحقیر و تبعیض قرار می‌دهند و از طرف دیگر نظام صرفاً مادی غرب هرگز پاسخگوی بشر امروزی نمی باشد، لذا داعش با نشان دادن دورغین و تبلیغاتی هدفی همچون ساخت خلافت اسلامی جوانان بی‌هویت شده غربی را به سمت خود می کشاند. افرادی که بعد از سفر به سوريه و عراق تبدیل به تروریست هایی می شوند که از یک طرف وارد سرزمینی شده اند كه مملو از ترس و استرس، خشونت جنسی، بردگی، نسل کشی، قتل و قطع عضو است و فرسنگ‌ها از جامعه نشان داده شده به آن‌ها متفاوت است. از طرف دیگر نسل جدید تروریست‌ها را ایجاد می کند که هرگز مشخص و قابل پیش بینی نیست بعد از بازگشت به کشور خود چه کارهایی انجام خواهند داد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات