تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۶۵
در واكنش به ادعاي وزير خارجه عربستان

عراقچي: به دنبال سياسي كردن فاجعه منا نيستيم مسئوليت‌پذيري مي‌خواهيم

(روزنامه همدلي - 1384/07/11 - شماره 150 - صفحه 4)

گروه ديپلماسي: موج انتقادات به عملكرد عربستان در فاجعه منا همچنان ادامه دارد اما در مقابل عربستان تلاش مي‌كند فاجعه رخ داده را عادي جلوه دهد و از پذيرش مسئوليت اين حادثه و عذرخواهي به خاطر آن شانه خالي مي‌كند. در جديدترين اقدام، وزير خارجه اين كشور در سخناني نسنجيده در مجمع عمومي سازمان ملل، ايران را به بهره‌برداري سياسي از اين حادثه و دخالت در امور داخلي كشورهاي عربي محكوم كرد. اما سيدعباس عراقچي، معاون حقوقي و بين‌المللي وزير امور خارجه، در نشست وزيران امور خارجه عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل به ادعاي اين وزير پاسخ داد و گفت: ايران به دنبال سياسي كردن اين حادثه نبوده و نيست بلكه مسئوليت‌پذيري و شفافيت كامل در مورد اين حادثه را خواستار است.

مشاجره عراقچي وزير خارجه عربستان

وزيران امور خارجه عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل و با هدف اعتراض به اقدامات تحريك‌آميز رژيم صهيونيستي در حمله به مسجدالاقصي و تلاش در تغيير هويت اسلامي آن با يكديگر ديدار كردند.

در اين نشست همچنين قطعنامه وزيران خارجه كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي در حمايت از فلسطين صادر شد.

سيدعباس عراقچي، معاون حقوقي و بين‌المللي وزير امور خارجه كشورمان كه رياست هيئت ايراني در اين نشست را برعهده داشت، در واكنش به سخنان وزير خارجه عربستان كه در اين جلسه از سياسي شدن حادثه مكه انتقاد كرده بود، ضمن ابراز تسليت به جهان اسلام خطاب به وزير امور خارجه عربستان گفت: در اين حادثه تاسف‌آور جان هزاران نفر از حجاج از دست رفته است كه 464 نفر از آن‌ها ايراني بوده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاري صداوسيما عراقچي افزود: پس از گذشت هشت روز از اين حادثه، نزديك به 200 نفر از حجاج ايراني همچنان مفقود هستند و اطلاعاتي در مورد سرنوشت آن‌ها در اختيار خانواده‌هاي آن‌ها قرار نگرفته است و متاسفانه احتمال مي‌رود كه همگي كشته شده باشند.

معاون وزير امور خارجه تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران به دنبال سياسي كردن اين حادثه نبوده و نيست بلكه مسئوليت‌پذيري و شفافيت كامل در مورد اين حادثه را خواستار است.

وي افزود: ما مي‌خواهيم عربستان با قبول مسئوليت خود و عمل به تبعات اين مسئوليت، اقدامات لازم را براي جلوگيري از تكرار چنين حوادثي آينده اتخاذ كند. وزير امور خارجه عربستان نيز در پاسخ گفت: ما نيز در پي شفافيت و تحقيق و بررسي موضوع هستيم و كساني كه قصور كرده‌اند، قطعا به مجازات خواهند رسيد.

اين مقام سعودي گفت: ما درس‌هاي خود را از اين حادثه گرفته‌ايم و همه ترتيبات لازم را براي جلوگيري از تكرار چنين فجايعي در آينده بكار خواهيم گرفت.

موحدي كرماني: حكام سعودي لياقت مديريت حج را ندارند

آيت‌الله موحدي كرماني با تأكيد بر اينكه بايد براي مديريت حج فكري كرد، گفت: بدون ترديد مديريت حج بايد تغيير كند چون حكام سعودي ثابت كردند لياقت آن را ندارند.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله موحدي كرماني در خطبه‌هاي دوم نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به واقعه تأسف‌بار منا خطاب به حكام سعودي، گفت: ايران اسلامي با شما مدارا مي‌كند اما مراقب باشيد گرفتار غضب ايران و رهبر ايران نشويد.

وي ضمن تسليت به مناسبت فاجعه جانگداز منا اظهار كرد: حجاج به عزم زيارت خانه خدا حركت كردند و اين حادثه تلخ به سراغشان آمد و تحقيقاً پاك پاك شدند اما ننگي بر دامن آل سعود نشسته كه به سادگي قابل پاك شدن نيست.

وي خطاب به حكام سعودي گفت: نه تنها بايد مسئوليت اين فاجعه را بپذيريد كه حتماً مسئول هستيد بلكه دنيا منتظر جواب شماست بلكه بايد تسليت بگوييد و عذرخواهي كنيد. كار با تسليت و عذرخواهي و برگزاري مراسم ترحيم و تجليل تمام نمي‌شود. وي با اشاره به اينكه عربستان مي‌گويد به زخمي‌ها توجه دارد و جنازه‌ها را برمي‌گرداند، خاطرنشان كرد: اين تنها يك صدم كار است و مسأله اصلي اين است كه از بين كشورهاي اسلامي نمايندگاني به عنوان كميته حقيقت‌ياب انتخاب شوند تا موضوع را بررسي كنند كه چرا راه بسته شد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اظهارات حجاج برگشته از منا، گفت: مي‌گويند شرطه‌ها با ماشين بالاي سر ما ايستاده بودند و براي نجات جان آنهايي كه مانده بودند هيچ كمكي نمي‌كردند و حتي به آن‌ها آب ندادند و خيلي‌ها به خاطر عطش جان باختند.

زخمي‌ها را همراه جنازه‌ها داخل كانتينر مي‌ريختند؛ مسأله بايد از ريشه حل شود.

موحدي كرماني با اشاره به اينكه گفته مي‌شود بسته شدن مسير به دليل عبور كاروان سلطنتي بوده است، تصريح كرد: مسأله به اين سادگي خاتمه نمي‌يابد و فكر نكنند با برگرداندن جنازه‌ها مشكل حل مي‌شود. حتي خيلي از شاهدان مي‌گفتند زخمي‌ها را همراه جنازه‌ها داخل كانتينر مي‌ريختند. پس مسأله بايد از ريشه حل شود.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با تأكيد بر اينكه عاملان جنايت بايد شناسايي شوند و در محاكم صالح محاكمه و مجازات شوند، گفت: بدون ترديد حكام سعودي ثابت كردند لياقت مديريت حج را ندارند.

موحدي كرماني با اشاره به اينكه هر ساله شاهد حوادث تلخي در رمي جمرات هستيم و عده زيادي جان مي‌دهند، گفت: اگر نمي‌توانند مديريت كنند از كشورهاي اسلامي بايد مشورت بگيرند.

وي افزود: در سالي كه به حجاج حمله شد و تعداد زيادي از حجاج زخمي شدند اينطور نقل مي‌شود كه به بيمارستان‌ها دستور داده بودند زخمي‌ها را قبول نكنند البته در مورد اعتبار اين نقل مطمئن نيستم اما اگر درست باشد بسيار تأسف‌بار است. موحدي كرماني با اشاره به اينكه در تونل مسجدالحرام نيز عده زيادي جان باخته‌اند و هتلي قديمي در مكه كه در اختيار حجاج بود چند سال پيش خراب شد و عده زيادي از حجاج كشته شدند، افزود: امسال نيز سقوط جرثقيل و فاجعه منا را ديديم كه آخرين آمار حكايت از كشته شدن 4 هزار و 700 نفر از حجاج و 470 ايراني مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه متأسفانه شرطه‌ها خيلي بي‌ادب هستند، افزود: نوجواناني بي‌ادب و خشن با برخوردي بسيار تند براي اين كار انتخاب شده‌اند كه به روحانيت جسارت و اهانت مي‌كنند و بايد افرادي مودب را براي اين مسئوليت تربيت كنند.

خطيب نماز جمعه تهران خطاب به حكام سعودي تأكيد كرد: همه اتفاقات رخ داده از ديد كشورهاي اسلامي و ايران پنهان نيست و از هشدار رهبر بزرگوار ايران بترسيد كه فرمودند ممكن است با عكس‌العملي سخت و خشن مواجه شويد.

وي افزود: مسأله فقط مربوط به امسال نيست و بايد بدانند كه براي ابد بايد مودب و ميزباني مهربان باشند و خشونت، تندي و جسارت را كنار بگذارند و حقوق حجاج را رعايت كنند.

وي خطاب به حكام سعودي گفت: با مسلمانان سر صفا پيدا كنيد و دل به آمريكا و اسرائيل خوش نكنيد و پيوندتان را با امت اسلامي قوي كنيد و دست از حمله به يمن برداريد كه اين اقدام به هيچ‌وجه همخواني با اسلام ندارد. پس از خدا بترسيد كه در كمين ظالم است و حتي اگر سلطنتي بتواند با كفر بماند اما با ظلم ماندني نيست. پس بگذاريد مردم يمن خودشان تصميم بگيرند.

ش.د9402580

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات