تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۸۵۲۶۳

مكتب امام خميني(ره)

مقدمه: چهاردهم خرداد هر سال پس از رحلت حضرت امام(ره) فرصت مناسبي شده تا رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در مراسم تجديد بيعت ملت عزيز ايران با آرمانهاي انقلاب اسلامي و امام فقيد ابعادي از ويژگي‌ها و زندگي و خط مبارك و روش امام را براي امت اسلامي تبيين نموده و نقشه راه آينده را براي آنان ترسيم و مشخص نمايند. امسال رهبر معظم انقلاب اسلامي در بيانات عميق و ارزشمند خود به تبيين مكتب امام خميني‌(ره) پرداخته و عمل به توصيه‌هاي امام در طي سه دهه گذشته راه عامل توفيقات ملت بزرگ ايران در عرصه‌هاي گوناگون دانستند. اينك به بررسي ابعاد مكتب امام خميني از نگاه رهبري مي‌پردازيم.
پایگاه بصیرت / حميدرضا ترقي
(هفته‌نامه شما - 1390/03/21 - شماره 710 - صفحه 2)
ابعاد مكتب امام خميني:

رهبر معظم انقلاب اسلامي اين ابعاد را: 1- بعد عقلانيت؛ يعني تكيه‌ي امام به خرد و هوشمندي

2- بعد معنويت يعني عدم تكيه صرف به عوامل مادي و اهل ارتباط با خدا و سلوك معنوي و توجه و ذكر و خشوع بودن

3- بعد عدالت، يعني عدالت گرفته شده از متن قرآن و دين برشمرده و به تبيين و تشريح اين ابعاد پرداختند.

1- مظاهر عقلانيت

رهبر معظم انقلاب اسلامي مظاهر عقلانيت در مكتب امام خميني‌(ره) را در پنج موضوع خلاصه و تبيين فرمودند.

الف) گزينش مردم‌سالاري براي نظام سياسي كشور

تكيه امام به آراء مردم در كشوري كه قرنهاي متمادي، حكومت فردي داشته و استبداد و ديكتاتوري حاكم بر كشور بوده و مردم طعم انتخابات آزاد را نچشيده بودند و هميشه ديگران براي آنها تصميم مي‌گرفته‌اند، يكي از بارزترين جلوه‌هاي عقلانيت و خرد و هوشمندي امام در اداره مطلوب كشور بعد از پيروزي انقلاب است.

امروز با گذشت سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي، مردم كشور ما در بيش از سي انتخابات حضور و مشاركت گسترده داشته و در تعيين سرنوشت كشورشان سهيم و شريك شده‌اند و كاملا آزادي در انتخاب را احساس كرده‌اند. البته اين مردم‌سالاري و تكيه به آراء مردم مشروط به رعايت ارزشهاي ديني و اسلامي و معيارهاي الهي مندرج در قانون است، يعني مردم‌سالاري ديني است، مشاركت مردم و رأي مردم و خواست مردم مشروط به در چارچوب اسلام بودن و خلاف اسلام نبودن اعمال مي‌شود.

ب) سرسختي و عدم انعطاف در مقابله‌ي با دشمن مهاجم

دومين مظهر عقلانيت حضرت امام را مقام معظم رهبري در عدم اعتماد به دشمن و ايستادگي در برابر دشمن و سرسختي و عدم انعطاف در مقابله‌ي با دشمن مهاجم از سوي حضرت امام دانستند.

بعضي از نخبگان سياسي و مرعوبين غرب در جامعه و حتي در بين‌ مسئولان كشور در دوره‌هايي از مديريت اصلاحات و غيره به خيال اينكه عقل اقتضاء مي‌كند كه در مقابل دشمن كوتاه بياييم. تا ضرر او را كم كنيم و تشنج‌زدايي كنيم در مقابل دشمن عقب‌نشيني كرده و زمينه پيشروي بيشتر او را فراهم مي‌سازند. اين موضع با خط امام و راه امام و مكتب امام ناسازگار است.

مقام معظم رهبري در مكتب امام هيچ‌گونه عقب‌نشيني و يا انعطاف و نرمش در مقابل دشمن را نمي‌بينند. بنابراين كساني كه در برابر دشمن‌هاي خارجي و مهاجمين به ارض و فرهنگ و فضاي مجازي ما نرمش نشان مي‌دهند يا بي‌تفاوت بوده و احساس لزوم به مقاومت در خود نمي‌كنند بايد بدانند كه از مكتب امام خارج شده‌اند. اين نوع موضع‌گيري‌ها را حركت در داخل پازل دشمن و يا طبق نقشه دشمن عمل كردن مي‌نامند.

ج) تزريق روح اعتماد به نفس و خوداتكايي در ملت

سومين مظهر عقلانيت در مكتب امام خميني(ره) را مقام معظم رهبري در اين دانستند كه امام شعار «ما مي‌توانيم» را در ملت بزرگ ايران آنچنان جا داد و ملت را به خودباوري رساند كه پس از قرنها و سالها احساس ناتواني و وابستگي متحول شد و روي پاي خود ايستاد و بدون تكيه به ديگران راه رشد و توسعه را با اتكاء به عزم و اراده خود طي كرد، به گونه‌اي كه امروز جوان ايراني، صنعتگر ايراني، ورزشكار ايراني، دانشمند ايراني، سياستمدار ايراني، زن ايراني، همه احساس توانايي مي‌‌كنند و در عرصه‌هاي گوناگون پيشرفت به رقابت جدي با دنيا پرداخته‌اند.

د) تدوين قانون اساسي

چهارمين مظهر عقلانيت در مكتب امام خميني(ره) را رهبر فرزانه انقلاب اقدام ارزشمند و هوشمندانه امام براي تدوين قانون اساسي اسلامي و جايگزين كردن آن بجاي قانون اساسي قبلي براساس رأي و خواست مردم دانستند.

امام خميني بلافاصله پس از پيروزي در انقلاب و استقرار نظام جمهوري اسلامي بجاي نظام ستم‌شاهي دستور برگزاري انتخابات براي تشكيل مجلس خبرگان قانون اساسي از تمام اقشار جامعه دادند و اين خبرگان كه تمامي اقشار و انديشه‌ها و گرايشات موجود در كشور را نمايندگي مي‌كردند قانون اساسي جديد را تدوين و آن را به رفراندوم عمومي گذاشت و نظام سياسي و اقتصادي و اجتماعي جديد را پي‌ريزي نمود.

اين قانون كه بعدها در 10 سال بعد به دستور ايشان بازنگري و كامل شد مترقي‌ترين قانون اساسي براي كشورهاي اسلامي است و ميثاق ملي ملت ايران خواهد بود.

ه) تفهيم به ملت كه آنها صاحب و مالك اين كشورند

پنجمين مظهر عقلانيت در مكتب امام خميني(ره) را رهبر عزيز انقلاب در اين دانستند كه حضرت امام به مردم ايران تفهيم كرد كه خودشان صاحب اين كشورند و هر چه تلاش و كوشش براي رشد و توسعه آن كنند براي خود كرده‌اند و خودشان بايد با تمام وجود از آن پاسداري و مراقبت كنند و خودشان بايد در برابر تمهيدات دشمن از آن حفاظت كنند و اين كشور را مثل خانه خود و ملك خود بدانند و احساس بيگانگي نسبت به آن نكنند، و اجازه تجاوز به آن را به كسي ندهند و خودشان براي آن تصميم بگيرند. اين روحيه در مردم ايران آنچنان رشد و تعميق يافت كه ملت ايران با تمام وجود در 8 سال جنگ تحميلي از اين كشور با جنگ و دندان پاسداري كرد و اجازه نداد يك وجب از خاك كشور به دست بيگانه بيافتد.          ادامه دارد...

ش.د9002121

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات