تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۵۴۱۸
بررسی برجام در مجلس، به نشست بزرگان هم رسيد

همنشيني‌هاي معنادار در نشست خبرگان

پایگاه بصیرت / علی زمانی

(روزنامه آرمان ـ 1394/06/11 ـ شماره 2842 ـ صفحه 3)

ديروز بار ديگر لبخند بر لبها و آرامش به چهره‌ها آمد و اين‌بار اعضاي مجلس خبرگان بودند كه به عنوان بزرگان كشور يكديگر را در هجدهمين اجلاس رسمي خبرگان رهبري ملاقات مي‌كردند. نشست ديروز پيام هاي زيادي داشت، از كنار همنشيني‌ها تا اظهارات رئيس مجلس خبرگان خطاب به دولت در شرايطي كه دكتر حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور و البته يك عضو اين مجلس نظاره‌گر او بود. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام، ساعت 8 و 45 دقيقه وارد جلسه شد و كمي بعد از آن آيت‌ا... محمد يزدي در جايگاه رئيس جلسه، زنگ شروع رسمي جلسه را به صدا درآورد. آيت‌ا... احمد جنتي و آيت‌ا... محمدتقي مصابح يزدي كه پيش از آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني به جلسه آمده بودند، در كنار يكديگر در رديف انتهايي نشستند. بعد از شروع جلسه حجت‌الاسلام حسن روحاني، رئيس‌جمهوري و همچنين آيت‌ا... صادق آملي لاريجاني، رئيس قوه قضاييه به حضار پيوستند. حسن روحاني در رديف اول كنار هاشمي‌رفسنجاني جاي گرفت و آملي‌لاريجاني در رديف‌هاي انتهايي، تنها نشست.

برخي اظهارات در اين نشست قابل تامل بود مثلا آن زمان كه آيت‌ا... يزدي گفت که «مجلس حق دارد برجام را بررسي كند»، چهره رئيس‌جمهور كمي متفاوت شد. همچنين يزدي از موضع عضو شوراي نگهبان با وزارت كشور و رئيس‌جمهوري سخن گفت و تاكيد كرد كه نظارت شوراي نگهبان، استصوابي است و نه تماشايي. اين در حالي است كه چندي پيش حسن روحاني اظهار كرده بود كه اجرا و نظارت بر انتخابات دو امر جداگانه هستند و چشم نمي‌تواند كار دست را انجام دهد. هنگامي كه صحبت‌هاي رئيس مجلس خبرگان به موضوع نظارت شوراي نگهبان رسيد، آيت‌ا... سيدمحمود هاشمي شاهرودي كه در سمت راست آيت‌ا... يزدي در جايگاه نايب‌رئیس نشسته بود، كتاب قانون اساسي را جلوي حجت‌الاسلام احمد خاتمي عضو ديگر هيات رئيسه گشود و مطلبي را به او نشان داد. رئيس مجلس خبرگان همچنين بار ديگر با خطاب قرار دادن رئيس‌جمهوري و همه دولتمردان نسبت به رفت‌وآمد هيات‌هاي خارجي تذكر داد و گفت كه اقتصاد مقاومتي را فراموش نكنيد. آيت‌ا... يزدي در ادامه برخلاف اظهارات وزير كشور كه گفته بود براي برگزاري انتخابات الكترونيكي در شهرهاي بزرگ آمادگي دارند و در اين باره با شوراي نگهبان هماهنگ هستند، اعلام كرد كه وزارت كشور امكانات اين كار را ندارد و مي خواهد وسايل را از چين بخرد كه ما هم اعتماد نداريم.

نظارت شوراي نگهبان استصوابي است نه تماشايي

رئيس مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد كه در انتخابات نظارت شوراي نگهبان استصوابي است نه تماشايي. آيت‌ا... محمد يزدي درباره انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري، اظهار كرد: امسال دو انتخابات در پيش داريم و با هيچ كس هيچ تعارفي نداريم. وزارت كشور مجري انتخابات و شوراي نگهبان ناظر انتخابات است و نظارتش هم استصوابي است نه تماشايي. وي افزود: اين نظارت شوراي نگهبان از لحظه نام‌نويسي تا لحظه اعلام نتيجه خواهد بود. در نام‌نويسي وزارت كشور اصرار دارد كه الكترونيكي عمل شود در حالي كه هنوز ساده‌ترين وسيله آن را ندارند و مي‌خواهند از چين بخرند. در صورتي كه در شوراي نگهبان ما مي‌گوييم به اين وسيله‌ها اطميناني نداريم. يزدي ادامه داد: در شوراي نگهبان برخي افراد هستند كه متخصص اين كارند و تا وقتي اطمينان شوراي نگهبان جلب نشود نمي‌توان گفت دولت تصويب كرده و در كلان‌شهرها بايد الكترونيكي باشد. وي يادآور شد: امروز سروكار داشتن با كامپيوتر را همه بلدند و ما بايد اطمينان نرم افزاري و سخت افزاري پيدا كنيم. خود من طرفدار جدي برگزاري انتخابات الكترونيكي هستم. اميدواريم انتخابات خوبي صورت گيرد اما مطابق اصولي كه طبق متن قانوني اساسي است در انتخابات اجرا با وزارت كشور و نظارت تصويبي با شوراي نگهبان است.

رئيس مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به توافق برجام اشاره كرد و گفت: بالأخره در هر جلسه‌اي كه مي‌رويم كلمه برجام مطرح است و اينكه خوب بوده يا نه. اولا ما در جريان يكي از مقاطع حساس تاريخي كشور قرار داريم و بايد سعي كنيم طوري باشد كه تحليل كنند. وي اضافه كرد: به هر حال برجام مسير قانوني خود را طي مي‌كند. آقاي رئيس‌جمهور هم در اين جلسه حضور دارند و بايد گفت برجام چون تعهد دارد اصل قانون اساسي شامل آن مي‌شود و اين شبهه كه چون امضا نشده نبايد در مجلس مطرح شود، نبايد به وجود بيايد. از نظر قانون اساسي وقتي كلمه تعهد وجود داشته باشد، قانون اساسي شامل آن مي‌شود و مجلس حق دارد بررسي كند. برجام در شوراي عالي امنيت ملي هم در حال بررسي است و طبق نام آن برنامه جامع اقدام مشترك است كه هر دو طرف بايد اقدام كنند و به زودي هم موعد اقدام فرا مي‌رسد. يزدي همچنين از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي تجليل كرد و افزود: مذاكره‌كنندگان ما خيلي زحمت كشيده‌اند و شايد در طول تاريخ چنين نمونه‌اي وجود نداشته باشد كه يك تيم اينقدر طولاني و دقيق مقاومت و بحث كند.

رئيس مجلس خبرگان رهبري همچنين تصريح كرد: بايد به آمريكا بگويم كه خوابي كه ديده‌ايد تا مجددا‌ ايران بازار مصرف و منبع درآمد شما باشد را به گور خواهيد برد. اگر مذاكره‌اي در مساله هسته‌اي با آنها انجام شده ربطي به روابط دوجانبه ندارد و به راحتي نمي‌توان روابط را برقرار كرد. وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتي، اظهار كرد: شايد در اين بخش مخاطبم شخص آقاي رئيس‌جمهور محترم و دولتمردان باشند. دوستان بايد بدانند كه با وجود رفت و آمدهاي هيات‌هاي گوناگون كه به اينجا مي‌آيند نبايد فراموش كنيم كه اقتصاد مقاومتي را در اولويت قرار دهيم. وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: اقتصاد مقاومتي يعني تقويت دستگاه‌هاي مولد داخل كشور. امروز بسياري از دستگاه‌هاي توليدي زير ظرفيت خود، كار مي‌كنند. رئيس مجلس خبرگان رهبري اضافه كرد: بايد با مولدين كشور از نزديك صحبت كنيد و آنها را به كار‌گيريد. بايد اول به توليد در كشور توجه كنيد. حتي قلم و كاغذ ما در داخل كشور بايد داخلي باشد و براي چه بايد از چين و كره بياوريم. البته بايد كمك كنيد تا كيفيت هم بالا برود. به كيفيت و كميت همزمان توجه شود.

وي در ادامه اوضاع و احوال آشفته منطقه را به دليل سياست‌هاي ‌آمريكا و تحت نفوذ اسرائيل دانست و افزود: فتنه‌اي كه در يمن مي‌گذرد هر روز اخبارش روح انسان را سخت آزرده مي‌كند كه آدم‌هاي بي‌گناه و زن و بچه مردم كشته مي‌شوند. يا بايد به اتفاقاتي كه در سوريه مي‌گذرد اشاره كنم. مردم سوريه خودشان مي‌توانند براي كشورشان تصميم بگيرند ولي آنها مي‌گويند اين حكومت برود و آن حكومتي كه ما مي‌گوييم بيايد. وي ادامه داد: سرچشمه فتنه‌ها در آمريكا و پشت سر آنها اسرائيل است. روابط آمريكا و اسرائيل به گونه‌اي است كه خاورميانه را به آتش مي‌كشند تا اسرائيل را نگه دارند. نبايد با برخي صحبت‌هايي كه اوباما مي‌گويد مغرور شويم بلكه بايد به عملشان نگاه كنيم. آن وقت مي‌فهميم چطور عمل مي‌كنند و نمي‌خواهند اسرائيلي‌ها ناراضي باشند.

http://armandaily.ir/?News_Id=126405

ش.د9402508

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات