تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۸۵۷۱۸

محمود عباس، بازوی امنیتی اسرائیل

(روزنامه كيهان - 1394/06/12 - شماره 21148 - صفحه 8)

همکاری و هماهنگی رژیم صهیونیستی با تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس به یک اصل مسلم و ثابت سیاست‌های این رژیم تبدیل شده است. مقامات مختلف رژیم صهیونیستی بارها به همکاری با تشکیلات خودگردان فلسطین اعتراف کرده‌اند و رسانه‌های این رژیم از همکاری اسرائیل با تشکیلات پرده برداشته و آن را ضامن امنیت اسرائیل دانسته‌اند.

روزنامه عبری‌زبان «معاریو» به نقل از گابی اشکنازی رئیس سابق ستاد مشترک ارتش اسرائیل درباره همکاری اسرائیل با تشکیلات خودگردان فلسطین می‌نویسد این همکاری‌ها در درجه اول همکاری امنیتی و در درجه دوم همکاری در جنگ‌های میدانی مشترک علیه مقاومت فلسطین در غزه است. برای نمونه ارتش اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین در کنار یکدیگر طی جنگ 51 روزه با گروه‌های مقاومت جنگیدند.

حتی زمانی که محمود عباس در یک اقدام صوری اعلام کرد از رژیم متجاوز صهیونیستی به دلیل تجاوزات متعدد در جنگ غزه به دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت خواهد کرد موجب تعجب و خشم مقامات مختلف رژیم صهیونیستی شد.

نهادها و ارگان‌های مختلف رژیم صهیونیستی نیز به عناوین مختلف با تشکیلات خودگردان همکاری و با مقاومت فلسطین مبارزه می‌کنند. در واقع تشکیلات خودگردان به بازوی امنیتی فعال رژیم صهیونیستی تبدیل شده است و کرانه باختری عملاً به بخشی از سرزمین‌های اشغالی تبدیل شده است.

با وجود هشدار گروه‌ها و شخصیت‌های فلسطینی، تشکیلات همچنان به همکاری خود با اسرائیل برای بازداشت فعالان فلسطینی ادامه می‌دهد و در طول ماه‌های اخیر صدها نفر را بازداشت کرده است. سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) نیز اخیراً با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطین گروه دیگری از مبارزان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن را بازداشت و به زندان منتقل کرده است.

تشکیلات در توجیه همکاری امنیتی خود با رژیم صهیونیستی برای بازداشت فعالان سیاسی در کرانه باختری، ادعا می‌کند که هدف از این اقدام، تأمین امنیت در اراضی فلسطینی است درحالی که منظورش امنیت سرزمین‌های اشغالی است.

به گفته منابع فلسطینی، حدود 1000 تن از اعضای گروه‌های مبارز فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی در زندان‌های تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری رود اردن محبوسند.

«شاباک» همچنین فاش کرده که سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان از ابتدای سال جاری 17 عملیات استشهادی را در اراضی اشغالی خنثی کرده‌اند. این درحالی است که این آمار عملیات‌هایی را که این سرویس‌ها در کرانه باختری خنثی کرده‌اند شامل نمی‌شود. طرح‌ریزی 5 عملیات استشهادی توسط جنبش حماس و 5 عملیات نیز توسط دیگر گروه‌ها انجام شده و 7 عملیات نیز فردی بوده است.

شاباک طی 7 ماه گذشته مجموعاً 111 عملیات مقاومت از جمله عملیات تیراندازی، بمب‌گذاری، ربودن و عملیات استشهادی را خنثی کرده است. شاباک این عملیات را مدیون همکاری تشکیلات خودگردان می‌داند و معتقد است که اگر همکاری سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان نبود این عملیات‌ها هیچ گاه کشف و خنثی نمی‌شد.

همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی برای بازداشت فعالان سیاسی در کرانه باختری درحالی ادامه دارد که تشکیلات خودگردان براساس توافقنامه آشتی ملی با گروه‌های فلسطینی، باید ضمن متوقف کردن عملیات بازداشت این افراد، همه فعالان بازداشت شده را از زندان آزاد کند.

حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی بارها با انتقاد از تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل همکاری و هماهنگی امنیتی با ارتش رژیم صهیونیستی برای تعقیب و بازداشت فعالان فلسطینی، ادامه این روند را به نفع اسرائیل و مغایر روند آشتی ملی میان گروه‌های فلسطینی خوانده‌اند. جنبش‌های فتح و حماس در 23 آوریل 2014 پس از 7 سال شکاف داخلی، توافقنامه آشتی ملی را امضا کردند که آزادی فعالان فلسطینی از زندان تشکیلات خودگردان، یکی از مفاد این توافقنامه است.

حماس از آن زمان تاکنون اعلام کرده که تشکیلات خودگردان در عمل به تعهداتش در قبال فلسطینیان غزه کوتاهی کرده است. پیش از این حماس بر پایبندی این جنبش به تحقق آشتی ملی تأکید و اعلام کرده بود تنها طرف‌هایی که بر سر راه تحقق آشتی و وحدت ملی سنگ‌اندازی می‌کنند، جنبش فتح و محمودعباس هستند.

گروه‌های فلسطینی با محکوم کردن همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن برای سرکوب فعالان فلسطینی، این اقدام را به منزله «مزدوری» برای اشغالگران و خیانتی بزرگ به آرمان فلسطین توصیف می‌کنند. در واقع آرمان فلسطین با اقدمات تشکیلات خودگردان دچار انحرافات زیادی شده است که عامل اصلی آن محمود عباس است.

هماهنگی امنیتی با اسرائیل، خطر بزرگی برای فلسطینیان به شمار می‌آید و ادامه مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز در نهایت، به زیان فلسطینیان خواهد بود.

جنایات اخیر صهیونیست‌ها در نابلس در زنده‌سوزی یک خانواده فلسطینی نشان داد نمی‌توان به مقامات رسمی فلسطین دلخوش بود و تنها راه نجات مردم فلسطین اقداماتی مشابه انتفاضه 1987 و انتفاضه الاقصی است. فلسطینیان نمی‌توانند تا ابد منتظر باشند که تشکیلات خودگردان فلسطین برای آنها کاری انجام دهند و خودشان باید برای نجات خود اقدام کنند. مشابه آنچه که در سال 1987 در انتفاضه اول و در سال 2000 د ر انتفاضه دوم یا همان انتفاضه الاقصی انجام دادند. گروه‌های مقاومت نیز باید به شکل منسجم‌تری صفوف مبارزین خود را در کنار یکدیگر قرار دهند تا شرایط برای وقوع انتفاضه مهیا شود.

صهیونیست‌ها می‌دانند عباس چه نقش بسزایی در حفظ امنیت کرانه باختری رود اردن و جلوگیری از انتفاضه سوم ایفا می‌کند به همین دلیل به عناوین مختلف سعی در حفظ و ابقای او دارند چراکه اگر انتفاضه‌ای آغاز شود برای اسرائیل گران تمام خواهد شد.

اکنون نجات کرانه باختری نه در دستان تشکیلات خودگردان بلکه در دستان ملت فلسطین است. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در 2مرداد 1393 تأکید کردند، راه‌حل نجات کرانه باختری، مسلح کردن این منطقه است.

منبع: خبرگزاری قدس

http://kayhan.ir/fa/news/54262

ش.د9402458

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات