تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۸۵۷۸۵
علي‌اکبر ولايتي مطرح کرد‎:‎

حمايت ايران از اتحاد اقوام عراقي

(روزنامه مردم‌سالاري - 1394/05/27 - شماره 3830 - صفحه 15)

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ايران از اتحاد ميان اقوام کرد‌، عرب و برادران اهل تسنن و شيعيان عراق در جهت يکپارچگي کشور حمايت مي‌کند.به گزارش ايسنا علي‌اکبر ولايتي پس از ديدار با نوري مالکي معاون رئيس‌جمهور عراق در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران مبني بر اينکه با توجه به نقش ايران به عنوان ميانجي براي بسياري از کشورهاي منطقه آيا ايران همين نقش را براي کمک به دولت عراق نيز دنبال خواهد کرد، تاکيد کرد: دولت عراق بر اساس قانون اساسي و اراده مردم به وجود آمده است بنابراين هر گروه و فردي که در اين کشور بخواهد نظرات خود را دنبال کند بايد از طريق قانون اين کار را انجام دهد. وي گفت:‌ با توجه به نوپا بودن دولت عراق بايد بگويم اين دولت به نوبه خود يکي از آزاد‌ترين دولت‌ها براي ابراز آراي مختلف است و اين خيلي بيشتر از آن چيزي است که از يک حکومت نوپا انتظار داشته باشيم.

وي با بيان اينکه اگر کسي خارج از قوانين موجود بخواهد اقدامي‌در عراق صورت بگيرد از آن حمايت نخواهيم کرد‌،‌خاطرنشان کرد: در آن صورت دليلي براي ميانجيگري و وساطت وجود ندارد.ولايتي در پايان تصريح کرد: عراق از اقوام و گرايش‌هاي مختلفي تشکيل شده است و اگر زماني احساس کنيم که بين اين قوم کرد و اهل تسنن و شيعيان سوء‌تفاهمي ‌به وجود آمده است براي حفظ اين ارکان و وحدت عراق همکاري خواهيم کرد. همچنين معاون رئيس‌جمهور عراق گفت: با وجود اينکه ما اشکالاتي را به قانون اساسي عراق وارد مي‌دانيم ولي بر اين باوريم که بايد طبق قانون فعلي اصلاحاتي در کشور صورت بگيرد تا پس از آن به بررسي مسائل موجود در قانون اساسي هم بپردازيم.

نوري مالکي پس از ديدار خود با علي‌اکبر ولايتي رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع مصلحت نظام در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران در رابطه با اصلاحاتي که اخيرا قرار شده است در دولت عراق صورت بگيرد و به دنبال آن ادعاي يکي از ژنرال‌هاي آمريکايي مبني بر لزوم تجزيه عراق خاطرنشان کرد: اصلاحاتي که قرار است در کشور صورت بگيرد کاملا ضروري است و بايد بگويم روند سياسي در عراق طي سالهاي گذشته بيشتر شده است و ما تاکيد داريم که بايد مطابق قانون اساسي پيش رويم و مشکلات و چالش‌هاي موجود را حل کنيم حتي اگر با اين قانون مخالفت‌هايي داشته باشيم.

معاون رئيس‌جمهور عراق با بيان اينکه بايد به مطالبات مردم رسيدگي شود و اصلاحات لازم صورت گيرد افزود: تظاهرات اخير در عراق به مرور چهره روشن‌تري را از خود نشان داد چرا که اکثريت تظاهرکنندگان مطالباتي همانند رسيدگي به وضعيت شغلي و آب و برق داشتند ولي به مرور عده‌اي مطالبات سياسي خود را مطرح کردند و آمريکايي‌ها هم از اين جو به وجود آمده استفاده کرده و اين موضوع تجزيه را مطرح کردند ولي اين اولين باري نيست که يک ژنرال آمريکايي چنين ادعايي را مطرح مي‌کند .

مالکي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه در دوران نخست وزيري فواد معصوم برخلاف زماني که شما روي کار بوديد شاهد قانون شکني و حوادث زيادي بوديد، خاطر‌نشان کرد: امروز در عراق داعش را بسيار بزرگتر از آن چيزي نشان مي‌دهند که واقعيت دارد از سوي ديگر ما ميراث دار بعثي‌ها و تندروها هستيم و امروز نيز مي‌بينيم که اين گروه‌هاي تروريستي چگونه بخش‌هايي از خاک ما را تصرف مي‌کنند ولي تا امروز نتوانستند به هدف خود که سقوط بغداد بود برسند. وي تاکيد کرد: نيروهاي بسيج مردمي‌عراق مانع از شکست کشور ما مي‌شوند‌‌. اين نيروها در ابتداي سال 2014 تاسيس شدند و امروز به خوبي با داعش مقابله مي‌کنند. اين درحالي است که بسياري از کشورهايي که ادعاي مبارزه با داعش را دارند با تجهيزات و تسليحات نظامي‌بسياري هنوز اقدامي‌جدي در اين زمينه انجام نداده‌اند. معاون رئيس‌جمهور عراق خاطر نشان کرد: آن‌ها مي‌خواهند يکپارچگي بين ايران، سوريه و عراق را از بين ببرند و به همين دليل داعش را ايجاد کردند چرا که آن‌ها برنامه‌هايي براي منطقه دارند.

مالکي با اشاره به بخشي از کردهاي اين کشور که خواهان تجزيه عراق هستند گفت: آن‌ها نبايد تحت تحريک آمريکايي‌ها و ساير کشورها قرار بگيرند از سوي ديگر تاکيد مي‌کنم که اکثريت اهل تسنن خواستار تجزيه عراق نيستند و همچنين شيعيان که اکثريت کشور را دارند نيز قطعا نمي‌خواهند که چنين اتفاقي رخ دهد. بنابراين امروز اکثريت عراق مخالف تجزيه کشور هستند. مالکي در بخشي از سخنان خود با تاکيد بر لزوم همکاري‌هاي علمي‌و فرهنگي ميان ايران و عراق گفت: وجود مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجمع جهاني اهل بيت (ع) به ايران و پيروان اهل بيت (ع) کمک‌هاي زيادي مي‌کند تا برنامه‌هاي اين کشور براساس اصول و منطبق بر علوم روز پيش رود.وي ادامه داد: ما نيز در زماني که درگير تنش و جنگ بوديم چنين مرکزي را تاسيس کرديم و امروز نيز مي‌خواهيم با گسترش همکاري‌هاي علمي ‌و فرهنگي با ايران بتوانيم آمادگي علمي ‌لازم را جهت مبارزه با چالش‌هاي ايجاد شده در کشور بدست آوريم.‏

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=226249

ش.د9402167

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات