تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۸۸
واگذاري شركت‌هاي تامين اجتماعي به متهم نفتي با مجوز رسمي رئيس دولت سابق بود

تلاقي احمدي‌نژاد، زنجاني و مرتضوي

پایگاه بصیرت / آيت‌وكيليان

(روزنامه همدلي - 1394/09/24 - شماره 207 - صفحه 2)

گروه سياست – اشاره: در جلسات پيشين محاكمه بزرگ نفتي اگر چه نام بابك زنجاني با سعيد مرتضوي همراه شده بود، اما جلسه روز گذشته نام اين دو نفر كه در ماه‌هاي گذشته در پرونده‌هاي بزرگي نام آنها شنيده شده با يك نام ديگر هم تلاقي كرد و آن محمود احمدي‌نژاد رئيس دولت سابق بود. آنجا كه متهم رديف سوم گفت واگذاري شركت‌هاي زير مجموعه سازمان تامين اجتماعي به بابك زنجاني توسط سعيد مرتضوي با مجوز محمود احمدي‌نژاد بود. بيست و سومين جلسه رسيدگي به پرونده متهمان نفتي ديروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي و به صورت علني برگزار شد.

جلسه رسيدگي حدود ساعت 9 صبح با قرائت آياتي از قرآن كريم آغاز شد هر سه متهم در جلسه دادگاه حضور داشتند و خواهران متهم رديف اول و برخي از اعضاي خانواده متهمان نيز به دادگاه آمده بودند متهم رديف سوم پرونده نيز به دادگاه آمده بودند متهم رديف سوم پرونده در جايگاه قرار گرفت و گفت: من در تشكيلات بابك زنجاني هيچ جايگاه تشكيلاتي نداشتم و فقط عضو غير موظف هيات مديره بودم و مي‌بايست يك سهام داشته باشم كه حتي آن را هم نداشتم وي يادآور شد: در طي دوران اختلافم با زنجاني كه توسط وي به زندان افتادم آقاي زنجاني گفته كه من كارمند اخراجي وي بودم در حالي كه دروغ است و من عضو هيات مديره ايشان بودم.

«ح.ف.ه»

با شكايت ارگان ديگري وارد زندان شد

بابك زنجاني پس از بيان اين مطلب توسط متهم رديف سوم گفت: من آقاي «ح.ف.ه» را به زندان نينداختن بلكه ايشان بيمارستان پارسيان را به مجموعه من واگذار كرد و 50 ميليارد تومان پول گرفت كه سندش جعلي بود و با شكايتي از سوي يك ارگاني به زندان مي‌رود. حتي من سند آوردم تا وي را از زندان بيرون بياورم؛ بنابراين چطور مي‌گويد كه من او را به زندان انداختم.

مبادله ارز و چك مويد ورود «ح.ف.ه» به نفت است

متهم رديف سوم پرونده گفت: باراها موضوع جعل را براي من بيان كردند در حالي كه هيچ وقت سند و مدركي از آن نيامده است در اين هنگام وكيل شركت اچ‌كي گفت: اينكه ايشان مي‌گويد من با نفت ارتباطي نداشتم درست نيست؛ چرا كه وي امضاء‌كننده سورينت بوده است. در ادامه متهم رديف سوم موضوع تفاهم‌نامه سازمان تامين اجتماعي را بيان كرد كه پس از آن نماينده سازمان تامين اجتماعي توضيحاتي را ارائه داد و بابك زنجاني پس از صحبت‌هاي نماينده سازمان تامين اجتماعي گفت: من به سازمان تامين اجتماعي ارز داده بودم و شما در قبال ارز چك به من داديد كه بالاي چك‌ها ارز نوشته شده بود و هر محاسبه‌اي كه شده بود خودتان كرده بوديد. محاسبه من رقم ارزي بوده كه شما بالاي چك آن را نوشتيد.

هديه 700 ميليوني زنجاني

در اين ميان رئيس شعبه 15 دادگاه انقلاب به صحبت مي‌آيد و از متهم رديف سوم پاسخ مي‌خواهد كه شما گفته‌ايد وضع بابك زنجاني آنقدر بد بوده كه به وي پول قرض مي‌داديد اما زماني كه شما از مجموعه غدير بيرون مي‌آييد آقاي زنجاني يك بنز به مبلغ 700 ميليون تومان براي شما مي‌خرد؛ «ح.ف.ه» در جواب مي‌گويد: بخش از پول را آقاي زنجاني داده است. قاضي صلواتي از اين پاسخ اقناع نمي‌شود و مجددا خطاب به متهم مي‌گويد كه شما با آقاي زنجاني به مالزي براي خريد FIIB مي‌رويد و نقش اساسي در اداره بانك FIIB داشته‌ايد، متهم پاسخ مي‌دهد: تمام كارها توسط خود آقاي زنجاني صورت مي‌گرفت. رئيس شعبه 15 دادگاه انقلاب به متهم مي‌گويد: شما در تاريخ 26 تير ماه سال 90 به عنوان عضو هيات مديره FIIB قرارداد امضا مي‌كنيد.

وقتي بدهكار بودم مجاني كار كردم

متهم پاسخ مي‌دهد: آقاي زنجاني قبل از آشنايي من با مدير عامل بانك ملت، آشنا بود و پيش او رفته بود و بانك ملت به دليل اينكه تحريم شده بود به دنبال خريد بانك بود. قاضي صلواتي از متهم مي‌پرسد كه چرا به مالزي رفتي و قرارداد را امضا كردي؛ متهم مي‌گويد: من پولي را دريافت نكردم. مانده بدهي‌ام به صورت ريالي بود كه عين مبلغ عودت داده شد. قاضي در اين هنگام مي‌گويد: يعني مجاني كار كردي؟ متهم گفت: وقتي بدهكار بودم مجاني كار كردم.

يورو را از كجا آورده است؟ متهم پاسخ داد كه ايشان آن مبلغ را تاييد كرد. قاضي صلواتي ادامه داد: بانك مسكن حواله 442 يني را صادر و به سازمان تامين اجتماعي مي‌دهد و طرف حساب آن شما و بابك زنجاني هستيد كه متهم پاسخ داد: من از آن اطلاعي ندارم كه قاضي صلواتي گفت به جاي حساس كه مي‌رسيد مي‌گوييد من چه كاره بوده‌ام. اختلاف چك‌ها و حواله سازمان تامين اجتماعي (تبديل ين به ريال) يك علامت بزرگ براي دادگاه است.

حدود 5 ميليون يورو اخذ كرده‌ايد، يك بنز اس 500 به مبلغ 700 ميليون تومان بابك زنجاني برايت خريده، يك ويلا در كيش، منزل ويلايي در شهرك غرب، يك ميليارد كادو عروسي دخترت را دريافت كرده‌اي. متهم تقاضاي ارائه سند مي‌كند و در پايان آن را به بده بستاني در سال 89 در مرزداران فيصله مي‌دهد.

مرتضوي با برقراري تماس‌هايي نرخ برابري (ين) به (ريال) را محاسبه كرد

متهم رديف سوم در ادامه مي‌گويد كه به دفتر مرتضوي رفتم و او گفت كه بانك مسكن تاييديه پول‌هاي واريزي را داده است. وقتي چك را نشان داد ديدم روي چك مبلغ ارزي نوشته شده است كه به مرتضوي گفتم كه چك اشكال دارد. با زنجاني تماس گرفتم و موضوع را مطرح كردم و او تلفني به مرتضوي گفت به جاي يك چك 4 يا 5 چك صادر كند و همچنين مبلغ چك به ريال باشد مدت صادر كند و همچنين مبلغ چك به ريال باشد. مدت تقريبا زيادي طول كشيد تا مرتضوي با تماس‌هايي كه با بيرون داشت نرخ برابري ين به ريال را محاسبه كرد و پس از صدور چك آنها را به تقاضاي زنجاني به آقاي «م» تحويل دادم و بعد هم ديگر مطلع نشدم.

تماس مرتضوي با بيرون

در اين هنگام نماينده تامين اجتماعي گفت: يكي از موضوعات شكواييه ما تبديل نرخ ين به ريال بوده كه آقاي زنجاني نگفته به چه صورت تبديل انجام شده است زيرا در تفاهم‌نامه آمده بود كه تبديل ين به ريال بايد يا از صرافي بانك ملي باشد يا ملت، كارشناسان هم گفته‌اند كه مجوز بانك ملي لغو شده و بانك ملت هم نمي‌توانسته انجام دهد. «ح.ف.ه» گفت: در آن زمان زنجاني نبود و مرتضوي سعي كرد از طريق مدير عامل وقت بانك رفاه تبديل نرخ را در آورند؛ لذا زنجاني هيچ دخالتي در اين زمينه نداشت.

من آدم حرفه‌اي هستم

در اين هنگام قاضي صلواتي گفت: اختلاف ين به ريال 440 ميليارد بوده كه 640 ميليارد تومان مي‌شود. اين اختلاف براي ما علامت سوال است؟ در اين هنگام بابك زنجاني گفت: من آدم حرفه‌اي هستم، برايم فرقي نداشت صرافي بانك ملت باشد يا ملي. ما از لحظه‌اي كه چك را گرفتيم ضمانت پول خودم را گرفته‌ام. قاضي صلواتي خطاب به متهم رديف سوم گفت: چرا اختلاف حواله بين چك‌ها اينقدر فاحش است؟ نماينده سازمان تامين اجتماعي گفت: حواله ارزي كه كارشناسان بانك مركزي اعلام مي‌كنند مبلغ 442 ميليارد است. موضوع اين است كه اين دو ميليارد اضافه نوشته شده است. بانك زنجاني خطاب به وي گفت: چك را شما صادر كرديد از من مي‌پرسيد.

نماينده سازمان تامين اجتماعي در نقش انكار‌كننده

نماينده سازمان تامين اجتماعي گفت: بايد موضوع از بانك مركزي پرسيده شود. آقاي «ح.ف.ه» مي‌گويد كه مجوز شركت سازمان تامين اجتماعي بايد از رئيس‌جمهور اخذ شود و در حالي كه طبق قانون سازمان تامين اجتماعي سازمان غير دولتي است و فروش سهام آن در اختيار هيات مديره است و نياز به مجوز رئيس‌جمهور ندارد. در تفاهم‌نامه نيز آمده بود كه بايد يك فقره چك اخذ شود كه بعدا به 5 فقره چك تبديل مي‌شود.

ش.د9404470

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات