بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۱۸

دیپلماسی قایقی یا شعبده بازی ذوق زدگان؟!

مردم آمریکا ارتش خود را از دریچه هالیوود می شناسند؛ ارتشی مقتدر، اخلاقی و البته همیشه پیروز! برای این مردم، دیدن تصاویر تفنگداران دریایی آمریکا که بدون شلیک یک گلوله، زانو زده و دست بالای سربرده اند سنگین و دیرهضم است. با این حال برخی روزنامه های داخلی، سعی کردند از رفتار انسانی و منطقی ایران در این ماجرا، جهت نشان دادن چهره ای دوستانه از آمریکا استفاده کنند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/هاشم مجتهدی
علی رغم آزادی 10 تفنگدار آمریکایی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس بازداشت شده بودند، این ماجرا همچنان یکی از اصلی ترین سوژه های خبری در رسانه های بین المللی و بخصوص آمریکایی است و همچنان مقامات دولت آمریکا در معرض پرسش خبرنگاران درباره این موضوع هستند. 

دیپلماسی قایقی یا شعبده بازی ذوق زدگان؟!

بعد از آزادی ملوانان آمریکایی، ظریف در پیامی توئیتری نوشت: «خوشحالم که گفتگو و احترام، و نه تهدید و بی‌پروایی، به سرعت جریان ملوانان آمریکایی را حل کرد. بیاید از این نمونه اخیر بیاموزیم». همتای آمریکایی او هم بخاطر آزادی سریع این نظامیان تشکر کرد.

ایران اعلام کرد تفنگداران به دنبال عذرخواهی آمریکا آزاد شده اند، اما بلافاصله جو بایدن معاون اول اوباما گفت: واشنگتن از ایران عذرخواهی نکرده است و نیازی هم نیست چرا که کسی به خاطر یک مشکل مکانیکی عذرخواهی نمی کند! برخی منابع و مقامات دیگر آمریکایی نیز موضوع عذرخواهی را زیر سوال برده و طوری وانمود کردند که واشنگتن با قلدری ماجرا را فیصله داده است. این در حالی است که همزمان با آزادی 10 تفنگدار آمریکایی از سوی ایران، فیلمی از فرمانده آن ها منتشر شد که وی را در حال عذرخواهی به دلیل تعرض به مرزهای آبی کشورمان نشان می‌داد. به نوشته وبسایت «ای‌بی‌سی‌7 شیکاگو،" این تفنگدار آمریکایی «دیوید نارکر» (Nartker) نام دارد که در سال 2007 تحصیلات خود را در «بنت» به پایان رساند و در سال 2011 از آکادمی نیروی دریایی آمریکا فارغ‌التحصیل شده است.
 در پی این اقدام تبلیغاتی آمریکایی ها، تصاویر و ویدئوهای جدیدی از این تفنگدار منتشر شد. تصاویری که آن ها را در حالت تسلیم محض نشان می دهد. این تصاویر بلافاصله در رسانه های خبری دنیا منعکس شد و موج تازه ای را به راه انداخت؛ ایران آمریکا را تحقیر کرده است. 
این موج در آمریکا نیز بازتاب فراوانی داشت. در حالی که رقابت های انتخاباتی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان گرم شده، جمهوری خواهان اوباما و حزب وی را به باد انتقاد گرفتند و انتشار این تصاویر را نشانه ای از ضعف دیپلماسی کاخ سفید قلمداد کردند.
این موضوع حتی بخش زیادی از مناظره انتخاباتی جمهوری‌خواهان را هم که می‌گفتند ایران «واشنگتن را تحقیر کرده»، به خود اختصاص داد. هرچند اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا پذیرفته که این نظامیان به صورت غیرمجاز وارد آب‌های ایران شده‌اند، اما نامزدهای جمهوری‌خواه که برای انتخابات نوامبر 2016 با یکدیگر رقابت می‌کنند، اصرار داشتند که ایران با بازداشت تفنگداران آمریکایی به آمریکا «اعلام جنگ» کرده است. سناتور «تد کروز» که در نظرسنجی‌ها در رده سوم یا چهارم رقابت‌های درون حزبی قرار دارد، از این موضوع جهت فشار بر دموکرات ها استفاده کرد و گفت: «به شما قول می‌دهم که اگر رئیس‌جمهور شوم، هیچ نظامی زن و مرد آمریکایی مجبور به زانو زدن نخواهد شد و هر کشوری زنان و مردان جنگجوی ما را اسیر کند، قدرت و خشم ایالات متحده آمریکا را احساس خواهد کرد.»
اظهار نظرهای شهروندان آمریکایی نیز قابل توجه است؛ آمیزه ای از خشم و بهت زدگی. مردم آمریکا ارتش خود را از دریچه هالیوود می شناسند؛ ارتشی مقتدر، اخلاقی و البته همیشه پیروز! برای مردمی که ذهنشان این گونه شکل گرفته، دیدن تصاویر تفنگداران دریایی آمریکا که بدون شلیک یک گلوله، زانو زده و دست بالای سربرده اند سنگین و دیرهضم است.
با این حال برخی روزنامه های داخلی، سعی کردند از رفتار انسانی و منطقی ایران در این ماجرا، جهت نشان دادن چهره ای دوستانه از آمریکا استفاده کنند، در حالی که به طور طبیعی انتظار می رود یک روزنامه ایرانی ورود نظامیان آمریکایی به آب های سرزمین خود را محکوم و هوشیاری و اقدام قاطع سپاه را مورد تقدیر قرار دهد، اما برخی روزنامه های داخلی از این ماجرا به عنوان بهانه ای برای بزک کردن چهره آمریکا استفاده کردند! به این تیترها نگاهی بیندازید:
- آفتاب یزد: تشکر آمریکا از ایران؛
- ابتکار: حل ماجرای ملوانان آمریکایی با گفت و گو و احترام؛
- اعتماد: دیپلماسی قایق ها؛
- شهروند: تشکر جان کری از ایران برای آزادی تفنگداران آمریکایی؛
این تیترها بیش از آن که دنبال خبررسانی باشند به دنبال القای یک خط فکری خاص هستند؛ خطی که دشمن بودن آمریکا را کم رنگ می کند و آمریکایی مودب و قابل احترام پیش چشم مخاطب به نمایش می گذارد. با فرا رسیدن روز اجرای برجام، بدون شک این خط بیش از پیش پررنگ و القا خواهد شد. چند هفته دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار می شود. جریان انقلابی کشور با جریانی که دلش دنبال حرف آمریکاست و با شعبده بازی تجاوز به قلمرو کشور را «دیپلماسی قایقی»! جا می زند، نبرد فکری سنگینی را در پیش خواهد داشت./
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات