تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۸۶۹۳۶
پایگاه بصیرت بررسی می‌کند

بیوتروریسم در دنیای مدرن _ 2

داروهای ناشناخته‌ای که با بهای کم و تبلیغات وسیع ماهواره‌ای در اختیار کشورهای جهان سوم قرار می‌گیرند و همچنین غذاهای حاصل از مهندسی ژنتیک که تایید نشده؛ اشاره کرد. اثر این غذاها بر روی مردم جهان سوم و خصوصا زنان و کودکان مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
پایگاه بصیرت / جواد میرزایی

در شماره قبل با معرفی بیوتروریسم و روش‌های متعدد جوامع غربی در جلوگیری از پیشرفت و وارد ساختن زیان‌های هنگفت به جوامع در حال توسعه اشاره کردیم. در این شماره به معرفی کامل‌تری از پدیده شوم بیوتروریسم به همراه برخی از مصداق‌های آن می‌پردازیم.

با شنیدن واژه بیوتروریسم آنچه که در ابتدا به ذهن می رسد مجموعه‌ای از اتفاقات است که بطور مختصر در شماره قبل به آنها پرداخته شد و به طور کلی مربوط به فعالیت‌هایی است که توسط نیروهای نظامی یا گروه‌های خراب‌کار و معارض در بین مردم و یا واحدهای نظامی، پراکنده می‌شوند.

در واقع آنچه که تا کنون در مورد بیوتروریسم از سوی رسانه‌های عمومی القا شده است؛ منشا شکل‌گیری این تصویر محدود از آن در اذهان مردم است.

بیوتروریسم در دنیای مدرن _ 2
سود هنگفت کارخانه‌های داروسازی بر کسی پوشیده نیست!

بیوتروریسم، پدیده ای فراتر از باکتری‌ها و ویروس‌ها

امروزه دیگر این نگاه به بیوتروریسم نمی‌تواند به عنوان بنیان نظری کاملی از یک تهدید برای برنامه‌ریزان یک کشور محسوب شود. تعاریف سنتی ارائه شده از واژه بیوتروریسم با یک نگاه محدود سعی در نگه داشتن حدود آن صرفا در اعمال مربوط به سوء استفاده از عوامل میكروبی و ویروسی یا فراورده‌های آنها به منظور ارعاب یا هلاكت انسان‌ها و نابودی دام‌ها یا گیاهان دارند.

همانطور که اشاره شد طبق یک تعریف سنتی بیوتروریسم عبارت است از ایجاد ترس و وحشت، با بهره‌گیری از عوامل بیولوژیک مختلف. جنگ افزار بیولوژیك نیز عبارت است از وسیله‌ای كه به منظور انتشار عمدی ارگانیسم‌های مولد بیماری یا فراورده‌های آنها توسط غذا، آب، حشرات ناقل یا به صورت افشانه.

بیوتروریسم در دنیای مدرن _ 2

بیوتروریسم تعاریف سنتی را پشت سر گذاشته است به طور کلی آنچه که از رسانه‌های بین المللی در مورد بیوتروریسم تبلیغ می‌شود این است که بیوتروریسم عملی مجرمانه است كه در آن از تسلیحات بیولوژیكی و شیمیایی علیه شهروندان و غیرنظامیان استفاده می‌شود. عاملان این جرایم بیولوژیكی عمدتا از میكرو ارگانیسم هایی همچون باكتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها یا از سموم ناشی از این میكروارگانیسم‌ها در تسلیحات، بمب و یا اعمال خود بهره می‌برند. اما بیوتروریسم دیگر محدود به بمب‌های میکروبی نیست.

با روشن شدن ابعاد جدید بیوتروریسم، این پدیده اخیرا در سطح وسیعی در محافل پزشكی، بهداشتی، سیاست‌های بلند مدت دفاعی، کشاورزی و سطوح امنیت ملی کشورها مطرح گردیده است.

رویکرد اخیر معتقد است که اگرچه بیش از بیست جنگ افزار بیولوژیك شناسائی و طبقه‌بندی شده است؛ اما نگاه به پدیده بیوتروریسم نباید صرفا در محدوده بکارگیری این بیست عامل بیولوژیک بر علیه شهروندان کشورهای مختلف محدود بماند و زمان آن رسیده است که اعمال و رفتارهای سازماندهی شده برخی قدرت‌های اقتصادی و صنعتی را نیز در فهرست اعمال بیوتروریستی در نظر گرفت.

بیوتروریسم در دنیای مدرن _ 2

نگاه جدید به بیوتروریسم در برنامه ریزی های غرب

لزوم داشتن نگاه جدید و وسیع به این پدیده حتی در برنامه‌های عاملان اصلی بیوتروریسم و تولید کنندگان اصلی عوامل خطرناک بیولوژیکی نیز دیده می‌شود. برای مثال CNN گزارش داده است که چون بنا به پیش‌بینی کارشناسان آمریکایی در سال 2013 حملات بیوتروریستی افزایش خواهد یافت؛ هیأتی در كنگره امریكا در سال 2008 به بررسی بیوتروریسم و تبعات آن پرداخته است. این هیأت به این نتیجه رسیده كه تا 5 سال دیگر گرایش به بیوتروریسم در جنبه‌های مختلف آن حتی بیشتر از تسلیحات هسته‌ای خواهد بود و ممکن است حمله‌ای از این نوع به آمریكا ده‌ها برابر 11 سپتامبر تلفات داشته باشد. در نتیجه برنامه‌ریزهای آمریکایی باید برای مقابله با این نوع حملات آمادگی لازم را داشته باشند.

بیوتروریسم در دنیای مدرن _ 2
کودکان کشورهای فقیر در معرض جدی بیوتروریسم هستند

نگاه جدید به پدیده بیوتروریسم از محدوده عملیات‌های تروریستی و نظامی خارج شده و هرگونه عمل برنامه‌ریزی شده ای را که به طور مستقیم یا غیر مستقیم سلامتی فردی و بهداشت عمومی شهروندان یک جامعه را در دراز مدت یا کوتاه مدت از طریق تهدید امنیت جسمی، غذایی و زیست محیطی آن جامعه به خطر بیاندازد؛ نوعی بیوتروریسم می‌داند.

با این نگاه، شهروندان کشورهای در حال توسعه همیشه در خطر اعمال بیوتروریستی کشورهای صنعتی و قدرت‌های نظامی بزرگ می‌باشند که گاهی در نتیجه عدم آگاهی شهروندان و برنامه‌ریزهای و یا ضعف قوانین این کشورها روی می‌دهد.

در این نوع نگاه به بیوتروریسم، دیگر صرفا باکتری‌ها و ویروس‌ها نیستند که عامل حمله بیوتروریستی و تهدید تلقی می‌شوند. بلکه از لوازم آرایشی آلوده و ارزان قیمت گرفته تا داروهای ناشناخته‌ای که با بهای کم و تبلیغات وسیع ماهواره‌ای در اختیار مردم کشورهای جهان سوم قرار می‌گیرند؛ غذاهای حاصل از مهندسی ژنتیک که تایید نشده و اثر آنها بر روی انسان بر روی مردم جهان سوم آزمون می‌شود.

بیوتروریسم در دنیای مدرن _ 2
یک کودک هندی که بر اثر آزمایش‌های مخرب پزشکی یک چشم خود را از دست داده است

داروهای جدید کمپانی‌های بزرگ داروسازی که به صورت هدیه به کشورهای جهان سوم فرستاده می‌شود؛ زباله‌های خطرناک که با نام اقلام مصرفی دست دوم به کشورهای فقیر صادر می شوند؛ مکمل‌های غذایی حاوی مواد خطرناک جهت نابودسازی تدریجی سلامتی افراد، آلوده‌سازی بخش کشاورزی و دامی یک کشور همه مصداقی از بیوتروریسم هستند.

بیوتروریسم در جهان اسلام

بررسی دقیق آمار منتشر شده از سوی مراکز بهداشتی نشان می‌دهد که طی سه دهه اخیر میزان ناباروری در جهان اسلام به ویژه کشورها و مناطق شیعه نشین مانند ایران، عراق، بحرین، لبنان، شرق عربستان و غیره چندین برابر شده است.

با توجه به اینکه جمعیت یکی از مؤلفه‌های قدرت به شمار می رود؛ دشمنان اسلام از ترس افزایش جمعیت مسلمانان و به ویژه شیعیان،‌ تصمیم گرفتند با استفاده از شیوه‌های مختلف و بخصوص بیوتروریسم، به نسل‌کشی نامحسوس مسلمانان اقدام ورزند.

بدون شک منتشر کردن میکروب‌هایی که موجب ناباروری می‌شود؛ می‌بایست از طریق کالاهای مختلفی که در غرب تولید شده و به کشورهای اسلامی وارد می شود؛ صورت گیرد. مخصوصا در مواردی که این کالاها به صورت قاچاق وارد کشورهای اسلامی می‌شود.

بررسی مواد استفاده شده در تولید لوازم آرایشی ارسالی به کشورهای مسلمان، این ادعا را ثابت کرده که چنین موادی منجر به ایجاد ناباروری در دختران و زنان مسلمان می‌شود. به نظر می‌رسد باید بر روی مقوله بیوتروریسم تمرکزی جامع صورت دهیم.

از مواد دیگری که مورد حمله بیو تروریسم قرار گرفته‌اند؛ می‌توان به داروهای ناشناخته‌ای که با بهای کم و تبلیغات وسیع ماهواره‌ای در اختیار کشورهای جهان سوم قرار می‌گیرند و همچنین غذاهای حاصل از مهندسی ژنتیک که تایید نشده؛ اشاره کرد. اثر این غذاها بر روی مردم جهان سوم و خصوصا زنان و کودکان مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این داروها به صورت هدیه به کشورهای جهان سوم فرستاده می‌شود.

بیوتروریسم در دنیای مدرن _ 2

مکمل‌های غذایی حاوی مواد خطرناک آلوده‌سازی بخش کشاورزی همگی جزء حمله‌های بیوتروریسمی است که از این حملات بیوتروریسمی کشورمان نیز بی‌نصیب نمانده است. برای مثال می توان به هشدار وزارت بهداشت در مورد مکمل‌های بدن‌سازی غیر مجاز اشاره نمود که این مکمل‌ها به علت داشتن هورمون‌های غیر مجاز مصرف کنندگان را عقیم می‌کند.

در مهر ماه سال 1389 وزارت جهاد کشاورزی در مورد تب برفکی شایع در میان دام‌های بخشی از کشور در آن زمان اظهار داشت: " به دلیل ورود دام قاچاق بوده است." لازم به ذکر است که در آن زمان با تلاش پژوهشگران کشور در سریع‌ترین زمان ممکن با تب برفکی مقابله شد، از این رو بهترین راه مقابله با بیوتروریسم بالابردن آگاهی است.

بیوتروریسم در دنیای مدرن _ 2
زنان و کودکان بزرگترین قربانی بیوتروریسم هستند

در ارزیابی تهدید بیو‌تروریستی، نادیده گرفتن و سهل انگاشتن تاثیر علل و عوامل مختلف در ایجاد و شکل گیری یک حمله بیوتروریستی می تواند منجر به تصمیم های غیر اصولی و ناکارآمد و در بسیاری از موارد جبران‌ناپذیر سیاست‌گذاران گردد. در واقع بیشترین آسیب‌ها از ناحیه حملات بیوتروریستی زمانی حاصل می‌شود که ارزیابی تهدید ناکافی باشد. در نتیجه باید دانست که تمامی کشورها در برابر حملات تروریستی بیولوژیکی بسیار آسیب پذیر هستند و نباید از این حملات غافل بود .

درا ین خصوص لازم است میان کشورها نوعی آمادگی جمعی و کامل ایجاد شود. از این رو تمرکز بر شیوه‌های مقابله با تهاجم تروریستی و پنهانی و بیولوژیکی اقدامی لازم و بجا است. باید خاطر نشان کرد؛ همانگونه که نادیده گرفتن و بی‌اعتنایی به تهدید‌های بیوتروریستی بسیار خطر ناک است؛ بزرگ‌نمایی بیش از حد در این مورد نیز نادرست بوده و باید با این مسئله به طور منطقی برخورد کرد. از این جهت در مواجهه با تهدیدات بیوتروریسمی باید نگاه و رویکردی واقع بینانه داشت.

بیوتروریسم در دنیای مدرن _ 2

برنامه های محتمل بیوتروریستی خاموش علیه ملت ایران

خوشبختانه دیده می‌شود که در کشور ما در نتیجه فعالیت‌ها و اطلاع رسانی‌های پیوسته در سال‌های اخیر نگاه جامع به بیوتروریسم در حال توسعه بوده و برنامه‌ریزان کشور کمابیش از دریچه چنین نگاهی به پدیده بیوتروریسم می‌پردازند. همانطور که اشاره شد دارو و غذا دو هدف استراتژیک مهم برای اعمال بیوتروریستی با مقیاس وسیع هستند که گاهی در برنامه‌های حملات بیوتروریستی علیه مردم یک کشور قرار می‌گیرند.

برای مثال در بهمن ماه سال 1390 معاون دارویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ایران در مورد مکمل‌های بدنسازی غیر مجاز که اغلب در باشگاه های ورزشی عرضه میشوند، هشدار داد و اعلام کرد که این مکمل‌ها به علت داشتن هورمون‌های غیر مجاز، مصرف کنندگان را عقیم می‌کنند. معاون دارویی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: فراوانی این مکمل‌ها حاکی از آن است که توطئه‌ای در قالب بیوتروریسم برای از بین بردن نسل ایرانی در حال اجرا است و می‌خواهند نسل ایرانی را منقرض کنند و این بخشی از بیوتروریسم علیه ایرانیان است که بسیار فراتر و خطرناک تر از سودهای اقتصادی فروش این مکمل‌ها می‌باشد.

همانطور که اشاره شد؛ در مهرماه سال 1389 نیز معاون تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در مورد تب برفکی شایع در میان دام های بخشی از کشور در آن زمان اظهار می کند: گفته شده است تب برفکی دام به دلیل ورود دام قاچاق بوده است؛ اما احتمال بیوتروریسم از جانب کشورهای اروپایی یا همسایه منتفی نیست، هرچند با تلاش پژوهشگران کشور در سریع‌ترین زمان ممکن با آن مقابله شد.

ادامه دارد ...

انتهای پیام/


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات