تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۸۷۰۲۱

اهمیت سیاسی و نظامی آزادسازی نبل و الزهراء در سوریه

آزادسازی این دو شهرک از بعد نظامی دارای اهمیت های خاص است: الف. وضعیت و موقعیت ارتش برای ادامه عملیات در جبهه های شمالی سوریه هموارتر می شود.ب. قرار گرفتن این دو شهرک در کنار جاده بین المللی حلب – دمشق، حمایت های لجستیکی تروریست ها را برای مناطق مجاور با مشکل مواجه می کند.
پایگاه بصیرت / محمد رضا فرهادی
ارتش سوریه توانست به محاصره چهار ساله دو شهرک شیعه نشین نبل و الزهرا پایان دهد. این دو شهر در بیست و سوم ژوئیه سال ۲۰۱۲ میلادی توسط گروه‌های سلفی وهابی تکفیری وابسته به گروه تروریستی القاعده و در رأس آنها گروه جبهه النصره هدف حمله قرار گرفته و به‌ صورت کامل به محاصره در آمدند.«نبل» و «الزهراء» در ۲۰ کیلومتری حومه شمالی حلب و ۴۰ کیلومتری مرز ترکیه در مسیر حلب ــ اعزاز در شمال سوریه قرار دارند و یکی از مهم ترین محورها در دسترسی به مرزهای ترکیه است. صرف نظر از اهمیت این مناطق تحلیل پیش رو در پی پاسخگویی به این سوال است که ازادسازی این دو شهرک در عرصه میدانی و سیاسی چه تاثیری بر مسایل پیش‎رو در سوریه دارد؟
1)    بعد نظامی و میدانی
آزادسازی این دو شهرک  از بعد نظامی دارای اهمیت های خاص است: الف. وضعیت و موقعیت ارتش برای ادامه عملیات در جبهه های شمالی سوریه هموارتر می شود.ب. قرار گرفتن این دو شهرک در کنار جاده بین المللی حلب – دمشق، حمایت های لجستیکی تروریست ها را برای مناطق مجاور با مشکل مواجه می کند. 
ج. شکست این محاصره به ارتش سوریه برتری راهبردی داده و این امکان را برای آن فراهم خواهد آورد که ریف شمالی حلب را از ریف غربی متصل به شهر حلب جدا کند؛ بدین ترتیب یکی از دروازه‌های ترکیه در «أعزاز» را از روستاهای واقع در جنوب خط به سمت نبل و الزهراء، جدا می‌کند. د. بیش از 5 هزار نیروی مردمی فعال در این دو شهرک حضور دارند که الحاق این نیروها به ارتش در آینده می تواند، تغییرات وسیعی را در عرصه میدانی در حلب و حومه آن ایجاد کند. ه. محاصره این دو شهرک و شهرک های فوعه و کفریا در ادلب توسط تروریستها، به عنوان اهرم فشاری برای محاصره تروریست ها در زبدانی (القلمون) بود. بنابراین این برگ برنده تروریست ها امروزه رنگ باخته و این حربه دیگر چندان کارساز نیست.
2)    بعد سیاسی
الف. با توجه به برگزاری مذاکرات ژنو3  شکست این محاصره می تواند، تضعیف روحیه ای برای معارضان و نقطه قوتی برای دولت در مذاکرات باشد. شاید یکی از دلایلی که دی میستورا مذاکرات ژنو3 را تحت فشار عربستان و ترکیه به حالت تعلیق درآورد، پیروزی در جبهه های مختلف مخصوصاً در نبل و الزهرا است. اکنون که شرایط میدانی به سود ارتش و نیروهای مردمی در جریان است، گرفتن امتیاز از دولت بسیار سخت و در صورت ادامه مذاکرات، نتایج خاصی عاید طرف معارضه نشود.
ب. شکست این محاصره با نارضایتی طرف غربی همراه بود. پس از اعلام خبر شکسته شدن محاصره نبل  و الزهراء، جان کری، سوریه و روسیه را به تلاش برای حل بحران سوریه از راه های نظامی متهم کرد.
جان کری مدعی شد، ادامه عملیات ارتش سوریه و حملات هوایی روسیه آشکارا نشان داد که دمشق و مسکو به جای راهکارهای سیاسی، تلاش دارند به راهکارهای نظامی روی بیاورند. بنابراین رویکرد غرب همچنان حمایت از تروریست ها و ادامه جنگ در سوریه است.
ج. این عملیات که با پشتیبانی حزب الله، نیروهای مردمی و نیروی هوایی صورت گرفته بود، پیروزی بزرگی برای ائتلاف4+1 در برابر ائتلاف آمریکایی است. ائتلافی که نزدیک به دوسال است که هیچ دستاوردی را در برابر داعش کسب نکرده و حتی در برخی موارد به تقویت این گروه در راستای تخریب زیر ساخت های سوریه و عراق کمک نموده است.
نتیجه گیری
شکست محاصره نبل و الزهرا این پیام را به مردم منطقه رساندکه تنها راه مبارزه با جریان های تکفیری و تروریسم مورد حمایت غرب وبرخی رژیم های مرتجع منطقه مقاومت است و در پرتو این مقاومت می توان به دستاوردهای بزرگی که در گذشته نیز در سایر جبهه‎ها همچون القصیر و القلمون تکرا شده بود، دسترسی پیدا کرد. از سوی دیگر شکست این محاصره می تواند همچون دومینویی برای آزادسازی سایر مناطق سوریه و همچنین شهرک های شیعه نشین فوعه و کفریا در ادلب باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات