تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۸۷۱۱۸
آيت‌الله يزدي در هجدهمين اجلاسيه خبرگان رهبري:

نظارت شوراي نگهبان استصوابي است نه تماشايي

(روزنامه جوان - 1394/06/11 - شماره 4616 - صفحه 2)

ما با كسي تعارف نداريم و معتقديم وزارت كشور مجري و شوراي نگهبان ناظر است و نظارت آن نيز استصوابي خواهد بود نه تماشايي و اين نظارت از لحظه نام‌نويسي تا اعلام نتيجه انجام مي‌شود.

پيش از اين رئيس‌جمهور در اظهار‌نظري با بيان اينكه دولت مسئول برگزاري انتخابات است و دستگاهي هم پيش‌بيني شده كه نظارت كند تا خلاف قانون صورت نگيرد، گفته بود: شوراي نگهبان چشم است و چشم نمي‌تواند كار دست را بكند.

آيت‌الله محمد يزدي، رئيس مجلس خبرگان رهبري روز گذشته در هجدهمين اجلاس خبرگان رهبري با اشاره به برنامه وزارت كشور براي برگزاري انتخابات از طريق الكترونيكي يادآور شد: اين مسئله در حالي است كه هنوز از نظر نرم‌افزاري و سخت‌افزاري وسايل لازم را ندارند و مي‌خواهند آنها را از چين و كره بخرند و ما هم در شوراي نگهبان مي‌گوييم كه به اين دستگاه‌ها اطمينان نداريم. وي با اشاره به حضور كارشناسان و متخصصان در شوراي نگهبان خاطرنشان كرد: تا اطمينان شوراي نگهبان جلب نشود، نمي‌توان گفت كه دولت تصويب كرده كه در كلانشهرها انتخابات الكترونيكي برگزار شود، چراكه ما بايد اطمينان پيدا كنيم.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان با بيان اينكه ما كم‌و‌بيش بلديم و در عين حال طرفدار جدي برگزاري انتخابات الكترونيكي هستيم، تأكيد كرد: ما بايد به سخت‌افزاري و نرم‌افزاري اين وسايل اطمينان پيدا كنيم لذا بايد دنبال اين كار را گرفت تا كار رها نشود.

ولايت فقيه در امتداد حاكميت الهي

رئيس مجلس خبرگان رهبري بخش اول سخنان خود را به مسئله حاكميت الهي اختصاص داد و با بيان اينكه ملاك حق حاكميت خداوند بر انسان در حاكميت تكويني مالكيت و در حاكميت تشريعي علم خداوند است، ‌افزود: اين دايره تشريع با وسعتي كه از طريق وحي دارد، اين حق مالكيت را به پيامبر خود مي‌دهد و پيامبر اسلام (ص) غير از اينكه رسول است، حاكم و رهبر و امام نيز هستند. وي با بيان اينكه امام دوازدهم از طرف خداوند منصوب هستند و غيبت از اسرار الهي است، يادآور شد: به وسيله اين حق كه به فقهاي عظام واگذار شده است، فقها براي به دست گرفتن حكومت مجعول و منصوب هستند.

وي ادامه داد: در زمان حكومت طاغوت نيز هر كدام از اين فقها اين قدرت الهي را در موارد مختلفي از جمله شئون حكومتي اعمال مي‌كردند اما وقتي شرايط بسط يد به وجود آمد ديگر فقها در مسائل حكومتي دخالت نمي‌كنند اما فقيه حاكم مشورت مي‌كند و اين غير از شورا است، چراكه تصميم با حاكم بوده و مشورت ابزار و كمك اراده تصميم‌گيرنده است.

آيت‌الله‌ يزدي با بيان اينكه تصميم شورايي غير از نظر شورايي محسوب مي‌شود، يادآور شد: ولي فقيه، فقيهي است كه جامع‌الشرايط بوده و ويژگي‌هايي همچون قضاوت، زمان‌شناسي، تدبير، مديريت، دقت در امور و تشخيص زمان و مكان را دارد و ما الحمدلله امروز داراي نعمت فقيه بزرگوار آيت‌‌الله‌العظمي خامنه‌اي هستيم. آيت‌الله يزدي با تأكيد بر واجدالشرايطي و دقت مقام معظم رهبري گفت: همواره دقت ايشان براي ما روشن‌تر مي‌شود؛ دوران پس از امام كشور فراز و نشيب‌هاي بسياري داشت اما ايشان اين كشتي را به سلامت عبور دادند و ما تا به امروز در محيط امني در كشور جمهوري اسلامي و تحت حكومت ولايت‌ فقيه زندگي مي‌كنيم.

حق ورود به برجام را نمي‌توان از مجلس سلب كرد

رئيس مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع برجام اشاره كرد و با بيان اينكه اين مسئله مخالفان و موافقاني دارد، اظهار داشت: اولاً بايد توجه كنيم كه ما در جريان گذراندن يكي از مقاطع حساس هستيم كه آيندگان درباره فعاليت ما قضاوت مي‌كنند و ان‌شاءالله كه اين قضاوت تقدير و تجليل باشد نه توبيخ. وي با بيان اينكه مسئله برجام مسير قانوني خود را طي مي‌كند، به حضور رئيس‌جمهور در جمع اعضاي خبرگان اشاره كرد و گفت: در بحث برجام نيازي به امضا نيست، چراكه وقتي تعهد باشد امضا لازم نيست.

آيت‌الله‌ يزدي با اشاره به زحمات تيم مذاكره‌كننده يادآور شد: در تاريخ مذاكرات ديپلماتيك ما نمونه‌اي اينچنيني نداريم كه با اين دقت بتوانند بحث كنند. رئيس مجلس خبرگان رهبري تأكيد كرد: اين شبهه كه چون امضا در كار نيست مجلس نبايد نظر بدهد از نظر قانون اساسي اينگونه نيست و اصل قانون اساسي شامل اين موضوع است. از اين رو مجلس حق دارد و در پايان هر چه مجلس و شوراي امنيت ملي بگويد ما تسليم هستيم. وي تأكيد كرد: خود برجام نيز تعهدات را بيان كرده است و از سوي ديگر همانطور كه رهبر معظم انقلاب نيز تصريح كردند ما بايد مراقب باشيم كه اين برنامه سياست خارجي ما را تغيير نمي‌دهد و ايران امريكا را اولين دشمن خود مي‌داند.

آمريكا خوابي كه درباره ايران ديده به گور مي‌برد

آيت‌الله يزدي با تأكيد بر اينكه جنايات‌ امريكا قابل‌شمارش نيست به برخوردهاي ضد و نقيض و فتنه‌هاي امريكا در منطقه پرداخت و گفت: ما شاهد فتنه‌هاي داعش در سوريه، يمن و برخي كشورهاي ديگر هستيم، آيا امريكا با داعش مي‌جنگد يا به آن كمك مي‌كند؟

رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به امريكايي بودن سلاح‌هاي داعش، نقشه امريكا را ايجاد اختلاف و پراكنده كردن مسلمانان دانست و ادامه داد: بايد به امريكا بگوييم خوابي را كه براي ايران ديده‌ايد كه كشور ما را بازار مصرف و مانند گذشته منبع درآمد كنيد و حكام خود را برگردانيد، به گور خواهيد برد. وي تأكيد كرد: اگر با دشمن درباره مسئله هسته‌اي مذاكره شده اين ربطي به روابط دوجانبه ندارد و نمي‌توان دم از روابط دو و سه‌جانبه زد و آهسته شركت‌هاي آنها بيايند.

آيت‌الله‌ يزدي در بحث اقتصاد مقاومتي با بيان اينكه مخاطبم در اين زمينه بيشتر شخص رئيس‌جمهور و دولتمردان هستند، تصريح كرد: با رفت و آمد هيئت‌هاي گوناگون براي ميدان‌هاي سرمايه‌گذاري، ما مأمور هستيم كه اول اقتصاد مقاومتي داشته باشيم و ابتدا دستگاه‌هاي داخلي كشور و توليد را تقويت كنيم در حالي كه حتي گاهي قلم و كاغذ هم از چين و كره وارد كشور مي‌شود اما از طرف ديگر بايد كمك كنيم كه كميت و كيفيت نيز بالا بيايد.

رئيس مجلس خبرگان رهبري بحث بعدي خود را به اوضاع كشورهاي منطقه اختصاص داد و گفت: ما همه اين مسائل را از چشم دشمن مي‌بينيم و مردم اين كشورها خودشان حق تصميم‌گيري دارند در حالي كه امريكا حاضر است براي نگه داشتن اسرائيل خاورميانه را به آتش بكشد. وي با بيان اينكه نبايد مقهور صحبت‌هاي رئيس‌جمهور امريكا شويم و بايد عمل ‌آنها را مورد توجه قرار دهيم، يادآور شد: امريكا ناچار است كه رضايت اسرائيل را نيز جلب كند.

گزارش وزير اطلاعات به خبرگان

حجت‌الاسلام سيد محمود علوي، وزير اطلاعات نيز در سخنراني پيش از دستور خود در هجدهمين اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري، با اشاره به عملكرد وزارت اطلاعات در دولت يازدهم از تدابير اين وزارتخانه براي ايجاد امنيت و آرامش پايدار در جامعه سخن گفت و افزود: رويكرد وزارت اطلاعات در دولت يازدهم مبتني بر پيشگيري است و ما تلاش مي‌كنيم به جاي اينكه افراد جذب سازمان‌ها و سرويس‌هاي جاسوسي شوند و بعد ما پيگير برخورد با آن جاسوس باشيم، اجازه ندهيم زمينه جذب افراد به اينگونه سازمان‌ها فراهم شود. وي در ادامه از تعامل خوب علماي شيعه و اهل سنت سخن گفت و اظهار داشت: با تعامل خوبي كه با علماي اهل سنت داشته‌ايم، از جذب افرادي از اهل سنت به داعش و گروه‌هاي تكفيري جلوگيري شده است.

علوي در بخش ديگري از نطق خود از برنامه‌هاي خرابكارانه و ضد‌امنيتي دستگاه‌هاي اطلاعاتي دشمن براي ايجاد نا‌آرامي و انجام انفجارهايي در مناطق مختلف كشور خبر داد و گفت: بحمدالله با تدابير و زحمات شبانه‌روزي سربازان گمنام امام زمان (عج) برنامه‌هاي خرابكارانه دشمن در كشور خنثي و تيم‌هاي عملياتي خرابكار، شناسايي و دستگير شدند يا به هلاكت رسيدند.

داوطلبان انتخابات خبرگان بايد در آزمون علمي و شفاهي شركت كنند

آيت‌الله مؤمن، سومين سخنران پيش از دستور جلسه اول اجلاس هجدهم بود كه در سخناني پيرامون برگزاري آزمون علمي داوطلبان پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري نكاتي را يادآور شد.

وي با اشاره به مواد قانوني شرايط انتخاب‌شوندگان مجلس خبرگان رهبري گفت: طبق قانون، علاوه براي شرايطي كه براي كانديداهاي مجلس خبرگان ذكر شده است اين افراد بايستي از لحاظ علمي در حدي باشند كه قدرت استنباط بعض مسائل فقهي را داشته باشند و بتوانند ولي فقيه واجد شرايط رهبري را تشخيص دهند. عضو مجلس خبرگان افزود: از اين رو تدبيري انديشيده شده تا داوطلبان حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبري در آزمون كتبي و پس از قبولي در آزمون كتبي نيز در مصاحبه شفاهي علمي شركت نمايند تا با توجه به وظايف خطير مجلس خبرگان رهبري افرادي كه به درجه علمي مزبور رسيده‌اند وارد عرصه انتخابات اين مجلس شوند.

بنا‌براين خبر براساس تبصره1 ماده3 آيين‌نامه قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبري مرجع تشخيص دارا بودن شرايط فوق فقهاي شوراي نگهبان قانون اساسي هستند. آزمون علمي پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري صبح روز يك‌شنبه 15شهريور ماه در محل دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري در قم برگزار خواهد شد.

آمريكا بنا دارد داعش را حفظ كند

امريكا بنا دارد داعش را حفظ كند تا نياز مسلمانان به امريكا برقرار باشد و در واقع اين را به اهرمي تبديل كرده است.

سرلشكر قاسم سليماني‌فرمانده سپاه قدس كه به عنوان ميهمان ويژه در هجدهمين اجلاسيه‌ خبرگان رهبري حضور يافته بود، در گزارشي در جمع اعضاي خبرگان به تشريح راهبردهاي امريكا در منطقه كه به بركت انقلاب اسلامي به شكست انجاميده پرداخت و مباحثي را مربوط به يمن و عراق مطرح كرد. سردار سليماني با بيان اينكه داعش ساخته و پرداخته امريكا است تأكيد كرد: امريكا بنا دارد داعش را حفظ كند تا نياز مسلمانان به امريكا برقرار باشد و در واقع اين را به اهرمي تبديل كرده است.

فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران در خصوص جريان مردمي انصار‌الله نيز اظهار داشت: انصارالله يك حركت و جريان مردمي است كه بسياري از مردم يمن با آن همراهي كرده‌اند و با اينكه اين جنگ (جنگ يمن) سخت‌تر از جنگ عليه طالبان بود اما انصارالله بيش از شش ماه است كه مقاومت كرده در حالي كه طالبان پس از دو ماه دچار فروپاشي شد. وي با اشاره به نقش عربستان در حمله به يمن خاطرنشان كرد: عربستان از به قدرت رسيدن انصارالله ترسيده است و اين جنگ را عليه مردم يمن تحميل كردند.

http://javanonline.ir/fa/news/736942

ش.د9402801

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات