حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۸۷۶۵۲

از مدل مفهومی ریل ‌گذاری بانک‌ها برای نقش ‌آفرینی در اقتصاد مقاومتی رونمایی شد

همزمان با دومین سال ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، از "مدل مفهومی ریل‌گذاری بانک‌ها برای نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی" رونمایی شد.
پایگاه بصیرت / مهدی سلطانی
همزمان با دومین سال ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، از "مدل مفهومی ریل‌گذاری بانک‌ها برای نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی" در بانک انصار رونمایی شد.

به گزارش بصیرت، در این نشست که صبح امروز به میربانی بانک انصار و با حضور ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، دکتر ابراهیمی رئیس بانک انصار و تنی چند از مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری دولتی و خصوصی برگزار شد؛ عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی ضمن خیر مقدم به روسای بانک‌ها و موسسات اعتباری حاضر در جلسه برگزاری چنین جلساتی را در پیش‌برد اهداف کلان اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت دانست و گفت: امیدواریم که رونمایی از مدل مفهومی ریل‌گذاری بانک‌ها برای اقتصاد مقاومتی که امروز شاهد آن خواهیم بود؛ بتواند در برقراری شرایطی که به بهبود فضای ایجاد اقتصاد مقاومتی بیانجامد؛‌ کمک شایانی کند.در ادامه مراسم، دکتر ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار نیز با خیر مقدم به حاضرین در جلسه، ابراز امیدواری کرد که رونمایی از این مدل مفهومی که با همت کارشناسان این بانک و سایر فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی تهیه و تنظیم شده است؛ بتواند در بهبود فضای اقتصادی و پیش راندن هر چه بیشتر اقتصاد کنونی به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی موثر باشد.
دکتر ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به نقش بانک‌ها و موسسات مالی در مدل اقتصاد مقاومتی گفت: در شرایط کنونی هسته اصلی مقاومت و پایداری در نظام اقتصادی را بانک‌ها بر عهده دارند که این مهم با محوریت و مسئولیت بانک مرکزی انجام می‌گیرد.

سیف با تشکر از بانک انصار و بانک‌های دولتی و خصوصی که در تهیه این مدل تلاش کرده‌اند؛ عدالت محوری و مردم‌داری را از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: نظام بانکی اگر شفاف و منضبط و قانون‌مند حرکت کند هم می‌تواند سودآوری و ثبات داشته باشد و هم نقش موثر خود را در اقتصاد مقاومتی به درستی ایفاء نماید.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی فقط اقتصاد دوره تحریم نیست، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به زمان تحریم محدود نمی‌شود و باید در زمان تحریم و پساتحریم به درستی مورد نظر کارشناسان اقتصادی با توجه به کلیات اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.
وی با اشاره به نقش بانک مرکزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: بانک مرکزی باید اقتصاد را به صورت مداوم، رصد و آن را از بروز شوک و نوسان جلوگیری کند تا سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بتوانند در یک شرایط برابر تصمیم‌سازی کنند.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به تلاش‌های بانک مرکزی در دو سال گذشته برای ایجاد ثبات در بازار، گفت: نتیجه مثبت فعالیت‌های بانک مرکزی را از روی آمار و شواهد می‌توان به درستی دریافت که از این میان می‌توان به کاهش دامنه نوسانات ارز، روند کاهش مستمر نرخ تورم و افزایش سهم سرمایه در گردش از تسهیلات اعطایی را می‌توان مثال زد..
رئیس کل بانک مرکزی تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار در خصوص کاهش نرخ سود بانکی را هم‌سو با مسیر اقتصاد ارزیابی کرد و گفت: این تصمیم، نتیجه رضایت‌بخش یک حرکت مستمر در هدایت اقتصاد است به طوری که نرخ تورم در چند ماه گذشته کاهش داشته و هدفی که ما برای تک رقمی شدن این نرخ دنبال می‌کردیم در حال تحقق است؛ بنابراین چاره‌ای نبود جز اینکه فاصله بین این نرخ و نرخ سود کاهش یابد.

سیف با اشاره به لزوم انطباق بانک ها با استانداردهای جهانی، تاکید کرد: نظام بانکی ما از صنعت بانک‌داری دنیا، عقب است و اگر بخواهیم اهداف اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهیم، باید بتوانیم خودمان را آماده کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان انیکه شفافیت یکی از سیاست‌های بیست و چهارگانه مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی است؛ تصریح کرد: این حق مشریان است که شفافیت را در صورت‌های مالی بانک‌ها مشاهده کنند و بانک مرکزی نیز در این باره استانداردهای لازم را به بانک ها ابلاغ می‌کند.

در بخش پایانی مراسم نیز دکتر قضاوی معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد گفت: قرار نیست که در مدت بسیار کوتاهی بتوانیم یک استراتژی بلند مدت که بتواند اقتصاد ما را در مواجهه با مشکلات پیرامونی به درستی بیمه کند؛ شاهد باشیم. بلکه مجموعه تلاش‌های بخش‌های مهم اقتصادی مانند وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار به عنوان نظام اقتصادی و خود نظام اسلامی به عنوان یک بخش کلی باید سعی‌شان این باشد که جلوی شوک‌های اقتصادی را بگیرند.

وی با اشاره به نقش مهم صادرات غیرنفتی و تنوع صادرات در ایمن ساختن اقتصاد، افزود: ما بر این باوریم که با تنوع تولید و صادرات غیر نفتی می‌توانیم تا حد بسیار بالایی از شوک‌های خارجی در امان بمانیم و اگر سیاست‌گذاری‌های ما به شکلی باشد که ضامن توسعه اقتصاد مقاومتی باشد؛ قطعا خواهیم توانست به توفیقات خوبی نائل شویم.

معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد با بیان اینکه باید خودمان را با نظام بانکی بین‌المللی بیش از پیش تقویت کنیم؛ تصریح کرد: همه ما به خوبی می‌دانیم که اقتصاد مقاومتی می‌تواند گره‌گشای وضعیت فعلی باشد و نظام اسلامی باید به گونه‌ای باشد که مقهون قدرت‌های بزرگ نگردد

وی در همین رابطه افزود: در چارچوب مدل مفهومی که امروز رونمایی آن را شاهد خواهیم بود؛ دو مصداق از اقتصاد مقاومتی را باید داشته باشیم؛ یکی در بحث سیاست‌گذاری‌های پولی و دیگری رقابتی‌تر کردن بازار کسب و کار و متاسفانه باید گفت که شرایط رقابت انحصاری و وضعیت ما به گونه‌ای است که سیاست‌گذاری‌های پولی دارای ابزار کافی نیست.

معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد در پایان خاطرنشان ساخت: معتقدیم که بانک‌ها و موسسات مالی در اقتصاد پیشرفته و در یک شرایط رقابتی از رشد بهتری برخوردار خواهند شد و همه مجموعه‌های سیاست‌گذار در امر اقتصاد باید سعی کنند که در این زمیه نقش‌آفرین و موثر واقع شوند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات