تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۸۸۱۹۰

آیت‌الله هاشمی: تحریم‌ها شیره جان دولت را گرفته است

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/07/07 ـ شماره 4438 ـ صفحه 3)

در طول سال های گذشته هم خدمت کرده ام هم خطا

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: کسانی به خود حق می‌دهند قانون اساسی را طور دیگری بفهمند.آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مراسم هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه گفت: جنگ در شرایطی آغاز شد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی آغاز آن را نداشت و مانند نهالی تازه بود که باد کوچکی آن را از پا در می‌آورد. به گزارش ایلنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره اظهار ارادت برخی مهمانان حاضر در مراسم اظهار داشت: صرف نظر از تمجید دوستان باید بگویم من یک انسان معمولی و روستایی هستم که از گذشته به شهر آمده و به کارهای سیاسی و اجتماعی پرداخته و در طول مدت مسئولیت‌هایش خدمت و خطا کرده و جز اظهار شرمندگی چیزی ندارم بگویم. وی گفت: ارتش در آن زمان در حال تصفیه بود. در انقلاب‌های معمولی ارتشی‌ها بعد از انقلاب منحل می‌شوند اما نمی‌خواستیم این‌کار را بکنیم به همین دلیل همه بخش‌های اداری و نظامی رژیم سابق را نگه داشتیم. در آن شرایط اگر فردی مستحق تنبیه بود، تنبیه می‌شد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: ساختار جمهوری اسلامی سرتاپا درست است و کاملاً مردمی است همه چیز در جمهوری اسلامی انتخابی است.

کافی است قانون اساسی انجام شود

وی گفت: برخی نمی‌خواهند انتخابات روح خودش را داشته باشد و جرائمی مرتکب می‌شوند. در جمهوری اسلامی مجلس، دولت و رئیس جمهور انتخاب می‌شوند و حتی رهبری که بالا‌ترین مقام کشور است با دو انتخابات مسئولیت را می‌پذیرد؛ اول مردم منتخبان خود در خبرگان را انتخاب می‌کنند و بعد آنها رهبر را انتخاب می‌کنند. حتی شوراهای شهر نیز انتخاباتی مردمی دارند.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد بیان کرد: ممکن است در انتخابات اشکالاتی وجود داشته باشد و هدف واقعی به دست نیاید اما اساس انتخابات محفوظ است. کافی است قانون اساسی به درستی اجرا شود تا مشکلات برطرف شود. البته کسانی به خود حق می‌دهند که قانون اساسی را به طور دیگری بفهمند. این اختلاف‌نظر‌ها وجود دارد. وی افزود: در انقلاب نیز اختلاف‌نظر پیش می‌آمد و امام آن را کنترل می‌کرد، در زمان جنگ ما در مرکز، اختلاف داشتیم.

رئیس جمهور با مجلس و نهادهای جدید سازگار نبود ما هنوز اسلحه‌های انبار شده را نمی‌شناختیم چرا که متخصصان و کسانی که آن را وارد کرده بودند از کشور رفته بودند. وی افزود: ارتش در حال تصفیه بود و دشمن از همین شرایط استفاده کرد و فکر می‌کرد، می‌تواند به آسانی تهران را بگیرد. دیوانه‌ای مثل صدام نیز پیدا کردند که ارتش مجهزی داشت. وی گفت: ایران با این شرایط وارد جنگ ناخواسته شد، ما در مجلس نشسته بودیم که غرش هواپیما‌ها و صدای انفجار را شنیدیم و مشخص شد که در پایگاه‌های هوایی انفجار رخ داده است. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی افزود: در ستاد مشترک فرماندهان نیروی هوایی از ما خواهش کردند که آتش‌بس را نپذیرید و بگذارید ما از حیثیت ارتش دفاع کنیم تا مردم بدانند ارتش قوی است. وی افزود: از ما اجازه گرفتند و روز بعد با ۱۵۰ پرواز عقبه ارتش عراق را نابود کردند و ضربه کاری به آن زدند. در آن شرایط نیروهای هوایی مانند نیروهای زمینی درجنگ حضور داشتند. سپاه نهاد کوچکی بود و آرایش جنگی نداشت، فرمان تاسیس بسیج نیز تازه صادر شده بود. ما با این شرایط مظلومانه دفاع می‌کردیم. وی گفت: در شرایط جنگ سلاح‌های پیشرفته‌ای که در زمان رژیم سابق خریداری شده بود به ایران تحویل داده نشد.

وی با طرح این سوال که در تاریخ، کدام جنگ اینگونه بوده است؟ گفت: با تمام این شرایط تلفات ما از عراق کمتر بود و کمتر از ۲۰۰ هزار شهید در جنگ دادیم. جنگ هشت سال طول کشید، اقدامات زیادی انجام شد و در ‌‌نهایت خداوند به ما رخصت داد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اکنون عده ای تازه به دوران رسیده آمده اند و می گویند پذیرش قطعنامه جام زهر بود اینها نمی فهمند و نمی دانند حرف امام چه بود؟ امام پس از پذیرش قطعنامه گفتند اکنون جام زهر جام شیرین شیرین است.

شاید دولت عقب‌ماندگی‌ها را برطرف کند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فعلی نیاز اصلی ما اشتغال است گفت: کار بزرگ دانشگاه آزاد در آینده ایجاد شغل است. این کار با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه آن در کشور به راحتی محقق خواهد شد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم جشن ایثار و دانش با اشاره به حادثه پیش آمده در منا افزود: حادثه‌ای که در منا رخ داد قابل پذیرش نیست. نمی‌توان باور کرد که به آسانی چنین اتفاقی رخ دهد. من گوشه‌ای از فیلم حادثه را دیدم و چشمانم را بستم. نمی‌توانستم شرایطی که پیش آمده بود را تحمل کنم؛ جنازه‌ها با لباس احرام روی هم افتاده بود. شنیدم برخی از افرادی که در بین حادثه‌دیده‌ها بودند، بیهوش شده و به سردخانه منتقل شده بودند. شناسایی اجساد و مصدومان مشکل است و این مصیبتی جدی است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دانشگاه آزادگفت: در دو سال اخیر برخی می‌خواستند به زور اداره دانشگاه آزاد را در دست بگیرند اما در دولت جدید آن را پس گرفتیم و توانستیم رشته‌های خوبی وارد دانشگاه کنیم.

وی گفت: تحریم آنقدر شیره جان دولت را گرفته که نمی توانداقدامات زیادی انجام دهد دولت حقوق کارمندان خود را نیز به سختی می دهد و از لحاظ بودجه و امکانات مالی وضعیت بدی دارد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر برجام تمام شود و تحریم‌ها برداشته شود شاید دولت بتواند عقب‌ماندگی‌های خود را جبران کند. وی افزود: کسی جرات نمی کند در فضای پر از اتهام و فساد کار انجام دهد اما وقت ارزش دهد کار را سرعت بدهید اگر 4 تا فساد هم پیش بیاید بهتر از این است که خودمان بدون فساد با هزینه بسیار زیاد کار کنیم.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=14890

ش.د9402756

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات