تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۸۸۴۶۱
يازدهمين مجمع عمومي حزب موتلفه برگزار شد

موتلفه، دو سال ‌جوان‌تر شد

پایگاه بصیرت / مجتبي حسيني
(روزنامه اعتماد - 1394/07/25 - شماره 3369 - صفحه 11)

پنجشنبه‌اي كه گذشت در يكي از غربي‌ترين نقاط تهران در بزرگراه آبشناسان و مجتمع آدينه يعني همانجايي كه حسن روحاني براي نخستين بار براي انتخابات رياست‌جمهوري اعلام كانديداتوري كرد موتلفه‌اي‌ها يازدهمين مجمع عمومي خود را با عنوان «پيش به سوي مجلس كارآمد، دولت كريمه و جامعه نمونه اسلامي» برگزار كردند. اين نخستين تجربه همنشيني موتلفه‌اي‌ها و برگزاري مجمع عمومي بدون حضور پدر معنوي‌شان؛ حبيب‌الله عسگراولادي بود. همين بود كه پوستري بزرگ از تصوير حبيب‌الله عسگراولادي روي سن سالن همايش مجتمع آدينه نخستين چيزي بود كه حاضران در جلسه با آن روبه‌رو مي‌شدند. البته يازدهمين مجمع عمومي موتلفه‌اي‌ها تغييراتي ديگر با مجمع چهار سال قبل‌شان هم داشت به ويژه در حضور ميهمانان خود.

اگر سفير روسيه ميهمان ويژه موتلفه‌اي‌ها در مجمع قبلي بود اين‌بارفرستادگان ويژه حزب كارگري كره شمالي آمده بودند تا پيام تبريك دبيركل حزب خود را به محمدنبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه بدهند. اگرچه وقتي فرستادگان حزب كره شمالي وارد سالن همايش شدند اول از همه چشم‌شان به سفيرشان در تهران افتاد. اينها البته تنها ميهمانان ويژه موتلفه‌اي‌ها نبودند، چه آنكه سفراي لبنان، سوريه، عراق و نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين هم به دعوتنامه موتلفه‌اي‌ها براي حضور در اين مجمع لبيك گفته بودند. جداي از ميهمانان خارجي حزب موتلفه، مديران اين حزب از دو هفته قبل براي همه گروه‌هاي سياسي به ويژه اصولگرايان و مقامات كشوري دعوتنامه فرستاده بودند كه از ميان همه اين دعوتنامه‌ها اين محمدرضا عارف، علي‌اكبر صالحي و حسام‌الدين آشنا بودند كه دعوت موتلفه‌اي‌ها را پذيرفته و در اين برنامه حاضر شدند.

عارف درباره چرايي حضورش در مجمع عمومي موتلفه اعلام كرد كه به دعوت مصطفي ميرسليم كه با يكديگر در مجمع تشخيص مصلحت نظامند به اين مراسم آمده است. از ميان همه اصولگرايان سرشناس هم تنها محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري آمد و تا پايان اين مجمع خبري از نمايندگان احزاب و گروه‌هايي مانند جمعيت ايثارگران و جبهه پايداري نشد؛ دو گروه سياسي اصولگرايي كه طي چند ماه گذشته و به گفته مرتضي آقاتهراني دبيركل جبهه پايداري بيش از ٥٠٠ ساعت جلسه مشترك به همراه ايثارگراني‌ها با موتلفه‌اي‌ها براي انتخابات مجلس داشته‌اند. بي پاسخ ماندن دعوتنامه موتلفه تنها از سوي اين دو حزب اصولگرا نبود چرا كه نه خبري از فرستاده‌اي از سوي جبهه رهروان ولايت بود و نه جامعه روحانيت مبارز. شايد همين بود كه مسوولان اجرايي برگزاري مجمع موتلفه بلافاصله تصميم گرفتند تا صندلي‌هاي خالي ويژه ميهمانان خود در رديف اول سالن را به السابقون و قديمي‌ترهاي خود اختصاص دهند.

اين مراسم با خير مقدم مصطفي ميرسليم، رييس شوراي مركزي حزب موتلفه به حاضران و كليپي از مرحوم حبيب‌الله عسگراولادي آغاز شد. اما آنچه در همان ابتدا بيش از همه در سالن همايش مجتمع آدينه چشمنوازي مي‌كرد غبار سفيدي نشسته بر موي اكثر موتلفه‌اي‌هاي حاضر در اين گردهمايي بود. اين تصوير با تصوري كه در افكار عمومي درباره سن بالاي سياسيون موتلفه وجود دارد تناقضي نداشت. البته در لابه‌لاي صندلي‌هاي موجود در سالن مجتمع آدينه اين‌بار و برخلاف چهار سال قبل چهره‌هاي جوان بيشتري ديده مي‌شد؛ جواناني كه به گفته يكي از اعضاي شوراي مركزي موتلفه آمده بودند تا براي عضويت در شوراي مركزي حزب موتلفه اعلام نامزدي كنند تا كه شايد ميانگين سني شوراي مركزي حزب موتلفه كه تا پيش از برگزاري يازدهمين مجمع عمومي اين حزب، ٦٠ سال بود را كمي پايين بياورند و جوان‌تر كنند.

نبي حبيبي: موتلفه با رحلت عسگراولادي دچار بحران مالي شد

در چنين فضايي محمدنبي حبيبي به درخواست مجري برنامه پشت تريبون رفت تا در مقام دبيركل اين حزب از عملكرد چهار سال گذشته موتلفه به حاضران و ميهمانان گزارش دهد. حرف‌هاي حبيبي با يادكردن از حبيب‌الله عسگراولادي شروع شد. حبيبي در همان ابتداي سخنانش اعلام كرد كه موتلفه پس از درگذشت حبيب‌الله عسگراولادي، در بحران مالي قرار گرفت اما مسوولان اجرايي با سرلوحه قرار دادن صرفه‌جويي از اين بحران عبور كردند. به گفته وي درگذشت عسگراولادي، حاج‌حيدري، پرورش، شهاب و ميرفندرسكي اين تصور را به وجود آورده بود كه حزب رونق گذشته را نخواهد داشت اما با اتحاد و همدلي حزب تاكنون موفق بوده و از اين پس نيز موفق خواهد بود.

محمد نبي حبيبي ميانه سخنانش را هم به مواضع حزب موتلفه درباره دو انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبري اختصاص داد. دبيركل حزب موتلفه از عزم اصولگرايان در مسير و روند همگرايي براي انتخابات مجلس سخن گفت و بر پيروي از يك فهرست واحد تاكيد كرد. او كه مي‌گفت موتلفه اسلامي در اين مسير از هرگونه هزينه مادي و معنوي دريغ ندارد تا ان‌شاءالله مجلس كارآمد و ولايي تشكيل شود، ادامه داد: از اوايل سال گذشته تاكنون بيش از يكصد جلسه و ملاقات براي رسيدن به هدف يعني ائتلاف كامل اصولگرايان به‌خصوص در انتخابات دوره دهم با شخصيت‌هاي مهم، حقيقي و حقوقي، اثرگذار در جريان اصولگرايان برگزار كرده‌ايم. تفاوت سليقه اصولگرايان مانع برگزاري اين جلسات نشده و ادامه خواهد داشت. سخنان حبيبي اما در باب انتخابات خبرگان رهبري كه در هشت سال آينده از ركن ركين ولايت فقيه در نظام مقدس اسلامي صيانت مي‌كند؛ كوتاه بود و آن اينكه «ما در اين انتخابات تابع نظر جامعتين هستيم».

دبيركل موتلفه اسلامي در ادامه از مواضع اصولي حزبش سخن گفت. از اينكه بناي موتلفه اسلامي بر پشتيباني اصولي از دولت است و منظور از اين نوع پشتيباني، «ارايه راه‌حل و پيشنهاد براي موفقيت دولت در رفع مشكلات» است و اينكه اگر كمك خواستند دريغ نكنم. او همچنين حمايت حكيمانه، رصد هوشمندانه و همكاري صميمانه را راهبرد اين حزب در ارتباط با دولت يازدهم عنوان كرد. البته حبيبي از اينكه «اعتدال همانند اصلاح‌طلبي هنوز تعريف نشده است، دامنه، سقف و كف آن معلوم نيست» هم گلايه كرد و گفت: به همين دليل نهادهاي تصميم‌گير و تصميم‌ساز در خطر عناصر نفوذي هستند. دولت بايد فكري براي اين خطر بكند. او گلايه ديگري هم از دولت يازدهم داشت و آن اينكه «تعامل ما با دولت تاكنون يك‌طرفه بوده و دولت تاكنون، پاسخ به ما را به مصلحت ندانسته است.»

گفت‌وگو با ديگر احزاب براي تقويت وحدت ملي، برجام ورابطه با امريكا و مشخصات حزب از ديگر نكات متن سخنراني محمد نبي حبيبي بود.

اينچنين بود كه حبيبي اعلام كرد كه اين حزب آماده گفت‌وگو با ديگر احزاب براي تقويت وحدت ملي است. دبيركل حزب موتلفه درباره رويكرد اين حزب درباره برجام و مذاكرات هسته‌اي و در جايي كه علي اكبر صالحي با دقت حرف‌هاي او را گوش مي‌داد، گفت: نتيجه دو سال گفت‌وگو و مذاكرات هسته‌اي بايد لغو تحريم‌ها باشد و همه‌چيز به روز اول بازگردد. ما هشدارهاي مهم مندرج در گزارش كميسيون ويژه برجام مجلس را بسيار جدي مي‌دانيم و آنها را معيارهاي خوبي براي تصميم‌گيري نهايي از طرف ايران تلقي مي‌كنيم.

نبايد فراموش كرد كه برجام يكي از مسائل راهبردي كشور است. همچنين نبايد از مسائل مهم ديگر غفلت كرد. مسائل فرادستي، جنگ نرم استكبار جهاني براي استحاله نظام اسلامي است و بايد مسير نفوذ امريكا و راه سوء استفاده از برجام و غير از آن را در اين لحظات تاريخي با بصيرت و هوشياري بست. حبيبي در ادامه اعلام كرد كه حزب موتلفه معتقد است كه در هيچ زمينه‌اي غير از مسائل هسته‌اي نبايد با امريكايي‌ها گفت‌وگو كرد. به گفته دبيركل حزب موتلفه اهداف اسلامي و منافع مشروع ما با اهداف شيطاني و منافع نامشروع امريكا در تضاد است.

او دربخش پاياني سخنانش ديدگاه موتلفه درباره مشخصات و مختصات فعاليت حزبي را بيان كرد و اظهار داشت: به نظر حزب موتلفه تشكيلاتي كه واجد سه خصوصيت مهم نباشد اصولا حزب نيست، بايد برخوردار از پايه‌هاي متقن ايدئولوژيك، توانمند، داراي برنامه كارشناسي براي چگونگي اداره كشور و توانمندي كارسازي در حوزه مديريت‌هاي مختلف كشوري باشد. اگر در كشور چند حزب با اين خصوصيات وجود داشته باشد رقابت‌هاي انتخاباتي به جاي محدود شدن در الفاظ و شعارها در سطح تضارب ايدئولوژيك و رقابت برنامه‌ها و رقابت توانمندي‌هاي مديران قرار مي‌گيرد و به تحقق جمهوريت نظام كمك مي‌كند.

قدرداني از دو چهره قديمي موتلفه

پس از پايان سخنان محمدنبي حبيبي و تواشيح‌خواني مجري برنامه اعلام كرد كه حزب موتلفه تصميم گرفته تا به پاس زحمات و خدمات ابوالفضل توكلي بينا و علاء ميرمحمد صادقي از آنان قدرداني كند. همين بود كه مصطفي ميرسليم لوح يادبودي را از طرف حزب موتلفه به اين دو چهره قديمي موتلفه تقديم كرد. پس از اين بود كه نوبت به سخنران اصلي يازدهمين مجمع عمومي حزب موتلفه رسيد. موتلفه‌اي‌ها كه ديگر حبيب‌الله عسگراولادي را در ميان خود نداشتند تا براي‌شان سخنراني كند از آيت‌الله سيد احمد علم‌الهدي دعوت كرده بودند. همين بود كه امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبري پشت تريبون رفت و از تبار‌شناسي سياسي سخن گفت.

علم‌الهدي: موتلفه از اصل ولايت فقيه پاسداري كند

آيت‌الله علم الهدي با بيان اينكه تبارشناسي سياسي بر اساس جامعه‌شناسي سياسي از طريق تحليل مفاهيم و از تحليل مفهوم محوري جامعه شكل مي‌گيرد، تاكيد كرد: همان‌طور كه در شناخت قبايل و اقوام موقعيت‌هاي مختلف جوامع را در نظر مي‌گيريم بايد به تبارشناسي سياسي هر جامعه‌اي هم توجه كنيم.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه تاكيد كرد كه برخي سياستمداران و جريانات سياسي مي‌خواهند از اصل مقدس ولايت فقيه با بي‌توجهي عبور كنند و اين اصل را كنار بگذارند لذا حزب موتلفه اسلامي بايد به عنوان يك پاسدار قوي در اين زمينه اقدام كند.

امام جمعه مشهد همچنين بيان كرد: ما گاهي به خاطر مراقبت‌هاي حزبي و مراقبت‌هاي تباري وقتي خطري پيش مي‌آيد، اعلام موضع نمي‌كنيم. انقلاب اسلامي به عنوان سنگلاخي در مسير جهانخواران است و ما نمي‌توانيم بدون مزاحمت به توسعه انقلاب ادامه دهيم و نبايد به تماشاچي بودن اكتفا كنيم. علم‌الهدي با بيان اينكه در مقابل اصولگرايي، فردگرايي است نه اصلاح‌طلبي، گفت: در مقابل اصلاح‌طلب محافظه‌كار وجود دارد. اگر اصول فردي با اصول ما تطبيق ندارد بايد از آن عبور كرد چرا كه همه، فرع بر اصل ولايت هستند. وقتي با انحراف مواجه مي‌شويم ديگر نبايد ملاحظه هيچ جرياني را كرد. مراقبت‌هاي حزبي و تباري باعث ملاحظه‌كاري مي‌شود. بايد به عنوان انسان آرمان‌خواه، آرمان ولايت را در نقطه حساس استكبارستيزي در نظر بگيريم .

كاهش ميانگين سني شوراي مركزي موتلفه

با پايان سخنراني سيد احمد علم‌الهدي مجمع عمومي حزب موتلفه هم تمام شد تا از حاضران پذيرايي شود. پس از وقفه‌اي كوتاه نشست عصر مجمع حزب موتلفه اسلامي بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. نشستي كه خط‌مشي سه‌ساله حزب، بررسي پيشنهاد‌هاي بندهايي از اساسنامه اين حزب و در نهايت انتخابات شوراي مركزي حزب موتلفه براي چهار سال آينده را تشكيل مي‌داد. به گفته يكي از اعضاي شوراي مركزي اين حزب بيش از ١٠٠ پيشنهاد از سوي اعضاي حزب موتلفه براي تغييرات عبارتي در اساسنامه حزب موتلفه مطرح شده بود كه در جلسه عصر يازدهمين مجمع مورد بررسي قرار گرفت. از سوي ديگر خط‌مشي و راهبرد سه‌ساله موتلفه در دستور كار قرار گرفت و تصويب شد. هرچند بايد منتظر ماند و ديد كه موتلفه‌اي‌ها چه چشم‌اندازي را براي سه سال آينده خود در نظر گرفته‌اند اما شايد مهم‌ترين ويژگي اين خط مشي چگونگي رفتار با دولت روحاني از سوي اين حزب مهم‌ترين شاخصه اين چشم‌انداز باشد.

جلسه عصر مجمع عمومي موتلفه با معرفي كانديداهاي سراسري اين حزب اختصاص يافت. جايي كه برخلاف ادوار قبلي گويا مسوولان دفاتر استاني كانديداتوري خود براي عضويت در شوراي مركزي اين حزب را اعلام كردند. به گفته يكي از اعضاي فعلي شوراي مركزي اين حزب نكته قابل توجه ديگر در انتخابات شوراي مركزي حزب موتلفه جداي از تمايل مسوولان دفاتر استاني، علاقه‌مندي جوانان حزب براي عضويت در شوراي مركزي حزب موتلفه بوده است. گفته مي‌شود حدود يك‌سوم نامزدهاي شوراي مركزي اين حزب زير ٣٥ سال بوده‌اند. از سوي ديگر برخلاف گذشته تعداد زن بيشتري نسبت به ادوار قبلي، كانديداي شوراي مركزي شدند. حزب موتلفه ٣٠ عضو شوراي مركزي و ٥ عضو علي‌البدل دارد و تعداد نامزدهاي عضويت در شوراي مركزي حداقل بايد دوبرابر اين تعداد يعني ٧٠ نفر باشد كه گويا بيش از ٨٠ نفر براي عضويت در شوراي مركزي حزب موتلفه نامزدي خود را اعلام كرده بودند.

هرچند حزب موتلفه هنوز اسامي ٣٥ نفري كه بيشترين راي را آورده‌اند، اعلام نكرده اما يكي از اعضاي شوراي مركزي اين حزب به «اعتماد» گفت كه شوراي مركزي جديد موتلفه نسبت به شوراي مركزي قبلي حدود هفت تغيير داشته كه ميانگين سني شوراي مركزي اين حزب را پايين خواهد آورد. گفتني است، ميانگين سني شوراي مركزي حزب موتلفه تا پيش از يازدهمين مجمع عمومي اين حزب ٦٠ سال بود. به گفته اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه، اسدالله بادامچيان، محمدنبي حبيبي و مصطفي ميرسليم بيشترين آرا را به خود اختصاص داده‌اند. حالا بايد به انتظار نشست تا حزب موتلفه اسامي اعضاي جديد شوراي مركزي را اعلام كند و نخستين جلسه اين شورا برگزار شود. جلسه‌اي كه نخستين دستور جلسه‌اش انتخاب دبيركل حزب موتلفه خواهد بود. آيا محمد نبي حبيبي بازهم دبيركل موتلفه خواهد شد يا آنكه نوبت به اسدالله بادامچيان رسيده است؟

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=28008

ش.د9404282

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات