تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۸۸۴۸۹

صادق خرازي: مهم‌ترين رويكرد حزب ندا، وحدت ميان نيروهاي اصلاح‌طلب است

(روزنامه اعتماد - 1394/07/18 - شماره 3363 - صفحه 11)

جلسه اعضاي شوراي مركزي و روساي حزب ندا در استان‌هاي سراسر كشور در مشهد و با سخنراني سيد محمد صادق خرازي رييس شوراي مركزي اين حزب برگزار شد. صادق خرازي، در اين جلسه با صراحت اعلام كرد كه وحدت ميان نيروهاي اصلاح‌طلب مهم‌ترين رويكرد حزب نداي ايرانيان است. رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان همچنين تاكيد كرد كه اعضاي حزب ندا آينده جريان اصلاحات را مهم‌تر از آينده حزب خود مي‌دانند.

صادق خرازي همچنين به انتخابات مجلس دهم هم اشاره كرد و اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين نقاطي كه براي هر حزب سياسي مدنظر است انتخابات مجلس شوراي اسلامي است و تمامي احزب بايد نگاه‌شان به انتخابات كاملا جدي باشد. وي با اشاره به اينكه بايد اهداف و آرمان‌هاي نظام اسلامي در جامعه مدنظر قرار گيرد، تصريح كرد: چشم‌انداز نداي ايرانيان در شرايط فعلي حضور گسترده در انتخابات مجلس است و بايد اين موضوع را به فال نيك گرفت. رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان گفت: انتخاب شهاب طباطبايي به عنوان يك نيروي اصلاح‌طلب كه در سال‌هاي متمادي در جريان اصلاح‌طلبي حضور فعال داشته در حزب نداي ايرانيان يك موهبت بسيار ارزشمند است كه از امروز قرار است فعاليت‌هاي انتخاباتي اين حزب را به صورت دقيق واكاوي و مديريت كند.

خرازي ادامه داد: جريان اصولگرايي طي سال‌هاي اخير تمامي كرسي‌هاي مجلس و دولت را در اختيار داشته و نهادهاي مدني نيز از اين قاعده مستثني نبوده است. وي ادامه داد: جريان اصلاح‌طلب نيز كه دوران پرفراز و نشيبي داشته اكنون آماده ورود قدرتمند به عرصه انتخابات است. وي با اشاره به اينكه اين جريان هرچند دچار بحران‌هاي زيادي شده اما از اصول خود عقب‌نشيني نكرده گفت: جريان اصلاح‌طلبي در بطن جامعه نفوذ كرده و به همين دليل جريان اصولگرا نتوانسته اين جريان را از ميدان بدر كند. خرازي گفت: تا زماني كه انديشه است اصلاحات نيز زنده و پوياست و اين جريان قطعا زمينه ساز پيشرفت و توسعه نظام اسلامي خواهد شد.

وي بيان كرد: ما حزب نداي ايرانيان به عنوان يك جريان اصلاح‌طلب منادي رقابت با جريان اصولگرايي و در زمين وحدت با جريانات اصلاح‌طلب هستيم. خرازي به پايداري و وفاداري حزب نداي ايرانيان به جريان اصلاح‌طلبي اشاره كرد و گفت: قطعا اين حزب دنباله‌رو جريان اصلاح‌طلبي است و بي‌شك مهم‌ترين رويكرد خود را وحدت ميان نيروهاي اصلاح‌طلب مي‌داند. رييس شوراي هماهنگي حزب نداي ايرانيان عنوان كرد: رويكرد اصلي ما در انتخابات براي احقاق حقوق مردم و بر مبناي راي مردم است و قطعا در اين مسير به موضوع حقوق شهروندي توجه ويژه مي‌كنيم و بر اين اساس مهم‌ترين گام ما احياي حقوق شهروندي است. به نوشته تسنيم، وي ادامه داد: ستاد انتخابات و تمامي مجموعه‌هاي تشكيلاتي حزب ندا بر مبناي رويكرد حقوق شهروندي شكل مي‌گيرد و شعارمان نيز در اين زمينه است، راهي را بايد آغاز مي‌كرديم كه آغاز شده و اكنون راه بازگشتي وجود ندارد و قطعا از فكر و انديشه خود عدول نمي‌كنيم. وي گفت: اعضاي شوراي مركزي در سراسر كشور برابر هجمه‌ها ايستادگي مي‌كنند و اگر بگوييم اعضاي اين حزب برابر موج‌هاي بي‌رحمي در طول اين مدت ايستادگي كردند گزاف نگفتيم.

خرازي بيان كرد: اين هجمه‌ها افزايش مي‌يابد اما مطمئن باشيد كه جريان ندا با تمام قدرت ايستادگي خواهد كرد. هويت اصلي ما به ميزان وفاداري ما به جريان اصلاح‌طلبي است و آينده جريان اصلاحات را مهم‌تر از آينده ندا مي‌دانيم. رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان گفت: اگر جريانات مختلف بخواهند از ندا عبور كنند يا اگر بالاجبار بخواهند ندا از روي اصلاحات عبور كند قطعا بدانيد كه ندا از جريان اصلاح‌طلبي عبور و عدول نمي‌كند. خرازي افزود: به عقيده من امروز هيچ حزبي در صحنه اصلاح‌طلبي ايرانيان به قدرت ندا نتوانسته حضور يابد و يكي از ايراداتي كه به ما وارد مي‌كنند همين حضور قدرتمندانه است. وي گفت: در مطالبات مردم به جاي شعار، طرح جدي ارايه مي‌كنيم، نياز مردم را شناسايي كرده و دلسوزانه پذيراي نقدهاي آحاد مردم هستيم و از جهل فكري دوري مي‌كنيم. خرازي در پايان تصريح كرد: ما مبنا و اصولي داريم و آنها آرمان انقلاب اسلامي، قانون اساسي، مرامنامه حزب و جريان اصلاح‌طلبي است.

مجيد فراهاني: در خرداد ٩٢، سايه جنگ از سر كشورمان برداشته شد

از سوي ديگر مجيد فراهاني، دبيركل حزب نداي ايرانيان در نخستين نشست روساي كميته انتخابات شعب، ضمن تشريح برخي رويكردهاي انتخاباتي نداي ايرانيان به سوالات حاضرين در جلسه پاسخ داد. مجيد فراهاني، در ابتداي سخنان خود با ارايه برخي آمارها پيرامون فعاليت‌هاي حزب در چند ماه گذشته، به حجم گسترده درخواست‌هاي عضويت ثبت شده در سايت تشكيلاتي حزب و اشاره كرد. همين مساله مسووليت و تعهد همه ما را به پيگيري و تداوم اهداف اصلاح‌طلبانه حزب دوچندان مي‌كند. آرمان‌هايي كه در درجه اول ضامن توسعه كشور و در نگاهي ديگر رهاننده آن از آسيب‌هاي دروني و دشمني‌هاي فزاينده بيروني است.

وي با اشاره به خشونت و درگيري‌هاي موجود در كشورهاي منطقه، اين آشوب‌ها را ناشي از سياست‌هاي داخلي نادرست دولت گذشته و حمايت مجلس فعلي از اين سياست‌ها دانست و افزود: در دولت پيشين به واسطه جهت‌گيري‌ها و سياست‌هاي غلط، كشور تا آستانه جنگ پيش رفت اما در خرداد ٩٢ و با ورود بزرگان اصلاحات به عرصه انتخابات و حضور و فعاليت گسترده دلسوزان، كشورمان در مسير عقلانيت و اعتدال گام نهاد و سايه جنگ از سر كشورمان برداشته شد.

دبيركل حزب نداي ايرانيان در بخش ديگري از سخنان خود به تحركات و موضع‌گيري‌هاي جريان محافظه‌كار طي روزهاي اخير اشاره و خاطرنشان كرد: برگزاري تجمع در قم و ايراد سخنان توهين‌آميز از تريبون مجلس كه با هدف تضعيف دولت صورت مي‌گيرد كه البته اين گونه اقدامات در عمل به نفع جريان اعتدال و اصلاحات تمام مي‌شود. زيرا دلواپسان با اين گونه رفتارها، حساسيت جامعه را نسبت به خود برمي‌انگيزند و در آستانه انتخابات مجلس باعث دقت بيشتر مردم در انتخاب نهايي مي‌گردند.

بخش ديگري از سخنان دبيركل حزب نداي ايرانيان به تشريح راهبردهاي حزب و همچنين برنامه‌هاي جريان مقابل درخصوص انتخابات آتي اختصاص داشت. وي پالايش مجلس از وجود افراد تندرو و توسعه نيافته را مهم‌ترين هدف حزب در انتخابات آتي دانست و ابراز اميدواري كرد تا در اولويت بعدي، نداي ايرانيان بتواند با حضور نيروهاي خود در مجلس جبهه بزرگ اصلاحات را در مجلس تشكيل دهد. وي همچنين ايجاد انشقاق و چنددستگي بين جريانات و نيروهاي اصلاح‌طلب را از راهبردهاي جناح رقيب در انتخابات قلمداد كرد و افزود كه اگر از تجربه انتخابات سال ٨٤ درس گرفته باشيم به چيزي جز وحدت در انتخابات ٩٤ نمي‌انديشيم.

فراهاني در ادامه سخنان خود به هجمه‌هاي گسترده عليه حزب ندا اشاره كرد و افزود: «اين هجمه‌ها از رفيق و رقيب در نهايت منجر به تقويت بيشتر حزب شد. به گونه‌اي كه اكنون حزب نداي ايرانيان در جبهه اصلاحات به عنوان مركز ثقل نيروهاي اجتماعي جوان و اعتدالي شناخته مي‌شود و در نامه‌اي هم كه اخيرا به خط و امضاي رييس دولت اصلاحات منتشر شد بر لزوم حضور فعال ندا در شوراي انتخاباتي اصلاح‌طلبان تاكيد شد.»

اگر كسي ۵۰ ميليارد تومان به من دهد همه زندگي و اموالم را به او مي‌دهم

سيد محمد صادق خرازي در مصاحبه‌اي با شبكه آپارات به سوالات زيادي پاسخ داده است و از گذشته‌اش، ثروتش و نظرش درباره بسياري از شخصيت‌هاي كشور سخن گفته است. او به موضوع كراوات زدن و دست دادن سياستمردان با خانم‌ها نيز پرداخته و گفته است: من از علماي حكومتي تقليد مي‌كنم و الان با خانم‌ها دست نمي‌دهم. بعد از اينكه فتوا را دانستم ديگر دست ندادم.

چكيده سخنان خرازي به نقل از سايت ديپلماسي ايراني به شرح زير است:

مرحوم مهندس بازرگان و بسياري از اعضاي كابينه ايشان كراوات داشتند. متاسفانه ابوالحسن بني صدر نخستين كسي بود كه عليه كراوات صحبت كرد. چطور كت و شلوار غربي‌ها را مي‌پوشيم اما مي‌گوييم كراوات غربي است؟ كراوات از بخش‌هاي صحرايي و كويري جهان يعني فلات ايران به اروپا رفته است. مردم دستمالي را به عنوان كراوات مي‌بستند تا هنگام بادهاي موسمي جلوي بيني را بگيرند. مردم ايران مبدع كراوات بوده‌اند. كراوات مال ايراني‌ها بوده است. كراوات باعث نظم است.

من به دليل اينكه از وزارت خارجه مرخصي بدون حقوق گرفتم، درآمد ماهانه ندارم.

مخارج حزب نداي ايرانيان با حق عضويت اعضا تامين مي‌شود.

ندا اسم عام است. مخفف نسل دوم اصلاح‌طلبان بوده است. اول مي‌خواستيم اسم آن را نسيم دوباره اصلاحات بگذاريم.

[در پاسخ به سوالي درباره كسي كه به وي اتهام قاچاق زد] خيلي از بزرگان اصلاحات حتي رييس دولت اصلاحات به ايشان اعتراض كردند و حتي عذرخواهي كرده است. آقاي خاتمي و مهندس بهزاد نبوي به ايشان انتقاد كرده بودند كه اين چه حرفيست زديد، ايشان هم پست خودش را برداشت. به من از دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي فشار آوردند كه شكايت كنم. من نكردم. دنبال اين هستند كه بين ما اختلاف بيندازند، من اين كار را نمي‌كنم.

حسين فريدون برادر گل من است. اختلافي با ايشان ندارم. من حسين فريدون را دوست دارم. رفيق شفيق دوران ۳۴ ساله زندگي من است. ايشان در مقطعي برداشت‌هايي داشت كه اشتباه بود. ايشان احساس مي‌كرد من در انتخابات رياست‌جمهوري تعلق به آقاي روحاني ندارم و نمي‌خواهم براي ايشان كار كنم و راي بدهم.

ظهر روز انتخابات ۹۲ با آقاي روحاني بودم. شرايط جسمي من طوري نبود كه بتوانم كمك كنم. آقاي روحاني انصافا در حق من مردانگي و بزرگي كرد. من آن موقع با دستگاه اكسيژن راه مي‌رفتم.

من در آن مقطع [تشكيل دولت روحاني] از نظر جسماني صلاحيت وزير امور خارجه شدن نداشتم. آقاي دكتر ظريف در آن مقطع مهم‌ترين انتخاب و شاهكار آقاي رييس‌جمهور براي وزارت خارجه بود. از نظر من بهترين وزير كابينه آقاي روحاني، وزير خارجه است.

اينطور نيست حزب به خاطر ارتباطات من مجوز گرفته باشد. مگر حزب اتحاد ملت ارتباط داشت؟ همان پروانه‌اي كه به ما براي برگزاري كنگره دادند، به حزب اتحاد هم دادند. اتحاد هم اعضايش مشخص است، تابلوي خودشان را دارند. مگر براي اتحاد كسي لابي كرد؟ من والله بالله براي كار حزب هيچ جا نرفتم لابي كنم. الان سه نفر از اعضاي ما را براي عضويت در شوراي مركزي رد كرده‌اند به دليل اينكه پرونده قضايي دارند.

من عاشق صداي شارل آزناوور، خواننده ۹۲ ساله فرانسوي هستم كه هنوز مي‌خواند. بي‌نظير است، ارمني است. شارل آزناوور در اوج صداست، وقتي مي‌خواند فرد را مبهوت مي‌كند، مي‌برد به دنياي ديگري. در ايران الان خيلي از خواننده‌هاي جوان ما رشد بي‌نظيري كردند. آقاي شجريان خواننده ملي و سلطان قلب‌هاست.

هنرپيشه محبوب من عزت‌الله انتظامي است. آقاي انتظامي نابغه سينماي ايران است. دومي ندارد.

جواد ظريف، دوست دوست داشتني است. مرد ملي ايران است. جواد ظريف مي‌تواند همه كاري بكند. ظريف لياقتش را دارد كه رييس‌جمهور شود. اگر جاي جواد ظريف بودم با كسي كه دستش را دراز مي‌كند حتما دست مي‌دادم. ادب سياسي و فرهنگي حكم مي‌كند به عنوان نماد ملت ايران با او دست بدهم. دست كسي را كوتاه نمي‌كنم. حتما با او دست مي‌دهم.

آقاي روحاني شخصيت استثنايي تاريخ انقلاب ايران است. كسي در ميان روساي جمهور قدرت، سابقه، تجربه فكري و اجرايي ايشان را نداشته است.

بدترين رييس‌جمهور تاريخ ايران، احمدي‌نژاد بود. من احمدي‌نژاديسم را خطر جدي، بالقوه و بالفعل بزرگ كشور مي‌دانم.

اگر قرار باشد در دولت‌هاي نهم و دهم از چند نفر سوال كنند و بايد پاسخگو باشند، يكي از آنها ايشان است. از آقاي مشايي سوال مي‌كنم آيا فكر مي‌كني امام زمان از كارهايي كه كرده‌اي راضي هستند؟

آقاي قاليباف شهردار خدمتگزار و مدير شهري تهران است. زحمات زيادي كشيده است. فكر مي‌كنم مثل شيراك مي‌خواهد ۴۰ سال مبارزه كند تا رييس‌جمهور شود.

اگر حالم خوب باشد و در شرايط كار باشم هم به آقاي روحاني كمك مي‌كنم هم به آقاي قاليباف. من فقط در عمرم به يك نفر گفتم كمك نمي‌كنم و با او كار نمي‌كنم آن هم محمود احمدي‌نژاد بود و بس. غير از او به همه كمك مي‌كنم.

اگر كسي ۵۰ ميليارد تومان به من دهد همه زندگي و اموالم را به او مي‌دهم.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=27411

ش.د9404168

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات