حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> یادداشت حماسه وجهاد
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۸۷۹۲

خسارات یادمان‌های دفاع مقدس از یادگاری نویسی

ضروری است که در سال جدید برنامه‌ریزان اعزام کاروان‌های راهیان نور، به زائران چنین مناطقی این نکته را گوشزد و یادآوری کنند که از تکرار چنین اقدامی به شدت پرهیز شود.
پایگاه بصیرت / رحیم محمدی

حماسه و جهاد/ نوشتن روی دیوار پدیده‌ای بسیار کهن در تمدن بشری است به طوری که شاید بتوان گفت دیوار، اعم از آن که دیواره کوه باشد یا جز آن، نخستین دفتری است که بشر بر آن چیزی را ثبت کرده است. این نوشته‌ها اعم از آن که به صورت نقاشی باشد یا نگارش، از روزگاران قدیم وجود داشته که نمونه‌های متعددی از این نوع نگارش بر دیواره‌ غارها و برخی از صخره‌ها برجای مانده است و شاید همین سنت است که بعدها سبب شده تا امروز روی دیوارهای دست ساز بشر هم مطالبی نوشته شده یا تصاویری کشیده شود.

البته نوع دیگری از این نگارش در دوران اخیر، به صورت نوشتن با اسپری روی دیوار و نیز شعارنویسی روی دیوارها مشاهده می‌شود اما آنچه در اینجا مورد نظرماست، نوشته‌های یادگاری است که در یادمان های دوران دفاع مقدس برجای مانده است.

انسان‌های غارنشین برای انتقال مفاهیم مدنظرشان از حکاکی بر روی دیواره غارها بهره می‌بردند و آن هم به این علت بود که تنها وسیله انتقال پیام همان شیوه حکاکی بود ولی امروز که انواع مختلف وسایل ارتباطی در جامعه وجود دارد، نوشتن یادگاری بر پیکره دیوار اماکنی که بیانگر بخشی از تاریخ پر افتخار کشورمان است؛ نوعی بد سلیقگی و شاید کج‌اندیشی است که موجب تخریب این اماکن شده و چهره زشتی از این مکان‌ها را نشان دهد.

به عنوان مثال یکی از اماکنی که بیانگر بخشی از تاریخ پر افتخار کشورمان است؛ یادمان شهدای شلمچه است؛ یادمانی که هر ساله در روزهای منتهی به پایان سال پذیرای تعداد بسیاری از زائران سرزمین های حماسه و جهاد در قالب اردوهای راهیان نور است.

این یادمان که بعد از سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در 8 مهر ماه 1378 به مشهد شهیدان شلمچه و بنا به دستور ایشان، طراحی و ساخته شده در ایام راهیان نور محلی است که زائران بسیار زیادی به این منطقه سفر می کنند لذا می توان آن را یکی از یادمان های مهم دفاع مقدس دانست که به ثبت ملی هم رسیده است.

ولی با اینکه عاشقان سال‌های حماسه و جهاد و یادگاران دوران دفاع مقدس هر یک به نوعی علقه و علاقه‌ای خاص به این یادمان دارند، با این حال علاقه زائران باعث نشده که برخی‌ها بر پیکره یادمان شهدای شلمچه یادگاری از خود برجای نگذارند و حتی این یادگاری نویسی را می‌توان بر روی نقشه عملیاتی کربلای 5 که در داخل یادمان شهدای گمنام شلمچه قرار دارد نیز مشاهده کرد.

اینکه چه نوع افرادی و با چه ویژگی‌های شخصیتی اقدام به نگارش یادگاری بر دیواره چنین اماکنی می‌کنند؛ جای بحث دیگری است اما باید اذعان داشت که سالانه میلیون‌ها تومان از سرمایه‌های کشور بابت پاکسازی و ترمیم خسارات وارده بر اثر این گونه اقدامات هزینه می شود. پس ضروری است که در سال پیش‌رو برنامه‌ریزان اعزام کاروان‌های راهیان نور، به زائران چنین مناطقی این نکته را گوش زد و یادآوری کنند که از تکرار چنین اقدامی به شدت پرهیز شود تا هزینه‌هایی که قرار است بابت پاک‌سازی آثار یادگاری نویسی‌ها صرف شود؛برای سایر امور اختصاص یابد.

در ادامه تصاویری از خسارت‌های بی‌شماری که یادگاری نویسی در یادمان‌ شلمچه برجا گذاشته است؛ می‌آید:

خسارات یادمان‌های دفاع مقدس از یادگاری نویسی

خسارات یادمان‌های دفاع مقدس از یادگاری نویسی

خسارات یادمان‌های دفاع مقدس از یادگاری نویسی

خسارات یادمان‌های دفاع مقدس از یادگاری نویسی

خسارات یادمان‌های دفاع مقدس از یادگاری نویسی

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات