تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۸۹۴۲
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خطاب به غربی‌ها:

تروریست‌ها را همین‌جا از بین ببرید

پایگاه بصیرت / آرزو فرشیدfarshid@fdn.ir

(روزنامه فرهيختگان ـ 1394/07/22 ـ شماره 1783 ـ صفحه 4)

اوضاع و احوال منطقه آنقدر با تروریسم، جنگ و تنش گره خورده است که وقتی قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل در تهران باشد و با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که همیشه نقش اثرگذاری در سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران داشته است، دیدار کند بی‌گمان محور گفت‌وگو‌ها مسائل منطقه و بررسی شیوه‌های بازگرداندن اعتماد میان کشورهای منطقه خواهد بود.

آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز میزبان یان الیاسون بود و وقتی او از همکاری‌های منطقه‌ای به‌عنوان مرهم زخم‌های منطقه سخن می‌گفت، تاکید کرد که برگشت اعتماد به روابط منطقه‌ای حکومت‌ها امکان‌پذیر است. او در مورد تنش‌زدایی‌های ایران بعد از اتمام جنگ هشت‌ساله به جلب کشورهای منطقه از جمله عربستان طی آن سال‌ها اشاره کرد و با تشریح اقداماتی که به کمک «ملک عبدالله» – پادشاه سابق عربستان- در این زمینه انجام شده بود، گفت: «نتیجه آن همکاری‌ها امنیت پایدار منطقه بود که طی آن ملت‌ها در آرامش مشغول همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بودند تا اینکه گروه‌های تروریستی به خاطر چند اشتباه سیاسی به وجود آمدند و گسترش یافتند.» بخش قابل توجهی از این گفت‌وگو حول محور تروریسم در منطقه بود و آیت‌الله هاشمی ضمن اشاره به ناامنی‌های فعلی که ریشه آن را هم در گفتار و رفتار تروریست‌پرورانه استعمار و استبداد دانست، گفت: «تروریسمی که توسط طالبان و القاعده در افغانستان شکل گرفت، با عناوینی چون داعش و بوکوحرام گستره وسیعی از آسیا و آفریقا را آلوده کرده‌اند و حتی در اروپا هم هسته دارند.» رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با تاکید بر وظیفه سازمان ملل در مواجهه با قدرت‌های غیرمرئی تروریستی گفت: «اگرچه قدرت اجرایی سازمان ملل برای مهار این گروه‌ها کافی نیست، می‌توان با استفاده از اعتبار و ارزش این سازمان بین‌المللی، کشورها و دولت‌ها را در مبارزه با گروه‌های تروریستی یا حداقل عدم حمایت‌های مالی، نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی برانگیخت.»

مبارزه با تروریسم و خشونت رویکردی است که جمهوری اسلامی ایران همیشه در نظر داشته است و در دولت یازدهم نیز به‌طور ویژه‌ای مورد توجه بوده است. حتی جهان عاری از خشونت از سوی حسن روحانی با همین رویکرد مطرح شد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز در دیدار با نماینده سازمان ملل به این مطلب اشاره و آمادگی ایران را برای مبارزه با تروریست‌ها اعلام کرد. او با تاکید مجدد بر خطر گسترش گروه‌های تروریستی به‌ویژه دسترسی آنها به مواد شیمیایی گفت: «غرب باید این خطر را در همین منطقه مهار کند و از بین ببرد، وگرنه دیر یا زود تروریست‌ها در غرب هم اقدام به حرکت‌های انتحاری و انفجاری می‌کنند، چون حیات آنها در ایجاد و گسترش ناامنی است.» با وجود این توصیه رویکرد غربی‌ها نسبت به گسترش تروریسم در منطقه خاورمیانه در ادامه این دیدار مورد انتقاد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت. به گفته او آنها در این رابطه رفتار متناقضی دارند. نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب و برجام در جلسه دیروز از نظر دور نماند و قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل، این نتیجه را برای جهان کنونی بسیار سازنده دانست. به اعتقاد او از این پس باب همکاری ایران با کشورهای جهان باز می‌شود که حق مردم ایران است. او همچنین به نقش ایران در حل و فصل بحران‌های سوریه و یمن تاکید کرد و گفت: «در این دو جنگ، انسان‌های غیرنظامی و بی‌دفاع کشته می‌شوند که اگر روابط کشورهای تاثیرگذار منطقه از جمله ایران، عربستان و ترکیه در مسیر ایجاد ثبات باشد، دنیا می‌تواند شاهد پایان این دو جنگ در کوتاهترین زمان ممکن باشد.»

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار دیگری نیز که با جمعی از فعالان سیاسی و دبیران احزاب اصلاح‌طلب رفسنجان داشت، به تحلیل زوایایی از تاریخ معاصر ایران پرداخت. او با تاکید بر این جمله که «بی‌اخلاقی سیاسی جایی در دیانت ندارد»، گفت: «عده‌ای با ادعای دین‌مداری و دفاع از شریعت، دروغ، توهین و تهمت را وظیفه خویش می‌دانند.» این اظهارنظر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که بعد از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی بعد از همه مخالفت‌ها و حاشیه‌سازی‌ها عنوان شده است؛ اگرچه به صراحت به این موضوع نپرداخته است اما از بیان آن در این مقطع زمانی می‌توان استنباط کرد که به کدام توهین‌ها و تهمت‌ها یا بداخلاقی‌ها اشاره دارد. او در ادامه این جلسه با یادآوری فضایی که قبل از انتخابات سال 92 در کشورها حاکم بود و جریانی که با موج‌آفرینی‌های شعاری سعی در فریب افکار عمومی داشت، گفت: «افکار واقعی مردم در آن مقطع برای جهانیان ثابت شد که چگونه از انقلاب خویش در مقابل هر انحرافی محافظت می‌کنند.»

http://www.farheekhtegan.ir/newspaper/page/1783/4/54135/0

ش.د9403043

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات